• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Marketing > Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Redakce NETzin.cz 6. 6. 2025     Rubrika:  Marketing, Technika, software, Web   

Kdysi milované, dnes zapomenuté? Formát RSS (Really Simple Syndication) býval zlatým standardem pro sledování novinek a blogů. V době, kdy jsme ještě nesledovali svět přes timeline Facebooku nebo notifikace z mobilních aplikací, byl RSS každodenním nástrojem milionů lidí, jak mít přehled o tom, co se děje. Jenže je rok 2025 a ptáme se: Je RSS mrtvá technologie, nebo jen v hlubokém spánku?

RSS

Krátká exkurze do historie

RSS vznikl koncem 90. let jako jednoduchý způsob, jak automaticky sledovat aktualizace webových stránek. Uživatel se přihlásil k odběru pomocí RSS čtečky a kdykoli se na webu objevilo něco nového, čtečka to zachytila a zobrazila. Žádné reklamy, žádné algoritmy, jen čisté novinky v chronologickém pořádku.

Ve své zlaté éře – někdy mezi roky 2005 a 2013 – byl RSS srdcem decentralizovaného webu. Pak přišel konec Google Readeru v roce 2013.

Co se pokazilo?

RSS padl obětí několika trendů:

  • Vzestup sociálních sítí – Lidé začali konzumovat novinky přes Facebook, Twitter nebo později Instagram a TikTok.
  • Algoritmické feedy – Algoritmy „ti servírují to, co chceš vidět“, ale zároveň tě zavírají do bubliny.
  • Mobilní notifikace – Aplikace dnes samy upozorňují na novinky, bez nutnosti někam chodit.
  • Komercionalizace obsahu – Weby chtějí mít kontrolu nad tím, jak se jejich obsah konzumuje. RSS to narušuje.

RSS je z principu nekomerční, nealgoritmické a decentralizované. A to je pravděpodobně dnes v očích korporací nechtěné.

Je RSS opravdu mrtvé?

Ne tak úplně. Ačkoliv jeho popularita prudce klesla, stále žije – v komunitách novinářů, vývojářů, akademiků a geeků.

RSS má dnes specifické využití:

  • Podporuje soukromí – žádné sledování, žádné cookies.
  • Chronologické čtení bez chaosu – žádné clickbaity zvýhodněné algoritmem.
  • Agregace obsahu z různých zdrojů – bez nutnosti mít tisíc aplikací.

Navíc existují moderní RSS čtečky jako Feedly, Inoreader nabo NetNewsWire, které nabízejí elegantní rozhraní, filtry, tagging nebo dokonce AI třídění článků. RSS se tak proměnil z masové technologie na niche nástroj pro digitální gurmány.

Proč by měl (nejen) markeťák RSS ještě zvážit?

  • Plná kontrola nad zdroji – žádné algoritmické zásahy.
  • Monitoring konkurence – mnoho webů stále RSS nabízí, i když to nikde neuvádí.
  • Obsahová inspirace – rychlý přehled nových článků, tiskovek nebo studií.
  • Automatizace – kombinace RSS a nástrojů jako Zapier nebo IFTTT umožňuje např. automaticky sdílet nové články na sociální sítě.

RSS

Jak na webu najít a odebírat RSS

Ačkoli dnes většina webů již nezobrazuje klasickou oranžovou ikonu RSS, kanály často existují i nadále – jen nejsou veřejně uvedeny. Existuje několik způsobů, jak je odhalit:

  • Lze zkusit přidat /feed nebo /rss za hlavní adresu webu (např. https://example.com/feed). Například Netzin má RSS na adrese https://www.netzin.cz/feed
  • RSS odkaz bývá ukrytý v HTML hlavičce stránky – konkrétně v tagu <link rel="alternate" type="application/rss+xml">. K jeho zobrazení pomohou rozšíření prohlížeče, např. RSS Subscription Extension pro Chrome nebo Smart RSS pro Firefox.

Jakmile je adresa RSS kanálu nalezena, stačí ji vložit do RSS čtečky a novinky budou doručovány automaticky – přehledně, chronologicky a bez rušivých prvků.

RSS není mrtvé. Jen se vrátilo ke kořenům.

RSS dnes není mrtvé, ale přešlo do podzemí. Z masového média se stal nástroj pro znalé. A to je možná dobře. Stejně jako se vinyl vrátil jako prémiový formát pro hudební fanoušky, může se i RSS stát prémiovým kanálem pro ty, kdo chtějí číst chytře a bez rušivých elementů.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Netzin archivován WebArchivem18. 4. 2010 Netzin archivován WebArchivem Magazín Netzin se stane součástí katalogu Národní knihovny a bude zařazen do České národní bibliografie. K podpisu smlouvy dojde v nejbližších dnech. Cílem služby WebArchiv je […] Posted in Ostatní články
  • Omezujeme výdaje a saháme na dno finančních rezerv, přiznali Jihočeši v průzkumu17. 3. 2021 Omezujeme výdaje a saháme na dno finančních rezerv, přiznali Jihočeši v průzkumu Obavy o finanční potíže má 6 z 10 Jihočechů. Bezmála třetina už přišla o část svých příjmů. Finanční problémy řeší většina domácností omezováním svých výdajů. Ukázal to průzkum Poradny při […] Posted in Finance, ekonomika, Jihočeský kraj
  • O2: Výhody 3G může využívat 40% populace, EDGE dokonce 98%1. 11. 2010 O2: Výhody 3G může využívat 40% populace, EDGE dokonce 98% Nejnověji si rychlé datové přenosy a mobilní internet díky 3G mohou užívat lidé v Kroměříži, Svitavách, Prostějově, Třebíči a Chomutově. Pokrývání 3G přitom v letošním roce nekončí. "S […] Posted in Technika, software
  • 4. 4. 2011 AdExpert – konečně tržiště bannerové reklamy Jednou za čas se objeví zpráva o novém systému (nebo o vstupu nějakého zahraničního na český trh) určeného ke zprostředkovávání reklamních ploch. Často jde o nedotažená řešení s […] Posted in Marketing
  • Jak budovat značku na sociálních sítích: Cesta k důvěře a viditelnosti22. 7. 2025 Jak budovat značku na sociálních sítích: Cesta k důvěře a viditelnosti V dnešní digitální době je přítomnost na sociálních sítích pro budování značky téměř nezbytná. Ať už jste malý podnikatel, freelancer nebo reprezentujete větší firmu, správně vedený profil […] Posted in Marketing
  • BLESKmobil25. 6. 2015 Historie sportu a první závody Lidé mezi sebou soupeřili vždy. Uznávaným lovcem byl ten, který dokázal rychle běhat, házet oštěpem, nebo vrhat kamenem do dálky. Staří Řekové pak zahrnuli atletiku do mnoha svých […] Posted in Společnost
  • +126. 7. 2011 Tlačítko +1 je 3x rychlejší Google dnes oznámil, že zrychlil tlačítko +1, které si může kdokoli vložit na webové stránky. Tlačítko je nyní třikrát rychlejší, a to bez nutného zásahu webmastera, tedy na webu […] Posted in Web
  • První článek Netzinu28. 12. 2009 První článek Netzinu Dlouho jsem se zdráhal psát něco takového, jako je Netzin. Podobných médií existuje na internetu mnoho, některé profesionální, jiné jako soukromé blogy. Na těch lepších najdete bezpochyby […] Posted in Podnikání, Technika, software, Web, Finance, ekonomika, Cestování a turistika, Společnost, Marketing
  • Doména Sex.com prodána24. 10. 2010 Doména Sex.com prodána Lukrativní doménu SEX.COM získala ve veřejné internetové aukci společnost Clover Holdings Ltd. Zaplatí za ni 13 milionů dolarů. Aukce probíhala na Sedo.com a důvodem prodeje byl krach […] Posted in Podnikání, Web
  • Čína blokuje Google Plus2. 7. 2011 Čína blokuje Google Plus Novou sociální síť Google+ zablokovala Čína hned druhý den po jejím uvedení na trh. Takzvaný Velký čínský firewall blokuje i Facebook a Twitter, dále weby jako YouTube, blogy na službě […] Posted in Web
Marketing Technika, software Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám