• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Víte, která slova udělají z vašeho textu úspěšné copy?

Zuzana Kocurková 13. 11. 2013     Rubrika:  Web    Štítky: Copywriting, Psaní

textVědci zjistili, že ďábel se skutečně skrývá v detailech. Zkoušeli účinnost určitých typů vět na běžné testovací skupiny. Závěr byl jednoznačný – opravdu záleží na maličkostech.

Existují slova, která prostě uzurpují naši pozornost a jen těžko ji pouští. Která to jsou?

Číslovky můžeme napsat správně, ale taky špatně – a vůbec nejde o pravopis

Zkuste si představit, že v prodejním textu narazíte na informaci: poplatek dělá 50 Kč. Pravda, není to mnoho a nemusí to hned všechny odradit. Ale můžeme udělat také copywriterské kouzlo a napsat: za minimální poplatek 50 Kč…

Sami cítíte, že druhá verze lahodí našim smyslům mnohem více. A není to jen nějaká domněnka, ve skutečnosti totiž při testování oslovilo takto postavené sdělení o 20 % lidí více.

S číslovkami však můžeme čarovat mnohem účinněji, než je jen začleňovat do lákavějšího kontextu. Představte si, že máte šílený hlad a máte si vybrat mezi hamburgerem, který má 250 g a takovým, který má čtvrt kila. Že je to to samé? Ale není. Vždycky si vybereme čtvrtkilový, protože takto podaná informace o váze je v tomto případě lákavější. Burger vzbuzuje představu, že je větší.

Obecné číslovky a termíny si často interpretujeme jako by byly větší

Pokud je někde použitý obecný termín nebo číslovka místo zcela přesně definovaného množství, působí na náš mozek často dojmem, že je oné věci více. Například jedna hodina zní našemu mozku delší než 60 minut a půl kila víc než 500g.

Zkuste si to:

1 den vs. 24 hodin

1 měsíc vs. 30 dní

čtvrt milionu vs. 250 000

Funguje to, že? A teď si ještě představte, že píšete brožurku k wellness procedurám. Co se bude zdát klientům lákavější? 60ti minutová čokoládová masáž, nebo tatáž masáž, která trvá hodinu?

U negativních věcí použijte přesná čísla – nepříjemnost se bude zdát kratší

Když tohle copy kouzlo obrátíte, okamžitě získáte návod, jak prezentovat nepříjemné stránky věcí. Pokud chce vytížený a žádaný plastický chirurg pomoci klientům překonat dlouhou dobu v čekárně a zároveň je předem neznechutit, může jim poradit, aby si přinesli knihu. Ale neřekne jim, že si s ní mohou zkrátit hodinu čekání, ale že je na 60 minut skvěle zabaví a ani si nevšimnou, že už jsou v ordinaci.

Copywriting není psaní beletrie – přídavná jména moc nezabírají

Ve slohu jsme se učili, že je dobré obdařit podstatná jména nějakými květnatými adjektivy, ale v copy to zase až tak dobře nefunguje. Nepíšeme totiž knihu, ale chceme lidi strhnout k akci. A k tomu jsou mnohem lepší slovesa.

Tato skutečnost se potvrdila i při psaní přijímacích dopisů. Například ředitel Harvardu přiznal, že ho spíše zaujme žádost o přijetí, ve které si přečte, že uchazeč píše blog nebo založil start-up. Žádosti plné adjektiv jako inteligentní, pilný nebo pracovitý ho moc nebraly.

Je to logické. My přece taky nechceme výkonný vysavač, ale spíš takový, kterým vysajeme i prach z rohů a na jedno naplnění odpadní nádoby vyčistíme třeba 1 000 m2 plochy. A nechceme chic šaty, ale takové, které zdůrazní naše přednosti a přitom se vůbec nepomačkají.

Používejme kouzelná slova síly!

I když se to zdá absurdní, taková slova skutečně existují. Útočí přímo na naši první signální a jsou velmi jednoduchá a univerzální.

Slůvko „vy“ nám okamžitě rozsvítí v hlavě kontrolku zájmu. Cítíme se mnohem důležitější a zapojení do celé věci.

„Zdarma“ snad není vůbec potřeba představovat. Je to velmi zprofanované a ohrané slůvko, ale pořád na nás dokáže zapůsobit! Není ovšem od věci s ním šetřit a opatrně volit kontext.

Slovo „protože“ vždy uvozuje vysvětlení a završení celého obrazu. Proto na něho automaticky upíráme pozornost a těšíme se, že dojde k rozuzlení informace nebo příběhu.

Pořád spěcháme, a když slyšíme, že něco může být okamžitě, vrníme blahem

Jedno z nejoblíbenějších slov dneška je rozhodně „okamžitě„. Neustále spěcháme a skutečnost, že někdo nechce zdržovat a chce pro nás něco udělat okamžitě, nás jednoznačně blaží. Pak jsme náchylnější si od takového člověka něco koupit.

Přestože skutečných milovníků nových věcí je ve společnosti nevelké procento, téměř všichni slyšíme na to, když je výrobek něčím nový. Takže slovo „nový“ nebo „poslední model“ „inovovaný“ apod. má funkci pěkně ostrého háčku na udici copywritera.

Tyhle triky možná vypadají jako bezvýznamné slovní hříčky, ale v našich textech mohou nabýt zásadního významu. Jen si je vyzkoušejte!

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin25. 4. 2010 Ondřej Špulák: Tvorba článku může trvat i sedm hodin  Ondřej Špulák je šéfredaktorem magazínu Recenze a Tipy na download serveru Slunečnice.cz. Jak sám říká, svou práci má rád a za jinou by ji nevyměnil. Co musí jako šéfredaktor umět a […] Posted in Ostatní články
  • Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci25. 4. 2010 Michaela Smutná: Nutím čtenáře k akci Mgr. Michaela Smutná chtěla být novinářkou už od útlého dětství. Vystudovala sociologii a žurnalistiku. Vyzkoušela si spolupráci s regionální televizí i s Českým rozhlasem, nakonec se ale […] Posted in Ostatní články
  • Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním25. 5. 2014 Pořiďte dětem flipchart a trojboké pastelky, ať nemají problémy se psaním Pokud se dítě v předškolním věku nenaučí správně držet pastelku a při malování uvolnit ruku, může mít problémy celý život. Existuje několik věcí, kterými mu můžete pomoci se těmto […] Posted in Společnost
  • Jan Polzer: Napsat knihu není složité25. 4. 2010 Jan Polzer: Napsat knihu není složité Autor několika odborných knih Jan Polzer je znám především první českou knihou o systému Drupal (aplikace pro správu webového obsahu). Kniha se dočkala svého druhého vydání a čtenářům […] Posted in Ostatní články
  • ČT1: Johnny Depp v oscarovém hororu Ospalá díra – 6. 8.3. 8. 2011 ČT1: Johnny Depp v oscarovém hororu Ospalá díra – 6. 8. Budou padat hlavy. Charismatický Johnny Depp v roli mladého zastánce nových vyšetřovacích metod. Americký horor režiséra Tima Burtona Ospalá díra (1999) podle Irvinga. Film oceněný Oscarem […] Posted in Společnost
  • 27. 9. 2013 5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít Pokud píšete prodejní nebo obsahové texty, víte, že paradoxně nezáleží ani tak na obsahu, ale spíše na formě, kterou je zákazníkovi či čtenáři podán. Následující psychologické triky […] Posted in Podnikání
  • CZ.NIC zpřehlední trh s doménami, zavádí certifikaci registrátorů1. 9. 2011 CZ.NIC zpřehlední trh s doménami, zavádí certifikaci registrátorů Byznys s doménovými registracemi je stále oblíbenější. Od začátku roku 2008 se jen v Česku počet firem, které tuto službu nabízí, téměř ztrojnásobil. To s sebou nese nejen cenový boj […] Posted in Web
  • Kaktus10. 12. 2014 Za dobití u ČSOB je u Kaktusu 50 % kreditu navíc Se zvláštní akcí přichází před Vánoci Kaktus (značka T-mobile) a ČSOB/ERA. Zákazníci, kteří si objednají SIM kartu do 31. ledna 2015 a budou si dobíjet kredit z elektronického bankovnictví […] Posted in Technika, software
  • Jak na Drupal z pohledu SEO25. 1. 2010 Jak na Drupal z pohledu SEO Redakční systém Drupal patří momentálně do trojice nejoblíbenějších open source systémů pro správu obsahu postavených na PHP. Velice dobře v něm docílíte různých SEO optimalizací – s […] Posted in Podnikání, Web
  • 29. 1. 2011 Asociace slevových serverů Slevomat.cz se snaží prosadit vznik asociace, která by všechny slevové servery zavazovala k dodržování určitých podmínek. Zakládací schůze byla svolána na devátý únor. Cílem je prosadit […] Posted in Finance, ekonomika
Web
CopywritingPsaní

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám