• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Význam domény a jak ji vybrat

Význam domény a jak ji vybrat

Luboš Kudláček 22. 3. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Proč mít vlastní doménu. Podle čeho a jak doménu vybrat. Vliv na SEO.

Jakmile se chystáte vytvořit nový web, je doménové jméno to první, co vás bude zajímat. Pryč jsou ty doby, kdy byla doména natolik drahá, abyste museli čekat a doufat, že vám ji někdo nezaregistruje před nosem. Pryč je také doba, kdy firmy používaly ke komunikaci e-mailové adresy jiných firem poskytujících e-mailovou schránku zdarma.

Doménovému jménu je přikládán velký význam i v oboru SEO, doména je značka, na které můžete něco budovat, domény jsou předmětem obchodu.

Proč mít vlastní doménu

Nedávno jsem viděl televizní upoutávku na nějaký konkurz České televize a na celé výzvě mě nejvíce zaujala jedna věc. Zájemci se mají hlásit na něco@seznam.cz. Napadlo mě hned: to ČT nemá vlastní e-mailové schránky pro své zaměstance? Opravdu musí zdarma propagovat jinou firmu?

Přemýšlí majitelé firem nad tím, že když vyřizují elektronickou poštou své zakázky a další obchodní věci, propagují s každou odeslanou zprávou někoho jiného? Přemýšlí nad tím, že příjemce, zákazník, dodavatel, si může e-mailovou adresu pamatovat a má tedy dostatečné povědomí o značce, která se v adrese ukrývá?

A soukromá osoba. Nebyl by lepší e-mail Franta@novák.cz, než franta021@seznam.cz?

Doména je značka

Jakákoli doména může být vaší vizitkou. Doména je firemní symbol na internetu. Je to jméno, kterému časem při správném přístupu roste hodnota a mnohdy se stane, že její cena nakonec převyší hodnotu veškerého ostatního majetku firmy.

Jak doménu vybrat

Volné domény kvapem ubývají. Některé jsou po čase opět volné k registraci, některé mají v držení lidé, kteří čekají na nejvýhodnější nabídku k odkoupení a na jiných jsou opravdu webové projekty.

Pokud si budete svou první doménu shánět, pravděpodobně tak narazíte na velký problém. Ne, určitě nebude volná jednoslovná česká lukrativní doména, určitě si nepořídíte název svého oboru. Můžete volit alternativy a zaměřte se přitom na tyto věci:

  • Pravopis.
  • Pro český projekt registrujte doménu .CZ – lidé jsou na ní zvyklí a někteří ji zadávají zcela automaticky. (Záleží ovšem také na typu projektu a cílové skupině.)
  • Bezpomlčkovou verzi (je lepší někomu říkat, aby se podíval na Netzin.cz, než na net pomlčka zin .cz).
  • Registrujte doménu, kde hrozí minimální riziko překlepu (cizí výrazy, divné spojení hlásek). Název musí být naprosto jasný.
  • Snažte se, aby vaše doména byla výstižná a krátká.
  • Osobně také neregistruju domény, kde může sám uživatel udělat pravopisnou chybu a domény psané bez diakritiky, které by ji však mít měly.

SEO

Mýtus o tom, že doména je velmi důležitá pro vyhledávač pramení z faktu, že název domény bývá zároveň názvem webu a tudíž se velmi často zobrazuje v titulku a hlavním nadpisu. Je to mimochodem defaultní vlastnost většiny redakčních systémů a vzhledem k nějakému budování značky nejspíš nebudete mít doménové jméno zcela odlišné.

Vzhledem k tomu, že název webu je názvem domény, je dále pravděpodobné, že v odkazech mířících na váš web bude tento obsažen a název zpětného odkazu už důležitý je.

(Nikdo netvrdí, že doména nemá vůbec žádný vliv, fungujete to jako u ostatních věcí v SEO, ale když budu mít doménu finance.cz a na ní web o domácích zvířatech, rozhodně neoptimalizuji na slovo finance.)

Doménové podnikání

Jak bylo řečeno, komerčně zajímavá doména bude mít vždy nějakou svojí cenu. Každá pěkná doména, která dodržuje nějaké zásady (viz.výše jak doménu vybrat) se někomu hodí a zálěží jenom na tom, jaká je po tomto názvu či slovním spojení poptávka.

Většina doménových jmen tak zůstává v rukách spekulantů, kteří je chtějí výhodně prodat, nebo prostě lidí, kteří chtěli mít web, ale zjistili, že na to nemají dost sil (tyto domény, mnohy zajímavé, se někdy časem uvolní, ovšem ihned je odchytí registrátoři).

Je poměrně zajímavý byznys registrovat doménu za 200Kč a prodat ji za 200000Kč. Vše legálně, prodejce prostě registroval dříve a nedá se nic dělat. Takto funguje systém, domény jsou pro všechny a můžete jich mít kolik chcete, jenom dávejte pozor na parazitování a účelné používání cizích ochranných známek – v těchto případech může zasáhnout i soud a doménu vám odebrat.

Související obsah: O doménách

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Křivonoska 20132. 5. 2013 Křivonoska 2013 Jako každý rok, tak i letos na začátku května, se koná Křivonoska - největší mezinárodní závod historických vozidel ve střední Evropě. Letošní již 43. ročník je spolupořádán statutárním […] Posted in Společnost
  • 1. 7. 2014 V edici CZ.NIC vychází slovensky psaná kniha na téma práva a Internetu Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, rozšiřuje svou knižní edici o novou, v pořadí již osmou publikaci. Jde o slovensky psanou knihu právníka Martina Husovce s názvem […] Posted in Web
  • Vodafone nabídne balíčky s neomezeným voláním pro předplacené karty7. 7. 2014 Vodafone nabídne balíčky s neomezeným voláním pro předplacené karty Vodafone nabídne skutečně neomezené volání pro zákazníky s předplacenými kartami. Jde o jednoduchou nabídku balíčků, které lze aktivovat kdykoliv k jakékoliv předplacené kartě […] Posted in Technika, software
  • Také zakrýváte svou webkameru? Dělá to prý každý pátý Čech21. 10. 2014 Také zakrýváte svou webkameru? Dělá to prý každý pátý Čech Tento údaj, který říká, že 21 % Čechů zakrývá kvůli obavám ze sledování svou webkameru, pochází z celosvětového průzkumu společností Kaspersky Lab a B2B International, jehož se zúčastnilo […] Posted in Technika, software
  • CZ.NIC spouští nový projekt pro lehčí správu domén – Doménový prohlížeč11. 9. 2013 CZ.NIC spouští nový projekt pro lehčí správu domén – Doménový prohlížeč Efektivnější a snazší komunikace s registrem domén a lepší přehled o registrovaných doménách – to jsou hlavní přínosy Doménového prohlížeče, nového projektu, za nímž stojí zaměstnanci […] Posted in Web
  • vlk28. 5. 2014 Demokracie je, když dva vlci a beránek hlasují, co bude k večeři Stejně jako je možnost řídit automobil podmíněna úspěšným absolvováním zkoušek a stejně jako musí člověk prokázat svou odbornost v případě vázaných živností, mělo by existovat i oprávnění […] Posted in Společnost
  • Obsah, který prodává – proč se vyplatí investovat do content marketingu a jak s tím začít30. 5. 2025 Obsah, který prodává – proč se vyplatí investovat do content marketingu a jak s tím začít V dnešní digitální době už nestačí jen inzerovat. Tradiční reklama ztrácí na účinnosti – lidé si zvykli ji ignorovat nebo ji aktivně blokovat. Právě proto se do popředí dostává content […] Posted in Marketing
  • Co se hledá na Seznamu najdete aktuálně na Twitteru22. 8. 2013 Co se hledá na Seznamu najdete aktuálně na Twitteru Seznam skokanů, tedy vyhledávacích dotazů, u nichž došlo aktuálně k výraznému nárůstu hledanosti, zveřejňuje nyní Seznam.cz na Twitteru. V tweetu je vždy uveden skokan – tedy dotaz, […] Posted in Web, Marketing
  • Značka Sklik22. 9. 2014 Nové značení inzerátů Skliku ve vyhledávání Seznam představil definitivní podobu označení placené reklamy ve výsledcích hledání. Je naprosto stejné (možná s jiným barevným odstínem), jako má Google. Placené inzeráty Sklik […] Posted in Web
  • V České republice startuje portál podporující bezpečnost na internetu25. 8. 2010 V České republice startuje portál podporující bezpečnost na internetu Od dnešního dne mohou uživatelé internetu najít užitečné informace o bezpečné práci s internetem na novém portálu Bezpečný internet.cz. Projekt vznikl ve spolupráci České spořitelny, […] Posted in Ostatní články
Podnikání Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám