• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Dvě třetiny spotřebitelů se setkaly s falešnou internetovou recenzí

Dvě třetiny spotřebitelů se setkaly s falešnou internetovou recenzí

Luboš Kudláček 12. 4. 2014     Rubrika:  Podnikání    Štítky: PR weby, průzkumy, Public relations

Průzkum dTestOrganizace dTest provedla průzkum, jehož výsledkem je zajímavá skutečnost. Více jak polovina respondentů totiž uvedla, že se setkala s nevěrohodnou internetovou recenzí, o níž se domnívá, že mohla být napsána na objednávku.

Zajímavý není ani tak fakt, že tyto recenze existují, ale spíš to, že lidé jsou velmi dobře schopní o pravdivosti pochybovat, odhalit recenze psané na objednávku a nedůvěřovat všemu, co je psáno.

Internetové recenze a zkušenosti příbuzných a známých jsou podle průzkumu pro většinu spotřebitelů nejdůležitějším zdrojem informací při rozhodování o nákupu určitého výrobku či služby.

„96 % respondentů uvedlo, že před pořízením výrobku či služby vždy či občas vyhledávají recenze jiných spotřebitelů. 95 % z nich vyhledává tyto recenze na internetu,“ cituje výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Lidé nejčastěji vyhledávají recenze na speciálních srovnávačích cen (Heuréka.cz, Zboží.cz), dále na internetových stránkách prodejců zboží a poskytovatelů služeb či na zpravodajských serverech. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3409 respondentů.

S rostoucím vlivem internetových recenzí však roste i míra jejich zneužívání.

„Dvě třetiny spotřebitelů uvedly, že se na internetu setkaly s recenzí, kterou pokládaly za nevěrohodnou a necelá třetina respondentů si myslí, že jsou online recenze využívány ke konkurenčnímu boji mezi podnikateli,“ říká Lukáš Zelený.

47 % z těch, kdo vůbec nevyhledávají spotřebitelské recenze, tak činí proto, že jim nedůvěřují. Domnívají se, že recenze mohou být zmanipulované výrobci nebo nevypovídají o skutečné kvalitě výrobku.

Z právního hlediska je třeba rozlišovat kladné a negativní falešné recenze. Pozitivní falešné recenze lze – jakožto sdělení směřující k podpoře podnikatelské činnosti – považovat za reklamu. Vyplývá to z definice reklamy v zákoně o regulaci reklamy.

„Je-li taková recenze zveřejněna na objednávku daného podnikatele, jedná se o nekalou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a rovněž za určitých podmínek o skrytou reklamu dle zákona o regulaci reklamy,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Jako příklad lze uvést některé recenze na slevových portálech, jak uvedla jedna respondentka průzkumu:

„Když jsem uveřejnila negativní recenzi na kadeřnici, dostalo se mi negativní reakce a můj příspěvek byl poté smazán. Nadále se zobrazovaly pouze neutrální dotazy a pozitivní příspěvky. Myslím si, že slevové portály zveřejňují pouze pochvalné příspěvky, aby získaly zákazníky. Kladné recenze si občas píší provozovatelé služeb sami, nebo požádají známé, aby nalákali zákazníky.“

Z pohledu práva je vždy důležité posoudit, zda se jedná o skutečný postřeh či hodnocení spotřebitele nebo zda jde o recenzi, která není založena na zkušenosti, ale směřuje buď k podpoře podnikání, nebo naopak k poškození daného subjektu. Negativní falešné recenze nenaplňují výše uvedenou definici reklamy. Mají-li však za cíl poškodit konkrétní subjekt, může se jednat o nekalou soutěž.

Průzkum dTest

Zdroj: dTest

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje8. 7. 2015 Téměř polovina vlastníků smartphonů přes něj nakupuje Z mezinárodního průzkumu ING Bank vyplývá, že více než polovina Evropanů vlastnící chytrý mobilní telefon nebo tablet přes něj za poslední rok nakoupila na internetu. V Čechách takto […] Posted in Podnikání
  • robot28. 12. 2013 Myslíte si, že vám traffic na webu dělají lidé? Omyl, jsou to roboti! Na každého živého člověka, který klikne na tento článek, připadnou asi dva roboti. Alespoň to tak vypadá podle studie, kterou nedávno vydala bezpečnostní agentura Incapsula. Má k […] Posted in Web, Ostatní články
  • Vánoční dárek26. 10. 2013 Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr Podle serveru Heureka.cz se letos obrat českých e-shopů zvýší o téměř 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili Češi o Vánocích v […] Posted in Podnikání
  • 7. 10. 2013 Digitální spotřebitelé na Internetu se dělí na 5 osobnostních typů Podle studie má každý jedinec na Internetu svou osobnost, kterou lze zařadit do jedné z pěti skupin - osobnostních typů. Průzkum probíhal od listopadu 2012 do března 2013 na devíti […] Posted in Podnikání
  • otazník4. 10. 2013 Konec falešných recenzí na Internetu? Review. Recenze. Hodnocení. Důležitost tohoto faktoru a firemního téměř-aktiva roste spolu s rozmachem internetu mezi běžnou populací a dnes se veřejná kladná hodnocení téměř vyvažují […] Posted in Podnikání
  • Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu25. 9. 2013 Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu 47 procent lidí využívajících internet nakoupí online alespoň jednou za měsíc. Nejoblíbenějším zbožím je oblečení, obuv a elektronika. Informace vycházejí z aktuálního výzkumu […] Posted in Podnikání
  • Počítač se stává věcí osobní potřeby, členové domácnosti se o něj nedělí13. 8. 2013 Počítač se stává věcí osobní potřeby, členové domácnosti se o něj nedělí Čím dál více uživatelů využívá k připojení na Internet vlastní počítač, který nesdílí s dalšími členy domácnosti. Souvisí to s aktuálním trendem rostoucího počtu jednočlenných domácností […] Posted in Technika, software
  • Nejlépe s novináři komunikuje Karlovarský kraj, propadl Moravskoslezský5. 8. 2013 Nejlépe s novináři komunikuje Karlovarský kraj, propadl Moravskoslezský Další test komunikace serveru Tiskovky.info se zaměřil na tiskové odbory krajských úřadů. Některé komunikují na jedničku, jiné se neobtěžují ani odpovědět. Další ze série testů […] Posted in Marketing
  • PR22. 2. 2012 Free PR weby penalizovány Googlem, jak dál? Podle diskuze na Webtrhu došlo v minulých dnech k penalizaci Pageranku na PR webech. Možná za to může Panda, možná jde o reakci na nějaké udání, možná někoho prostě napadlo snížit těmto […] Posted in Marketing
  • Co a k čemu je operace horních očních víček?10. 5. 2025 Co a k čemu je operace horních očních víček? Operace horních očních víček, neboli blefaroplastika, je chirurgický zákrok zaměřený na odstranění přebytečné kůže, tukových výhřezů a povolených svalů v oblasti horních očních víček. […] Posted in Společnost
Podnikání
PR webyprůzkumyPublic relations

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB ČSOB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám