• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Marketing > Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Redakce NETzin.cz 12. 5. 2025     Rubrika:  Marketing    Štítky: e-shopy, nakupování, psychologie

Každý nákup, od rychlého výběru sušenek v supermarketu až po investici do nového automobilu, je výsledkem složité směsi emocí, návyků, vlivů a podnětů. Rozhodování zákazníků není tak racionální, jak by se mohlo zdát – a právě zde vstupuje do hry psychologie spotřebitele. Co tedy skutečně ovlivňuje naše nákupní rozhodnutí? A jak s tím mohou pracovat marketéři, obchodníci i drobní podnikatelé?

zákazník - nakupování

Psychologie zákazníka: Co ovlivňuje rozhodnutí

Každý nákup, od rychlého výběru sušenek v supermarketu až po investici do nového automobilu, je výsledkem složité směsi emocí, návyků, vlivů a podnětů. Rozhodování zákazníků není tak racionální, jak by se mohlo zdát – a právě zde vstupuje do hry psychologie spotřebitele. Co tedy skutečně ovlivňuje naše nákupní rozhodnutí? A jak s tím mohou pracovat marketéři, obchodníci i drobní podnikatelé?

Emoce jako spouštěč nákupního chování

Jedním z nejsilnějších motorů při rozhodování jsou emoce. Výzkumy ukazují, že lidé často nakupují podle toho, jak se cítí – ne podle toho, co skutečně potřebují. Dobře zvolená reklama, barevné schéma obchodu, ale i tón prodavače může vytvořit pozitivní emoci, která přiměje zákazníka ke koupi.

Například červená barva stimuluje impulzivní nákupy, zatímco modrá vzbuzuje důvěru a klid. I zdánlivě nevýznamné faktory, jako hudba na pozadí, mohou zásadně ovlivnit, jak dlouho zákazník zůstane v obchodě – a kolik peněz nakonec utratí.

Sociální důkazy a tlak okolí

Zákazníci se často rozhodují podle toho, co dělají ostatní. Princip sociálního důkazu – tedy fakt, že máme tendenci napodobovat chování ostatních – je zvláště silný v digitálním světě. Recenze, hodnocení, počet sledujících na sociálních sítích – to vše má vliv na vnímání hodnoty produktu.

Silným motivátorem je i strach z propásnutí (FOMO – fear of missing out). „Jen dnes“, „poslední kusy“, nebo „sleva 50 % jen do půlnoci“ jsou klasické příklady, jak se dá FOMO využít k urychlení rozhodnutí.

Zvyk a jednoduchost

Lidé často opakují nákupní chování, které jim dříve přineslo uspokojení nebo pohodlí. Proto je pro značky klíčové vytvořit pozitivní zkušenost, která zákazníka přivede zpět. Není náhoda, že velké firmy investují obrovské částky do zákaznické podpory, rychlého doručení nebo intuitivního rozhraní webu.

Když je rozhodování příliš složité, zákazník často raději nekoupí nic. Proto platí, že čím méně tření v nákupním procesu, tím lépe. Přehledné možnosti platby, jasné podmínky dopravy a jednoduchý výběr z variant – to všechno vede k vyšší konverzi.

Osobní identita a hodnoty

Moderní spotřebitelé často vybírají značky, které ladí s jejich identitou a hodnotami. Mladší generace čím dál víc zohledňuje ekologii, férový obchod, diverzitu nebo transparentnost značky. Nejde už jen o funkčnost výrobku, ale i o to, co produkt symbolizuje.

Značky, které se nebojí vyjadřovat společenský postoj, získávají silnější loajalitu určitého publika. Na druhou stranu, pokud zákazníci odhalí, že jde jen o tzv. „greenwashing“ nebo prázdné sliby, může se značka stát terčem kritiky.

Kognitivní zkreslení a mentální zkratky

Zákazníci často používají tzv. heuristiky – mentální zkratky, které jim umožňují rychle rozhodnout. Například cena bývá vnímána jako indikátor kvality. Produkt, který je dražší, si lidé často automaticky spojují s vyšší hodnotou – i když to nemusí být pravda.

Další časté zkreslení je efekt kotvy: když je produkt uveden vedle výrazně dražší varianty, vypadá levnější – a tudíž výhodnější. Tyto triky využívají marketéři běžně a efektivně, aniž by zákazník měl pocit, že je manipulován.

Závěr: Zákazník není racionální stroj

Rozhodování zákazníků je hluboce zakořeněno v emocích, zkušenostech, společenských vlivech a hodnotách. Kdo chce oslovit moderního spotřebitele, musí chápat nejen co prodává, ale i komu, proč a jak. Psychologie zákazníka není manipulace – je to umění porozumění.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online21. 5. 2025 E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online Vlastní e-shop je pro mnoho lidí snem o svobodném podnikání, pasivním příjmu a nezávislosti. Realita ale bývá trochu složitější. Spustit úspěšný e-shop totiž není jen o „kliknutí párkrát v […] Posted in Podnikání
  • Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu29. 2. 2020 Lidl otevře v Českých Budějovicích novou prodejnu Společnost Lidl připravuje otevření nové prodejny v Českých Budějovicích. Stát bude v ulici Generála Píky a bude součástí Retail parku Okružní. První zákazníky by měla přivítat v červnu […] Posted in Jihočeský kraj
  • Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu21. 6. 2019 Kupní role a rozhodovací kupní proces v marketingu Při kupním chování se učebnicově identifikuje 5 odlišných kupních rolí a každá z nich nějak zasahuje do kupního procesu. Při návrhu marketingových kampaní a celkové strategie marketingu se […] Posted in Marketing
  • 2. 1. 2019 Vánoce 2018: Jen v e-shopech Češi utratili 45 miliard, z toho 5 miliard v jednom týdnu Dle tiskové zprávy APEK utratili čeští zákazníci v předvánočním období v internetových obchodech 45 miliard korun. Prakticky hned po vánocích pak začaly pro mnoho Čechů oblíbené výprodeje […] Posted in Podnikání, Finance, ekonomika
  • 29. 12. 2018 Jednoduchý a spolehlivý mini test osobnosti Jenom 3 části testu, každá z nich velmi jednoduchá, prozradí docela dost o osobnosti člověka. Počítejte s tím, že jde jen o základní minitest, žádný skutečný rozbor osobnosti, ale spíš […] Posted in Společnost
  • 15 českých inspirativních webů a zdrojů nejen pro e-shopaře9. 8. 2017 15 českých inspirativních webů a zdrojů nejen pro e-shopaře Vedete nebo jste si právě založili nový e-shop? Pak určitě oceníte mít přehled v oblasti online marketingu. Připravili jsme seznam stránek a zdrojů, které je dobré sledovat a […] Posted in Podnikání
  • 4. 7. 2017 Jak si stojí e-shopy po zavedení elektronické evidence tržeb? Od 1. března 2017 je elektronická evidence tržeb povinná také pro e-shopy. Jak se změnil charakter plateb? Odběratelé stále preferují odběr zboží na dobírku nebo platbu při osobním odběru. […] Posted in Podnikání
  • Tržby CZC.cz rostly v prvním pololetí roku 2015 o 30 %28. 7. 2015 Tržby CZC.cz rostly v prvním pololetí roku 2015 o 30 % Český prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz si již pátým rokem v řadě za sebou udržuje dvouciferné tempo růstu. V prvních šesti měsících letošního roku společnost zaznamenala 30% […] Posted in Podnikání
  • Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje8. 7. 2015 Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje Z mezinárodního průzkumu ING Bank vyplývá, že více než polovina Evropanů vlastnící chytrý mobilní telefon nebo tablet přes něj za poslední rok nakoupila na internetu. V Čechách takto […] Posted in Podnikání
  • 18. 6. 2015 Obraty prodejů po internetu dosáhly 423,8 miliardy EUR Obraty prodejů v rámci celé Evropy dosáhly v roce 2014 částky 423,8 miliard EUR, což znamená růst o více než 14 procent oproti předchozímu roku. Státy EU dosáhly 368,7 miliard EUR, z toho […] Posted in Podnikání
Marketing
e-shopynakupovánípsychologie

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?
Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám