• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Návod na Facebook

Návod na Facebook

Luboš Kudláček 11. 4. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: Facebook

Sociální, komunitní, společenský. Takový je Facebook.

Na Facebooku je více než dva miliony Čechů. Tento článek je návodem na používání pro ty, kteří ještě zcela nepronikli do ovládání Facebooku.

Uživatelský profil

Registraci na Facebook najdete ihned na jeho úvodní straně. Stačí zadat několik údajů: jméno, příjmení, heslo, e-mailovou adresu a datum narození. Facebook (dále jen FB) na těchto údajích poměrně lpí. Nepovolí například použití „divné“ e-mailové adresy, která by mohla patřit spammerovi a nespokojí se jen tak s nějakým datem narození. Pokud se navíc budete pokoušet zásadní údaje v budoucnu měnit, může dojít až k zablokování vašeho účtu.

Nastavení účtu

Váš profil se v základní verzi skládá ze stránky s informacemi o vaší osobě, vaší osobní ZDI (stránky s vašimi příspěvky) a dalších záložek v horní části, kde se zobrazují například vámi vložené odkazy, obrázky, videa a další.

Stránka s informacemi

Stránka s informacemi

Ochrana soukromí

U prakticky všech údajů, které na FB přidáte, máte možnost nastavení, kdo je uvidí. Vaše příspěvky tak mohou vidět buď jenom přátelé, přátelé přátel, nebo všichni. U některých položek je i možnost nezobrazovat je nikomu nebo blokovat pouze konkrétní uživatele.

Nastavení soukromíNastavení soukromí najdete pod odkazem vpravo nahoře.

Globální nastavení můžete kdykoli popřít, například je to možné při psaní statusů (příspěvků na zeď) a k této činnosti se dostaneme už za malou chvíli.

V první řadě je potřeba vědět, že vašeho soukromí si FB očividně váží a problémy citované médii (spáchala sebevraždu, manžel si našel milenku na Facebooku apod.) jsou způsobeny samotnými uživateli, kteří jaksi zapomínají na to, že všichni přátelé, byť třeba hodně z nich na vaše posty nijak nereaguje, všechno na vaší zdi vidí a čtou.

Pokud si tedy pořídíte stovky přátel jen proto, že jich chcete mít co nejvíc, počítejte s tím, že toho soukromí moc nemáte a tomu musíte přizpůsobit i povahu sdělovaných informací, které na Facebook píšete.

Jak sehnat přátele

Pokud na tom samém místě (obrázek výše) kliknete na Upravit možnosti přátel, dostanete se na místo jejich správy. To znamená do seznamu všech, které již máte a do návrhů FB s kým byste se spřátelit mohli. Dále je tu možnost přátele kategorizovat, to znamená vytvořit si jejich skupiny (ze školy, kolegové apod.)

Facebooku můžete také povolit přístup do své e-mailové schránky (osobně tohle nedoporučuju), nebo mu poskytnout seznam všech e-mailových adres.

A jednou z možností je i vyhledávání. Hledat můžete nejen podle jména člověka, ale i podle e-mailové adresy, což je mimochodem docela silný nástroj pro identifikaci lidí, kteří svůj mail někde na internetu zanechali.

Hledat přátele

Hledat přátele

Vizitka profilu

Často žádanou službou je vizitka profilu. Tu si můžete pomocí jednoduchého kódu vložit na svůj osobní web nebo jinam, kde to uznáte za vhodné. Získáte ji jednoduchým způsobem.

Jakmile jste na stránce se svým profilem, podívejte se na stránce úplně dolů nalevo. Uvidíte odkaz Vytvořit vizitku profilu.

Na stránce pod odkazem si můžete vybrat druh vizitky a dále konkrétně nastavit, co na ní bude zobrazeno. Výsledek může vypadat třeba takto:

 

Luboš Kudláček | Vytvořte si svou vlastní vizitku

Zeď

Každý uživatel má svou vlastní zeď, kde se zobrazuje co napsal on sám. Ve výchozím nastavení mohou na jeho zeď přidávat obsah i přátelé.

Na hlavní stránce máte potom zeď společnou. Tam se zobrazuje obsah všech vašich přátel a vy sami můžete přidat status, který se zobrazí ostatním. Sami přitom můžete rozhodovat o tom, co na společné zdi sami uvidíte. Typickým příkladem jsou hlášení nejrůznějších aplikací (her, testů apod.), které můžete jednoduše zakázat. Jakmile se oblasti konkrétní zprávy dotknete kurzorem myši, objeví se na pravé straně tlačítko Skrýt…

Skrýt na zdi

Skrýt na zdi

Další nastavení zobrazovaného obsahu na společné zdi potom najdete na stránce úplně dole pod odkazem Upravit možnosti. Je vidět i na obrázku výše, protože šlo o poslední status na stránce.

V možnostech potom můžete opětovně povolit dříve zakázané, nebo nastavit počet přátel, od kterých se nejnovější příspěvky na zdi zobrazí. Zde je potřeba ještě připomenout dvojí možnost zobrazení.

Tuto možnost naleznete úplně nahoře a je nepřehlédnutelná. Máte tu možnost nechat si zobrazit Hlavní zprávy, nebo Nejnovější zprávy. V těch hlavních najdete teoreticky to důležité.

Zobrazení zdi

Zobrazení zdi

Poznámky

Na FB můžete kromě jiného přidávat i poznámky. Může jít o nějaké delší texty, které ani nejdou přidat jako normální status a na zdi se zobrazí pouze úvodník s odkazem na celou verzi. Poznámky jsou potom dostupné v horní záložce se stejným názvem a lidé je mohou odebírat i pomocí RSS.

Tip: Nepoužívané záložky na svém profilu můžete odstranit!

Odtstranění záložky

Načítání obsahu z externího zdroje

Možná máte ještě jiné místo na internetu, kde vzniká váš obsah. Pokud jej chcete přidat na zeď, aby jej viděli i vaši přátelé (nebo všichni dle nastavení), klikněte na své soukromé zdi na odkaz Možnosti. A poté na tom samém místě na odkaz Nastavení.

Nastavení zdi

Nastavení zdi

Po otevření okna si můžete vybrat z nabízených služeb, případně využít syndikaci RSS vašeho blogu.

Nastavení zdi

Hlavní stránka

Menu na hlavní stránce

Na hlavní stránce máte k dispozici menu, odkud se můžete podívat jací lidé vás žádají o přátelství, kolik máte příchozích zpráv, jakých stránek jste fanoušky a ve kterých skupinách jste členy.

Na hlavní stránce přidáváte běžné statusy, k nim vkládáte obrázky i odkazy, čtete statusy ostatních a přidáváte k nim komentáře, nebo jenom klikáte na odkaz To se mi líbí. Obě dvě poslední zmíněné možnosti znamenají, že budete dále upozorňováni na další komentáře u konkrétní zprávy. Pokud vás nezajímají, odkaz To se mi líbí nepoužívejte.

Pomocí třetího odkazu Sdílet můžete konkrétní zprávu někoho jiného zobrazit na své zdi a ukázat svým přátelům. V otevřeném okně si můžete dokonce vybrat, že cizí status pošlete jako zprávu svým přátelům.

Založení skupiny

Na hlavní stránce klikněte na odkaz Skupiny (viz obrázek výše), který vás přesune na seznam všech skupin, jejichž jste členem. Úplně nahoře vpravo potom najdete tlačítko s popiskem Vytvořit skupinu. Ve formuláři potom stačí vyplnit název, dodatečné informace a typ skupiny.

Založení stránky

O založení stránky již na Netzinu existuje jiný článek.

Závěr

Existuje mnoho dalších nastavení, o nichž by se dalo napsat. Skupiny mají své možnosti, stránky mají své možnosti, na Facebooku můžete inzerovat a dělat ještě mnoho dalších věcí. Ovládání je však záležitostí intuice človeka a tento článek měl za cíl poskytnout několik tipů pro lepší orientaci. Kompletní návod by si vyžádal sepsání celé knihy.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Co sdílet na firemní stránce Facebooku19. 8. 2019 Co sdílet na firemní stránce Facebooku Základní rada zní: Sdílejte to, co zajímá vaši cílovou skupinu. Veškerý projevený zájem (komentáře, kliky, konverze) definuje vaše publikum a vaše publikum se musí skládat z vašich […] Posted in Marketing
  • Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty30. 7. 2019 Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty Přináším opět trochu teorie (s příklady), která může pomoci rozvinout celkovou strategii online reklamních kampaní. Každý druh reklamy může zaujmout jiný typ lidí v jednom běžném […] Posted in Podnikání, Marketing
  • 8. 7. 2015 Jak vydělat na internetu Internet se stal finančním zdrojem a podkladem podnikání pro nemálo lidí a firem. Slouží jako finanční zprostředkovatel, s jeho pomocí je možné vybudovat si pasivní příjem nebo rozjet […] Posted in Podnikání
  • 27. 2. 2015 Zálohujte si svůj Facebook Facebook umožňuje stáhnout všechna data do počítače v jednom archivu. Příspěvky na zdi, informace z profilu, všechny fotografie i videa. Stačí navštívit Nastavení profilu - Obecné. […] Posted in Web
  • Wi-Fi11. 1. 2014 Facebook poskytuje malým podnikům Wi-Fi zdarma S tímto projektem začal už v listopadu minulého roku, kdy vypuklo jeho testování. Facebook je s výsledky zřejmě spokojen a službu začíná pomalu šířit i mimo hranice Spojených států. Dává […] Posted in Web
  • Novinky30. 12. 2013 Novinky a události: Prosinec 2013 Pomyslný souboj o množství novinek na konci roku vyhrává tentokrát Google. Už mu zaplatíte jen za shlédnuté reklamy, sociální přihlašování upravil tak, že už k němu není potřeba účet na G+ […] Posted in Web
  • 15. 12. 2013 Ohlédněte se za svým rokem společně s Facebookem! Facebook na nás ví úplně všechno, dokonce i to, co si už sami nepamatujeme. Proto pro nás, stejně jako loni, připravil i letos možnost, ohlédnout se za přelomovými událostmi našeho […] Posted in Web
  • Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE3. 12. 2013 Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE AT&T, Allegro Group, Facebook, Google, MasterCard a UPS zakládají Platformu pro internetovou ekonomiku (PIE). Ta se bude zabývat tématy z oblasti internetové ekonomiky, e-commerce a […] Posted in Podnikání
  • 1. 12. 2013 Novinky a události: Listopad 2013 V listopadu si mohli dát facebookoví hejteři pauzu. Pomyslnou cenu pro toho, kdo zavede za měsíc nejvíc změn, tentokrát získal Google. Testoval nový vzhled reklam, začal indexovat aplikace […] Posted in Web
  • Novinky31. 10. 2013 Novinky a události: Říjen 2013 Zatímco na Facebooku konečně můžeme editovat příspěvky, reklama se bude vybírat podle zpětné vazby a přibydou tlačítka stránek pro následování a recenze, Google bude zobrazovat naše fotky […] Posted in Web
Web
Facebook

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám