• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Zuzana Kocurková 13. 11. 2013     Rubrika:  Web    Štítky: Copywriting, Psaní

textVědci zjistili, že ďábel se skutečně skrývá v detailech. Zkoušeli účinnost určitých typů vět na běžné testovací skupiny. Závěr byl jednoznačný – opravdu záleží na maličkostech.

Existují slova, která prostě uzurpují naši pozornost a jen těžko ji pouští. Která to jsou?

Číslovky můžeme napsat správně, ale taky špatně – a vůbec nejde o pravopis

Zkuste si představit, že v prodejním textu narazíte na informaci: poplatek dělá 50 Kč. Pravda, není to mnoho a nemusí to hned všechny odradit. Ale můžeme udělat také copywriterské kouzlo a napsat: za minimální poplatek 50 Kč…

Sami cítíte, že druhá verze lahodí našim smyslům mnohem více. A není to jen nějaká domněnka, ve skutečnosti totiž při testování oslovilo takto postavené sdělení o 20 % lidí více.

S číslovkami však můžeme čarovat mnohem účinněji, než je jen začleňovat do lákavějšího kontextu. Představte si, že máte šílený hlad a máte si vybrat mezi hamburgerem, který má 250 g a takovým, který má čtvrt kila. Že je to to samé? Ale není. Vždycky si vybereme čtvrtkilový, protože takto podaná informace o váze je v tomto případě lákavější. Burger vzbuzuje představu, že je větší.

Obecné číslovky a termíny si často interpretujeme jako by byly větší

Pokud je někde použitý obecný termín nebo číslovka místo zcela přesně definovaného množství, působí na náš mozek často dojmem, že je oné věci více. Například jedna hodina zní našemu mozku delší než 60 minut a půl kila víc než 500g.

Zkuste si to:

1 den vs. 24 hodin

1 měsíc vs. 30 dní

čtvrt milionu vs. 250 000

Funguje to, že? A teď si ještě představte, že píšete brožurku k wellness procedurám. Co se bude zdát klientům lákavější? 60ti minutová čokoládová masáž, nebo tatáž masáž, která trvá hodinu?

U negativních věcí použijte přesná čísla – nepříjemnost se bude zdát kratší

Když tohle copy kouzlo obrátíte, okamžitě získáte návod, jak prezentovat nepříjemné stránky věcí. Pokud chce vytížený a žádaný plastický chirurg pomoci klientům překonat dlouhou dobu v čekárně a zároveň je předem neznechutit, může jim poradit, aby si přinesli knihu. Ale neřekne jim, že si s ní mohou zkrátit hodinu čekání, ale že je na 60 minut skvěle zabaví a ani si nevšimnou, že už jsou v ordinaci.

Copywriting není psaní beletrie – přídavná jména moc nezabírají

Ve slohu jsme se učili, že je dobré obdařit podstatná jména nějakými květnatými adjektivy, ale v copy to zase až tak dobře nefunguje. Nepíšeme totiž knihu, ale chceme lidi strhnout k akci. A k tomu jsou mnohem lepší slovesa.

Tato skutečnost se potvrdila i při psaní přijímacích dopisů. Například ředitel Harvardu přiznal, že ho spíše zaujme žádost o přijetí, ve které si přečte, že uchazeč píše blog nebo založil start-up. Žádosti plné adjektiv jako inteligentní, pilný nebo pracovitý ho moc nebraly.

Je to logické. My přece taky nechceme výkonný vysavač, ale spíš takový, kterým vysajeme i prach z rohů a na jedno naplnění odpadní nádoby vyčistíme třeba 1 000 m2 plochy. A nechceme chic šaty, ale takové, které zdůrazní naše přednosti a přitom se vůbec nepomačkají.

Používejme kouzelná slova síly!

I když se to zdá absurdní, taková slova skutečně existují. Útočí přímo na naši první signální a jsou velmi jednoduchá a univerzální.

Slůvko „vy“ nám okamžitě rozsvítí v hlavě kontrolku zájmu. Cítíme se mnohem důležitější a zapojení do celé věci.

„Zdarma“ snad není vůbec potřeba představovat. Je to velmi zprofanované a ohrané slůvko, ale pořád na nás dokáže zapůsobit! Není ovšem od věci s ním šetřit a opatrně volit kontext.

Slovo „protože“ vždy uvozuje vysvětlení a završení celého obrazu. Proto na něho automaticky upíráme pozornost a těšíme se, že dojde k rozuzlení informace nebo příběhu.

Pořád spěcháme, a když slyšíme, že něco může být okamžitě, vrníme blahem

Jedno z nejoblíbenějších slov dneška je rozhodně „okamžitě„. Neustále spěcháme a skutečnost, že někdo nechce zdržovat a chce pro nás něco udělat okamžitě, nás jednoznačně blaží. Pak jsme náchylnější si od takového člověka něco koupit.

Přestože skutečných milovníků nových věcí je ve společnosti nevelké procento, téměř všichni slyšíme na to, když je výrobek něčím nový. Takže slovo „nový“ nebo „poslední model“ „inovovaný“ apod. má funkci pěkně ostrého háčku na udici copywritera.

Tyhle triky možná vypadají jako bezvýznamné slovní hříčky, ale v našich textech mohou nabýt zásadního významu. Jen si je vyzkoušejte!

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin25. 4. 2010 Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin  Ondřej Špulák je šéfredaktorem magazínu Recenze a Tipy na download serveru Slunečnice.cz. Jak sám říká, svou práci má rád a za jinou by ji nevyměnil. Co musí jako šéfredaktor umět a […] Posted in Ostatní články
  • Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci25. 4. 2010 Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci Mgr. Michaela Smutná chtěla být novinářkou už od útlého dětství. Vystudovala sociologii a žurnalistiku. Vyzkoušela si spolupráci s regionální televizí i s Českým rozhlasem, nakonec se ale […] Posted in Ostatní články
  • Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním25. 5. 2014 Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním Pokud se dítě v předškolním věku nenaučí správně držet pastelku a při malování uvolnit ruku, může mít problémy celý život. Existuje několik věcí, kterými mu můžete pomoci se těmto […] Posted in Společnost
  • Jan Polzer: Napsat knihu není složité25. 4. 2010 Jan Polzer: Napsat knihu není složité Autor několika odborných knih Jan Polzer je znám především první českou knihou o systému Drupal (aplikace pro správu webového obsahu). Kniha se dočkala svého druhého vydání a čtenářům […] Posted in Ostatní články
  • CETIN začíná s masivní výstavbou optické sítě [tisková zpráva]18. 9. 2015 CETIN začíná s masivní výstavbou optické sítě [tisková zpráva] Společnost Česká telekomunikační infrastruktura a.s., (zkráceně CETIN) v nejbližších šesti měsících zvýší rychlost internetového připojení pro 111 tisíc bytových jednotek. Více než […] Posted in Technika, software
  • Tipy Google pro SEO19. 5. 2010 Tipy Google pro SEO V jednom článku o SEO už jsem zmínil několik rad, které udílí Google. Šlo ale spíš o to, co všechno nabízí SEO konzultanti a jak se k tomu má neznalý zákazník postavit. V tomto článku […] Posted in Podnikání, Web
  • Do pohádky s králíky 2013 (Fotky)8. 5. 2013 Do pohádky s králíky 2013 (Fotky) Akci pořádá každý rok OUTDOOR CLUB HANACE o.s. Letos tomu bylo již pošesté. Okolí Bagru se opět proměnilo v pohádkovou zemi. Děti si na úvodním stanovišti vzaly kartičku a postupovali […] Posted in Jihočeský kraj
  • Karel Gott v Budvar aréně10. 5. 2008 Karel Gott v Budvar aréně V rámci turné s názvem Zpátky si dám tenhle film zavítá Karel Gott i do Českých Budějovic. Přijede 7.listopadu. Předvánoční koncert pojme zpěvák jako průřez svou dosavadní kariérou, v […] Posted in Jihočeský kraj
  • Nepřizpůsobiví občané se ani přizpůsobit nemohou, nikdo jim to nedovolí3. 6. 2014 Nepřizpůsobiví občané se ani přizpůsobit nemohou, nikdo jim to nedovolí Sociálně nepřizpůsobivý občan je takový člověk, který se svým životním postojem a chováním nepřizpůsobil a nechce přizpůsobit většinové společnosti. Jako nepřizpůsobivé přitom dnes […] Posted in Společnost
  • 11. 9. 2014 Den bez aut 2014 bude v pondělí 22. 9. 2014 od 8 do 14 hodin Letošní den bez aut proběhne tradičně na náměstí Přemysla Otakara II., a to v pondělí 22. 9. 2014 od 8 do 14 hodin. Program připravuje Centrum Cassiopeia ve spolupráci s Magistrátem města […] Posted in Jihočeský kraj
Web
CopywritingPsaní

Výběr redakce

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!

Podnikání

vývoj
Od nápadu k realitě: Jak se rodí produkt krok za krokem
web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
Webhosting Weblobe

Finance

osobní rozpočet
Jak si sestavit osobní rozpočet, který funguje
hypotéky
Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení

Web

web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy

Marketing

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Technika

Internet věcí
Internet věcí: Co to je a jak to mění průmysl
Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší

Společnost

Dětské prolézačky
Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku
dentální hygiena
Dentální hygiena: Neviditelný hrdina vašeho zdraví, který vás může zachránit před víc než jen kazem

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone výstava WordPress ČNB

Archiv

  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám