• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Společnost > SANEP: Většině Čechů nosí vánoční dárky Ježíšek, 4 procenta lidí na dárky nemá peníze

SANEP: Většině Čechů nosí vánoční dárky Ježíšek, 4 procenta lidí na dárky nemá peníze

Redakce NETzin.cz 12. 12. 2014     Rubrika:  Společnost    Štítky: dárky, dluhy, peníze, Vánoce, výzkumy

I přesto, že většina Čechů je bez vyznání, neohroženým králem tradičních křesťanských svátků je pro téměř dvě třetiny domácí populace Ježíšek. Santa Claus ani Děda Mráz tak nejsou pro krále českých Vánoc Ježíška žádnou konkurencí.

výzkum Vánoce

Jsou Vánoce komerčním svátkem?

Jak ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, Ježíšek bude na Štědrý večer nadělovat dárky 64,7% českým domácnostem. Oproti tomu hojně reklamně a produktově propagovaný Santa Claus, pak o letošních Vánocích nadělí dárky 0,5% českým rodinám a Děda Mráz 0,3% veřejnosti.

Kolik Češi utratí za dárky

Jak dále ukázalo exkluzivní šetření společnosti SANEP částku do výše 1000,-Kč hodlá investovat do vánočních dárků 10,4 % respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace. Částku od 1000,-Kč do 3000,-Kč pak míní investovat do vánočních dárků 26,9% dotázaných a částku ve výši od 3000,-Kč do 5000,-Kč 23,5% dotázaných. Finanční obnos ve výši od 5000,-Kč do 10.000,-Kč pak hodlá do dárků investovat 17,6% dotázaných a obnos přesahující částku 10.000,-Kč již jen 9,2 % respondentů. Na vánoční dárky pak nemá žádné finanční prostředky 4,3 % dotázaných.

Za nejlepší dárek pod vánočním stromkem považuje 9,2 % dotázaných knihu a 8,9 % veřejnosti pak drobnost z lásky. Nejlepším dárkem pro 7,1 % dotázaných je ten, o nějž si sami řeknou. Nicméně každého dárku si váží 42,7 % dotázaných.

Naopak za nejméně žádaný nebo spíše nevhodný dárek považuje 9,8 % dotázaných poukázku na adrenalinový zážitek. Nevhodné je coby vánoční dárek i erotické prádlo či erotické pomůcky, a to z pohledu 8,6 % respondentů. Jako nejhorší dárek pod stromečkem je dle názoru 7,5 % veřejnosti prostředek na hubnutí. V žebříčku nejhorších vánočních dárků následují alkohol (6,2%), ponožky a jiné běžné spodní prádlo (5,5%) či věci do domácnosti (3,1%).

Vánoční svátky vnímá i přes předvánoční shon jako období klidu a pohody 30,2% veřejnosti. Jako radost pro děti pak představují Vánoce pro 16,2% dotázaných. Tradiční křesťanské hodnoty a symboliky oslavuje o vánočních svátcích 16,1% dotázaných. Pro 13,8% respondentů pak představují Vánoce příležitost k rodinnému setkání. Ovšem pouze jako chaos a stres vnímá Vánoce 11,5% dotázaných a jako nákupy dárků a předvánoční shon 8,5% respondentů.

Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit v souhrnu 3,1% dotázaných. Což je o procento více než v minulém roce.

Větší finanční prostředky na pořízení vánočních dárků hodlá oproti loňskému roku vynaložit 15% dotázaných.

Vánoce jsou svátek komerce

Jakkoli je zřejmé, že si jednoznačná většina domácí populace spojuje Vánoční svátky s Ježíškem v souhrnu 81,8% veřejnosti se domnívá, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než právě křesťanským svátkem. K tomuto většinovému názoru nepochybně přispívá obchodně konzumní předvánoční atmosféra, která jednoznačně převyšuje onu duchovní rovinu.

Oblíbené slevy u českých zákazníků budou v zorném poli i při nákupu spotřebního zboží v povánočních slevách, které hodlá letos využít v souhrnu 44% veřejnosti.

Tíživá ekonomická situace velké části českých rodin se však podepíše i na letošních Vánocích, v nichž hodlá na všem, co k těmto svátkům patří šetřit 20,5% veřejnosti. Na sobě pak bude šetřit 16% dotázaných a na dárcích pro příbuzné 4% respondentů. Naopak šetřit nebude 29,1% dotázaných.

V porovnání s minulým rokem se názory veřejnosti v jednotlivých otázkách zásadně neliší. Za pozornost však stojí narůstající trend obliby Ježíška oproti jeho zahraničním konkurentům, který jednoznačně poukazuje na ztotožnění se s tradičními prvky české křesťanské kultury.

Pro dárky jsou Češi ochotni se zadlužit

Mírný nárůst je rovněž patrný v případě počtu dotázaných, kteří jsou ochotni se pro nákup vánočních dárků zadlužit. Stejně tak narostl i počet dotázaných, kteří uvedli, že letos utratí za vánoční dárky více než v roce 2013. Na druhé straně mírně vzrostl počet respondentů, kteří uvedli, že na dárky nemají letos finanční prostředky. Tyto hodnoty na jedné straně poukazují na skutečnost, že široká veřejnost pozitivně reaguje na relativní politickou i ekonomickou stabilitu a nebojí se vynaložit na nákup dárků více peněz. Ovšem na druhé straně je rovněž i z dalších průzkumů patrné, že se zvyšuje počet lidí, kteří mají finanční problémy a ocitají se na hranici chudoby.

Zhruba na stejné úrovni zůstává vnímání nejhorších a nejlepších dárků, kdy nejviditelnější změnou je, že letos vnímá finanční prostředky jako nejlepší dárek viditelně menší počet dotázaných, než tomu bylo minulý rok, což může souviset s celkovým vnímání Vánočních svátků. Ty však i nadále drtivá většina dotázaných vnímá letos stejně jako loni jako především komerční hody obchodníků, než tradiční křesťanský svátek. Dalo by se tak říci, že i přesto, že bychom chtěli vnímat Vánoční svátky jako poklidné svátky, kdy se sejdeme v rodinném kruhu a užijeme si pohodu a klid, a Ježíšek nám nadělí symbolické dárky, coby projev lásky, stejně většina domácí populace podléhá stresu v podobě honby za dárky a snaze po materiálním uspokojení svých dětí a blízkých.

Exkluzivní průzkum byl proveden ve dnech 2. – 9. 12. 2014 na vybrané skupině 7.395 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 26.271 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Vánoční dárek26. 10. 2013 Vánoce 2013: Roční obraty eshopů 58 miliard, každý osmý Čech si chce vzít úvěr Podle serveru Heureka.cz se letos obrat českých e-shopů zvýší o téměř 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili Češi o Vánocích v […] Posted in Podnikání
  • Barva inzerátu Google20. 10. 2017 Tipy na dárky k Vánocům – 2. část: Dárky pro muže Čím je člověk starší, tím více se odlišuje od svých vrstevníků. Pokud tedy chcete obdarovat muže, musíte jej alespoň trochu znát - přes to se ale pokusíme o pár základních […] Posted in Finance, ekonomika
  • Časopisy16. 9. 2017 Tipy na dárky k Vánocům – 1. část Blíží se Vánoce, mimo jiné doba nakupování dárků pro naše blízké. V posedních letech Češi za dárky utrácejí rok od roku více a více (loni to jen v českých internetových obchodech 98 […] Posted in Finance, ekonomika
  • 22. 11. 2015 Češi prý letos utratí na internetu za vánoční dárky přes 25 miliard korun Stejně jako v loňském roce bude i letos velká část nakoupených dárků realizována pomocí internetových obchodů. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekává, že v průběhu vánoční […] Posted in Podnikání
  • Kolik váží naše peníze? Přehled hmotností českých mincí a pár překvapení navíc8. 6. 2025 Kolik váží naše peníze? Přehled hmotností českých mincí a pár překvapení navíc Když vezmete do ruky jakoukoli českou minci, obvykle ji rychle hodíte do peněženky nebo automatu na kávu. Ale přemýšleli jste někdy, kolik váží české mince? A proč vůbec záleží na tom, […] Posted in Finance, ekonomika
  • Tipy na dárky pro ženy: Jak vybrat ten nejlepší dárek?2. 4. 2025 Tipy na dárky pro ženy: Jak vybrat ten nejlepší dárek? Výběr dárku pro ženu může být někdy výzvou, ať už se jedná o partnerku, maminku, sestru, kamarádku nebo kolegyni. Každá žena je jiná a má své jedinečné preference, ale existují univerzální […] Posted in Finance, ekonomika, Společnost
  • Tipy na dárky pro muže: Jak vybrat ten nejlepší dárek?18. 3. 2025 Tipy na dárky pro muže: Jak vybrat ten nejlepší dárek? Vybrat vhodný dárek pro muže může být někdy náročný úkol. Ať už hledáte dárek pro přítele, manžela, tátu, bratra nebo kamaráda, vždy záleží na jeho zájmech a osobnosti. Připravili jsme pro […] Posted in Finance, ekonomika, Společnost
  • 25. 8. 2021 Dluhy domácností za energie klesají a nejčastěji je tvoří nedoplatky záloh při vyúčtování služeb Již čtvrtý rok po sobě mírně klesá počet domácností, které neplatí dodavatelům energií. Průměrný dluh činí 7536 korun a nejčastěji vzniká neplacením záloh a při ročním vyúčtování. Dalším […] Posted in Finance, ekonomika
  • 14. 10. 2019 Jen 40 % jihočeských dětí dostává pravidelné kapesné Pravidelné kapesné mají jen 4 z 10 jihočeských školáků, 28 % jej vůbec nedostává. Rodiče se snaží vést děti k finanční gramotnosti, přesto většina z nich očekává pomoc od škol. S výukou […] Posted in Jihočeský kraj
  • Dárky, které mužům zvednou sebevědomí. Znáte je?25. 7. 2019 Dárky, které mužům zvednou sebevědomí. Znáte je? Dnešní rychlá doba od člověka vyžaduje, aby byl neustále plný energie. Jen tak jsme schopni zvládat pracovní nasazení, a ještě si užívat života ve volném čase. Práce, koníčky, rodina, to […] Posted in Ostatní články
Společnost
dárkydluhypenízeVánocevýzkumy

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám