Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation
Od svého uvedení v roce 1994 se značka Sony PlayStation stala jedním z nejvýznamnějších jmen v herním průmyslu. Vývoj her pro tuto platformu prošel za více než tři desetiletí obrovským technologickým, uměleckým a produkčním vývojem. Co všechno obnáší vývoj her na PlayStation a jak se měnil v průběhu let?
Začátky: PlayStation (PS1)
Původní PlayStation nabídl vývojářům 32bitovou architekturu a možnost používat CD disky, což výrazně rozšířilo velikost herního obsahu. Vznikaly tehdy kultovní tituly jako Final Fantasy VII, Metal Gear Solid nebo Crash Bandicoot. Vývoj her byl v té době v porovnání s dneškem relativně „komorní“ – týmy měly desítky členů a vývoj trval často méně než rok.
PlayStation 2 a zlatý věk vývoje
Konzole PlayStation 2 v roce 2000 přinesla vyšší výkon a otevřela dveře k ambicióznějším projektům. S tím ale rostla i složitost vývoje. Vznikly silné nástroje (např. SDK od Sony) a specializovanější role v týmu – například designéři úrovní, animátoři, skriptaři. Hry jako Shadow of the Colossus nebo God of War ukázaly, co všechno lze z konzole „vymáčknout“.
HD éra: PlayStation 3 a 4
S příchodem PlayStation 3 v roce 2006 se hry staly nákladnějšími a realističtějšími. Začaly se využívat vlastní herní enginy (např. Naughty Dog Engine, Decima, či Unreal Engine). Vznikaly rozsáhlé open-world hry jako The Last of Us nebo Horizon Zero Dawn. Vývojářské týmy čítaly stovky lidí, projekty trvaly 3–5 let a rozpočty šplhaly ke stovkám milionů dolarů.
PlayStation 4 pak tuto éru posunula dál – hry se staly kinematografickými, s důrazem na příběh a detaily. Součástí vývoje byly už i pokročilé nástroje pro motion capture, AI testování a live servis.
PlayStation 5 a nové technologie
Dnešní vývoj na PlayStation 5 klade důraz na rychlost načítání (SSD), ray tracing, haptickou odezvu ovladače DualSense a propojení s online službami. Vývojářské prostředí od Sony je robustnější než kdy dřív a často se využívá multiplatformní vývoj, kdy je hra současně vytvářena i pro PC nebo jiné konzole.
Umělá inteligence, fotogrammetrie, procedurální generování světa a cloudové výpočty jsou jen některé z moderních nástrojů. Vývoj velkých AAA her připomíná produkci filmového blockbusteru – s týmy o tisících lidech a dlouhými produkčními cykly.
Naštěstí ale PlayStation nezapomíná ani na menší vývojáře. Sony podporuje indie scénu a nabízí vývojové kity, přístup do svého programu PlayStation Partners a platformy jako Unity nebo Unreal umožňují i malým studiím dostat své hry na tuto prestižní konzoli.
Další příklady slavných her na PlayStation
Platforma PlayStation hostila během let mnoho ikonických herních sérií, které se staly legendami herního světa. Mezi nejznámější patří akční série Uncharted, dobrodružný God of War, postapokalyptický příběh The Last of Us, nebo robotická budoucnost v Horizon Zero Dawn. Za zmínku stojí také série Gran Turismo, která nastavila laťku realistickým závodům, a hororový Resident Evil, jenž si na PlayStationu získal obrovskou popularitu. Nechybí ani Bloodborne, ceněné akční RPG od studia FromSoftware, a open-world akce jako Ghost of Tsushima nebo Spider-Man. Tyto tituly nejen že ukázaly technické možnosti konzole, ale zároveň nastavily nový standard pro herní zážitky.
Autor: Redakce NETzin.cz