• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Společnost > Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Redakce NETzin.cz 23. 5. 2025     Rubrika:  Společnost, Výběr redakce    Štítky: káva

Káva, kterou pijeme, pochází ze zrn, která jsou semeny kávovníku. Existuje více než stovka druhů kávovníků, ale v praxi se nejčastěji používají dva hlavní druhy – Arabica a Robusta. Každý z těchto druhů má své specifické chuťové vlastnosti, způsob pěstování i obsah kofeinu.

káva - zrna

1. Arabica (Coffea arabica)

Arabica je nejrozšířenějším a nejpopulárnějším druhem kávového zrna – tvoří asi 60–70 % světové produkce.

Chuť: jemná, aromatická, často s tóny ovoce, květin nebo čokolády. Má příjemnou kyselinku.
Obsah kofeinu: nižší (1–1,5 %)
Pěstování: ve vyšších nadmořských výškách (600–2 000 m n. m.)
Náročnost: citlivější na choroby a změny počasí, náročnější na pěstování

Arabica se pěstuje především v Latinské Americe, východní Africe a částech Asie.

2. Robusta (Coffea canephora)

Robusta je druhým nejčastějším typem kávy. Je méně náročná na pěstování a má vyšší výnos.

Chuť: silnější, zemitější, někdy až hořká, méně kyselá než arabica
Obsah kofeinu: vyšší (2–2,7 %)
Pěstování: v nižších polohách, snese vyšší teploty i vlhkost
Náročnost: odolnější vůči škůdcům a chorobám

Robusta se pěstuje hlavně v Africe, Indonésii a Vietnamu (který je jedním z největších producentů na světě).

3. Liberica (Coffea liberica)

Méně známý druh kávy, který má velmi specifickou chuť.

Chuť: dřevitá, květinová, s exotickými tóny
Použití: často se míchá s jinými druhy, aby dodala směsi unikátní aroma
Výskyt: hlavně v Malajsii a na Filipínách

4. Excelsa (nyní považována za poddruh Liberiky)

Vzácná káva, která se používá zejména do směsí kvůli své komplexnosti.

Chuť: ovocná, mírně kyselá, s neobvyklým profilem
Použití: pro speciální směsi a experimentální kávy

Shrnutí rozdílů

Druh kávy Chuť Kofein Pěstování Podíl na trhu
Arabica jemná, aromatická nižší vyšší polohy cca 60–70 %
Robusta silná, zemitá vyšší nižší polohy cca 30–40 %
Liberica výrazná, exotická střední tropické oblasti < 1 %
Excelsa ovocná, neobvyklá střední jihovýchodní Asie < 1 %

Jak se káva pěstuje a praží

Pěstování kávy

Káva se pěstuje v tzv. kávovém pásu – v oblastech kolem rovníku, kde jsou ideální podmínky: dostatek slunce, pravidelné deště a stabilní teplota. Kávovník je stálezelený keř, který začíná plodit po 3–4 letech. Plody se nazývají kávové třešně, protože vypadají jako malé červené bobule. Uvnitř každé třešně jsou obvykle dvě kávová zrna.

Po sklizni (často ručně) se plody zpracovávají dvěma hlavními způsoby:

  • Mokré zpracování: zrna se fermentují a omývají – výsledkem je čistá, ovocná chuť.
  • Suché zpracování: plody se suší na slunci – káva je sladší a tělnatější.

Pražení kávy

Zelená (nepražená) kávová zrna se praží při teplotách mezi 180–240 °C. Pražením se rozvíjí chuť, aroma a barva kávy. Délka a intenzita pražení ovlivňují výsledný profil:

  • Světlé pražení (light roast): zvýrazňuje kyselost a ovocné tóny – oblíbené u výběrových káv.
  • Střední pražení (medium roast): vyvážená chuť, lehká sladkost, nižší kyselost.
  • Tmavé pražení (dark roast): výrazná, zemitá a hořká chuť, někdy připomínající čokoládu nebo karamel.

Po upražení je káva připravena k mletí a přípravě nápojů. Nejlepší je ji konzumovat čerstvou – ideálně do pár týdnů od pražení. Doporučujeme čerstvou kávu přímo z e-shopu s kávou pražírny.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail25. 6. 2025 Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail V dnešní době, kdy se firmy snaží odlišit na každé možné úrovni, už nejde jen o web nebo vizitky. Branding se dostává i do těch nejběžnějších každodenních situací – včetně toho, co pijete […] Posted in Podnikání
  • Zprávičky v postranním menu a ne v přehledu článků26. 6. 2010 Zprávičky v postranním menu a ne v přehledu článků Svůj oblíbený plugin jsem představil už jinde, ale i zde je na něj místo. Sideblog umí vyřadit články v označených rubrikách z přehledu všech článků a zobrazit je potom buď v postranním […] Posted in Web
  • BackLinks Genius – nový reklamní systém na českém internetu28. 5. 2010 BackLinks Genius – nový reklamní systém na českém internetu Na Internetu se objevil nový reklamní systém určený pro nakupování zpětných odkazů. Jeho smyslem je umožnit inzerentům nakoupit odkazy v textech na blozích registrovaných partnerů. Ti […] Posted in Podnikání, Web
  • Google končí s cenzurou v Číně13. 1. 2010 Google končí s cenzurou v Číně David Drummond, viceprezident pro rozvoj společnosti a ředitel právního úseku oznámil na oficiálním Google blogu, že firma přestává cenzurovat vyhledávání na čínském internetu a začíná […] Posted in Web
  • Člověku pomoci mohou, ale…16. 7. 2020 Člověku pomoci mohou, ale… Co mají společné banky, nebankovní finanční instituce a přátelé, známí či kolegové? Ti všichni mohou pomoci člověku, když je ve finanční tísni. Pokud byste se ocitli v nečekané nebo i […] Posted in Finance, ekonomika
  • 2. 7. 2015 ČOI prý nebude moct bojovat proti Šmejdům České obchodní inspekci (ČOI) se má v souvislosti s celkovým snížením rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) na rok 2016 snížit objem finančních prostředků v části provozních a […] Posted in Finance, ekonomika
  • Nový absolventský portál umožní spolupráci vysokých škol, studentů a firem2. 10. 2010 Nový absolventský portál umožní spolupráci vysokých škol, studentů a firem PRAHA, 29. 9. 2010 - Společnou informační platformu pro komunikaci škol se svými absolventy, studenty či jejich zaměstnavateli představila dnes Asociace Studentů a Absolventů […] Posted in Společnost
  • Jaký zvolit moderní fototisk – od používaných technologií po výběr materiálu21. 12. 2024 Jaký zvolit moderní fototisk – od používaných technologií po výběr materiálu Chystáte se vytisknout fotografie a nevíte, jakou technologii nebo materiál zvolit? Není se čemu divit – současný fototisk nabízí širokou škálu možností, ve kterých není snadné se […] Posted in Technika, software
  • Recept na řesckou specialitu Kreatopita13. 6. 2014 Recept na řesckou specialitu Kreatopita Milujete řeckou kuchyni? Podívejte se s námi na recept na méně známé tradiční jídlo z tohoto kouta Evropy. Dovolená v Řecku patří k těm nejoblíbenějším. Ať už kvůli krásným plážím, […] Posted in Cestování a turistika
  • All in One SEO Pack – seo plugin pro WordPress24. 5. 2010 All in One SEO Pack – seo plugin pro WordPress Vylepšení webu pro vyhledávače. Vyhledávače pracují s title, pracují s metatagy v hlavičce stránky, zjišťují, jestli mohou konkrétní stránku indexovat a jaká stránka je důležitá. […] Posted in Podnikání, Web
Společnost Výběr redakce
káva

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB ČSOB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám