• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Digitální spotřebitelé na Internetu se dělí na 5 osobnostních typů

Digitální spotřebitelé na Internetu se dělí na 5 osobnostních typů

Luboš Kudláček 7. 10. 2013     Rubrika:  Podnikání    Štítky: nakupování, průzkumy

LidéPodle studie má každý jedinec na Internetu svou osobnost, kterou lze zařadit do jedné z pěti skupin – osobnostních typů.

Průzkum probíhal od listopadu 2012 do března 2013 na devíti trzích (USA, Kanada, Německo, Spojené království, Indie, Jižní Afrika, Spojené Arabské Emiráty, Brazílie a Kolumbie) a zúčastnilo se ho více než 9 000 digitálních spotřebitelů ve věku od 16 do 65 let.

Pět unikátních internetových osobností vzešlo z rozsáhlého statistického zkoumání, které seskupilo respondenty na základě podobnosti jejich odpovědí v šesti kategoriích:

  1. Povědomí o cíleném marketingu
  2. Sociální sítě
  3. Online nakupování
  4. Mobilní sofistikovanost
  5. Správa soukromí
  6. Data jako měna

Výsledkem studie je zjištění, že ve chvíli, kdy se spotřebitelé připojí na internet, ztrácejí svou identitu ze „skutečného světa“ a přijmou svou „digitální osobnost“, která lépe odráží, jak se cítí, jak se chovají ke svým osobním informacím a jakou hodnotu dávají svým vlastním datům.

Theodore Iacobuzio, viceprezident skupiny Global Insights společnosti MasterCard, k tomu říká:

„Skoro 2,5 miliardy lidí po celém světě používá internet každý den. Tento průzkum ukázal, že bez ohledu na to, kdo jsou a kde žijí, všichni mají něco společného, když přijde na to, jak se chovají na internetu – těchto pět unikátních osobnostních typů. Také nám to ukazuje, že když se spotřebitel připojí na internet, charakteristiky jako věk, pohlaví nebo národnost se stávají sekundárními a on místo toho přijme smysl pro to, co nazýváme ‘sociální občanství’.“

Osobnosti společnost MasterCard rozdělila takto:

Otevření sdíleči

Do této kategorie spadá 21 % online spotřebitelů, z nichž 60 % tvoří muži. Jak název napovídá, Otevření sdíleči jsou otevření sdílení a mají tendenci provádět online činnosti s menší averzí k riskování. Polovina z nich je online více než 10x denně a když sdílí své osobní informace, očekává na oplátku obchod, přístup a nabídky.

Aktivně diskutující

Tato skupina je si vědoma cíleného marketingu, ale nepovažuje svá data za cenná a proto o ně nemá žádnou zvláštní starost ani zájem. Aktivně diskutujících je ve společnosti 21 % a patří sem někteří z nejoddanějších uživatelů sociálních sítí, kteří však nejsou nijak zvlášť technicky zběhlí spotřebitelé. Co se týká online nakupování, většina (80 %) si produkty vyhledá na internetu, ale 63 % z nich i přesto upřednostní osobní obchod.

Pouze nakupující

Tato online osobnost je charakterizována spoléháním na internet při hledání výhodného nakupování a nákupů. Celkem se jedná o 21 % všech online spotřebitelů, většina (90 %) z těchto uživatelů internetu si před konečným nakoupením produkt vyhledá online; polovina z nich používá mobilní telefon pro srovnání cen přímo v obchodě, aby získala nejvýhodnější nabídku. Překvapivě však má tato skupina nízké povědomí o cíleném marketingu – pouhých 37 % ví, že sociální média používají jejich osobní údaje k lepšímu zaměření reklam.

Pasivní uživatelé

Jak už název napovídá, členové této skupiny nejsou úplně přesvědčeni o užitečnosti internetu a proto mají tendenci trávit na internetu nejméně času ze všech pěti person. Pasivní uživatelé, kterých je přibližně 20 % ze všech internetových spotřebitelů, nejsou tak často na sociálních sítích (jen 48 %) a nenakupují tak často na internetu. Ve srovnání s ostatními personami je u nich pravděpodobnější nákup přes mobilní zařízení a jsou přístupnější výměně svých dat za něco na oplátku.

Proaktivní ochránci

Proaktivní ochránci, kterých je 17 %, jsou si plně vědomi cíleného marketingu. Většina z nich (82 %) ví, že prodejci na ně mohou cílit podle jejich vyhledávání a internetové historie. Není u nich pravděpodobné, že by používali sociální sítě a jsou skupinou, která si ze všech person hlídá nastavení soukromí nejvíc.

—

Z průzkumu dále vyplynula zjištění, která jsou platná o všech osobností:

  • Spotřebitelé vědí, jakou mají cenu: Podle průzkumu 64 % spotřebitelů věří, že jejich osobní data mají hodnotu pro obchodníky a reklamu.
  • Většina spotřebitelů je opatrná u nastavení soukromí: Studie odhalila, že 60 % spotřebitelů ví, jak si na svém internetovém prohlížeči změnit nastavení soukromí.
  • Spotřebitelé mají rádi personalizované nabídky výměnou za sdílení informací: Většina spotřebitelů (55%) ocení nabídky, které jim jsou uzpůsobené na základě sdílených informací.
  • Spotřebitelé si osvojují tzv. „Showrooming“: Skoro polovina (49 %) spotřebitelů si na svém mobilním telefonu v obchodě srovnává ceny, aby získala ty nejvýhodnější nabídky.

„V dnešním digitálním světě spotřebitelé tráví stále více času i utrácí více peněz na internetu,“ řekl Iacobuzio. „O to důležitější bude porozumět těmto pěti různým osobnostem, hlavně pak je budou muset pochopit obchodníci a odborníci na marketing. Díky lepšímu porozumění proč chce spotřebitel sdílet své informace online, mohou být společnosti lépe připraveny s nimi spolupracovat smysluplnějšími a relevantnějšími způsoby.“

  • Zdroj: tisková zpráva
  • Web: http://5personas.mastercard.com

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje8. 7. 2015 Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje Z mezinárodního průzkumu ING Bank vyplývá, že více než polovina Evropanů vlastnící chytrý mobilní telefon nebo tablet přes něj za poslední rok nakoupila na internetu. V Čechách takto […] Posted in Podnikání
  • Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí12. 5. 2025 Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí Každý nákup, od rychlého výběru sušenek v supermarketu až po investici do nového automobilu, je výsledkem složité směsi emocí, návyků, vlivů a podnětů. Rozhodování zákazníků není tak […] Posted in Marketing
  • Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu29. 2. 2020 Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu Společnost Lidl připravuje otevření nové prodejny v Českých Budějovicích. Stát bude v ulici Generála Píky a bude součástí Retail parku Okružní. První zákazníky by měla přivítat v červnu […] Posted in Jihočeský kraj
  • Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu21. 6. 2019 Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu Při kupním chování se učebnicově identifikuje 5 odlišných kupních rolí a každá z nich nějak zasahuje do kupního procesu. Při návrhu marketingových kampaní a celkové strategie marketingu se […] Posted in Marketing
  • 22. 9. 2014 Budějovická JENA končí, nejde jen o reklamu Už jsme si zvykli na lživé reklamy o totální likvidaci prodejny a výprodejové slevy s vysokým obsahem procent. Prodejna nábytku na Strakonické JENA ale opravdu končí. V Českých […] Posted in Jihočeský kraj
  • 12. 4. 2014 Dvě třetiny spotřebitelů se setkaly s falešnou internetovou recenzí Organizace dTest provedla průzkum, jehož výsledkem je zajímavá skutečnost. Více jak polovina respondentů totiž uvedla, že se setkala s nevěrohodnou internetovou recenzí, o níž se domnívá, […] Posted in Podnikání
  • robot28. 12. 2013 Myslíte si, že vám traffic na webu dělají lidé? Omyl, jsou to roboti! Na každého živého člověka, který klikne na tento článek, připadnou asi dva roboti. Alespoň to tak vypadá podle studie, kterou nedávno vydala bezpečnostní agentura Incapsula. Má k […] Posted in Web, Ostatní články
  • Vánoční dárek26. 10. 2013 Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr Podle serveru Heureka.cz se letos obrat českých e-shopů zvýší o téměř 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili Češi o Vánocích v […] Posted in Podnikání
  • Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu25. 9. 2013 Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu 47 procent lidí využívajících internet nakoupí online alespoň jednou za měsíc. Nejoblíbenějším zbožím je oblečení, obuv a elektronika. Informace vycházejí z aktuálního výzkumu […] Posted in Podnikání
  • Počítač se stává věcí osobní potřeby, členové domácnosti se o něj nedělí13. 8. 2013 Počítač se stává věcí osobní potřeby, členové domácnosti se o něj nedělí Čím dál více uživatelů využívá k připojení na Internet vlastní počítač, který nesdílí s dalšími členy domácnosti. Souvisí to s aktuálním trendem rostoucího počtu jednočlenných domácností […] Posted in Technika, software
Podnikání
nakupováníprůzkumy

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?
Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám