• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Jak napsat odkaz

Jak napsat odkaz

Luboš Kudláček 15. 1. 2012     Rubrika:  Web    Štítky: odkazy

OdkazTento článek je pouze jednoduchým návodem popisujícím základy HTML, konkrétně technické záležitosti ohledně hypertextového odkazu. Další obsah je určen tiskovým mluvčím (a dalším pracovníkům) vkládajícím hypertextové odkazy do tiskových zpráv zveřejněných na firemním webu. Konkrétně pak zaměstnancům České televize a dalších firem, kde se někam prokliknout je často umění.

Není výjimkou, že odkaz vede na pevný disk, velmi často pak vůbec nikam, ve výjimečných případech někam jinam a samozřejmě někdy také na to správné místo v síti Internet.

HTTP

Častým problémem nejenom velkých webů a tiskových zpráv je absence http://.

Vývojářům internetových prohlížečů se v poslední době z nějakého důvodu hypertext transfer protocol nelíbí a schovávají jej před uživateli v adresním řádku.

Člověk neznalý tvorby webu a základních principů se pak může celkem snadno mylně domnívat, že adresa webu začíná buď zkratkou (subdoménou, prefixem) WWW, nebo v některých případech pouze doménou.

Tuto svou domněnku pak přenášejí na web do wysiwyg editorů, přes které vkládají veřejně dostupný obsah. Takový hypertextový odkaz bez http pochopitelně nefunguje a nadávat za to můžeme třeba Googlu a jeho prohlížeči Chrome. Ještě štěstí, že alespoň při kopírování adresy zůstane zkratka http zachována.

Jak má vypadat odkaz

Pokud chcete napsat hypertextový odkaz, můžete jej pochopitelně vložit přes wysiwyg editor, ale doporučuju potom výsledek zkontrolovat přímo ve zdrojovém kódu té konkrétní tiskové zprávy.

Editor se dá určitě nějak do módu HTML přepnout.

V kódu je pak vidět toto:

<a href="http://www.example.com">Viditelná klikací část</a>

Viditelná klikací část

Viditelná klikací část je slovo nebo více slov, na které návštěvník webu může kliknout. Klikací část by měla nějakým způsobem napovídat cíl odkazu, takže by tam nemělo být například klikněte sem, ale spíš třeba více v jiné tiskové zprávě.

Adresa http://www.example.com

Toto je adresa v síti Internet s protokolem http.  Vede na jasně definovanou doménu.

Podobně to funguje i u například souborů ke stažení nebo obrázků. Obrázek musí být na nějakém serveru dostupný přes internet, nelze ho prostřednictvím editoru najít na pevném disku svého počítače a myslet si, že si ho pak čtenáři budou moci stáhnout.

Odkaz na konkrétní soubor PDF někde na Internetu by pak mohl vypadat třeba takto:

<a href="http://www.example.com/nazev_souboru.pdf">...</a>

Přípony souborů

Tím se dostáváme k příponám souborů. Každý soubor totiž nějakou má, i když to často nebývá patrné. MS Word má doc nebo docx. MS Excel xls nebo xlsx a webová stránka například html nebo php. Webová stránka je také souborem.

Odkaz samotný

Na konec to nejdůležitější, tedy samotná HTML značka pro odkaz. To je ta část:

<a href=""></a>

Odkaz má tedy HTML značku a. Můžete ho otevírat do nového okna (nedoporučováno, ať se rozhodne každý sám, kam chce novou stránku otevřít), tedy:

<a target="_blank">...</a>

Nebo můžete odkazu přidat titulek, pokud například není jasný jeho cíl:

<a title="Klikem přejdete na tiskovou zprávu">...</a>

S odkazy se dají dělat docela zajímavé věci. Místo klikací viditelné části může být tlačítko nebo obrázek, dá se nastylovat chování, podtržení nebo nepodtržení a další.

To ale není předmětem tohoto článku. Hypertextový odkaz tvoří síť Internet a je zkrátka důležité, aby prostě a jednoduše fungoval.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Kontrola funkčnosti externích odkazů ve WordPressu24. 1. 2019 Kontrola funkčnosti externích odkazů ve WordPressu Možná někam odkazujete a možná tato odkazovaná stránka přestala po čase existovat. Nevíte o tom, protože na ní znovu sami nepřijdete, nicméně návštěvníci na ni mohou chodit stále. Jsou […] Posted in Web
  • Odkaz13. 8. 2013 Změna a přesměrování trvalých odkazů na WordPressu Na Netzinu jsem už podruhé během týdne měnil strukturu trvalých odkazů. Obecně platí, že URL adresy obsahu (jednotlivých webových stránek na webu, nebo v tomto případě trvalých odkazů […] Posted in Web
  • Trvanlivost webových projektů20. 2. 2013 Trvanlivost webových projektů O pluginu, který ve WordPressu hlídá nefunkční odkazy, jsem již psal. Jenom připomenu, že podle mě jde o jeden z nejužitečnějších pluginů vůbec, ne-li vůbec o ten nejdůležitější, protože […] Posted in Web
  • Nefunkční stránka - odkaz4. 2. 2012 Nefunkční externí odkazy ve WordPressu O pluginu Broken Link Checker jsem už v minulosti psal a doporučoval ho jako vhodný doplněk do redakčního systému WordPress. Zmíním se o něm ale ještě jednou, protože je stále důležitější […] Posted in Web
  • Odkaz21. 8. 2011 Proč se už dnes tolik neodkazuje Web jako médium, to je síť propojených hypertextových dokumentů. Laicky řečeno jsou to webové stránky s odkazy, které zase míří na jiné stránky, buď stejného majitele v rámci jeho serveru, […] Posted in Web
  • Jak vydělat na blogu, který nikdo nečte22. 12. 2010 Jak vydělat na blogu, který nikdo nečte Je zcela přirozené, že člověk zakládající svůj blog věří v úspěch. Je motivován penězi, které psaním vlastního webu vydělá, a alespoň ve skrytu duše doufá, že se svým blogem jednoho dne […] Posted in Podnikání
  • 10 základních způsobů, jak získat zpětné odkazy28. 11. 2010 10 základních způsobů, jak získat zpětné odkazy Možností propagace je celá řada. Mezi ty nejjednodušší patří registrace do katalogů, nákup odkazů a linkovací systémy. Náročnější je vytváření originálního, zajímavého nebo přínosného […] Posted in Podnikání, Web
  • 12. 7. 2010 Skryjte adresy svých odkazů Kam vede tento odkaz? Skrýt adresu odkazovaného webu se může hodit z rozličných důvodů. Někdo tak zakrývá svou účast v affiliate programu, jiní lidé se třeba domívají, že tak nepředají […] Posted in Web
  • Kde nakoupit či prodat odkazy?26. 2. 2010 Kde nakoupit či prodat odkazy? Prodej odkazů je jednou z možností, jak získat nějaké peníze z provozu webu - může jít tedy i o způsob online podnikání. Na druhou stranu můžete i vy odkazy nakoupit, pokud si myslíte, že […] Posted in Podnikání, Web
  • Z pohledu admina katalogu odkazů20. 2. 2010 Z pohledu admina katalogu odkazů Kdysi jsem si založil katalog odkazů. Myslel jsem bůhví jak to není dobrý nápad, jak je to super, že budu takový katalog mít a že mě to bude asi bavit. Ukázalo se ale, že vlastnit kvalitní […] Posted in Marketing
Web
odkazy

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

chytrá domácnost
Smart domácnosti: Co všechno už zvládnou, jak mění naše domovy a zjednodušují život
5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC virtuální operátor Vodafone výstava WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám