• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr

Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr

Luboš Kudláček 26. 10. 2013     Rubrika:  Podnikání    Štítky: dluhy, e-shopy, peníze, průzkumy, Vánoce

Vánoční dárekPodle serveru Heureka.cz se letos obrat českých e-shopů zvýší o téměř 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili Češi o Vánocích v roce 2012 v e-shopech 17 miliard. A společnost PROFI CREDIT říká, že půjčit na letošní Vánoce si chce 16 % lidí.

Objemy peněz utracených v e-shopech se rok od roku zvyšují, zatímco průměrná hodnota jedné objednávky klesá. V roce 2010 byla průměrná roční útrata 11.659 Kč a v roce 2012 to bylo 9.280 Kč.

Svůj podíl má na tom i vzrůstající počet osob, které nakupují pravidelně. Pět a více nákupů ročně v e-shopech provede 52 % uživatelů internetu, přičemž alespoň jednou za rok jich nakoupí 91 %. Minimálně jednu zkušenost s online nákupem však má již 98 % uživatelů.

Rok Obrat v miliardách Kč za rok Obrat na Vánoce
2013 58 (předpoklad) ?
2012 43 17
2011 37 14
2010 33 13

Podle Heureka.cz vzroste celkový počet objednávek v roce 2013 na 30 milionů. Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.

Heureka.cz - infografika

Heureka.cz – infografika

I v letošním roce se sníží průměrná cena objednávky, a to na částku 1872 korun. Může za to fakt, že Češi se naučili nakupovat běžně i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali v kamenných obchodech.

Mimo jiné je také vidět, že se zvyšuje podíl vracejících se zákazníků. V jednom e-shopu během jednoho roku opakovaně nakoupí 33 % lidí a u letošních vítězů soutěže ShopRoku je to dokonce 62 %.

Stále důležitějším trendem zejména pro samotné majitele elektronických obchodů jsou přístupy a nákupy z mobilních zařízení. Ty vzrostly od loňska více než dvojnásobně a v současnosti činí 12 % u nás a 14 % na Slovensku.

Jan Jírovec z Allegro Group CZ (provozovatel Heureka.cz) k tomu dle tiskové zprávy říká, že mobilní nákupy jsou symbolem dnešní doby a dnes je pro majitele e-shopů nezbytné mít kvalitní webovou aplikaci nebo mobilní verzi svého e-shopu. Očekává se, že velká část vánočních nákupů proběhne právě přes mobily nebo tablety.

Co se v e-shopech nakupuje

Dlouhodobě nejžádanější sortiment na internetu je elektronika (nejoblíbenější jsou mobilní telefony a tablety), kterou lidé vyhledávají nejčastěji.

Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, k tomu říká:

„Elektronika je na internetu evergreenem, vyhledává ji 35 % zákazníků. Dále se nejčastěji vyhledává móda a oblečení (13 %) či vybavení pro dům a zahradu (12 %).“

Podle průzkumu společnosti PROFI CREDIT jsou nejoblíbenějšími dárky také hračky a knihy.

Doprava z e-shopů

Situace v podílu dopravců se meziročně příliš nezměnila. Nejoblíbenějším způsobem dopravy je stále Česká pošta, jejíž služby volí 52 % zákazníků. Druhým nejoblíbenějším dopravcem je s 25 % PPL, třetí je přepravní společnost DPD (8 %). Osobní odběr využije v letošním roce 42 % zákazníků.

Co budou Češi dávat pod stromeček

Podle telefonického průzkumu společnosti PROFI CREDIT, kterého se zúčastnilo dva a půl tisíce respondentů z ČR, Polska, Bulharska a Slovenska, nadělí 44 % Čechů pod stromeček peníze nebo dárkový poukaz. Znamená to nárůst oproti roku 2012, kdy stejný způsob obdarování využilo 32 % Čechů. Slováci dávají přednost klasickým dárkům – balit se s nimi bude 79 % z nich, v Polsku sází na klasiku 89 % lidí a v Bulharsku 87 %.

Bezmála polovina Čechů (47 %) uvedla, že dárky si obstarává už v průběhu roku. 37 % nechá nákupy na prosinec. Na Štědrý den vyrazí do obchodů každý čtrnáctý Čech a 8 % Čechů dokonce dárky nedává vůbec.

Na Slovensku a v Polsku je měsícem dárků jednoznačně prosinec, to do obchodů vyráží více než dvě třetiny Slováků (69 %) a 70 % Poláků. Každý devátý Polák pak dárky vůbec neřeší. Bulhaři jsou zase přeborníky v nákupech na poslední chvíli. Na Štědrý den vyrazí za dárky celá třetina z nich (32 %).

Marketingový ředitel společnosti PROFI CREDIT Ondřej Šmakal dále říká:

„Rok od roku se u nás zvyšuje podíl dárků koupených přes internet. Nějaký ten dárek koupí přes internet více než polovina Čechů a zajímavé je, že online nákupy začínají být běžné i pro starší generaci nad šedesát let.“

Ježíšek na dluh

Většina Čechů neplánuje, že by za dárky utratila více peněz než vloni. Tři čtvrtiny lidí by se rády vešly s útratou za Ježíška do pěti tisíc korun. Stejné je to i na Slovensku (74 %), v Polsku (89 %) a v Bulharsku (83 %).

Každý osmý Čech (16 %) uvažuje o tom, že si vezme na nákup vánočních dárků úvěr. V Polsku a Bulharsku je to čtvrtina lidí a na Slovensku je ochotná zadlužit se kvůli Vánocům dokonce třetina Slováků.

Zdroje: Allegro group, APEK, PROFI CREDIT

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Logo Wedos12. 12. 2014 SANEP: Většině Čechů nosí vánoční dárky Ježíšek, 4 procenta lidí na dárky nemá peníze I přesto, že většina Čechů je bez vyznání, neohroženým králem tradičních křesťanských svátků je pro téměř dvě třetiny domácí populace Ježíšek. Santa Claus ani Děda Mráz tak nejsou pro […] Posted in Společnost
  • 2. 1. 2019 Vánoce 2018: Jen v e-shopech Češi utratili 45 miliard, z toho 5 miliard v jednom týdnu Dle tiskové zprávy APEK utratili čeští zákazníci v předvánočním období v internetových obchodech 45 miliard korun. Prakticky hned po vánocích pak začaly pro mnoho Čechů oblíbené výprodeje […] Posted in Podnikání, Finance, ekonomika
  • Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu25. 9. 2013 Online nakupuje 47 procent lidí připojených k internetu 47 procent lidí využívajících internet nakoupí online alespoň jednou za měsíc. Nejoblíbenějším zbožím je oblečení, obuv a elektronika. Informace vycházejí z aktuálního výzkumu […] Posted in Podnikání
  • Kolik váží naše peníze? Přehled hmotností českých mincí a pár překvapení navíc8. 6. 2025 Kolik váží naše peníze? Přehled hmotností českých mincí a pár překvapení navíc Když vezmete do ruky jakoukoli českou minci, obvykle ji rychle hodíte do peněženky nebo automatu na kávu. Ale přemýšleli jste někdy, kolik váží české mince? A proč vůbec záleží na tom, […] Posted in Finance, ekonomika
  • E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online21. 5. 2025 E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online Vlastní e-shop je pro mnoho lidí snem o svobodném podnikání, pasivním příjmu a nezávislosti. Realita ale bývá trochu složitější. Spustit úspěšný e-shop totiž není jen o „kliknutí párkrát v […] Posted in Podnikání
  • Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí12. 5. 2025 Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí Každý nákup, od rychlého výběru sušenek v supermarketu až po investici do nového automobilu, je výsledkem složité směsi emocí, návyků, vlivů a podnětů. Rozhodování zákazníků není tak […] Posted in Marketing
  • 25. 8. 2021 Dluhy domácností za energie klesají a nejčastěji je tvoří nedoplatky záloh při vyúčtování služeb Již čtvrtý rok po sobě mírně klesá počet domácností, které neplatí dodavatelům energií. Průměrný dluh činí 7536 korun a nejčastěji vzniká neplacením záloh a při ročním vyúčtování. Dalším […] Posted in Finance, ekonomika
  • 14. 10. 2019 Jen 40 % jihočeských dětí dostává pravidelné kapesné Pravidelné kapesné mají jen 4 z 10 jihočeských školáků, 28 % jej vůbec nedostává. Rodiče se snaží vést děti k finanční gramotnosti, přesto většina z nich očekává pomoc od škol. S výukou […] Posted in Jihočeský kraj
  • Barva inzerátu Google20. 10. 2017 Tipy na dárky k Vánocům – 2. část: Dárky pro muže Čím je člověk starší, tím více se odlišuje od svých vrstevníků. Pokud tedy chcete obdarovat muže, musíte jej alespoň trochu znát - přes to se ale pokusíme o pár základních […] Posted in Finance, ekonomika
  • Časopisy16. 9. 2017 Tipy na dárky k Vánocům – 1. část Blíží se Vánoce, mimo jiné doba nakupování dárků pro naše blízké. V posedních letech Češi za dárky utrácejí rok od roku více a více (loni to jen v českých internetových obchodech 98 […] Posted in Finance, ekonomika
Podnikání
dluhye-shopypenízeprůzkumyVánoce

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám