• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Jak na Drupal z pohledu SEO

Jak na Drupal z pohledu SEO

Jan Polzer 25. 1. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Redakční systém Drupal patří momentálně do trojice nejoblíbenějších open source systémů pro správu obsahu postavených na PHP. Velice dobře v něm docílíte různých SEO optimalizací – s minimálním úsilím a znalostmi programování.

SEO – tři písmena, okolo kterých se momentálně točí internetový marketing. Někdo považuje Search Engines Optimalization (optimalizaci pro vyhledávače) za zbytečnou a za nafouknutou bublinu. Jiní zase bez SEO nedají ránu. Optimalizaci samozřejmě musíte provádět s rozumem. Pokud vám na web přivede velké množství návštěvníků, kteří si však nezobrazí další stránky nebo si nekoupí žádný produkt, je takový přísun návštěvníků k ničemu a snaha věnovaná SEO padá vniveč.

Optimalizace pro vyhledávače má dvě části. První je záležitostí samotného webu – úprava jeho struktury, použití správných klíčových slov, prolinkování interního obsahu, úprava kódu atd. Druhou částí je budování zpětných odkazů a vše ostatní, co děláte z pohledu svého webu externě.

V tomto článku se koukneme na úpravy pro SEO v rámci webu s Drupalem.

Drupal a SEO. Jde to dohromady?

Když budete porovnávat schopnosti a možnosti různých redakčních systémů, jistě brzy zjistíte, že ne všechny nabízejí dostatečné možnosti z hlediska SEO. Drupal je na tom v tomto směru velmi dobře. Díky použití výchozího šablonovacího systému phptemplate a oddělení logiky od výpisu dat jste schopni snadno přizpůsobit šablonu vzhledu tak, aby generovala pro vyhledávač pěkný HTML kód.

Důležité jsou samozřejmě adresy obsahových a dalších částí systému. I v tomto směru vás Drupal potěší. Jeho systém aliasů umožňuje předefinovat výchozí adresy na libovolný tvar, který si určíte buď automatem, nebo jej zadáte ručně. Netýká se to jen článků, ale i různých výpisů, výsledků hledání, filtrů a jiných, méně typických stránek.

Pomocí několika doplňkových modulů si činnosti související se SEO usnadníte, případně je zcela zautomatizujete.

Podívejme se na Drupal z pohledu SEO konkrétně:

Využijte výchozí moduly Drupalu

Hned při instalaci vám Drupal nabídne podporu tzv. čistých URL. Bohužel to stále není samozřejmá věc. Zejména proto, že řada webhostingů má problém s podporou mod_rewrite a zpracováním drupalovského souboru .htaccess ve webovém serveru.

Pokud tedy můžete, čistá URL zapněte. Výsledkem bude, že obsah v Drupalu nebude na adresách, ve kterých se předává parametr (např. www.vasedomena.tld/?q=node/123), ale odpadne z nich nezajímavá část (výsledek bude např. www.vasedomena.tld/node/123).

Po instalaci Drupalu si zapněte modul Path, který je součástí standardní instalace. Při editaci článku vám přibude možnost ručně upravit jeho výchozí adresu. Místo jeho zobrazení na adrese www.vasedomena.tld/node/123 tak bude dostupný například na URL www.vasedomena.tld/nejaky-nazev-clanku-s-klicovym-slovem. Navíc tím získáte možnost ručně vytvářet aliasy URL adres pro výpisy kategorií článků a dalších položek.

Cenné body pro SEO vám dodá také vkládání obrázků do textu – nezapomeňte ale do jejich názvu vložit klíčové slovo a totéž u atributu ALT. Vizuální editor TinyMCE, který do Drupalu doinstalujete například s modulem WYSIWYG vás vždy upozorní, pokud budete chtít vložit obrázek bez vyplněného popisku.

Nezapomeňte na soubor robots.txt. Můžete v něm specifikovat, které stránky mají vyhledávače z indexování vynechat.

Moduly pro usnadnění práce

Uvádění klíčových slov do meta tagů ve zdrojovém kódu již zřejmě nemá takový vliv na umístění stránky ve vyhledávači, na druhou stranu vám může připsat alespoň pár bodů k dobru. Existuje i jiný dobrý důvod, proč meta tagy vyplnit. Vyhledávač totiž převezme informace z těchto značek a jsou-li k dispozici, použije je jako popisek stránky ve výsledcích hledání. To je často pro oko uživatele přívětivější, než automaticky vybraný výřez článku. Drupal tuto možnost standardně nenabízí, ale stačí si nainstalovat modul Nodewords.

Ruční vytváření aliasů stránek a dalšího obsahu je sice pěkné, ale nepohodlné. Navíc, pokud si postavíte komunitní web, těžko můžete chtít po uživatelích, aby vyplňovali políčko s alternativní URL adresou. Nainstalujte si tedy modul Pathauto. Nabídne vám vytváření URL adres pro veškerý obsah podle připravených pravidel. V nich specifikujete sestavení výsledné URL podle nadpisu stránky, jména autora, kategorie, data publikace a podle mnoha dalších atributů.

Jednou z vlastností Drupalu je skutečnost, že po zapnutí čistých adres fungují i ty původní s předávaným parametrem. Totéž u aliasů. I po jejich vytvoření jsou stránky dostupné pod původní adresou. U nově postaveného webu to asi není problém, protože vyhledávače by teoreticky neměly mít zaindexované adresy bez optimalizace. Pokud se do úprav pustíte na běžícím webu, pak si rozhodně doinstalujte modul Global Redirect. Zajistí, že vždy dojde k přesměrování na upravené adresy, pokud existují.

Užitečný je modul XML Sitemap vytvářející soubor XML s mapou stránek pro vyhledávače. Při úpravě obsahu máte možnost určit jeho prioritu. Vyhledávače pak díky mapě nebudou mít problém s nalezením všech stránek na vašem webu a navíc, budou vědět, které stránky na webu upřednostňujete. Modul XML Sitemap prioritu stránek v souboru mění také automaticky podle komentářů nebo data vydání.

A konečně, můžete si vyzkoušet také modul SEO Checklist, který nedělá nic jiného, než že zobrazí seznam doporučených úprav Drupal.

Úprava témat vzhledu

Všechny výše uvedené tipy však budou téměř zbytečné, pokud nebudete dbát na vhodné úpravy v šabloně vzhledu. Bohužel spousta volně dostupných témat problematiku SEO moc dobře neřeší. Máte-li alespoň nějaké základy PHP, pak by pro vás neměla být jejich úprava velký problém.

Začněte se souborem page.tpl.php. Ujistěte se, že titulek stránky je vypisován vždy ve značce H1. Naopak logo webu, které je v tématech skoro vždy v H1, můžete umístit do značky s nižším významem. Ve většině případů přeci jde o to, abyste návštěvníka dostali na název článku nebo produktu, nikoli na název webu uvedený v logu a hlavičce.

V souboru node.tpl.php jsou uvedeny titulky článků zobrazených při výpisu. Většinou jsou ve značce H2, což v podstatě vyhovuje. Při úpravě článku dávejte do značek H2 také mezinadpisy. Opět vám s tím pomohou vizuální editory.

Nezapomeňte také upravit soubory block.tpl.php a comment.tpl.php v šabloně vzhledu. Je zbytečné, aby nadpisy komentářů a bloků byly ve značce H2, jak se často stává. Vložte je do H3 nebo H4.

Dalším velkým nedostatkem výchozích témat vzhledu je skutečnost, že je v nich nejprve vypsán obsah bočních panelů a až nakonec samotná část s hlavním obsahem. Vyhledávače dávají přednost textům umístěným výše v kódu, což v takovém případě znamená, že upřednostní texty bloků před hlavním obsahem. Nejste-li si jisti, jak na vytvoření layoutu optimalizovaného tak, aby hlavní část byla v kódu na prvním místě, koukněte na příklady uvedené na Dynamic Drive CSS Layouts. Základem je samozřejmě validní kód, který ověříte například u validátoru W3.

Drupal nabízí velice solidní základ pro SEO, je na vás, jak jej využijete. Nesmíte samozřejmě zapomenout, že bez tzv. offsite optimalizací (typicky zpětné odkazy), se můžete snažit sebevíc a většinou bez výsledku.

Autor:   Jan Polzer

Jan Polzer se věnuje redakčnímu systému Drupal od roku 2005. Napsal o něm první českou knížku, články na www.maxiorel.cz, školí Drupal v počítačové škole GOPAS a nabízí tvorbu webů a placené poradenství k Drupalu. Další informace o autorovi najdete na adrese www.polzer.cz.

Podobné články

  • 8. 9. 2015 ČSOB spouští novou službu s názvem ČSOB Smart klíč ČSOB spouští novou službu s názvem ČSOB Smart klíč. Jedná se o unikátní autorizační metodu ve formě aplikace pro chytré telefony nebo tablety, která slouží jako komfortní alternativa k […] Posted in Finance, ekonomika
  • 8. 7. 2015 Jak vydělat na internetu Internet se stal finančním zdrojem a podkladem podnikání pro nemálo lidí a firem. Slouží jako finanční zprostředkovatel, s jeho pomocí je možné vybudovat si pasivní příjem nebo rozjet […] Posted in Podnikání
  • 23. 7. 2019 Proč bychom si měli dávat pozor na první půjčky zdarma? Půjčka zdarma zní jako sen. Zaujme především ty, kteří potřebují rychle vytáhnout finanční trn z paty a nezadlužit se více než je zdrávo. Mnohé nebankovní instituce jim to dnes umožňují. […] Posted in Finance, ekonomika
  • Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?20. 6. 2025 Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují? Roční období určují rytmus našeho života – ovlivňují počasí, přírodu i náladu lidí. Jenže víte, že jich vlastně máme hned dvě sady? Jednu astronomickou a druhou meteorologickou. Na papíře […] Posted in Společnost
  • Bezkontaktní mobilní platby NFC odstartuje již v polovině tohoto roku25. 3. 2011 Bezkontaktní mobilní platby NFC odstartuje již v polovině tohoto roku Společnosti Telefónica O2, Komerční banka, Citibank Europe, Globus ČR a VISA Europe společně odstartují již v polovině letošního roku pilotní projekt bezkontaktních mobilních plateb. Nová […] Posted in Technika, software, Finance, ekonomika
  • ČOI radí: Na anonymní prodejní akce nechoďte!22. 5. 2014 ČOI radí: Na anonymní prodejní akce nechoďte! S novelou zákona o ochraně spotřebitele přibyly společnostem pořádajícím organizované předváděcí akce nové informační povinnosti. Česká obchodní inspekce se však stále častěji setkává s […] Posted in Finance, ekonomika
  • V Budějovicích vlaje tibetská vlajka10. 3. 2021 V Budějovicích vlaje tibetská vlajka Dnes 10. března 2021 si svět připomíná 62. výročí tibetského povstání proti čínským komunistickým okupantům, při kterém položily životy desítky tisíc Tibeťanů a další statisíce zemřely v […] Posted in Jihočeský kraj
  • O2 a CETIN zavádějí první ochranu proti kvantovým útokům v české telekomunikační síti21. 5. 2025 O2 a CETIN zavádějí první ochranu proti kvantovým útokům v české telekomunikační síti Mobilní operátor O2 ve spolupráci se společností CETIN implementoval novou vrstvu zabezpečení své páteřní datové sítě s cílem připravit se na možná rizika spojená s nástupem kvantových […] Posted in Technika, software
  • Zachraňte duhu s ČT Déčko28. 6. 2014 Zachraňte duhu s ČT Déčko Z pirátského vysílání čaroděje Černobíla a mizejících barev na televizní stanici pro děti - ČT Déčko - se vyklubala geocachingová hra. Stačí navštívit 3 stanoviště s rozdílnými barvami, […] Posted in Společnost
  • 13. 6. 2014 Soutěž o dvě letenky do Řecka se STUDENT AGENCY Již od tohoto pondělí 16. června 2014 může každý soutěžit o dvě letenky na jedno z 33 míst v Řecku. Zcela zdarma se tak můžete vydat do Athén, na Krétu, Korfu, či Rhodos. Soutěž […] Posted in Cestování a turistika
Podnikání Web

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám