• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí

Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí

Luboš Kudláček 11. 4. 2015     Rubrika:  Web    Štítky: použitelnost, přístupnost

HTMLNa jedné straně stojí odborná média a blogy specialistů, na straně druhé pak skutečná praxe, skutečné weby firem, živnostníků a soukromých osob.

Definujme si napřed moderní web, což nebude úkol zrovna jednoduchý. Moderní web je technicky správně napsaný, dodržuje pravidla přístupnosti a použitelnosti, je přehledný, jednoduchý, čistý, responzivní, vstřícný vůči vyhledávačům (nechce se mi psát o SEO, to je klišé) a dobře vypadá. Asi se shodneme na tom, že valnou část těchto specifik moderního webu nedokáže jeho majitel posoudit, takže jim nebude přikládat na důležitosti a nebude za ně chtít připlatit.

Pak tedy přichází na řadu praxe.

Responzivní web / web s verzí pro mobilní zařízení

Google oznámil, že upřednostní ve svých výsledcích hledání weby uzpůsobené pro zobrazování na malých displejích, tedy weby s responzivním designem, které se dokáží přizpůsobit velikosti obrazovky. Jednoduchým testem například při hledání řemeslníka ve svém městě ale pravděpodobně zjistíte, že reponzivní budou jenom katalogy firem odkazující (a to jenom možná) na oficiální webové stránky, které pak bohužel responzivní nejsou. A nejsou responzivní proto, že to buď jejich povaha nedovoluje (ano, i to je podle mě možné, ne vždy se dá obsah na malém displeji zobrazit, nebo to nemusí být vhodné), většinou ale proto, že weby jsou několik let staré a pro majitele není tato věc důležitá. A je otázkou, jestli by je měl někdo ke změnám a předělávání jejich webů nutit (to je na jinou diskuzi).

Přístupnost – sémantický kód

Zhruba před měsícem se mi dostal do rukou web člověka podnikajícího v oblasti cestovního ruchu. Web draze zaplacený a draze udržovaný u nejmenované firmy vytvářející webové stránky už od devadesátých let. A celý zdrojový kód tohoto webu byl v javascriptu zakódovaném jako ochrana proti čtení. Domnívám se skromně, že to je pozůstatek z doby, kdy se určitá část webmasterů snažila zabránit ostatním vykrádání obsahu – možná si to pamatujete, i dnes se s názory na nutnou ochranu obsahu webové stránky můžete setkat. Po rozkódování obsahu jsem pak navíc zjistil, že celý web je v tabulkách, nadpisy jsou dělané řádkovým stylem „font-size“ apod., tedy nemá s přístupným a sémantickým kódem nic společného.

Je to jen jeden z příkladů. Mohl bych se rozepsat o webu obce, na kterém nebyl jediný alternativní popis obrázku, o webu restaurace s černým textem na tmavě hnědém pozadí (tohle už je na pováženou, protože jde o věc, kterou je snad i majitel webu schopen posoudit), o webu celém ve flashi (ano, jednu dobu to bylo bohužel moderní) a dalších.

A když se na to všechno podívám, tak mě osobně napadne jedna věc.
Je třeba poděkovat lidem, kteří se snaží dělat osvětu, je třeba klientům tyto věci vysvětlovat a v neposlední řadě je potřeba vzdát hold vývojářům webových prohlížečů, že se dokáží s tím bordelem poprat a zařídit, že jakkoli zprasený web je na internetu dostupný.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Proč je tak důležité testování použitelnosti10. 2. 2011 Proč je tak důležité testování použitelnosti Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně […] Posted in Web
  • 22. 5. 2010 Použitelnost webu Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce. Ze zkušeností vím, že v dnešní době "moderních" […] Posted in Web
  • CZ.NIC mění ceník domény .CZ29. 12. 2010 CZ.NIC mění ceník domény .CZ Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény nejvyšší úrovně, sníží od 1. února 2011 roční registrační poplatek za držení domény .CZ. Velkoobchodní cena roční registrace domény klesne […] Posted in Web
  • Web zotavovny Pracov11. 3. 2021 Jak proběhne letošní zápis do základních škol v Českých Budějovicích Letošní zápis bude kvůli pandemii COVID-19 a vládním nařízením probíhat jinak. V Českých Budějovicích je 1084 volných míst. O přijetí žáků do základních škol rozhoduje ředitel(ka) základní […] Posted in Jihočeský kraj
  • Změny v ZOO Ohrada (Fotky)15. 4. 2013 Změny v ZOO Ohrada (Fotky) V ZOO Ohrada se intenzivně pracuje na úpravách a přípravě nových výběhů pro nová zvířata. Posted in Jihočeský kraj
  • Recept na řesckou specialitu Kreatopita13. 6. 2014 Recept na řesckou specialitu Kreatopita Milujete řeckou kuchyni? Podívejte se s námi na recept na méně známé tradiční jídlo z tohoto kouta Evropy. Dovolená v Řecku patří k těm nejoblíbenějším. Ať už kvůli krásným plážím, […] Posted in Cestování a turistika
  • Bohemia JazzFest14. 7. 2008 Bohemia JazzFest Bohemia JazzFest zavítá do našeho města 19.7.2008 a začíná v 16:00. Místo: Náměstí Přemysla Otakara II. Program: 1. MAX FRANKL QUARTET (D) 2. Michal Gera Band (CZ) 3. MATÚŠ JAKABČIC […] Posted in Jihočeský kraj
  • Investice do display reklamy v září 201116. 11. 2011 Investice do display reklamy v září 2011 V říjnu 2011 zadavatelé internetové display reklamy využili reklamní prostor v ceníkové hodnotě více než 435 milionů korun. Meziměsíčně došlo k navýšení výdajů o 34,4 milionů korun (8,6 […] Posted in Marketing
  • 11. 7. 2015 Křesťanství Křesťanství je monoteistickým náboženstvím, to znamená, že Bůh je samojediný a žádní další bohové neexistují. Bůh je považován za stvořitele celého světa a za pána nad časem i […] Posted in Společnost
  • Martin Malý: Nové funkce a služby radši vymýšlím než programuju28. 3. 2010 Martin Malý: Nové funkce a služby radši vymýšlím než programuju Rozhovor s Martinem Malým o blogování, sociálních sítích, programování a webu. Martin Malý je autorem několika zajímavých webových projektů. V současné době vede magazín Zdroják (tvorba […] Posted in Web
Web
použitelnostpřístupnost

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám