• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Zuzana Kocurková 13. 11. 2013     Rubrika:  Web    Štítky: Copywriting, Psaní

textVědci zjistili, že ďábel se skutečně skrývá v detailech. Zkoušeli účinnost určitých typů vět na běžné testovací skupiny. Závěr byl jednoznačný – opravdu záleží na maličkostech.

Existují slova, která prostě uzurpují naši pozornost a jen těžko ji pouští. Která to jsou?

Číslovky můžeme napsat správně, ale taky špatně – a vůbec nejde o pravopis

Zkuste si představit, že v prodejním textu narazíte na informaci: poplatek dělá 50 Kč. Pravda, není to mnoho a nemusí to hned všechny odradit. Ale můžeme udělat také copywriterské kouzlo a napsat: za minimální poplatek 50 Kč…

Sami cítíte, že druhá verze lahodí našim smyslům mnohem více. A není to jen nějaká domněnka, ve skutečnosti totiž při testování oslovilo takto postavené sdělení o 20 % lidí více.

S číslovkami však můžeme čarovat mnohem účinněji, než je jen začleňovat do lákavějšího kontextu. Představte si, že máte šílený hlad a máte si vybrat mezi hamburgerem, který má 250 g a takovým, který má čtvrt kila. Že je to to samé? Ale není. Vždycky si vybereme čtvrtkilový, protože takto podaná informace o váze je v tomto případě lákavější. Burger vzbuzuje představu, že je větší.

Obecné číslovky a termíny si často interpretujeme jako by byly větší

Pokud je někde použitý obecný termín nebo číslovka místo zcela přesně definovaného množství, působí na náš mozek často dojmem, že je oné věci více. Například jedna hodina zní našemu mozku delší než 60 minut a půl kila víc než 500g.

Zkuste si to:

1 den vs. 24 hodin

1 měsíc vs. 30 dní

čtvrt milionu vs. 250 000

Funguje to, že? A teď si ještě představte, že píšete brožurku k wellness procedurám. Co se bude zdát klientům lákavější? 60ti minutová čokoládová masáž, nebo tatáž masáž, která trvá hodinu?

U negativních věcí použijte přesná čísla – nepříjemnost se bude zdát kratší

Když tohle copy kouzlo obrátíte, okamžitě získáte návod, jak prezentovat nepříjemné stránky věcí. Pokud chce vytížený a žádaný plastický chirurg pomoci klientům překonat dlouhou dobu v čekárně a zároveň je předem neznechutit, může jim poradit, aby si přinesli knihu. Ale neřekne jim, že si s ní mohou zkrátit hodinu čekání, ale že je na 60 minut skvěle zabaví a ani si nevšimnou, že už jsou v ordinaci.

Copywriting není psaní beletrie – přídavná jména moc nezabírají

Ve slohu jsme se učili, že je dobré obdařit podstatná jména nějakými květnatými adjektivy, ale v copy to zase až tak dobře nefunguje. Nepíšeme totiž knihu, ale chceme lidi strhnout k akci. A k tomu jsou mnohem lepší slovesa.

Tato skutečnost se potvrdila i při psaní přijímacích dopisů. Například ředitel Harvardu přiznal, že ho spíše zaujme žádost o přijetí, ve které si přečte, že uchazeč píše blog nebo založil start-up. Žádosti plné adjektiv jako inteligentní, pilný nebo pracovitý ho moc nebraly.

Je to logické. My přece taky nechceme výkonný vysavač, ale spíš takový, kterým vysajeme i prach z rohů a na jedno naplnění odpadní nádoby vyčistíme třeba 1 000 m2 plochy. A nechceme chic šaty, ale takové, které zdůrazní naše přednosti a přitom se vůbec nepomačkají.

Používejme kouzelná slova síly!

I když se to zdá absurdní, taková slova skutečně existují. Útočí přímo na naši první signální a jsou velmi jednoduchá a univerzální.

Slůvko „vy“ nám okamžitě rozsvítí v hlavě kontrolku zájmu. Cítíme se mnohem důležitější a zapojení do celé věci.

„Zdarma“ snad není vůbec potřeba představovat. Je to velmi zprofanované a ohrané slůvko, ale pořád na nás dokáže zapůsobit! Není ovšem od věci s ním šetřit a opatrně volit kontext.

Slovo „protože“ vždy uvozuje vysvětlení a završení celého obrazu. Proto na něho automaticky upíráme pozornost a těšíme se, že dojde k rozuzlení informace nebo příběhu.

Pořád spěcháme, a když slyšíme, že něco může být okamžitě, vrníme blahem

Jedno z nejoblíbenějších slov dneška je rozhodně „okamžitě„. Neustále spěcháme a skutečnost, že někdo nechce zdržovat a chce pro nás něco udělat okamžitě, nás jednoznačně blaží. Pak jsme náchylnější si od takového člověka něco koupit.

Přestože skutečných milovníků nových věcí je ve společnosti nevelké procento, téměř všichni slyšíme na to, když je výrobek něčím nový. Takže slovo „nový“ nebo „poslední model“ „inovovaný“ apod. má funkci pěkně ostrého háčku na udici copywritera.

Tyhle triky možná vypadají jako bezvýznamné slovní hříčky, ale v našich textech mohou nabýt zásadního významu. Jen si je vyzkoušejte!

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin25. 4. 2010 Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin  Ondřej Špulák je šéfredaktorem magazínu Recenze a Tipy na download serveru Slunečnice.cz. Jak sám říká, svou práci má rád a za jinou by ji nevyměnil. Co musí jako šéfredaktor umět a […] Posted in Ostatní články
  • Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci25. 4. 2010 Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci Mgr. Michaela Smutná chtěla být novinářkou už od útlého dětství. Vystudovala sociologii a žurnalistiku. Vyzkoušela si spolupráci s regionální televizí i s Českým rozhlasem, nakonec se ale […] Posted in Ostatní články
  • Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním25. 5. 2014 Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním Pokud se dítě v předškolním věku nenaučí správně držet pastelku a při malování uvolnit ruku, může mít problémy celý život. Existuje několik věcí, kterými mu můžete pomoci se těmto […] Posted in Společnost
  • Jan Polzer: Napsat knihu není složité25. 4. 2010 Jan Polzer: Napsat knihu není složité Autor několika odborných knih Jan Polzer je znám především první českou knihou o systému Drupal (aplikace pro správu webového obsahu). Kniha se dočkala svého druhého vydání a čtenářům […] Posted in Ostatní články
  • Třetí WordPress konference bude opět na Hluboké1. 9. 2014 Třetí WordPress konference bude opět na Hluboké Druhá WordPress konference se konala letos v květnu v Hluboké nad Vltavou ve spolupráci s webhostingovou firmou Wedos a nejinak tomu bude i na třetí konferenci, konající se 20. 9. […] Posted in Web
  • 12. 12. 2018 Výlet do Osvětimi, Polsko 2018 S rodinou jsem byl v Terezíně, s partou kolegů a kamarádů jsme se pro změnu rozhodli navštívit koncentrační a vyhlazovací tábor Osvětim. Výlet trval 3 dny, v článku budu popisovat jen […] Posted in Cestování a turistika
  • Telefon6. 8. 2013 Neomezené volání. Kdo je nejlevnější? Na Netzinu je článek s úplně totožným názvem, publikovaný v srpnu 2011, tedy skoro přesně před dvěma lety. I v této době měli operátoři své neomezené tarify, ten u O2 stál 3900, u T-Mobile […] Posted in Technika, software
  • Chytrý telefon pro seniory Doro Liberto 820 Mini nabízí v ČR O217. 3. 2015 Chytrý telefon pro seniory Doro Liberto 820 Mini nabízí v ČR O2 Operátor O2 zařazuje do své nabídky chytrý telefon Doro Liberto 820 mini. Tento mobil je díky jednoduchému ovládání, přizpůsobené hlasitosti a citlivosti, velkým ikonám a aplikaci pro […] Posted in Technika, software
  • Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení16. 5. 2025 Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení Hypoteční trh v Česku zůstává v dobré kondici. I když v dubnu došlo k mírnému poklesu oproti silnému březnu, banky a stavební spořitelny stále poskytují vysoký objem nových hypoték. Pomáhá […] Posted in Finance, ekonomika
  • Jak mají vypadat a fungovat kvalitní webové stránky9. 5. 2010 Jak mají vypadat a fungovat kvalitní webové stránky V době rychlého rozvoje Internetu a podnikání na něm, se stejně kvapně vyvíjí a vznikají společnosti a živnostníci zabývající se tvorbou webových stránek. Bohužel tyto společnosti a […] Posted in Web
Web
CopywritingPsaní

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám