Myslíte si, že vám traffic na webu dělají lidé? Omyl, jsou to roboti!
Na každého živého člověka, který klikne na tento článek, připadnou asi dva roboti.
Alespoň to tak vypadá podle studie, kterou nedávno vydala bezpečnostní agentura Incapsula. Má k dispozici víc než 20 000 klientských webů, takže její data mají poměrně silnou vypovídající hodnotu.
Dvě třetiny provozu mají na triku roboti – většinou jsou to ti hodní
Incapsula letos před koncem roku zopakovala svá měření, která prováděla už i dříve. Tentokrát se ukázalo, že návštěvy skutečných lidí tvoří pouze 38,5 % trafficu na webových stránkách. 61,5 % mají tedy na svědomí roboti.
Naštěstí více než polovina z nich je naprosto nezávadná – většinou jde o pavouky, kteří indexují stránky. Jak se vylepšují technologie a vyhledávače se předhánějí v uživatelském komfortu, jsou tito boti stále aktivnější a tvoří asi 31 % návštěv.
Ovšem 30,5 % návštěv webů mají pořád ještě na svědomí špatní roboti. Spadá sem celá škála od botů, co rozesílají spamové komentáře až po ty, co kradou data a šíří škodlivý software.
Minulý rok odpovídali boti jen za polovinu návštěv webů
Agentura Incapsula shromažďovala tato data po dobu 90 dnů na 20 000 webech svých klientů. Přesto však odborníci varují před možným zkreslením nasbíraných dat. Klienti Incapsuly nemusí být úplně reprezentativní vzorek pro celý internet. A procento škodlivých návštěv robotů může být také mírně podceněno, protože jedním z jejich hlavních úkolů je maskovat se tak, aby nebyli rozeznáni.
Přes tuto možnost odchylky je přece jen zřejmé, že podíl robotů na webovém trafficu pomalu ale jistě stoupá. Když totiž dělala Incapsula stejný průzkum letos v březnu, byl umělý provoz teprve na 51 %.
Ze škodlivých botů zvýšili svou aktivitu prakticky pouze „impersonators“, což jsou špehovací boti, trojani nebo různé druhy DDoS útoků, a to o 8 %. Zbytek škodlivého provozu se však od minulého roku nezvýšil a spamboti dokonce svou aktivitu snížili ze 2 % na 0,5 %.
Pokud vás zajímá přesné znění studie, včetně přehledného grafu, najdete ji na Bot Traffic Report Incapsuly.
Autor: Zuzana Kocurková
Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.