• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí

Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí

Luboš Kudláček 11. 4. 2015     Rubrika:  Web    Štítky: použitelnost, přístupnost

HTMLNa jedné straně stojí odborná média a blogy specialistů, na straně druhé pak skutečná praxe, skutečné weby firem, živnostníků a soukromých osob.

Definujme si napřed moderní web, což nebude úkol zrovna jednoduchý. Moderní web je technicky správně napsaný, dodržuje pravidla přístupnosti a použitelnosti, je přehledný, jednoduchý, čistý, responzivní, vstřícný vůči vyhledávačům (nechce se mi psát o SEO, to je klišé) a dobře vypadá. Asi se shodneme na tom, že valnou část těchto specifik moderního webu nedokáže jeho majitel posoudit, takže jim nebude přikládat na důležitosti a nebude za ně chtít připlatit.

Pak tedy přichází na řadu praxe.

Responzivní web / web s verzí pro mobilní zařízení

Google oznámil, že upřednostní ve svých výsledcích hledání weby uzpůsobené pro zobrazování na malých displejích, tedy weby s responzivním designem, které se dokáží přizpůsobit velikosti obrazovky. Jednoduchým testem například při hledání řemeslníka ve svém městě ale pravděpodobně zjistíte, že reponzivní budou jenom katalogy firem odkazující (a to jenom možná) na oficiální webové stránky, které pak bohužel responzivní nejsou. A nejsou responzivní proto, že to buď jejich povaha nedovoluje (ano, i to je podle mě možné, ne vždy se dá obsah na malém displeji zobrazit, nebo to nemusí být vhodné), většinou ale proto, že weby jsou několik let staré a pro majitele není tato věc důležitá. A je otázkou, jestli by je měl někdo ke změnám a předělávání jejich webů nutit (to je na jinou diskuzi).

Přístupnost – sémantický kód

Zhruba před měsícem se mi dostal do rukou web člověka podnikajícího v oblasti cestovního ruchu. Web draze zaplacený a draze udržovaný u nejmenované firmy vytvářející webové stránky už od devadesátých let. A celý zdrojový kód tohoto webu byl v javascriptu zakódovaném jako ochrana proti čtení. Domnívám se skromně, že to je pozůstatek z doby, kdy se určitá část webmasterů snažila zabránit ostatním vykrádání obsahu – možná si to pamatujete, i dnes se s názory na nutnou ochranu obsahu webové stránky můžete setkat. Po rozkódování obsahu jsem pak navíc zjistil, že celý web je v tabulkách, nadpisy jsou dělané řádkovým stylem „font-size“ apod., tedy nemá s přístupným a sémantickým kódem nic společného.

Je to jen jeden z příkladů. Mohl bych se rozepsat o webu obce, na kterém nebyl jediný alternativní popis obrázku, o webu restaurace s černým textem na tmavě hnědém pozadí (tohle už je na pováženou, protože jde o věc, kterou je snad i majitel webu schopen posoudit), o webu celém ve flashi (ano, jednu dobu to bylo bohužel moderní) a dalších.

A když se na to všechno podívám, tak mě osobně napadne jedna věc.
Je třeba poděkovat lidem, kteří se snaží dělat osvětu, je třeba klientům tyto věci vysvětlovat a v neposlední řadě je potřeba vzdát hold vývojářům webových prohlížečů, že se dokáží s tím bordelem poprat a zařídit, že jakkoli zprasený web je na internetu dostupný.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Proč je tak důležité testování použitelnosti10. 2. 2011 Proč je tak důležité testování použitelnosti Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně […] Posted in Web
  • 22. 5. 2010 Použitelnost webu Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce. Ze zkušeností vím, že v dnešní době "moderních" […] Posted in Web
  • CZ.NIC nakládá s informacemi bezpečně, potvrdila certifikace17. 9. 2013 CZ.NIC nakládá s informacemi bezpečně, potvrdila certifikace Správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, získal mezinárodně uznávanou certifikaci systému managementu bezpečnosti informací (ISMS) podle normy ISO 27001. Certifikace se týká […] Posted in Podnikání, Web
  • Březnový přehled internetové display inzerce12. 4. 2012 Březnový přehled internetové display inzerce V březnu 2012 zadavatelé internetové display reklamy využili reklamní prostor v ceníkové hodnotě 393 milionů korun. Meziměsíčně výdaje narostly o 12 %. Největším zadavatelem byla […] Posted in Marketing
  • 11. 4. 2013 inet4 modernizuje svou síť v Táboře i Českých Budějovicích Poskytovatel internetového připojení na jihu Čech inet4 s.r.o. posiluje a modernizuje svou síť na Táborsku, Českobudějovicku i Kaplicku. Nově už nabízí pouze dva tarify s rychlostmi 20 […] Posted in Technika, software
  • CorelDRAW® Graphics Suite X6 nyní i česky28. 4. 2012 CorelDRAW® Graphics Suite X6 nyní i česky Po celosvětovém zahájení prodeje programu CorelDRAW® Graphics Suite X6 v angličtině, němčině, francouzštině, španělštině, brazilské portugalštině, italštině a holandštině, oznámila […] Posted in Technika, software
  • 30. 8. 2012 Telefónica zrychluje O2 Internet na doma až na 40 Mbps Telefónica zrychlí od 3. září O2 Internet na doma z původních maximálních 25 Mbps na 40 Mbps. Zatímco rychlost vzroste až o 60 procent, cena zůstane zachována. Ke zvýšení rychlosti dojde v […] Posted in Technika, software
  • Třetina rodičů souhlasí s mobilním telefonem pro prvňáčka31. 8. 2015 Třetina rodičů souhlasí s mobilním telefonem pro prvňáčka Vyplývá to z průzkumu realizovala agentura Data Collect pro operátora O2. Koupi mobilního telefonu pro nového školáka prý zvažuje 46 procent rodičů. Nejpádnějším důvodem pro pořízení […] Posted in Finance, ekonomika, Společnost
  • Proces výroby papíru: Od dřeva až na školní lavice a do kanceláří28. 4. 2024 Proces výroby papíru: Od dřeva až na školní lavice a do kanceláří Papír je každodenní materiál, který je nezbytný pro mnoho aspektů našeho života, od psaní a tisku po balení a hygienické účely. Ale jak vlastně vzniká papír, který používáme […] Posted in Technika, software
  • 19. 5. 2016 Unikátní projekt Humans of Budějovice 23. a 24. května 2016 Humans of Budějovice - projekt na pomezí divadla a sociologického experimentu - se odehraje 23. a 24. května 2016 na Sokolském ostrově v rámci zahájení Budějovického Majálesu. Projekt […] Posted in Jihočeský kraj
Web
použitelnostpřístupnost

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám