• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > 5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít

5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít

Zuzana Kocurková 27. 9. 2013     Rubrika:  Podnikání    Štítky: konverze

textPokud píšete prodejní nebo obsahové texty, víte, že paradoxně nezáleží ani tak na obsahu, ale spíše na formě, kterou je zákazníkovi či čtenáři podán.

Následující psychologické triky mohou udělat váš obsah atraktivnějším, při špatném použití ho však doslova zabijí. 

Buďte osobní, ale pozor, ať to nepřeženete se žoviálností

Dnes se preferuje personalizace. Text by měl svého čtenáře oslovit, promluvit přímo k němu a ne ho zahltit neosobními statistikami v trpném rodě. Proto všichni udržujeme své texty srozumitelné a jednoznačné. Odborné termíny nahrazujeme výstižnými pojmy, srozumitelnými všem, ale vždy s rozmyslem, aby netrpěla důvěryhodnost. Je jasné, že prodejní text k módě pro mladé musí vypadat jinak, než PR pro firmu s čerpadly.

V honbě za přímým oslovením zákazníka to však také můžeme snadno přehnat a sklouznout až k přílišné familiárnosti. Začíná se totiž ukazovat, že nadměrné používání jména zákazníka třeba v newsletteru nebo připomínání skutečnosti, že dobře víme, co má rád a co koupil posledně, působí na zákazníky spíš odrazujícím dojmem.

Humor není jen kořením života, ale také každého textu

Většinou si myslíme, že humorem nemůžete nikdy nic zkazit, ale není to tak docela pravda. Pokud se humor v textu podaří a je k věci, není lepšího prostředku, jak upoutat zájem čtenáře. Stejně dobře funguje i ironie, v naší republice se jí ostatně vždycky dařilo dobře.

Ne každý z nás však dokáže takový humor vyprodukovat zrovna, když to potřebuje. Na vině je také samozřejmě fakt, že co člověk, to velmi specifický smysl pro humor. Proto je vždycky dobrou pojistkou, otestovat si vtipné momenty ve svém textu na betačtenářích, než ho vypustíme do světa.

Kontraproduktivně pochopitelně působí zejména humor nevhodný nebo pro většinu populace zcela nevtipný. Textu ale může stejně tak uškodit i vtipkování, které vůbec nesouvisí s daným tématem a tak odvádí pozornost čtenáře od kýžené konverze.

Když se nedaří humor, spasí vás příběh

Pokud se nám podaří do textu dostat dobrý příběh, přinutí čtenáře jednat mnohem pravděpodobněji než veškeré logické argumenty a výzvy k akci. Jenže vypadá dobrý příběh v textu?

Potřebuje mít zejména silný vztah k předmětu článku, aby čtenáři hned pochopili, jak spolu tyto dvě věci souvisí. Také jeho vyústění musí korespondovat se záměrem copywritera. Pokud píšeme text o zdravotních botách, je vhodné ho podpořit dramatickým příběhem člověka, kterému tyto boty změnily kvalitu života – jestli ho ovšem dokážeme najít.

Příběh také musí být komplexní, obsahovat začátek, konflikt, vyvrcholení a konec. Pokud je příliš krátký, čtenář je zmatený a neví, co se vlastně stalo. Naopak, pokud je příliš dlouhý, začne se nudit a odchází.

Dokonalosti ve vyprávění příběhů dosáhneme, když se budeme striktně držet toho, co je pro účel našeho textu nepostradatelné a všeho ostatního se zbavíme. Příběh by neměl tvořit víc než zhruba polovinu našeho textu.

Nabídněte čtenáři emoce, těm se nedokážou ubránit

Emoce v nás však neprobouzejí jen příběhy, ale také sugestivní obrazy. Evoluce nás vybavila schopností empatie, takže když máme možnost sledovat, jak se věci dějí, přenáší se pocity i na nás, ačkoliv se události přímo neúčastníme. Nejlepší recept je, vzbudit ve čtenáři pocit, že je doslova v kůži někoho jiného.

Pokud chceme propagovat pivo, už tradičně vyvoláváme v příjemcích vzpomínky na skvělé chvíle, které si u piva užil a ještě užije se svými přáteli.

A nakonec přidejte zcela něco nečekaného

Samozřejmě vás nenabádáme, abyste se pustili do vod surrealismu a připisovali do textů nehodné, leč opravdu nečekané věty. Dobře však funguje metoda, najít na produktu, službě nebo tématu vašeho článku něco, o čem víte, že se běžně nezveřejňuje a zákazníci tím pak bývají mile překvapeni.

Pokud píšete například o kurzech počítačové gramotnosti, nebojte se zmínit také o tom, že instruktoři jsou velmi milí a připravují pro frekventanty prostředí prosté stresu. Strach ze selhání je jedna z největších lidských obav, a pokud se vám ho podaří u potenciálních zákazníků odsunout do pozadí, může to mít obrovský vliv na konverzi.

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty30. 7. 2019 Typy reklamních sdělení pomohou při vytváření funkčních kampaní s ohledem na lidské emoce a instinkty Přináším opět trochu teorie (s příklady), která může pomoci rozvinout celkovou strategii online reklamních kampaní. Každý druh reklamy může zaujmout jiný typ lidí v jednom běžném […] Posted in Podnikání, Marketing
  • Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky1. 5. 2019 Sedm tipů a doporučení, když tvoříte nové webové stránky Tento článek s tipy budu zřejmě časem rozvíjet a doplňovat. Rozhodně nezahrnuje vše, na co je potřeba při tvorbě nového webu myslet, ale věřím, že může být inspirací a může někomu pomoci […] Posted in Web
  • 3. 3. 2015 ČNB vydává pamětní minci k 750. výročí založení Českých Budějovic Stříbrná pamětní mince k 750. výročí založení Českých Budějovic bude v prodeji od 4. března 2015 a její nominální hodnota je 200 Kč. Na lícní straně mince je vyobrazena pečeť krále […] Posted in Finance, ekonomika, Jihočeský kraj
  • 30. 6. 2015 České domácnosti dluží již 1 250 miliard korun Dle aktuálních informací České národní banky si české domácnosti půjčili a dluží bankám již 1,250 bilionu Kč. Nejvíce si Češi půjčují na bydlení. Hypotéky, neboli úvěry na bydlení, […] Posted in Finance, ekonomika
  • 20. 1. 2016 O2 nabízí neomezenou pevnou linku za 299 korun měsíčně Není tomu tak dávno, co byla pevná linka pro mnoho lidí je a pouze finanční přítěží. Spousta ne úplně průhledných tarifů, drahé základní tarify i bez volných minut. Tomu ale zřejmě konec, […] Posted in Finance, ekonomika
  • Polední program ČT na Nový rok27. 12. 2012 Polední program ČT na Nový rok Na Nový rok bude Česká televize vysílat dva významné pořady: Ve 12 hodin živý přenos debaty premiérů České a Slovenské republiky a ve 13 hodin novoroční projev prezidenta Václava […] Posted in Společnost
  • Hudební večery u zvonice1. 8. 2008 Hudební večery u zvonice Na našem hlavním náměstí se budou v průběhu srpna konat hudební večery. Vstup je zdarma a začátky jsou vždy v 19:00 hodin. Cokoliv k sezení s sebou... V jihozápadním roku náměstí […] Posted in Jihočeský kraj
  • 24. 11. 2015 DATART se zapojuje do Black Friday a slibuje až 50% slevy Nákupní akce Black Friday vznikla v USA a znamená start vánoční nákupní horečky a rekordních slev. Datart, prodejce elektra, slibuje nabídku zboží s cenami nižšími až o 50 %. Black […] Posted in Podnikání
  • 30. 8. 2012 Telefónica zrychluje O2 Internet na doma až na 40 Mbps Telefónica zrychlí od 3. září O2 Internet na doma z původních maximálních 25 Mbps na 40 Mbps. Zatímco rychlost vzroste až o 60 procent, cena zůstane zachována. Ke zvýšení rychlosti dojde v […] Posted in Technika, software
  • 67 % dětí skrývá před rodiči historii navštívených webových stránek9. 2. 2011 67 % dětí skrývá před rodiči historii navštívených webových stránek 64 % rodičů vůbec neřeší ochranu svých dětí před riziky na internetu. Při příležitosti dnešního Dne bezpečného internetu představil Microsoft výsledky průzkumu, který potvrzuje varovné […] Posted in Společnost
Podnikání
konverze

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám