• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Jak na Drupal z pohledu SEO

Jak na Drupal z pohledu SEO

Jan Polzer 25. 1. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Redakční systém Drupal patří momentálně do trojice nejoblíbenějších open source systémů pro správu obsahu postavených na PHP. Velice dobře v něm docílíte různých SEO optimalizací – s minimálním úsilím a znalostmi programování.

SEO – tři písmena, okolo kterých se momentálně točí internetový marketing. Někdo považuje Search Engines Optimalization (optimalizaci pro vyhledávače) za zbytečnou a za nafouknutou bublinu. Jiní zase bez SEO nedají ránu. Optimalizaci samozřejmě musíte provádět s rozumem. Pokud vám na web přivede velké množství návštěvníků, kteří si však nezobrazí další stránky nebo si nekoupí žádný produkt, je takový přísun návštěvníků k ničemu a snaha věnovaná SEO padá vniveč.

Optimalizace pro vyhledávače má dvě části. První je záležitostí samotného webu – úprava jeho struktury, použití správných klíčových slov, prolinkování interního obsahu, úprava kódu atd. Druhou částí je budování zpětných odkazů a vše ostatní, co děláte z pohledu svého webu externě.

V tomto článku se koukneme na úpravy pro SEO v rámci webu s Drupalem.

Drupal a SEO. Jde to dohromady?

Když budete porovnávat schopnosti a možnosti různých redakčních systémů, jistě brzy zjistíte, že ne všechny nabízejí dostatečné možnosti z hlediska SEO. Drupal je na tom v tomto směru velmi dobře. Díky použití výchozího šablonovacího systému phptemplate a oddělení logiky od výpisu dat jste schopni snadno přizpůsobit šablonu vzhledu tak, aby generovala pro vyhledávač pěkný HTML kód.

Důležité jsou samozřejmě adresy obsahových a dalších částí systému. I v tomto směru vás Drupal potěší. Jeho systém aliasů umožňuje předefinovat výchozí adresy na libovolný tvar, který si určíte buď automatem, nebo jej zadáte ručně. Netýká se to jen článků, ale i různých výpisů, výsledků hledání, filtrů a jiných, méně typických stránek.

Pomocí několika doplňkových modulů si činnosti související se SEO usnadníte, případně je zcela zautomatizujete.

Podívejme se na Drupal z pohledu SEO konkrétně:

Využijte výchozí moduly Drupalu

Hned při instalaci vám Drupal nabídne podporu tzv. čistých URL. Bohužel to stále není samozřejmá věc. Zejména proto, že řada webhostingů má problém s podporou mod_rewrite a zpracováním drupalovského souboru .htaccess ve webovém serveru.

Pokud tedy můžete, čistá URL zapněte. Výsledkem bude, že obsah v Drupalu nebude na adresách, ve kterých se předává parametr (např. www.vasedomena.tld/?q=node/123), ale odpadne z nich nezajímavá část (výsledek bude např. www.vasedomena.tld/node/123).

Po instalaci Drupalu si zapněte modul Path, který je součástí standardní instalace. Při editaci článku vám přibude možnost ručně upravit jeho výchozí adresu. Místo jeho zobrazení na adrese www.vasedomena.tld/node/123 tak bude dostupný například na URL www.vasedomena.tld/nejaky-nazev-clanku-s-klicovym-slovem. Navíc tím získáte možnost ručně vytvářet aliasy URL adres pro výpisy kategorií článků a dalších položek.

Cenné body pro SEO vám dodá také vkládání obrázků do textu – nezapomeňte ale do jejich názvu vložit klíčové slovo a totéž u atributu ALT. Vizuální editor TinyMCE, který do Drupalu doinstalujete například s modulem WYSIWYG vás vždy upozorní, pokud budete chtít vložit obrázek bez vyplněného popisku.

Nezapomeňte na soubor robots.txt. Můžete v něm specifikovat, které stránky mají vyhledávače z indexování vynechat.

Moduly pro usnadnění práce

Uvádění klíčových slov do meta tagů ve zdrojovém kódu již zřejmě nemá takový vliv na umístění stránky ve vyhledávači, na druhou stranu vám může připsat alespoň pár bodů k dobru. Existuje i jiný dobrý důvod, proč meta tagy vyplnit. Vyhledávač totiž převezme informace z těchto značek a jsou-li k dispozici, použije je jako popisek stránky ve výsledcích hledání. To je často pro oko uživatele přívětivější, než automaticky vybraný výřez článku. Drupal tuto možnost standardně nenabízí, ale stačí si nainstalovat modul Nodewords.

Ruční vytváření aliasů stránek a dalšího obsahu je sice pěkné, ale nepohodlné. Navíc, pokud si postavíte komunitní web, těžko můžete chtít po uživatelích, aby vyplňovali políčko s alternativní URL adresou. Nainstalujte si tedy modul Pathauto. Nabídne vám vytváření URL adres pro veškerý obsah podle připravených pravidel. V nich specifikujete sestavení výsledné URL podle nadpisu stránky, jména autora, kategorie, data publikace a podle mnoha dalších atributů.

Jednou z vlastností Drupalu je skutečnost, že po zapnutí čistých adres fungují i ty původní s předávaným parametrem. Totéž u aliasů. I po jejich vytvoření jsou stránky dostupné pod původní adresou. U nově postaveného webu to asi není problém, protože vyhledávače by teoreticky neměly mít zaindexované adresy bez optimalizace. Pokud se do úprav pustíte na běžícím webu, pak si rozhodně doinstalujte modul Global Redirect. Zajistí, že vždy dojde k přesměrování na upravené adresy, pokud existují.

Užitečný je modul XML Sitemap vytvářející soubor XML s mapou stránek pro vyhledávače. Při úpravě obsahu máte možnost určit jeho prioritu. Vyhledávače pak díky mapě nebudou mít problém s nalezením všech stránek na vašem webu a navíc, budou vědět, které stránky na webu upřednostňujete. Modul XML Sitemap prioritu stránek v souboru mění také automaticky podle komentářů nebo data vydání.

A konečně, můžete si vyzkoušet také modul SEO Checklist, který nedělá nic jiného, než že zobrazí seznam doporučených úprav Drupal.

Úprava témat vzhledu

Všechny výše uvedené tipy však budou téměř zbytečné, pokud nebudete dbát na vhodné úpravy v šabloně vzhledu. Bohužel spousta volně dostupných témat problematiku SEO moc dobře neřeší. Máte-li alespoň nějaké základy PHP, pak by pro vás neměla být jejich úprava velký problém.

Začněte se souborem page.tpl.php. Ujistěte se, že titulek stránky je vypisován vždy ve značce H1. Naopak logo webu, které je v tématech skoro vždy v H1, můžete umístit do značky s nižším významem. Ve většině případů přeci jde o to, abyste návštěvníka dostali na název článku nebo produktu, nikoli na název webu uvedený v logu a hlavičce.

V souboru node.tpl.php jsou uvedeny titulky článků zobrazených při výpisu. Většinou jsou ve značce H2, což v podstatě vyhovuje. Při úpravě článku dávejte do značek H2 také mezinadpisy. Opět vám s tím pomohou vizuální editory.

Nezapomeňte také upravit soubory block.tpl.php a comment.tpl.php v šabloně vzhledu. Je zbytečné, aby nadpisy komentářů a bloků byly ve značce H2, jak se často stává. Vložte je do H3 nebo H4.

Dalším velkým nedostatkem výchozích témat vzhledu je skutečnost, že je v nich nejprve vypsán obsah bočních panelů a až nakonec samotná část s hlavním obsahem. Vyhledávače dávají přednost textům umístěným výše v kódu, což v takovém případě znamená, že upřednostní texty bloků před hlavním obsahem. Nejste-li si jisti, jak na vytvoření layoutu optimalizovaného tak, aby hlavní část byla v kódu na prvním místě, koukněte na příklady uvedené na Dynamic Drive CSS Layouts. Základem je samozřejmě validní kód, který ověříte například u validátoru W3.

Drupal nabízí velice solidní základ pro SEO, je na vás, jak jej využijete. Nesmíte samozřejmě zapomenout, že bez tzv. offsite optimalizací (typicky zpětné odkazy), se můžete snažit sebevíc a většinou bez výsledku.

Autor:   Jan Polzer

Jan Polzer se věnuje redakčnímu systému Drupal od roku 2005. Napsal o něm první českou knížku, články na www.maxiorel.cz, školí Drupal v počítačové škole GOPAS a nabízí tvorbu webů a placené poradenství k Drupalu. Další informace o autorovi najdete na adrese www.polzer.cz.

Podobné články

  • Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic25. 6. 2013 Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic Téměř dvě třetiny domácností v současnosti naladí 10 až 25 televizních stanic a až 19 % jich přijímá 51 a více programů. Uvádí to aktuální výsledky Kontinuálního výzkumu, který se […] Posted in Technika, software
  • T-Mobile dobíjí Twist s Českou poštou2. 8. 2011 T-Mobile dobíjí Twist s Českou poštou Nově mohou zákazníci dobíjet na dalších 3 300 místech. Dobít lze 200 Kč, ale i 9 999 Kč. Praha, 2. srpna 2011 – T-Mobile spouští dobíjení Twistů s Českou poštou. Od dnešního dne si […] Posted in Technika, software
  • Průměrný byt v České republice stojí 2 133 767 korun1. 3. 2016 Průměrný byt v České republice stojí 2 133 767 korun Nejnižší ceny nemovitostí ve větších městech jsou v Chomutově, naopak nejvíc si za byt připlatí lidé v centru Prahy. Cenové rozdíly mezi jednotlivými lokalitami jsou navíc v průběhu času […] Posted in Finance, ekonomika
  • Statistiky22. 2. 2014 Měření konverzí z Contact Form 7 v Google Analytics POZOR! V souvislosti s novou verzí Contact Form 7 přestal být návod na této stránce funkční. Na tvorbu komerčních webů se stále častěji používá i WordPress, redakční systém určený […] Posted in Web
  • V Budějovicích vlaje tibetská vlajka10. 3. 2021 V Budějovicích vlaje tibetská vlajka Dnes 10. března 2021 si svět připomíná 62. výročí tibetského povstání proti čínským komunistickým okupantům, při kterém položily životy desítky tisíc Tibeťanů a další statisíce zemřely v […] Posted in Jihočeský kraj
  • 1. 12. 2014 10 tipů, jak být pro ženu přitažlivý Co (nejen české) ženy na mužích oceňují? Jaký muž je pro ženy nejpřitažlivější? Jaké chování je atraktivní? Zkrátka po jakém muži ženy touží? "Je neodpustitelné, když se s mužem žena […] Posted in Společnost
  • Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný22. 5. 2025 Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný V digitálním světě, kde uživatelé přistupují na web z nepřeberného množství zařízení – od stolních počítačů přes tablety až po chytré telefony – je responzivní design klíčovým prvkem […] Posted in Web
  • Rozjezdy již podruhé pomohou začínajícím podnikatelům16. 5. 2012 Rozjezdy již podruhé pomohou začínajícím podnikatelům Už podruhé vyhlašuje společnost T-Mobile projekt Rozjezdy na podporu podnikatelských začátečníků. Všem, kteří se chystají vykročit na tuto dráhu a přihlásí svůj podnikatelský projekt, jsou […] Posted in Podnikání
  • Česká hudba bude na webu zdarma24. 1. 2011 Česká hudba bude na webu zdarma Nový projekt má změnit způsob nákupu a poslouchání hudby na internetu. Každý může poslouchat zdarma, stahovat pak za měsíční poplatek. O tomto konceptu právě vyjednávají největší čeští […] Posted in Web
  • 1. 10. 2013 Vychází E-shop kniha – jak vybudovat úspěšný internetový obchod Dnes ráno v osm hodin byl zahájen prodej ESHOP KNIHY - návodu na vybudování úspěšného elektronického obchodu. Kniha je vydána jako ebook, má 20 kapitol a 505 stran, jejím autorem je […] Posted in Podnikání, Web
Podnikání Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám