Kolik stojí fanoušek na Facebooku
Facebook je v současné době považován za účinný marketingový nástroj. Údajně můžete efektivně šířit své zprávy, propagovat svou značku a získávat příznivce téměř na cokoli, co vám Facebook povolí. Jakmile si založíte na FB svou Page, nejspíše pozvete své virtuální přátele. A dál?
Související články:
Máte možnost využít klasické reklamy, z níž je Facebook živ a která je součástí této komunitní sítě. Reklama se zobrazuje klasicky v pravém panelu a inzerent platí většinou za proklik (dle svého nastavení může platit i za zobrazení).
K vytvoření reklamy se dostanete například z levé nabídky hned pod logem své stránky (obrázek vlevo).
Potvrdíte text inzerátu (nebo napíšete jiný) a po stisku tlačítka Pokračovat vhodně reklamu zacílíte.
V posledním kroku musíte nějakým způsobem Facebooku zaplatit, a to buď propojením s vaší platební kartou, nebo napojením na PayPal.com (i tam ale musí být karta napojena, jinak vám v tuto chvíli Facebook zaplatit nepovolí).
Při zadavání reklamy se mimochodem přesně dozvíte, kolik lidí svým inzerátem teoreticky oslovíte. Například v tuto chvíli ukazuje počítadlo 2.609.420 lidí, kteří uvádějí jako svou zemi Českou republiku.
Tolik k oficiální reklamě.
Druhou možností je využít služeb lidí, kteří vytvářejí skupiny a stránky s lákavými hesly, chytají uživatele na většinou lživé sliby a nabídky věcí či služeb zdarma. Tyto skupiny a stránky mají často tisíce, desetitisíce i statisíce fanoušků.
Podle jedné konkrétní nabídky na reklamní kampaň (ceny se mohou u různých poskytovatelů lišit) vychází cena zhruba takto:
Reklama na stránce | Každých 1000 fanoušků = 1Kč |
Odkoupení stránky |
1000 fanoušků = 20Kč |
1 fanoušek na vlastní stránku | 0,65 Kč |
Samozřejmě platí nějaké minimální množství fanoušků a při větších objednávkách jsou poskytovány slevy, takže jeden fanoušek nakonec vyjde o něco levněji.
Zdá se vám to nemorální? Odsuzujete to, nebo naopak vítáte možnost, jak se pochlubit úspěchem své značky? Není nic snažšího než nakoupit fanoušky a poté hlásat do světa tu novinu, že máte tolik a tolik příznivců. Tolik lidí věří v kvalitu služeb, tolik lidí podporuje tento obchod. To na tom asi něco bude.
Takhle Facebook funguje. Je místem, kde můžete oslovit lidi, u nichž by se vám to jiným způsobem jen těžko podařilo. A využívat toho je sice proti jakýmsi pravidlům FB, ovšem pořád se to vzhledem k ceně vyplatí, nehledě na to, že porušení FB trestá jen v minimech případů.
Je pravděpodobné, že téměř každá stránka a skupina, která vám něco slíbila a vy jste se stali na základě toho jejími fanoušky, slouží pouze k inzerci, případně bude prodána. Jedním ze signálů, které taková stránka vysílá svému okolí, je snaha donutit uživatele, aby pozval další lidi, což může udělat rozesláním pozvánek svým virtuálním přátelům.
Jako inzerenti byste si měli promyslet, jestli se taková investice vyplatí. Zní to trošku jako klišé, ale je to opravdu na vás. Zamyslete se nad tím, zda je vám k něčemu reklama na stránce s neodpovídajícím názvem. Jak se k ní vlastně chovají fanoušci? Jsou to lidé, kteří stránku ještě někdy v budoucnu navštíví?
A důležitá otázka: Následují uživatelé odkazy, které na stránce zveřejníte?
Pokud si myslíte, že ano, jedna velká stránka je zrovna v tuto chvíli na prodej. 600.000 fanoušků si majitel považuje na 25.000Kč, koupit ji můžete na Webtrh.cz (aukce již neexistuje).
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz