• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Tipy Google pro SEO

Tipy Google pro SEO

Luboš Kudláček 19. 5. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web    Štítky: Google

V jednom článku o SEO už jsem zmínil několik rad, které udílí Google. Šlo ale spíš o to, co všechno nabízí SEO konzultanti a jak se k tomu má neznalý zákazník postavit. V tomto článku shrnu pro změnu to, co je možné se dočíst v nápovědě a co tak nějak vyplývá z Nástrojů pro webmastery. Hlavním zdrojem je potom  Dokument společnosti Google Optimalizace pro vyhledávače – příručka pro začátečníky.

Tento dokument pochází z 13. listopadu 2008, informace v něm jsou však obecné a stále platné, přičemž některé si zaslouží neustálé opakování. (Samotný dokument lze stáhnout v e-knihovně.)

Celý návod je veden v duchu toho, že co je dobré pro návštěvníky webu, neboli uživatele, je dobré i pro vyhledávač. Je pochopitelné, že dodržování pravidel přístupnosti a použitelnosti v kombinaci s opravdovým zájmem o pohodlí uživatele se snaží vyhledávače ocenit. Jinak řečeno: Optimalizací webu pro uživatele dosáhnete zvýšení hodnocení svého webu u vyhledávačů.

Drobečková navigace

Takovým prvním zajímavým doporučením je drobečková navigace. Jen málo tvůrců ji na svém webu používá, přitom jde o skutečně zajímavou formu navigace, která na každé stránce říká návštěvníkovi kde se právě nachází, v jaké úrovni webu a jaká je tedy stránka nadřazená, nebo předcházející.

Navigace s popisem cesty je řádek interních odkazů umístěný v horní nebo spodní části stránky, který návštěvníkům umožňuje rychle přejít zpět na předchozí část nebo kořenovou stránku. U většiny navigací s popisem cesty je odkaz na nejobecnější stránku (obvykle kořenovou stránku) zobrazen zcela vlevo a odkazy na konkrétnější části jsou řazeny směrem doprava.

Title a description

Titulek stránky Google zmiňuje se stejnou důležitostí, s jakou to dělá i český Seznam.cz. Na každé stránce titulek jiný, odpovídající obsahu. S jeho délkou snadno poradí Nástroje pro webmastery, respektive upozorní na nevhodnou délku a duplicitu v rámci webu. Description je pro změnu důležitý pro uživatele, kteří si vybírají cíl svého kliknutí na stránce s výsledky. O tom je článek Tipy pro SEO se zaměřením na SERP.

Navigace webu

Google dále poměrně důrazně upozorňuje, že pro pohodlí návštěvníka je nejdůležitější správná navigace. Navazující položky a přehlednost.

URL

Zvažte, co se stane, pokud uživatel část adresy URL odebere – Někteří uživatelé mohou váš web procházet neobvyklým způsobem. Měli byste s tím počítat. Namísto použití odkazů v navigaci s popisem cesty na stránce se uživatel může pokusit vyhledat obecnější obsah například tak, že odstraní část adresy URL. Může třeba navštívit adresu http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/upcoming-baseball-card-shows.htm a potom se pokusit zobrazit všechny novinky z roku 2008 tak, že do prohlížeče zadá adresu http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2008/. Zobrazí se v takové situaci obsah vašeho webu nebo chyba 404 (stránka nebyla nalezena)?

Jinak řečeno, například tento článek má v adrese prvek, který říká, že čtete článek. Pokud z adresy odstraníte jeho nadpis, zobrazí se vám přehled všech článků. Je to logické. Pokud píšete statický web v HTML a máte složku clanky, výchozí index bude pravděpodobně přehledem všech souborů ve složce umístěných.

Tipy pro obsah

  • Pište dobře čitelný text – Uživatelé dávají přednost obsahu, který je dobře napsán a snadno se čte.
  • Vyhněte se:
    • Ledabylému psaní textů s množstvím pravopisných nebo gramatických chyb,
    • Vkládání textu ve formě obrázků (uživatelé takový text nemohou zkopírovat a vložit a vyhledávače jej nedokážou číst)
  • Držte se tématu – Vždycky se vyplatí uspořádat obsah tak, aby měli návštěvníci přehled o tom, kde téma končí a kde začíná další. Rozdělením obsahu do významových celků nebo útvarů umožníte uživatelům rychleji vyhledávat informace.
  • Vyhněte se:
    • Nahromadění velkého objemu textu k různým tématům na stránce bez odstavců, podnadpisů nebo odděleného rozložení.
  • Používejte relevantní jazyk – Zvažte, jaká slova uživatel použije pro vyhledání obsahu. Uživatelé, kteří jsou s tématem dobře obeznámeni, mohou použít jiná klíčová slova než uživatelé, kteří se s tématem seznámili nedávno.

Dlouholetý baseballový fanoušek může hledat výraz [nlcs], akronym pro název soutěže National League Championship Series, zatímco nový fanoušek může použít obecnější dotaz, například [baseball playoffs]. Pokud tyto rozdíly ve vyhledávacích návycích předvídáte a přizpůsobíte jim psaní obsahu (použitím vhodné kombinace sousloví klíčových slov), můžete dosáhnout dobrých výsledků.

  • Vytvořte aktuální a jedinečný obsah – Nový obsah přiměje stávající návštěvníky, aby se vraceli zpět, a přiláká návštěvníky nové.
  • Vyhněte se:
    • Přepracování (či dokonce zkopírování) existujícího obsahu, které má pro uživatele minimální hodnotu,
    • Duplicitním verzím obsahu na vašem webu nebo verzím, které duplikát připomínají.
  • Nabízejte exkluzivní obsah nebo služby – Zvažte vytvoření nové, užitečné služby, kterou nenabízí žádný jiný web. Můžete také napsat nápaditou výzkumnou zprávu, zveřejnit vzrušující novinku nebo využít svoji jedinečnou uživatelskou základnu. Jiným webům k tomu mohou chybět potřebné zdroje nebo zkušenosti.
  • Vytvářejte obsah pro uživatele, nikoli pro vyhledávače – Pokud web navrhnete s ohledem na potřeby návštěvníků a zároveň zajistíte jeho dobrou přístupnost pro vyhledávače, dosáhnete pravděpodobně dobrých výsledků.
  • Vyhněte se:
    • Vkládání mnoha nepotřebných klíčových slov, která jsou zaměřena na vyhledávače, ale pro uživatele jsou obtížná nebo nesrozumitelná,
    • Blokům textu, jako „časté pravopisné chyby vyskytující se při pokusech o přístup na tuto stránku“, které pro uživatele nemají téměř žádnou hodnotu,
    • Klamnému skrývání textu před uživateli a současnému zobrazení tohoto textu pro vyhledávače.

Text odkazu

Tento text poskytuje uživatelům a vyhledávači Google informace o stránce, na kterou odkazujete. Čím lepší je váš text odkazu, tím snáze mohou uživatelé na web přejít. Také vyhledávač Google může snáze rozpoznat zaměření stránky, na kterou odkazujete.

Zajímavá je také informace, že atribut alt u obrázků používaných jako odkaz slouží namísto běžného textu odkazu. I banner je tedy odkazem, s nímž se dá pracovat, a který má na vyhledávače vliv.

Propagace webu

Další zajímavou částí je doporučení k propagaci, respektive tomu, čemu je dobré se vyhnout:

  • Pokusům o propagaci každé vytvořené jednotky obsahu, propagujte významné a zajímavé věci,
  • Zapojování vašich stránek do podvodných praktik, které uměle zvyšují popularitu vašeho obsahu ve službě.
  • Rozšiřování nevyžádaných žádostí o přidání odkazu na všechny stránky související s vaším tématem,
  • Nakupování odkazů z jiných stránek s cílem zvýšit hodnocení PageRank namísto skutečné návštěvnosti.

Odkazování

Na závěr článku jsem si nechal odkazování. Google v dokumentu doporučuje používat nofollow jako obranu proti komentářovému spamu a při odkazování na ošklivé weby, kterým nechcete předat žádné hodnocení.

Doporučuji k přečtení články Marka Prokopa, Proč nevěřím na pohádku o Rel a Nofollow (má to tři části) z roku 2007 a článek PageRank sculpting – špatná metoda je už špatná i oficiálně z června 2009.

—-

Všechna pravidla můžete, ale nemusíte dodržovat. Google, a jakýkoli jiný vyhledávač, by měl být schopen váš web indexovat a nabízet svým uživatelům i v případě, že se třeba zapojíte do podvodných praktik (například prodáváte odkazy). Žádný vyhledávač z těchto důvodů nevyřadí váš web z indexu, jestliže budete nabízet unikátní obsah či službu.

A to samé platí o zdrojových kódech. Při publikování vašich unikátních vědeckých prací nemusíte dodržovat strukturu nadpisů a zabývat se správnou volbou titulku. Práce vyhledávače a vůbec jeho smysl je v tom, aby i přesto svým uživatelům váš obsah nabídl.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger.

Podobné články

  • Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma12. 11. 2020 Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma Fotky Google fungují již více než pět let, a to tak, že umožňují nahrávat fotografie a videa bez započítávání do objemu úložiště Google Drive (Google disk) v případě, že necháte Google […] Posted in Web
  • Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google27. 11. 2018 Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google Organizace dTest podává stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým […] Posted in Web
  • Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek27. 11. 2018 Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek Pokud rádi a často fotíte, potkáte se dřív nebo později s problémem, jak svoje fotografie zálohovat a uložit tak, abyste o ně nepřišli. Pevné disky na to nestačí. Cloudové […] Posted in Technika, software
  • Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru16. 9. 2015 Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru Společnost Google věnovala již milion eur organizacím, které se zaměřují na humanitární pomoc uprchlíkům. Nyní vyzývá své uživatele, že zdvojnásobí jejich dary až do výše dalších 5 milionů […] Posted in Společnost
  • Značka Sklik22. 9. 2014 Nové značení inzerátů Skliku ve vyhledávání Seznam představil definitivní podobu označení placené reklamy ve výsledcích hledání. Je naprosto stejné (možná s jiným barevným odstínem), jako má Google. Placené inzeráty Sklik […] Posted in Web
  • SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam?27. 5. 2014 SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam? Sdružení pro internetovou reklamu v ČR, z.s.p.o. (SPIR), jehož členy jsou především velké firmy a mezi nimi i Seznam.cz, se účastní antimonopolního řízení, které vede Evropská komise proti […] Posted in Web
  • 17. 1. 2014 Vyhledávání obrázků v Googlu podle licence bude snazší Už od roku 2009 se dají vyhledávané obrázky v Googlu filtrovat podle typu licence, dříve však byla nabídka schovaná až v pokročilém vyhledávání. Teď se Google rozhodl tento filtr přidat […] Posted in Web
  • Novinky30. 12. 2013 Novinky a události: Prosinec 2013 Pomyslný souboj o množství novinek na konci roku vyhrává tentokrát Google. Už mu zaplatíte jen za shlédnuté reklamy, sociální přihlašování upravil tak, že už k němu není potřeba účet na G+ […] Posted in Web
  • Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE3. 12. 2013 Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE AT&T, Allegro Group, Facebook, Google, MasterCard a UPS zakládají Platformu pro internetovou ekonomiku (PIE). Ta se bude zabývat tématy z oblasti internetové ekonomiky, e-commerce a […] Posted in Podnikání
  • 1. 12. 2013 Novinky a události: Listopad 2013 V listopadu si mohli dát facebookoví hejteři pauzu. Pomyslnou cenu pro toho, kdo zavede za měsíc nejvíc změn, tentokrát získal Google. Testoval nový vzhled reklam, začal indexovat aplikace […] Posted in Web
Podnikání Web
Google

Podnikání

asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
fleet management
Moc papírování, málo kontroly? Vsaďte na fleet management a mějte firemní vozidla pod kontrolou
automatizace
Automatizace online podnikání: Nástroje a tipy pro úsporu času
Webhosting Weblobe

Finance

cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné
Sázíme budoucnost
Nový grant podpoří výsadbu stromů i vodu v krajině
energie
Spotové ceny energií: Výhody a nevýhody pro koncové odběratele

Web

zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy
vlastní typy obsahu ve WordPressu
Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle
HTML
Hover efekt v HTML: Jak přidat interaktivitu pomocí CSS

Marketing

zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Technika

Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!

Sociální sítě

Stránka Netzin.cz na FacebookuFacebook Netzin.cz Stránka Netzin.cz na XX Netzin.cz

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Rozhledna Slabošovka
Tip na výlet: Rozhledna Slabošovka u Besednice v jižních Čechách

Společnost

tv
Nezapomeňte změnit trvalé příkazy na platby koncesionářských poplatků, ČT upozorňuje na nové povinnosti
oko
Co a k čemu je operace horních očních víček?
pes
Historie chovu psů: Od domestikace po moderní plemena

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC domény doprava děti energie eshop Facebook Google hudba hypotéka investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC virtuální operátor Vodafone WordPress ČNB ČSOB

Archiv

  • Encyklopedie
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • správa webových stránek websi.cz
  • napište nám