• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Použitelnost webu

Použitelnost webu

Luboš Kudláček 22. 5. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: použitelnost

Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce.

Ze zkušeností vím, že v dnešní době „moderních“ webových prezentací jsou často prvky designu nadřazeny nad úplný základ a tím pádem nad použitelnost. Weby bývají nepřehledné a nesrozumitelné pro návštěvníka, který je navíc také často potencionálním zákazníkem. Těžko hledáte navigaci, odkazy nejsou podtržené (nebo je dokonce podtrženo něco jiného), vidíte maličký šedý text na černém pozadí stránky, nenajdete kontakt a musíte se hodně snažit, abyste zjistili, na jaký web jste to vlastně zavítali. To ovšem za předpokladu, že vás to bude bavit zjišťovat a věřte tomu, že většinu lidí to opravdu nebaví.

Takové maličkosti jako chybějící kontaktní formulář mohou rozhodnout o tom, jestli se z návštěvníka stane váš zákazník. Jestli vaše firma dostane zakázku, nebo ji dostane konkurence, protože její web je použitelnější.

► To, že se na svém webu vyznáte vy sami ještě neznamená, že se na něm vyzná i někdo další.

Jsou to věci známé a mnohokrát opakované. Každý tvůrce webu tak nějak intuitivně cítí, jak by mělo jeho dílo vypadat. Mělo by být určitě svým způsobem originální, ale zároveň respektující zaběhnutá pravidla, na které mnoho lidí spoléhá. Uvedu několik příkladů:

  • Logo webu (nebo jeho nadpis) by mělo být zároveň odkazem na titulní stránku
  • Odkazy jsou podtržené
  • A naopak co není odkazem, to podtržené není
  • Barva pozadí neruší a nesnižuje čitelnost textu
  • Hlavička webu není přehnaně vysoká
  • Menu webu je na jednom z obvyklých míst
  • Na obvyklém místě je i políčko pro vyhledávání (typicky vpravo nahoře)
  • Z webu je hned jasné k čemu slouží
  • Texty se dají číst

V případě nedodržení základních pravidel uživatel odchází. Pokud si není jist, že zavítal na správný web a nehledal ho tedy konkrétně (firma, politická strana) je naštvaný. Je vzteklý, protože ztrácí svůj čas na jakési webové stránce, které nevěří, protože nemůže najít co hledá. Ve změti odkazů a reklamy je ztracen a to si nenechá líbit.

Vezměme za příklad moderní tvorbu webu a já z pohledu uživatele naznačím, kdy odcházím.

Vysouvací menu

Jde většinou o nabídku horní lišty těsně pod hlavičkou webu. Když se dotknete nějakého z odkazů, je možné, že se objeví další položky. Realizováno většinou JavaScriptem.

Kde je chyba?

Za prvé ne každý má v prohlížeči zapnutý JavaScript, za druhé pokud to není naznačeno nějakým symbolem, jak mám vědět, že se za položkou menu skrývají další? Mám jezdit myší a zjišťovat, kde se co vysune? Ne, to dělat nebudu.

JavaScript

Jestliže na stránce použijete JavaScript, je potřeba zajistit funkčnost a použitelnost webu i pro uživatele, kteří jej mají v prohlížeči zakázán. V krajním případě, kdy to jinak nejde, upozorněte na to, že jeho zapnutí je potřeba pro fungování aplikace. Pokud ale nejde o věc potřebnou a důvěryhodnou, nepočítejte s tím, že si ho člověk kvůli vám aktivuje.

Zamyslete se také nad zbytečným používáním. Když kliknu na odkaz Odhlásit, je opravdu nutné ptát se znovu?

Odhlásit

Flash

Mám čerstvou zkušenost s použitím flashové aplikace jako administrace systému. Na notebooku nevidím spodní část, protože je prostě moc velká a stránkou nelze odrolovat. Celý systém se tak pro lidi s menší obrazovkou monitoru počítače stává nepoužitelným.

Co se týče reklamních bannerů a celých částí webů ve flashi, počítejte s tím, že řada lidí ho má blokovaný. Za prvé jeho množství nezřídka obtěžuje, za druhé zatěžuje prohlížeč. Pokud přijdu na web, kde se mi přes celou obrazovku zobrazí flashové okno s reklamou, už NIKDY se na web nevrátím.

—-

Hodně lidí dělá SEO. E-shopy chtějí být na prvních místech ve vyhledávačích. Platí za odkazy, za reklamu. Používají AdWords, Sklik a další PPC. Platí za texty, za luxusní grafiku. Investují zkrátka nemalé peníze do toho, aby zajistili on-line provoz na svém webu, aby přilákali návštěvníky a potencionální zákazníky, aby ohromili vzhledem a nízkou cenou nabízených produktů. Nakonec ale odradí člověka prkotinou, nefunkčností základních věcí, špatným registračním formulářem, špatnou dostupností nebo pomalým načítáním webu.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • HTML11. 4. 2015 Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí Na jedné straně stojí odborná média a blogy specialistů, na straně druhé pak skutečná praxe, skutečné weby firem, živnostníků a soukromých osob. Definujme si napřed moderní web, což […] Posted in Web
  • Proč je tak důležité testování použitelnosti10. 2. 2011 Proč je tak důležité testování použitelnosti Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně […] Posted in Web
  • 17. 6. 2010 PSPad – editor pro tvůrce webů a programátory O PSPadu již bylo napsáno mnoho a musím přiznat, že já sám o něm nepíšu poprvé. Jeho představení a recenze by však i přesto neměla zde na Netzinu chybět, už proto, že jde o jeden z […] Posted in Web
  • 26. 9. 2019 České Budějovice přivítají výstavu vodních nádrží z vlnité lepenky Svaz výrobců vlnitých lepenek (SVVL) připravil putovní výstavu finálových modelů letošní celostátní soutěže Stavby z vlnité lepenky na téma „Vodní nádrž NADĚJE“. Nyní si výstavu, kterou […] Posted in Jihočeský kraj
  • 7. 7. 2014 Na trh český trh přichází duální verze vlajkové lodi HTC One České zastoupení společnosti HTC oznámilo, že očekáváná Dual SIM verze aktuální vlajkové lodi HTC One (M8) vstupuje do prodeje. Od svého staršího single SIM sourozence se liší pouze […] Posted in Technika, software
  • 3. 8. 2011 X-Men Origins: Wolverine V nabídce HBO je nyní kromě jiného také film X-Men Origins: Wolverine. Film, který dějem předchází již slavné sérii X-Menů. V recenzích a komentářích je hodnocen převážně negativně, já si […] Posted in Společnost
  • 8. 7. 2015 Jak vydělat na internetu Internet se stal finančním zdrojem a podkladem podnikání pro nemálo lidí a firem. Slouží jako finanční zprostředkovatel, s jeho pomocí je možné vybudovat si pasivní příjem nebo rozjet […] Posted in Podnikání
  • mBank spouští mezinárodní platební styk10. 8. 2011 mBank spouští mezinárodní platební styk Od dnešního dne mohou klienti mBank posílat a přijímat zahraniční platby prostřednictvím systému SWIFT. Zahraniční platební styk je možné provádět z běžného účtu mKONTO. Za provedení […] Posted in Finance, ekonomika
  • Anywhere vyvinul novou Windows Phone aplikaci pro McDonald’s15. 9. 2014 Anywhere vyvinul novou Windows Phone aplikaci pro McDonald’s Přední český dodavetal mobilních aplikací na klíč Anywhere zahájil spolupráci s McDonald’s vývojem zcela nové Windows Phone aplikace pro Českou Republiku. Aplikace Můj McDonald’s se […] Posted in Technika, software
  • Chrome kam se podíváš3. 8. 2011 Chrome kam se podíváš Google představil svůj internetový prohlížeč Chrome v září 2008. Ještě loni touto dobou neměl ani desetiprocentní zastoupení na trhu, letos to však začíná vypadat, že má do budoucna […] Posted in Technika, software
Web
použitelnost

Výběr redakce

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!

Podnikání

vývoj
Od nápadu k realitě: Jak se rodí produkt krok za krokem
web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
Webhosting Weblobe

Finance

osobní rozpočet
Jak si sestavit osobní rozpočet, který funguje
hypotéky
Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení

Web

web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy

Marketing

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Technika

Internet věcí
Internet věcí: Co to je a jak to mění průmysl
Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší

Společnost

Dětské prolézačky
Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku
dentální hygiena
Dentální hygiena: Neviditelný hrdina vašeho zdraví, který vás může zachránit před víc než jen kazem

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone výstava WordPress ČNB

Archiv

  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám