• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > 5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít

5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít

Zuzana Kocurková 27. 9. 2013     Rubrika:  Podnikání    Štítky: konverze

textPokud píšete prodejní nebo obsahové texty, víte, že paradoxně nezáleží ani tak na obsahu, ale spíše na formě, kterou je zákazníkovi či čtenáři podán.

Následující psychologické triky mohou udělat váš obsah atraktivnějším, při špatném použití ho však doslova zabijí. 

Buďte osobní, ale pozor, ať to nepřeženete se žoviálností

Dnes se preferuje personalizace. Text by měl svého čtenáře oslovit, promluvit přímo k němu a ne ho zahltit neosobními statistikami v trpném rodě. Proto všichni udržujeme své texty srozumitelné a jednoznačné. Odborné termíny nahrazujeme výstižnými pojmy, srozumitelnými všem, ale vždy s rozmyslem, aby netrpěla důvěryhodnost. Je jasné, že prodejní text k módě pro mladé musí vypadat jinak, než PR pro firmu s čerpadly.

V honbě za přímým oslovením zákazníka to však také můžeme snadno přehnat a sklouznout až k přílišné familiárnosti. Začíná se totiž ukazovat, že nadměrné používání jména zákazníka třeba v newsletteru nebo připomínání skutečnosti, že dobře víme, co má rád a co koupil posledně, působí na zákazníky spíš odrazujícím dojmem.

Humor není jen kořením života, ale také každého textu

Většinou si myslíme, že humorem nemůžete nikdy nic zkazit, ale není to tak docela pravda. Pokud se humor v textu podaří a je k věci, není lepšího prostředku, jak upoutat zájem čtenáře. Stejně dobře funguje i ironie, v naší republice se jí ostatně vždycky dařilo dobře.

Ne každý z nás však dokáže takový humor vyprodukovat zrovna, když to potřebuje. Na vině je také samozřejmě fakt, že co člověk, to velmi specifický smysl pro humor. Proto je vždycky dobrou pojistkou, otestovat si vtipné momenty ve svém textu na betačtenářích, než ho vypustíme do světa.

Kontraproduktivně pochopitelně působí zejména humor nevhodný nebo pro většinu populace zcela nevtipný. Textu ale může stejně tak uškodit i vtipkování, které vůbec nesouvisí s daným tématem a tak odvádí pozornost čtenáře od kýžené konverze.

Když se nedaří humor, spasí vás příběh

Pokud se nám podaří do textu dostat dobrý příběh, přinutí čtenáře jednat mnohem pravděpodobněji než veškeré logické argumenty a výzvy k akci. Jenže vypadá dobrý příběh v textu?

Potřebuje mít zejména silný vztah k předmětu článku, aby čtenáři hned pochopili, jak spolu tyto dvě věci souvisí. Také jeho vyústění musí korespondovat se záměrem copywritera. Pokud píšeme text o zdravotních botách, je vhodné ho podpořit dramatickým příběhem člověka, kterému tyto boty změnily kvalitu života – jestli ho ovšem dokážeme najít.

Příběh také musí být komplexní, obsahovat začátek, konflikt, vyvrcholení a konec. Pokud je příliš krátký, čtenář je zmatený a neví, co se vlastně stalo. Naopak, pokud je příliš dlouhý, začne se nudit a odchází.

Dokonalosti ve vyprávění příběhů dosáhneme, když se budeme striktně držet toho, co je pro účel našeho textu nepostradatelné a všeho ostatního se zbavíme. Příběh by neměl tvořit víc než zhruba polovinu našeho textu.

Nabídněte čtenáři emoce, těm se nedokážou ubránit

Emoce v nás však neprobouzejí jen příběhy, ale také sugestivní obrazy. Evoluce nás vybavila schopností empatie, takže když máme možnost sledovat, jak se věci dějí, přenáší se pocity i na nás, ačkoliv se události přímo neúčastníme. Nejlepší recept je, vzbudit ve čtenáři pocit, že je doslova v kůži někoho jiného.

Pokud chceme propagovat pivo, už tradičně vyvoláváme v příjemcích vzpomínky na skvělé chvíle, které si u piva užil a ještě užije se svými přáteli.

A nakonec přidejte zcela něco nečekaného

Samozřejmě vás nenabádáme, abyste se pustili do vod surrealismu a připisovali do textů nehodné, leč opravdu nečekané věty. Dobře však funguje metoda, najít na produktu, službě nebo tématu vašeho článku něco, o čem víte, že se běžně nezveřejňuje a zákazníci tím pak bývají mile překvapeni.

Pokud píšete například o kurzech počítačové gramotnosti, nebojte se zmínit také o tom, že instruktoři jsou velmi milí a připravují pro frekventanty prostředí prosté stresu. Strach ze selhání je jedna z největších lidských obav, a pokud se vám ho podaří u potenciálních zákazníků odsunout do pozadí, může to mít obrovský vliv na konverzi.

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty30. 7. 2019 Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty Přináším opět trochu teorie (s příklady), která může pomoci rozvinout celkovou strategii online reklamních kampaní. Každý druh reklamy může zaujmout jiný typ lidí v jednom běžném […] Posted in Podnikání, Marketing
  • Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky1. 5. 2019 Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky Tento článek s tipy budu zřejmě časem rozvíjet a doplňovat. Rozhodně nezahrnuje vše, na co je potřeba při tvorbě nového webu myslet, ale věřím, že může být inspirací a může někomu pomoci […] Posted in Web
  • Produktivita práce: hodina vytváří hodnotu 428 Kč24. 6. 2014 Produktivita práce: hodina vytváří hodnotu 428 Kč Hodinová produktivita práce v České republice v letech 2009 až 2013 stagnovala. Jedna odpracovaná hodina v roce 2013 znamenala vytvořenou hodnotu, která byla v reálném vyjádření o téměř […] Posted in Finance, ekonomika
  • Pochutnejte si na řeckých specialitách13. 6. 2014 Pochutnejte si na řeckých specialitách Řecko, to nejsou jen antické památky a prosluněné písečné pláže, ale hlavně také typicky středomořská kuchyně. Olivový olej, čerstvá zelenina a voňavé bylinky, to jsou ingredience, které […] Posted in Cestování a turistika
  • 4. 11. 2013 uProxy aneb Svobodný internet i pro nesvobodné země Právo na svobodu slova bereme jako samozřejmost – a na internetu už tuplem. Přesto jsou na světě země (zdravím Čínu), které musí o toto právo tvrdě bojovat a právě pro ně připravil Google […] Posted in Technika, software
  • 16. 8. 2016 Volby do zastupitelstev krajů budou 7. a 8. října 2016 V uvedeném termínu proběhnou také volby do Senátu Parlamentu České republiky, ty se ale volebního obvodu České Budějovice netýkají a volit tak budeme pouze do krajského […] Posted in Jihočeský kraj
  • 6. 6. 2014 Jak vybrat domácí tiskárnu Tiskárny dělíme podle způsobu, jakým je na papír nanášena barva. Tyto způsoby by měly být vzhledem ke svým rozdílným vlastnostem základním kritériem při výběru vhodné tiskárny pro domácí […] Posted in Technika, software
  • 22. 9. 2014 Budějovická JENA končí, nejde jen o reklamu Už jsme si zvykli na lživé reklamy o totální likvidaci prodejny a výprodejové slevy s vysokým obsahem procent. Prodejna nábytku na Strakonické JENA ale opravdu končí. V Českých […] Posted in Jihočeský kraj
  • Zarážky na pravítku10. 4. 2017 Konsolidovat půjčky se vyplatí, ušetříte na úrocích Platíte zbytečně moc na úrocích u půjček, které jste si sjednali před mnoha lety? Nevyznáte se ve svých výdajích a přijde vám, že náklady na úhradu těchto závazků neustále narůstají a […] Posted in Finance, ekonomika
  • 1. 4. 2015 BLESKmobil nabízí volání o víkendu za 1 Kč Možnost volat o víkendu za 1 Kč za minutu dostane každý účastník akční nabídky trvající od 1. 4. 2015 do 31. 3. 2015 (tedy 1 rok) při dobití kreditu částkou minimálně 200 […] Posted in Technika, software
Podnikání
konverze

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám