Jak napsat odkaz
Tento článek je pouze jednoduchým návodem popisujícím základy HTML, konkrétně technické záležitosti ohledně hypertextového odkazu. Další obsah je určen tiskovým mluvčím (a dalším pracovníkům) vkládajícím hypertextové odkazy do tiskových zpráv zveřejněných na firemním webu. Konkrétně pak zaměstnancům České televize a dalších firem, kde se někam prokliknout je často umění.
Není výjimkou, že odkaz vede na pevný disk, velmi často pak vůbec nikam, ve výjimečných případech někam jinam a samozřejmě někdy také na to správné místo v síti Internet.
HTTP
Častým problémem nejenom velkých webů a tiskových zpráv je absence http://.
Vývojářům internetových prohlížečů se v poslední době z nějakého důvodu hypertext transfer protocol nelíbí a schovávají jej před uživateli v adresním řádku.
Člověk neznalý tvorby webu a základních principů se pak může celkem snadno mylně domnívat, že adresa webu začíná buď zkratkou (subdoménou, prefixem) WWW, nebo v některých případech pouze doménou.
Tuto svou domněnku pak přenášejí na web do wysiwyg editorů, přes které vkládají veřejně dostupný obsah. Takový hypertextový odkaz bez http pochopitelně nefunguje a nadávat za to můžeme třeba Googlu a jeho prohlížeči Chrome. Ještě štěstí, že alespoň při kopírování adresy zůstane zkratka http zachována.
Jak má vypadat odkaz
Pokud chcete napsat hypertextový odkaz, můžete jej pochopitelně vložit přes wysiwyg editor, ale doporučuju potom výsledek zkontrolovat přímo ve zdrojovém kódu té konkrétní tiskové zprávy.
Editor se dá určitě nějak do módu HTML přepnout.
V kódu je pak vidět toto:
<a href="http://www.example.com">Viditelná klikací část</a>
Viditelná klikací část
Viditelná klikací část je slovo nebo více slov, na které návštěvník webu může kliknout. Klikací část by měla nějakým způsobem napovídat cíl odkazu, takže by tam nemělo být například klikněte sem, ale spíš třeba více v jiné tiskové zprávě.
Adresa http://www.example.com
Toto je adresa v síti Internet s protokolem http. Vede na jasně definovanou doménu.
Podobně to funguje i u například souborů ke stažení nebo obrázků. Obrázek musí být na nějakém serveru dostupný přes internet, nelze ho prostřednictvím editoru najít na pevném disku svého počítače a myslet si, že si ho pak čtenáři budou moci stáhnout.
Odkaz na konkrétní soubor PDF někde na Internetu by pak mohl vypadat třeba takto:
<a href="http://www.example.com/nazev_souboru.pdf">...</a>
Přípony souborů
Tím se dostáváme k příponám souborů. Každý soubor totiž nějakou má, i když to často nebývá patrné. MS Word má doc nebo docx. MS Excel xls nebo xlsx a webová stránka například html nebo php. Webová stránka je také souborem.
Odkaz samotný
Na konec to nejdůležitější, tedy samotná HTML značka pro odkaz. To je ta část:
<a href=""></a>
Odkaz má tedy HTML značku a. Můžete ho otevírat do nového okna (nedoporučováno, ať se rozhodne každý sám, kam chce novou stránku otevřít), tedy:
<a target="_blank">...</a>
Nebo můžete odkazu přidat titulek, pokud například není jasný jeho cíl:
<a title="Klikem přejdete na tiskovou zprávu">...</a>
S odkazy se dají dělat docela zajímavé věci. Místo klikací viditelné části může být tlačítko nebo obrázek, dá se nastylovat chování, podtržení nebo nepodtržení a další.
To ale není předmětem tohoto článku. Hypertextový odkaz tvoří síť Internet a je zkrátka důležité, aby prostě a jednoduše fungoval.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz