• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Redakce NETzin.cz 13. 5. 2025     Rubrika:  Podnikání    Štítky: ekologie

V posledních letech se slovo ekologie stalo klíčovým prvkem podnikatelského slovníku. Společnosti napříč obory se předhánějí v „zelených“ iniciativách, ekologických certifikacích a udržitelných strategiích. Ale nakolik jsou tato opatření opravdová – a kdy jde jen o chytrý marketing? Je ekologické podnikání realitou, nebo spíše mýtem, kterému věříme, protože chceme?

Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?

Zelený marketing vs. skutečná udržitelnost

Jedním z největších problémů v této oblasti je tzv. greenwashing – tedy situace, kdy firma předstírá ekologickou odpovědnost, aniž by reálně měnila své chování. Například obal s obrázkem listu a nápisem „eco-friendly“ nemusí znamenat, že produkt má nižší dopad na životní prostředí. Bez konkrétních důkazů, jako jsou certifikace, měřitelné cíle a transparentní zprávy, zůstává ekologické podnikání často jen fasádou.

Opravdu to jde?

Přesto existují firmy, které ekologii berou vážně. Mnohé malé a střední podniky investují do lokálních dodavatelů, snižování emisí nebo cirkulární ekonomiky. Příklady můžeme najít i v České republice – od kaváren bez plastu až po firmy vyrábějící z recyklovaných materiálů.

Velké korporace, jako IKEA nebo Patagonia, jdou ještě dál: měří uhlíkovou stopu, přecházejí na obnovitelné zdroje energie a podporují klimatické iniciativy. Přesto i u těchto gigantů je třeba si klást otázku: jde o skutečný posun, nebo o reakci na tlak veřejnosti?

Role spotřebitelů a legislativy

Důležitou roli hrají také zákazníci. Firmy se často „zazelenají“, až když to vyžaduje trh. Spotřebitelský tlak a zvyšující se poptávka po etických a ekologických produktech motivují podniky k lepším rozhodnutím. Klíčová je ale i legislativa – přísnější pravidla ohledně odpadu, emisí a využívání zdrojů pomáhají oddělit reálné snahy od povrchních slibů.

Budoucnost podnikání: bez ekologie to nepůjde

Závěrem lze říct, že ekologické podnikání není mýtus, ale není to ani samozřejmost. Je to cesta, která vyžaduje odvahu, investice, transparentnost a dlouhodobé plánování. Firmy, které chtějí přežít v měnícím se světě, se ekologii nemohou vyhnout. Skutečné udržitelné podnikání existuje – otázkou je, kolik firem ho skutečně praktikuje, a kolik se pouze veze na vlně zeleného trendu.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Slunce ve službách domácnosti: Jak funguje solární energie a jak ji využít u vás doma27. 5. 2025 Slunce ve službách domácnosti: Jak funguje solární energie a jak ji využít u vás doma Slunce je největší a nejdostupnější zdroj energie, který máme. A přitom ještě pořád většina domácností spoléhá na elektřinu z uhelných elektráren nebo na plyn. Solární energie je už dnes […] Posted in Technika, software
  • 11. 3. 2017 Průměrná mzda ve 4. čtvrtletí 2016 byla 29 320 Kč Český statistický úřad úřad zveřejnil data za 4. čtvrtletí 2016 a podle nich byla v tomto období průměrná měsíční mzda 29 320 Kč. Podle prosincové tiskové zprávy ČSÚ jsou i tak mzdy v […] Posted in Finance, ekonomika
  • Facebook spustil skupiny přátel23. 10. 2010 Facebook spustil skupiny přátel Nová funkce umožňuje odesílat příspěvky na zeď jen přátelům zařazeným předtím do určité skupiny. Můžete zvolit její jméno a určit, jestli bude veřejný její seznam členů (příspěvky […] Posted in Web
  • Jak si založit blog3. 5. 2010 Jak si založit blog Blogování s minimálními nároky na technické znalosti, ale zároveň s možností rozvoje. Tento návod je určen začátečníkům. Zabývá se možnostmi založení vlastního weblogu bez počátečních […] Posted in Web
  • Jihočeské slevové vouchery bodovaly u návštěvníků kraje i ubytovatelů25. 2. 2021 Jihočeské slevové vouchery bodovaly u návštěvníků kraje i ubytovatelů Slevové ubytovací vouchery, které loni nabízel Jihočeský kraj návštěvníkům s cílem co nejrychleji a nejefektivněji oživit cestovní ruch v regionu v období „letní koronavirové pauzy“, […] Posted in Jihočeský kraj
  • Seznam a nový Sklik – možnost stát se partnerem15. 1. 2010 Seznam a nový Sklik – možnost stát se partnerem Seznam.cz spustí novou verzi PPC reklamního systému Sklik. Stane se tak o víkendu 30. a 31. ledna a na svém blogu informuje inzerenty o tom, jak bude celá migrace probíhat. Nově je zde […] Posted in Podnikání, Web
  • Jak založit úspěšný e-shop5. 4. 2010 Jak založit úspěšný e-shop Nad čím je potřeba se zamyslet a co udělat, než zprovozníme vlastní elektronický obchod. Tento článek je jakýmsi úvodníkem do světa elektronického obchodování. Co by měl člověk udělat, […] Posted in Podnikání
  • StarTEL6. 8. 2013 Další virtuální operátor se jmenuje StarTEL StarTEL vstoupil na trh mobilních služeb sice už koncem června, byl ale dostupný pouze pro klienty českobudějovického poskytovatele internetového připojení Starnet, s.r.o. Posted in Technika, software
  • LIPNO DRAGON BOAT RACE 20082. 5. 2008 LIPNO DRAGON BOAT RACE 2008 O víkendu 23. – 25. května se na Lipně, v areálu „Loděnice Lipno“ na okraji obce Lipno nad Vltavou, uskuteční Mistrovství lipenské přehrady v závodě dračích lodí. Závod je určen […] Posted in Jihočeský kraj
  • 21. 10. 2015 40 000 korun na 12 měsíců – půjčka na zkoušku od mBank Speciální mPůjčka s nulovou úrokovou sazbou umožňuje jednoduché a rychlé vypůjčení až 40 000 korun, a to na dobu 12 měsíců. Klient neplatí úroky, pouze na začátku půjčky zaplatí dvě […] Posted in Finance, ekonomika
Podnikání
ekologie

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám