• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Redakce NETzin.cz 13. 5. 2025     Rubrika:  Podnikání    Štítky: ekologie

V posledních letech se slovo ekologie stalo klíčovým prvkem podnikatelského slovníku. Společnosti napříč obory se předhánějí v „zelených“ iniciativách, ekologických certifikacích a udržitelných strategiích. Ale nakolik jsou tato opatření opravdová – a kdy jde jen o chytrý marketing? Je ekologické podnikání realitou, nebo spíše mýtem, kterému věříme, protože chceme?

Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Zelený marketing vs. skutečná udržitelnost

Jedním z největších problémů v této oblasti je tzv. greenwashing – tedy situace, kdy firma předstírá ekologickou odpovědnost, aniž by reálně měnila své chování. Například obal s obrázkem listu a nápisem „eco-friendly“ nemusí znamenat, že produkt má nižší dopad na životní prostředí. Bez konkrétních důkazů, jako jsou certifikace, měřitelné cíle a transparentní zprávy, zůstává ekologické podnikání často jen fasádou.

Opravdu to jde?

Přesto existují firmy, které ekologii berou vážně. Mnohé malé a střední podniky investují do lokálních dodavatelů, snižování emisí nebo cirkulární ekonomiky. Příklady můžeme najít i v České republice – od kaváren bez plastu až po firmy vyrábějící z recyklovaných materiálů.

Velké korporace, jako IKEA nebo Patagonia, jdou ještě dál: měří uhlíkovou stopu, přecházejí na obnovitelné zdroje energie a podporují klimatické iniciativy. Přesto i u těchto gigantů je třeba si klást otázku: jde o skutečný posun, nebo o reakci na tlak veřejnosti?

Role spotřebitelů a legislativy

Důležitou roli hrají také zákazníci. Firmy se často „zazelenají“, až když to vyžaduje trh. Spotřebitelský tlak a zvyšující se poptávka po etických a ekologických produktech motivují podniky k lepším rozhodnutím. Klíčová je ale i legislativa – přísnější pravidla ohledně odpadu, emisí a využívání zdrojů pomáhají oddělit reálné snahy od povrchních slibů.

Budoucnost podnikání: bez ekologie to nepůjde

Závěrem lze říct, že ekologické podnikání není mýtus, ale není to ani samozřejmost. Je to cesta, která vyžaduje odvahu, investice, transparentnost a dlouhodobé plánování. Firmy, které chtějí přežít v měnícím se světě, se ekologii nemohou vyhnout. Skutečné udržitelné podnikání existuje – otázkou je, kolik firem ho skutečně praktikuje, a kolik se pouze veze na vlně zeleného trendu.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Slunce ve službách domácnosti: Jak funguje solární energie a jak ji využít u vás doma27. 5. 2025 Slunce ve službách domácnosti: Jak funguje solární energie a jak ji využít u vás doma Slunce je největší a nejdostupnější zdroj energie, který máme. A přitom ještě pořád většina domácností spoléhá na elektřinu z uhelných elektráren nebo na plyn. Solární energie je už dnes […] Posted in Technika, software
  • 22. 6. 2014 Internet dostupný v roce 3000 Chybička se vloudila a na této testované telefonní lince bude internet ADSL dostupný k 1. 1. roku 3000. Už teď si ale tuto službu můžete objednat, jak praví oficiální stránka operátora […] Posted in Technika, software
  • 1. 8. 2014 Přírodní tobogány uprostřed tropického pralesa v Dominikánské republice Severní pobřeží Dominikánské republiky je rájem pro dobrodruhy a milovníky přírody. Hlavní atrakci regionu - přírodní rezervaci Damajagua najdeme v tropickém pralese nedaleko města Puerto […] Posted in Cestování a turistika
  • Projekt Jak na Internet opět na televizních obrazovkách1. 10. 2013 Projekt Jak na Internet opět na televizních obrazovkách Sdružení CZ.NIC ve spolupráci s Českou televizí uvede dvě nové série seriálu osvětových spotů Jak na Internet. Půjde o 45 zhruba dvouminutových videí vysílaných vždy ve všední den po […] Posted in Web
  • Jak dlouho žijí savci24. 6. 2015 Jak dlouho žijí savci Někteří savci žijí jen několik měsíců, jiní desítky let. Délku jejich života ovlivňuje samozřejmě jejich zařazení do potravního řetězce, ale pokud se bavíme o přirozené délce žití, pak je […] Posted in Ostatní články
  • Tajemství polární záře: Jak vzniká tento přírodní jev?13. 1. 2025 Tajemství polární záře: Jak vzniká tento přírodní jev? Polární záře, známá také jako aurora borealis na severní polokouli a aurora australis na jižní, patří mezi nejkrásnější přírodní jevy, které fascinují pozorovatele po celém světě. Tento […] Posted in Ostatní články
  • V pondělí odvysílá televize Nova exkluzivní rozhovor s Václavem Klausem4. 3. 2011 V pondělí odvysílá televize Nova exkluzivní rozhovor s Václavem Klausem Tradiční exkluzivní rozhovor s prezidentem ČR Václavem Klausem již čtvrtým rokem přinese televize Nova. V rámci speciálu Televizních novin bude prezident v pondělí 7. března 2011 ve 22:15 […] Posted in Společnost
  • 14. 1. 2016 Intel vykázal roční příjmy ve výši 55,4 miliardy USD Společnost Intel zveřejnila příjmy za celý rok 2015 ve výši 55,4 miliardy amerických dolarů, provozní zisk činil 14 miliard, čistý zisk 11,4 miliardy a výnos na akcii 2,33. Společnost […] Posted in Podnikání
  • O2 přináší 3G síť dalším 330 000 obyvatel17. 9. 2010 O2 přináší 3G síť dalším 330 000 obyvatel Společnost Telefónica O2, operátor s největším 3G pokrytím České republiky, dostává svým slibům a podle plánu pokračuje v rozšiřování signálu 3G. Rychlé přenosy dat jsou nyní dostupné […] Posted in Technika, software
  • O2: Výhody 3G může využívat 40% populace, EDGE dokonce 98%1. 11. 2010 O2: Výhody 3G může využívat 40% populace, EDGE dokonce 98% Nejnověji si rychlé datové přenosy a mobilní internet díky 3G mohou užívat lidé v Kroměříži, Svitavách, Prostějově, Třebíči a Chomutově. Pokrývání 3G přitom v letošním roce nekončí. "S […] Posted in Technika, software
Podnikání
ekologie

Výběr redakce

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Podnikání

ai
AI ve službách podnikatelů: od faktur po strategické rozhodování
stres
Psychologie podnikatele: Jak se nezbláznit ze stresu a zůstat v klidu i v chaosu

Finance

strach
Pojištění jako obchod se strachem: potřebujeme opravdu všechno?
Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika

Web

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence

Marketing

reklama
Reklama pro generaci Z: proč nefunguje, co fungovalo dřív
landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze

Technika

aplikace
Softwarová závislost: máme aplikaci na všechno, ale zvládáme ještě žít?
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy tvorba webu Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám