• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Jak si založit blog

Jak si založit blog

Luboš Kudláček 3. 5. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: blogování

Blogování s minimálními nároky na technické znalosti, ale zároveň s možností rozvoje.

Tento návod je určen začátečníkům. Zabývá se možnostmi založení vlastního weblogu bez počátečních odborných znalostí, ovšem s ohledem na to, že se vám psaní zalíbí a budete v něm pokračovat.

Co je vlastně blog? Možná bychom si to měli ujasnit. Blog, nebo weblog, je jakýkoli zápisník jednotlivce na internetu. Autor blogu píše zpravidla příspěvky řazené podle času a záleží pouze na něm, o čem bude psát. Tato definice snad stačí. Všechno ostatní je věcí autorovou.

Celý proces rozdělím do několika kroků, kterými cesta k vlastnímu blogu vede.

Krok 1. – Registrace domény

Vlastní doménové jméno vás bude stát pár stovek ročně. Už navždy, tedy po celou dobu, kdy budete doménu vlastnit, budete za ní i platit. Je to vlastně jediná, ale zásadní investice do začátku blogování a doporučuju jí proto, že se vyplatí. Obsah lze přesouvat, měnit, přidávat i mazat, ale pořád bude vystupovat pod jednou značkou.

Krok 2. – Volba blogovacího nástroje

V tomto kroku se dostáváme k důležité otázce. Jestli můžu, pak pro začátek doporučím nějaký systém pro správu blogů, tedy cizí službu. Ta ovšem musí splňovat dvě podmínky:

  1. Obsah musí být možné vyexportovat
  2. Musí být možné použít vlastní doménu pro hostovaný blog

Smysl těchto podmínek tkví v možnosti vlastního zálohování obsahu a také možnost přesunu obsahu společně s vlastní doménou někam jinam, možná po čase na vlastní redakční systém, třeba WordPress.

Obě podmínky splňuje třeba Blogger.com nebo Bloguje.cz

Krok 3. – Obsah a propagace

Na tomto místě bych vlastně mohl s celým návodem skončit. Bylo řečeno vše podstatné ohledně technických základů. Blog na cizí službě je velmi jednoduché založit a doménu si také zaregistruje každý celkem snadno.

Už při zakládání a volby domény by však měly být zodpovězeny ještě další dvě otázky: O čem vlastně blog psát a jak zařídit, aby ho někdo četl.

V prvním případě záleží na tom, proč si člověk vlastně blog zakládá. Chce podpořit své podnikání? Chce si psát osobní deníček? Prostě ho psát baví? Ať tak či onak, u tématického blogu se doporučuje držet se opravdu jednoho tématu a účelu. Jestliže píšete o software, nepleťte do toho politiku, protože ta vaše čtenáře nejspíš zajímat nebude. Naopak na osobní blog je doporučováno neplést věci odborné. Znovu ale opakuju, že je to vaše věc. Na osobní blog si může psát každý co chce.

Co se týče propagace, je velmi podobná marketingu u klasického firemního webu.

Podívejte se do rubriky o propagaci, na sérii článků o SEO, a RSS svého blogu přidejte do agregátorů obsahu.

Pokud vše půjde dobře, je pravděpodobné, že kromě občasných návštěv získáte i stálé čtenáře.

Krok 4. Výdělek na blogu

Na blog si můžete přidat reklamu nebo prodat odkazy (pozor na podmínky blogovacího systému). Můžete sepsat či jenom umístit placený PR článek, ale buďte na své čtenáře hodní. Lidé nemají rádi, když z nich budete dělat blbce a jakmile na svém blogu o vlastní rodině a výchově dětí budete najednou publikovat recenze vibrátorů nebo vychvalovat e-shop s elektronickou cigaretou, nadšeni z toho nebudou. Za současné situace tedy rozhodně nepočítejte s tím, že by váš soukromý blog vydělal tolik, aby zaplatil ten čas nad ním strávený. Berte ho spíš jako koníčka a nad výdělkem radši nepřemýšlejte.

Krok 5. Vlastní redakční systém

Až zjistíte, že vás to baví, a že vaše blogování nějakou budoucnost má, můžete přejít na vlastní redakční systém. Přijdete tak o výhodu cizího technického zázemí a počítejte tudíž s tím, že budete muset sami systém aktualizovat a řešit problémy, které se v něm vyskytnou. Na druhou stranu získáte výhody vlastních, takřka neomezených, úprav svého webu.

Jakmile přijde ta doba, vyexportujte dosavadní příspěvky a importuje je do zvoleného CMS (systém pro správu obsahu). WordPress má třeba široké možnosti importu jinde vytvořených dat, takže kromě pravděpodobné změny URL adres jednotlivých článků, nebudete mít žádný další problém. (Pokud vám jde o SEO, nové adresy vyhledávač celkem snadno přeindexuje, není také problém ty nové nastavit podle těch původních, takže k žádné změně nedojde.)

Ale proč jsem tedy vlastně radil použít nějaký cizí systém? Proč ten Blogger a Bloguje? Důvod je jasný. Ušetří vám hodně času při zjišťování, jestli vás bude blogování bavit. Na internetu je mnoho blogů s jediným příspěvkem a pro začátečníka není asi nejlepší cestou nastavovat WordPress a platit za webhosting.

Pokud se na to přece jen chystáte, zde tipy na kvalitní webhosting.

Pokud ale máte hned od počátku ve všem jasno, určitě vlastní instalaci redakčního systému použijte. Není nad to mít všechno pod svou vlastní kontrolou.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Jak je na tom WordPress.com (statistiky)30. 9. 2013 Jak je na tom WordPress.com (statistiky) Není to tak dlouho, co zde vyšel článek o WordPress.com, tedy blogovacím systému běžícím na WordPressu, který provozuje společnost Automattic Inc., mimo jiné hlavní vývojář […] Posted in Web
  • Posterous16. 2. 2013 Posterous končí – blogujte pouze „na svém“ Posterous není první a nebude zcela jistě ani poslední službou, která se prostě zavře. Ono blogování není v dnešní době zase tak cool a provozovatelé podobných služeb na něm i špatně […] Posted in Web
  • bloguje.cz16. 5. 2012 Podpora Bloguje.cz končí k 30.6.2012 LAAR, a.s. provozující blogovací systém Bloguje.cz, oznámila konec podpory této služby k poslednímu červnu letošního roku. Společnost dále nemůže garantovat odpovídající podmínky provozu, […] Posted in Web
  • Jak vydělat na blogu, který nikdo nečte22. 12. 2010 Jak vydělat na blogu, který nikdo nečte Je zcela přirozené, že člověk zakládající svůj blog věří v úspěch. Je motivován penězi, které psaním vlastního webu vydělá, a alespoň ve skrytu duše doufá, že se svým blogem jednoho dne […] Posted in Podnikání
  • Martin Malý: Nové funkce a služby radši vymýšlím než programuju28. 3. 2010 Martin Malý: Nové funkce a služby radši vymýšlím než programuju Rozhovor s Martinem Malým o blogování, sociálních sítích, programování a webu. Martin Malý je autorem několika zajímavých webových projektů. V současné době vede magazín Zdroják (tvorba […] Posted in Web
  • Stát vydělává miliardy na prodeji drog a nikomu to nevadí27. 10. 2014 Stát vydělává miliardy na prodeji drog a nikomu to nevadí Z přednášky o drogách se můžete kromě jiného dozvědět také to, že dealer drog se snaží nalákat další konzumenty a budoucí odběratele svého zboží tak, že první dávky jsou zdarma nebo za […] Posted in Společnost
  • Doména .CZ opět zlevňuje2. 2. 2012 Doména .CZ opět zlevňuje Od 1.2.2012 je v platnosti nový ceník sdružení CZ.NIC a cena české národní domény podle něj opět klesá. Podívejme se, jak se k novým cenám postavili jednotliví čeští registrátoři - kde je […] Posted in Web
  • Termínované vklady: Bezpečná a Výnosná Investice pro Vaše Finanční Plány12. 4. 2024 Termínované vklady: Bezpečná a Výnosná Investice pro Vaše Finanční Plány V termínovaných vkladech tkví mnoho výhod a přínosů pro ty, kteří hledají stabilní a bezpečný způsob zhodnocení svých financí. Tyto vklady představují oblíbenou formu investice, která […] Posted in Finance, ekonomika
  • Rychlost webu má vliv na pozici v Googlu10. 4. 2010 Rychlost webu má vliv na pozici v Googlu Rychlost načítání stránky má vliv na její pozici ve výsledcích vyhledávání vyhledávače Google. Podle oficiální zprávy je tato změna v provozu již několik týdnů a týká se prozatím jenom […] Posted in Podnikání, Web
  • Kdo vlastní vaši doménu?7. 6. 2013 Kdo vlastní vaši doménu? Není to zase tak vzácná věc, když tvůrce webu zaregistruje doménu svého klienta na své jméno. Tvůrce webu je tedy majitelem toho nejdůležitějšího, co klient v souvislosti se svým webem má, […] Posted in Web
Web
blogování

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám