Inspirujte se nejlepšími trendy ve webdesignu: 8 tipů pro tvorbu atraktivních stránek
Moderní webová prezentace kombinuje hezký design, spolehlivou funkčnost a zajímavý obsah. Dokáže „chytit a nepustit“ pozornost návštěvníka během několika vteřin. Je praktická, ale ne nudná. A hlavně: splňuje vše, co od ní očekávají jak uživatelé, tak vy jako provozovatel. Jak dosáhnete popsané dokonalosti a souladu? Následujte osvědčené webdesignové trendy. Přehled 8 nejdůležitějších z poslední doby najdete v tomto článku.
1. Přehlednost a žádný chaos aneb Super struktura a rozložení
Forma (celkový vzhled) rozhoduje o tom, jaké váš web vzbudí sympatie. Když ho zahltíte spoustou prvků a hromadou obsahu a donutíte uživatele bloudit, moc plusových bodů od něj nedostanete. Aby vaše stránky byly přitažlivé, musí být maximálně přístupné – přehledné, vhodně strukturované a dobře členěné.
V kostce bychom všechny požadavky shrnout do oblíbeného rčení, že v jednoduchosti je síla. Proto se trendy ubírají směrem přímočarosti ve webovém sdělení. Co na něj z hlediska jeho zaměření nepatří, to na něj nedávejte. Ne, vaši potenciální zákazníci opravdu nepotřebují znát přesný čas nebo aktuální počasí.
To nejdůležitější umístěte do horní poloviny stránky tzv. nad ohyb, na plochu, kterou návštěvník bez scrollování vidí, když k vám přijde. Rozlišujte text do nadpisů, podnadpisů, odstavců. Používejte odrážky a číselné seznamy. U menu, ikonek košíku či např. CTA tlačítek se nepouštějte do abnormálně kreativních řešení, držte se standardu.
Konvence vám může připadat fádní, ale pravidla rozložení jednotlivých webových částí odrážejí potřeby uživatelů internetu. Proto při vytváření stránek využívejte layouty s následujícími vlastnostmi:
- navigace nahoře, event. v postranním panelu,
- košík v pravém horním rohu,
- výrazná tlačítka s výzvami k akci,
- dostatečný prostor mezi bloky textu, fotografiemi, titulky atd.,
- možnost nahrazení textu ikonkami nebo interaktivní grafikou.
2. Na barvy se střídmostí a vkusem
Nesmí jich být moc. Tak zní základní doporučení pro barvy na webu. Pryč jsou doby, kdy stránky „svítily“ jako kolotoče, protože se každý chtěl pochlubit tím, jak umí pracovat se všemi možnými tóny z barevného spektra. Divokým kombinacím zkrátka odzvonilo.
Moderní webovky sestávají ze 2–3 hlavních odstínů. A ty ve výsledku utvářejí kontrast – pozadí vs. text, pozadí vs. prvky. Takže pokud preferujete světlejší podobu, podtrhněte ji tmavými doplňky a naopak. Obdobně přistupujte i k otázce syté vs. pastelové (tlumené) apod. Samozřejmě myslete i na svou cílovou skupinu a obor podnikání.
Co se týče tipů na konkrétní barvy, sázku na jistotu představuje kontrastní uspořádání šedé (bílé) + výrazného či jasnějšího tónu. Trendy také poukazují na obecnou oblibu retro a vintage odstínů, které pronikají právě i do oboru vytváření webu.
3. Interaktivita „vtáhne do děje“
Pasivita není vítána. Zapojte uživatele a jen tak neodejde. A když ano, něco za sebou přeci jen zanechá, a to díky interaktivnímu prostředí. Vyzývejte k prokliknutí, zapojte zajímavé přechodové efekty po najetí kurzorem myši, rozpohybujte animace nebo například zobrazování ikonek a obrázků.
Populární jsou také online kalkulačky a další podobné elementy, co přináší zpestření i užitečnost. Možností, jak uživatelům zážitek zpříjemnit konceptem akce-reakce, existuje spousta. Používejte je. Moderní webovky „žijí“ a mají dynamiku, která návštěvníky zaujme a zapíše se do jejich paměti.
4. Vizuální obsah a text v ideálním poměru
Webdesignové trendy se dále zaobírají i vhodnými porcemi nezbytných součástí, tedy grafiky a textových sdělení. V této tematice se nejnovější návrhy opírají o fakt, že mozek vnímá a zpracovává vizuální informace rychleji a snadněji v porovnání s větami. Takže by grafika měla „mít navrch“.
Když dokážete něco textového nahradit grafikou, udělejte to. Když myšlenku dokážete vyjádřit i s využitím menšího počtu slov, udělejte to. U textu na www platí: méně je více (opravdu, bez pachuti klišé). Odborníci stále zdůrazňují, že lidé na internetu „skenují“, přejíždějí stránky pohledem, v prvé řadě nečtou. Očima hledají záchytné body, na které se eventuálně zaměří více.
Pamatujte ale, že psaný text jde s vizuálem „ruku v ruce“. A podle toho oboje vytvářejte. Vše se musí doplňovat a mít smysl. Ne jen kvůli tomu, aby to dobře vypadalo, ale aby to na uživatele zapůsobilo tak, jak má – bez nutnosti jeho zamýšlení se nad významem.
5. Fotky/ilustrace: originalita a osobitost poráží fotobanky
Profesionální a téměř dokonalé záběry z fotobank jsou sice hezké, ale pokud máte možnost volit mezi nimi a reálným vyobrazením, rozhodně se vydejte cestou skutečnosti. Jestli působíte v oboru, kde to jinak nejde, snažte se vždy upřednostnit kvalitu nad kvantitou. Dejte si práci s výběrem a volte neoukoukané styly, kompozice, barevná ladění. Odlište se od konkurence.
Původní fotografie ale přispívají k vyšší důvěryhodnosti a „opravdovosti“. Už neplatí, že skvělý dojem vzbudí muž v elegantním saku za stolem (model). Mnohem více si návštěvníka získáte svou vlastní podobiznou. Hned bude vědět, s kým má tu čest a kdo je tím specialistou „na druhé straně“.
6. Responzivita hraje prim
A teď pozor: když dáte dohromady perfektní web, co pamatuje na trendy, „nezazděte“ jeho potenciál tím, že zapomenete na responzivitu. Bezproblémová funkčnost v mobilech, tabletech a dalších mobilních zařízeních je podmínkou, bez které nemůžete v roce 2017 na internetu fungovat.
Narůstá počet uživatelů, kteří svůj pobyt v online světě uskutečňují jen přes telefon či jiný přístroj. Standardní velikosti displejů u notebooků a počítačů jsou tak jistým způsobem v požadavcích na zobrazování stránek vytlačovány.
Udělejte tedy vše pro to, aby vaše webovky vypadaly výborně v jakékoli velikosti. Na velké obrazovce chytré televize i v mini prostředí standardního smartphonu o 4 palcích.
7. Nikdo nechce čekat
Zajistěte, aby se vaše stránky načítaly rychle. Uživatelé se chtějí k informacím dostat nejlépe okamžitě. Nebudou čekat než se kvůli obrázkům/videím či dalším náročným součástem vše v pořádku zobrazí. S každou další setinou sekundy stoupá riziko, že návštěvníkovi dojde trpělivost a půjde pryč.
„Krutou“ pravdu ukrývají výsledky výzkumů, ve kterých zhruba 40 % dotazovaných uvedlo, že když musí na celkové načtení čekat víc jak tři vteřiny, tak danou stránku opouští. A teď si představte, kolik to může být ztracených konverzí. Zbavte se proto všeho, co web zpomaluje a je na něm zbytečné.
8. Doba „velkofontová“
Pamatujete, jak vám ve škole nebo doma říkali, že ty „blechy“ po vás nikdo nepřečte? Tak už se nehodí ani na webové stránky. Trendy ohledně typografie a písma vyzdvihují používání velkých fontů. Přispívají lepší čitelnosti a mají šmrnc.
Nemějte obavy a zvětšujte. Především to, na co chcete upozornit. Co je velké, to uživatelé vnímají jako důležité. Zároveň udržte vzdušnost a nechte písmu dostatek prostoru okolo.
Závěrečné srovnání: web na míru, nebo řešení „udělej si sám“?
Teď už víte, co aktuálně „letí“. Chtěli byste získané poznatky promítnout do svého webu, ale zatím žádný nemáte? Poradíme vám, jaký pořídit. Protože když vznik prezentace začnete řešit, budete se muset rozhodnout, jestli stránky vytvoří tým profíků, nebo se na ně vrhnete sami. Přinášíme vám přehled výhod a nevýhod obou možností.
Klady a zápory tvorby webu svépomocí
- + Je to pro každého, kdo běžně ovládá internet a kancelářský program – služby a nástroje určené pro budování webových stránek bývají velmi intuitivní a nevyžadují žádné znalosti programování nebo z webdesignu. Výsledek dle vybavenosti zvoleného systému navíc často vypadá jako od profíka.
- + Finančně nenáročný způsob – když si web uděláte sami, bude vás stát zhruba 300 Kč/měsíc při využití již zmíněných pomocníků. A k tomu všemu navíc zpravidla máte k dispozici technickou podporu, která se postará o případné odstranění chyb.
- + Rozšíření obzorů – naučíte se nové věci a možná do svého portfolia služeb přidáte novou položku. Vytváření vlastního webu vám otevře dveře do světa zajímavých dovedností.
- – Bere to čas a energii – na vymýšlení a realizaci si musíte najít čas. A bude se vám hodit i vůle a chuť tvořit. Obětujete tak kus volného času nebo omezíte chvíle, co byste jinak věnovali svému byznysu. Dobrou zprávou ale je, že s menšími stránkami se vypořádáte třeba za hodinku či dvě.
- – Funkčnost a její limity – předdefinované šablony většinou neobsahují žádné nadstandardní funkce. Nenabídnou vám variabilitu. Takže v případě, že na své stránky potřebujete něco speciálního, nevyhnete se shánění programátora a implementaci.
- – Řešení chyb – nejede? Nebo jede, ale je pomalý? Nenačítají se obrázky? Takové webové nedostatky půjdou jen za vámi. A vy je budete muset řešit. Buď si potřebný postup dohledáte na internetu a vyzkoušíte, jestli to je ono, nebo budete shánět podporu.
Extra tip: Pokud se rozhodnete pro tvorbu webu svépomocí, doporučujeme zvolit český nástroj. Nebudete tak mít žádný problém s ovládáním a ani při případném kontaktování podpory. Sázkou na jistotu je například populární Mioweb, který patří mezi špičku v této oblasti. Doslova na pár kliknutí s ním vybudujete stránky, co svým vzhledem a funkčností směle konkurují drahým webovkám od týmu specialistů. Zahrnuje spoustu krásných moderních šablon a je plně responzivní pro spolehlivé zobrazování i v mobilech a tabletech.
Klady a zápory tvorby webu na míru od profesionálů
- + Originalita a atraktivita – nemusíte dělat žádné kompromisy a web bude vypadat a fungovat přesně podle vašich představ. Snadněji se tak odlišíte od konkurence a nabídnete návštěvníkům unikátní uživatelský zážitek.
- + Kvalitní výsledek předurčený k úspěchům – odborníci vloží do vytváření vašeho webu know-how, které zajistí jeho skvělé výsledky. V případě potřeby umí obstarat vhodná data o vaší cílové skupině, abyste se prezentovali přesvědčivě a neomylně. Možnosti funkcionalit jsou navíc téměř neomezené.
- + Smlouvy a termíny – ke službě se samozřejmě vážou záruky. Takže když něco není dle ujednaného, webové studio vše napraví. Máte přehled, kdy a co bude hotové nebo jaké kroky jsou ještě v ceně.
- – Je to drahé – náklady na vytvoření internetových stránek specializovanou agenturou znamenají desítky či stovky tisíc korun. A taková investice pořádně „provětrá“ rozpočet. V praxi se také setkáte s tím, že úpravy a dodělávky na již předaném webu jsou zpoplatněné.
- – Dlouhé reakční doby a čekací lhůty – když firma pracuje na více zakázkách, odrazí se to i na její komunikaci a vyřizování požadavků. Ne vždy je flexibilita u kreativních agentur jejich silnou stránkou.
- – Vysoké riziko „spálení se“ – jak z široké nabídky na trhu zvolit tu nejlepší možnost? Jde o lukrativní a trendy obor, takže se v něm pohybují i ti, co chtějí jen vydělat. Bez odvedení kvalitní práce.
PR text
Autor: Redakce NETzin.cz