• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Marketing > Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu

Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu

Luboš Kudláček 21. 6. 2019     Rubrika:  Marketing    Štítky: chování zákazníka, nakupování

Při kupním chování se učebnicově identifikuje 5 odlišných kupních rolí a každá z nich nějak zasahuje do kupního procesu. Při návrhu marketingových kampaní a celkové strategie marketingu se může hodit tyto základy znát.

Nakupování

Nakupování – ilustrační foto

Základem jsou kupní role:

  1. iniciátor – osoba, která první navrhne koupit určitý produkt nebo službu
  2. ovlivňovatel – osoba, jejíž rady a názory ovlivňují rozhodnutí
  3. rozhodovatel – osoba, která určí zda koupit, co koupit, jak koupit a kde koupit
  4. kupující – osoba, která provede vlastní nákup
  5. uživatel – osoba, která používá koupený výrobek či službu

I když často může jedna jediná osoba zastávat více kupních rolí (dítě potřebuje něco do školy (iniciátor), řekne to rodičům (ovlivňovatel), rodiče se poradí a rozhodnou se (rozhodovatel) jeden z nich to koupí (kupující), dítě věc ve škole používá (uživatel), neznamená to, že je možné existenci kupních ignorovat.

Aby to bylo jasnější, podívejme se na kroky typického kupního procesu.

Kupní proces

  1. Identifikace problému/potřeby (nezapomínejme, že marketing řeší potřebu),
  2. sběr informací (u dražších věcí více, je proto dobré věnovat se obsahovému marketingu),
  3. hodnocení alternativ (vybere pro sebe největší užitnou hodnotu v porovnání s cenou),
  4. rozhodnutí o koupi (postrčíme zákazníka třeba v remarketingu nebo např. e-mailem),
  5. chování po koupi (dbáme na jeho spokojenost, aby ji mohl předat dál).

Může se to zdát zbytečně složité, ale tímto kupním procesem prochází každý spotřebitel dosti často, třeba při výběru zboží v supermarketu. Nakupující řeší svou potřebu (hlad a žízeň), přečte si složení výrobku, srovná jej s ostatními v regále, rozhodne se pro konkrétní produkt a následně např. do svého okolí vyjádří svou spokojenost či nespokojenost.

V online marketingu je potřeba dbát na to, abychom ve správné fázi kupního procesu oslovili správnou roli.

Jednoduchým příkladem může být opět dítě, u kterého vyvoláme např. na Instagramu potřebu a následně zacílíme na rodiče hledající Googlem/Seznamem. Při sběru informací i hodnocení alternativ jim pomůžeme obsahovým marketingem (sociální sítě, odborné články), následně je vhodně vyzveme ke koupi (remarketing, e-mail, SMS) a později se zeptáme, jestli byli s nákupem spokojeni (dotazník hodnocení spokojenosti).

Teorie a praxe

Znát teorii je užitečné. Ještě užitečnější je ale schopnost uvést ji jednoduše do praxe, což nemusí být vždy úplně jednoduché.

Jelikož ve skutečnosti nemáme možnost sledovat kompletní cestu uživatele kupním procesem (ani remarketing není stoprocentní a nemůžeme ho použít všude), je takovým praktickým základem namíchat si kanály, vztahy mezi nimi a cílové kupní role dle toho, jak by mohl nejpravděpodobněji kupní proces v případě konkrétního produktu vypadat.

Je důležité, aby spolu všechny kanály korespondovaly a nic nebylo opomenuto. Toho totiž hned využije konkurence.

Pokusím se uvést nějaký praktický postup.

  1. Vyvolám potřebu pomocí display kampaně na webu, offline marketingu, spotu v rádiu či televizi.
  2. Postarám se o vyhledávání produktu, přirozené výsledky hledání (SEO) i ty placené (PPC).
  3. Publikuji články o produktu v online médiích a na sociálních sítích.
  4. Na webu si připravím landing page (cílovou stránku), která koresponduje se vším ostatním jak graficky, tak obsahově.
  5. Jakmile mám člověka na svém webu, musí mít samozřejmě možnost okamžitě a snadno nakoupit. Pokud to v tuto chvíli neudělá, použiju remarketing (všude tam, kde je to možné) a kromě toho můžu uživatele vyzvat k odběru novinek či k jiné akci, díky které s ním neztratím kontakt. Následně mu nabídnu např. výhodnější podmínky.
  6. Po nákupu mu za vhodný čas pošlu dotazník spokojenosti. Pokud je negativní, dále se zákazníkem pracuji, abych tento stav změnil.

Zacílení jednotlivých částí je pak dobré přizpůsobovat dle toho, jakou roli nejspíš oslovím. Je to o testování a počítání. Například v bodě 5 totiž vůbec není jisté, že mám na webu kupujícího, můžu tam mít klidně ovlivňovatele (typicky jiného člena rodiny, odborníka ve firmě apod.) V takovém případě nemohu očekávat ekonomicky výhodnou konverzi a tuto skupinu lidí tedy z příslušného kanálu vyřadím.

Berte to jako příklad způsobu přemýšlení nad marketingovou strategií s využitím výše popsané teorie o kupních rolích a kupním procesu. Když se totiž zamyslíme nad existencí těchto principů s ohledem na prostředí a produkt, můžeme posunout některé věci trochu jinam a trochu dál – k lepším výsledkům.

Kam dál?

Podívejte se na všechny důležité články o marketingu:

  • Jak na účinnou letákovou kampaň ve spojení s online marketingem a jak by měl vypadat reklamní leták
  • Co sdílet na firemní stránce Facebooku
  • Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty
  • Kupní role a rozhodovací kupní proces
  • Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads
  • Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky
  • Definice pojmů z oblasti IT a digitálního marketingu

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí12. 5. 2025 Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí Každý nákup, od rychlého výběru sušenek v supermarketu až po investici do nového automobilu, je výsledkem složité směsi emocí, návyků, vlivů a podnětů. Rozhodování zákazníků není tak […] Posted in Marketing
  • Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu29. 2. 2020 Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu Společnost Lidl připravuje otevření nové prodejny v Českých Budějovicích. Stát bude v ulici Generála Píky a bude součástí Retail parku Okružní. První zákazníky by měla přivítat v červnu […] Posted in Jihočeský kraj
  • Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje8. 7. 2015 Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje Z mezinárodního průzkumu ING Bank vyplývá, že více než polovina Evropanů vlastnící chytrý mobilní telefon nebo tablet přes něj za poslední rok nakoupila na internetu. V Čechách takto […] Posted in Podnikání
  • 22. 9. 2014 Budějovická JENA končí, nejde jen o reklamu Už jsme si zvykli na lživé reklamy o totální likvidaci prodejny a výprodejové slevy s vysokým obsahem procent. Prodejna nábytku na Strakonické JENA ale opravdu končí. V Českých […] Posted in Jihočeský kraj
  • 7. 10. 2013 Digitální spotřebitelé na Internetu se dělí na 5 osobnostních typů Podle studie má každý jedinec na Internetu svou osobnost, kterou lze zařadit do jedné z pěti skupin - osobnostních typů. Průzkum probíhal od listopadu 2012 do března 2013 na devíti […] Posted in Podnikání
  • 14. 8. 2013 Měli byste nechat zákazníky, aby se přihlašovali do vašeho eshopu přes sociální sítě? Do roku 2015 se bude polovina maloobchodních nákupů v eshopech odehrávat na základě sociálního přihlašování přes účty na sociálních sítích. Nezůstávejte tedy se svým stranou a […] Posted in Web
  • 22. 10. 2022 Pro 76 % Čechů je bezhotovostní placení preferovanou volbou, více než čtvrtina jich platí kartou i částky nižší než 50 korun Alespoň jednu kartu má dnes 95 % Čechů a bezhotovostní platební styk upřednostňuje 76 % z nich. Nejčastěji k němu volí platební kartu (93 %), následují platby mobilem nebo chytrými […] Posted in Finance, ekonomika
  • OdKomunity.cz – místo, kde si lidé pomáhají2. 2. 2012 OdKomunity.cz – místo, kde si lidé pomáhají Vlastnit věci je ekonomický nesmysl, když je můžete sdílet. Brno, 1. února 2012 - Dnes byl pro širokou veřejnost uvolněn první Český spoluspotřebitelský portál www.odkomunity.cz. Pomůže […] Posted in Ostatní články
  • 5. 5. 2018 Srovnání půjček se vyplatí. Ušetřete na úrocích Hledáte výhodnou půjčku, která bude spojena s nízkou úrokovou sazbou a hodnotou RPSN? Chcete se domoci flexibilního splátkového kalendáře a nevíte, na jakou společnost se obrátit? S tím […] Posted in Finance, ekonomika
  • Diakritika v českých doménách opět odmítnuta18. 11. 2010 Diakritika v českých doménách opět odmítnuta Správce registru českých domén (CZ.NIC) oznámil výsledky průzkumu zpracovaného společností Marknent. Podle něj se proti zavedení systému IDN (Interenationalized Domain Names) vyslovilo 87 […] Posted in Web
Marketing
chování zákazníkanakupování

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám