• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Význam domény a jak ji vybrat

Význam domény a jak ji vybrat

Luboš Kudláček 22. 3. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Proč mít vlastní doménu. Podle čeho a jak doménu vybrat. Vliv na SEO.

Jakmile se chystáte vytvořit nový web, je doménové jméno to první, co vás bude zajímat. Pryč jsou ty doby, kdy byla doména natolik drahá, abyste museli čekat a doufat, že vám ji někdo nezaregistruje před nosem. Pryč je také doba, kdy firmy používaly ke komunikaci e-mailové adresy jiných firem poskytujících e-mailovou schránku zdarma.

Doménovému jménu je přikládán velký význam i v oboru SEO, doména je značka, na které můžete něco budovat, domény jsou předmětem obchodu.

Proč mít vlastní doménu

Nedávno jsem viděl televizní upoutávku na nějaký konkurz České televize a na celé výzvě mě nejvíce zaujala jedna věc. Zájemci se mají hlásit na něco@seznam.cz. Napadlo mě hned: to ČT nemá vlastní e-mailové schránky pro své zaměstance? Opravdu musí zdarma propagovat jinou firmu?

Přemýšlí majitelé firem nad tím, že když vyřizují elektronickou poštou své zakázky a další obchodní věci, propagují s každou odeslanou zprávou někoho jiného? Přemýšlí nad tím, že příjemce, zákazník, dodavatel, si může e-mailovou adresu pamatovat a má tedy dostatečné povědomí o značce, která se v adrese ukrývá?

A soukromá osoba. Nebyl by lepší e-mail Franta@novák.cz, než franta021@seznam.cz?

Doména je značka

Jakákoli doména může být vaší vizitkou. Doména je firemní symbol na internetu. Je to jméno, kterému časem při správném přístupu roste hodnota a mnohdy se stane, že její cena nakonec převyší hodnotu veškerého ostatního majetku firmy.

Jak doménu vybrat

Volné domény kvapem ubývají. Některé jsou po čase opět volné k registraci, některé mají v držení lidé, kteří čekají na nejvýhodnější nabídku k odkoupení a na jiných jsou opravdu webové projekty.

Pokud si budete svou první doménu shánět, pravděpodobně tak narazíte na velký problém. Ne, určitě nebude volná jednoslovná česká lukrativní doména, určitě si nepořídíte název svého oboru. Můžete volit alternativy a zaměřte se přitom na tyto věci:

  • Pravopis.
  • Pro český projekt registrujte doménu .CZ – lidé jsou na ní zvyklí a někteří ji zadávají zcela automaticky. (Záleží ovšem také na typu projektu a cílové skupině.)
  • Bezpomlčkovou verzi (je lepší někomu říkat, aby se podíval na Netzin.cz, než na net pomlčka zin .cz).
  • Registrujte doménu, kde hrozí minimální riziko překlepu (cizí výrazy, divné spojení hlásek). Název musí být naprosto jasný.
  • Snažte se, aby vaše doména byla výstižná a krátká.
  • Osobně také neregistruju domény, kde může sám uživatel udělat pravopisnou chybu a domény psané bez diakritiky, které by ji však mít měly.

SEO

Mýtus o tom, že doména je velmi důležitá pro vyhledávač pramení z faktu, že název domény bývá zároveň názvem webu a tudíž se velmi často zobrazuje v titulku a hlavním nadpisu. Je to mimochodem defaultní vlastnost většiny redakčních systémů a vzhledem k nějakému budování značky nejspíš nebudete mít doménové jméno zcela odlišné.

Vzhledem k tomu, že název webu je názvem domény, je dále pravděpodobné, že v odkazech mířících na váš web bude tento obsažen a název zpětného odkazu už důležitý je.

(Nikdo netvrdí, že doména nemá vůbec žádný vliv, fungujete to jako u ostatních věcí v SEO, ale když budu mít doménu finance.cz a na ní web o domácích zvířatech, rozhodně neoptimalizuji na slovo finance.)

Doménové podnikání

Jak bylo řečeno, komerčně zajímavá doména bude mít vždy nějakou svojí cenu. Každá pěkná doména, která dodržuje nějaké zásady (viz.výše jak doménu vybrat) se někomu hodí a zálěží jenom na tom, jaká je po tomto názvu či slovním spojení poptávka.

Většina doménových jmen tak zůstává v rukách spekulantů, kteří je chtějí výhodně prodat, nebo prostě lidí, kteří chtěli mít web, ale zjistili, že na to nemají dost sil (tyto domény, mnohy zajímavé, se někdy časem uvolní, ovšem ihned je odchytí registrátoři).

Je poměrně zajímavý byznys registrovat doménu za 200Kč a prodat ji za 200000Kč. Vše legálně, prodejce prostě registroval dříve a nedá se nic dělat. Takto funguje systém, domény jsou pro všechny a můžete jich mít kolik chcete, jenom dávejte pozor na parazitování a účelné používání cizích ochranných známek – v těchto případech může zasáhnout i soud a doménu vám odebrat.

Související obsah: O doménách

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Studie Cisco: V roce 2020 bude mít více lidí mobilní telefon než elektřinu22. 2. 2016 Studie Cisco: V roce 2020 bude mít více lidí mobilní telefon než elektřinu Od roku 2000, kdy byl na trh uveden první mobilní telefon s kamerou, vzrostl počet uživatelů mobilních zařízení pětinásobně a v roce 2020 dosáhne 5,5 miliardy, tedy 70 procent světové […] Posted in Technika, software
  • 3. 3. 2015 Etiopie otevírá konzulát v Praze Praha má ode dneška nový diplomatický úřad. Oficiálně zde zahájil činnost honorární konzulát Etiopské Federativní republiky, která zde dosud neměla zastoupení. Do funkce honorárního […] Posted in Cestování a turistika
  • 1. 3. 2016 Co a k čemu je multi-level marketing a dá se na tom vydělat? Multi-level marketing, nebo jinak síťový marketing, je založen na principu přímého prodeje. Znáte Amway, Avon, nebo další firmy, které prodávají tímto způsobem své zboží? Dá se u těchto […] Posted in Podnikání
  • MŠMT chce logo, vítězný student dostane odměnu a notebook9. 2. 2011 MŠMT chce logo, vítězný student dostane odměnu a notebook Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  vyhlásilo 2.2.2011 soutěž pro žáky středních, vyšších odborných a vysokých škol. Své návrhy předložilo už 11 autorů. Většina […] Posted in Marketing
  • 9. 9. 2014 O2 a T-Mobile začínají sdílet stávající sítě 2G a 3G Společnosti O2 a T-Mobile začaly se sdílením stávajících přístupových sítí 2G a 3G, a to v částech okresů Hradec Králové a Pardubice. V jeho rámci zoptimalizují své 2G a 3G sítě, přepnou […] Posted in Technika, software
  • 21. 4. 2016 Ve městě pracují občané v územních skupinách Zastupitelstvo města České Budějovice zřídilo na svém zasedání 21. září 2015 územní výbor jako iniciativní orgán za účelem získávání podnětů od občanů pro potřeby rozhodování samosprávných […] Posted in Jihočeský kraj
  • První vyděračský šifrovací malware pro Android12. 6. 2014 První vyděračský šifrovací malware pro Android Začátkem května se na virové scéně objevil trojan, detekovaný bezpečnostními řešeními ESET jako Android/Simplocker. Jde o obdobu obávaného Cryptolocker, který útočí na počítače s operačním […] Posted in Technika, software
  • 11. 11. 2014 ČNB vydává pamětní minci k 25. výročí 17. listopadu 1989 Česká národní banka vydává pamětní stříbrnou minci k 25. výročí událostí 17. listopadu 1989. Mince o nominální hodnotě 200 Kč bude v prodeji od 12. listopadu 2014. Na lícní straně mince […] Posted in Finance, ekonomika
  • O2 přináší novinky internetu v mobilu7. 6. 2011 O2 přináší novinky internetu v mobilu Společnost Telefónica radikálně mění přístup k internetu v mobilu. Pro maximální využití možností chytrých telefonů již nestačí soustředit se pouze na cenu telefonu a datový tarif. […] Posted in Technika, software
  • Spuštěn Národní geoportál20. 1. 2011 Spuštěn Národní geoportál Dnes byla veřejnosti představena první verze webové aplikace Národní geoportál. Nabízí mapové, síťové, transformační a katalogové služby vyplývající ze směrnice INSPIRE pro veřejnou […] Posted in Web
Podnikání Web

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám