• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Konec falešných recenzí na Internetu?

Konec falešných recenzí na Internetu?

Ondřej Dyrka 4. 10. 2013     Rubrika:  Podnikání    Štítky: Public relations

otazníkReview. Recenze. Hodnocení. Důležitost tohoto faktoru a firemního téměř-aktiva roste spolu s rozmachem internetu mezi běžnou populací a dnes se veřejná kladná hodnocení téměř vyvažují zlatem (zejména v naší kotlině, kde si lidé místo chválení mnohem raději postěžují).

Sami to určitě znáte – samotnému nákupu předchází hodiny googlení (nebo seznamování) a hledání, co si ostatní lidé myslí o vybíraném produktu či službě. Ale pozor, mohou to také být jen zaplacené zprávy od markeťáků…

Amerika, náš vzor? Ba ne, naopak

Některé americké firmy považovaly pozitivní hodnocení na internetu za tak důležitá, že to vyřešily pěkně po česku: napsaly si je zkrátka samy, potažmo na to najaly marketingové odborníky. V první řadě mají podobné praktiky blízko k lživé reklamě a ani z hlediska dobrých mravů se nejedná o právě bohulibou činnost. Vody okolo tohoto problému rozvířil newyorský státní zástupce, který donutil 19 firem přistoupit k mimosoudnímu vyrovnání v celkové hodnotě 350 tisíc dolarů (údajně se prý jednalo hlavně o SEO firmy).

Ovšem pozor, tato praktika může vesele kvést oběma směry:

1. Rozpačitý a internetu neznalý zákazník si najme firmu a samozřejmě chce, aby to na jeho webu žilo a byl vidět. Protřelí správci se ochotně vytasí s metodou fake příspěvků – a od těch už zbývá jen krůček k vylhaným hodnocením produktů a služeb.

2. „Ostřílená” firma sama vyžaduje podobné služby – ředitel si přečetl, že to teď na internetu frčí a je to skvělý způsob, jak zahladit stopy po rozčíleném zákazníkovi.

A co české prostředí?

Žádné soudní tahanice na toto téma registrované ještě nejsou. Lze však s úspěchem pochybovat, že by se tento problém našeho podnikatelského prostředí netýkal – a nemusí se přímo jednat o cucání hodnocení z prstu. Občas si stačí trochu přikrášlit reference a nebo, a teď vás s chutí pošlu na skvělou sérii videí Petra Jeníka, zkrátka zneužívat neznalosti internetového prostředí (zajímavé je, že jedno z videí Školy podvodů je také zaměřené na „lukrativní SEO business” s garancí pozic).

Poučení?

Je strašně, hanebně a příšerně jednoduché na webu cokoli zfalšovat (a nemusí to být zrovna přímo stránky eshopu, kde chcete nakupovat). Pokud se nemůžete spolehnout na doporučení od známých, čerpejte alespoň z více zdrojů. Dobrý nápad je také nějaké (klidně kratší) hodnocení jen tak cvičně hodit do vyhledávače a podívat se, jestli náhodou slovo od slova není použité i jinde. Na zařazení této činnosti mezi praktiky nekalé soutěže si asi ještě chvíli počkáme, do té doby si tedy musíme vystačit se zdravým rozumem.

Autor:   Ondřej Dyrka

Pod hlavičkou www.ppcsluzby.cz fušuju do PPC reklam a ve volných chvílích také zdařile předstírám, že jsem copywriter. Rád se bavím o kontroverzních tématech, pro ostré slovo nejdu daleko a jsem brutálně upřímný.

Podobné články

  • 12. 4. 2014 Dvě třetiny spotřebitelů se setkaly s falešnou internetovou recenzí Organizace dTest provedla průzkum, jehož výsledkem je zajímavá skutečnost. Více jak polovina respondentů totiž uvedla, že se setkala s nevěrohodnou internetovou recenzí, o níž se domnívá, […] Posted in Podnikání
  • Nejlépe s novináři komunikuje Karlovarský kraj, propadl Moravskoslezský5. 8. 2013 Nejlépe s novináři komunikuje Karlovarský kraj, propadl Moravskoslezský Další test komunikace serveru Tiskovky.info se zaměřil na tiskové odbory krajských úřadů. Některé komunikují na jedničku, jiné se neobtěžují ani odpovědět. Další ze série testů […] Posted in Marketing
  • O231. 7. 2014 O2 odpustí dlužníkům úroky z prodlení a náklady správního nebo soudního řízení Společnost O2 dává zákazníkům v rámci akce nazvané Čistý stůl ojedinělou možnost, jak vyrovnat své závazky. Pokud v období mezi 1.8. a 23.9. 2014 uhradí svá dlužná vyúčtování, O2 jim […] Posted in Technika, software
  • 21. 4. 2016 Slet čarodějnic 2016 Akci pořádá dne 30. dubna od 17 do 21:30 hodin město České Budějovice ve spolupráci s agenturou Borovka promotion. MÍSTO KONÁNÍ: LETNÍ SCÉNA KD SLAVIE Podtitulem akce je ČARODEN: […] Posted in Jihočeský kraj
  • SERP Seznam9. 5. 2018 Vodafone kupuje poskytovatele kabelové televize UPC Skupina Vodafone Group se dohodla se společností Liberty Global na odkupu jejích aktivit v České republice, Německu, Maďarsku a Rumunsku v celkové hodnotě 18,4 miliardy eur. Celá tato […] Posted in Podnikání
  • Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads31. 5. 2019 Tipy na úspěšné inzeráty v Google Ads Do výsledků online marketingových kampaní vstupuje několik základních faktorů, mezi něž patří kromě podoby a funkčnosti konverzní stránky, zvolené strategie a cílení, také text inzerátů. […] Posted in Podnikání, Marketing
  • Platební prsteny od mBank za 1 Kč14. 5. 2025 Platební prsteny od mBank za 1 Kč mBank spustila časově omezenou akci na podporu bezkontaktního placení pomocí prstenu. Až do 31. srpna 2025 mohou noví i stávající klienti získat platební prsten Niceboy One za 1 Kč místo […] Posted in Finance, ekonomika
  • V závěru roku pohltil internet 6 milionu českých uživatelů, 94 % z nich se připojuje týdně2. 2. 2012 V závěru roku pohltil internet 6 milionu českých uživatelů, 94 % z nich se připojuje týdně Počet českých uživatelů internetu se podle výsledků NetMonitoru v druhé polovině roku 2011 vyšplhal na šest milionů a zatím se drží. Průměrně zobrazený počet stránek je o více než 400 […] Posted in Technika, software
  • 21. 4. 2016 Ve městě pracují občané v územních skupinách Zastupitelstvo města České Budějovice zřídilo na svém zasedání 21. září 2015 územní výbor jako iniciativní orgán za účelem získávání podnětů od občanů pro potřeby rozhodování samosprávných […] Posted in Jihočeský kraj
  • Využití display reklamy vzrostlo oproti lednu o polovinu18. 3. 2012 Využití display reklamy vzrostlo oproti lednu o polovinu V únoru 2012 zadavatelé internetové display reklamy využili reklamní prostor v ceníkové hodnotě 348 milionů korun. Meziměsíčně výdaje narostly téměř o polovinu. Největším zadavatelem byla […] Posted in Marketing
Podnikání
Public relations

Výběr redakce

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!

Podnikání

vývoj
Od nápadu k realitě: Jak se rodí produkt krok za krokem
web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
Webhosting Weblobe

Finance

osobní rozpočet
Jak si sestavit osobní rozpočet, který funguje
hypotéky
Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení

Web

web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy

Marketing

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Technika

Internet věcí
Internet věcí: Co to je a jak to mění průmysl
Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší

Společnost

Dětské prolézačky
Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku
dentální hygiena
Dentální hygiena: Neviditelný hrdina vašeho zdraví, který vás může zachránit před víc než jen kazem

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone výstava WordPress ČNB

Archiv

  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám