Může někdo garantovat pozice ve vyhledávačích?
Běžný majitel komerčního webu se obrací na SEO agenturu většinou proto, že není spokojen s výsledky vyhledávání, které se týkají jeho podnikání. Chce mít ve vyhledávačích lepší pozici, chce více návštěvníků, více zákazníků a více peněz. Žije v představě, že SEO mu toto zajistí, ale SEO agentura mu začne vykládat něco o tom, že SEO není ve skutečnosti o pozicích, že má platit za dělání SEO, ale že nelze nic garantovat, protože to je moc komplikované.
Co když vyhledávač změní algoritmus? Vážený pane, my pracujeme kvalitně a vy musíte zaplatit bez ohledu na to, jestli v těch vyhledávačích vůbec budete. Nemůžeme nic garantovat, protože v Seznamu se někdo špatně vyspí, vy spadnete, ale my za to nemůžeme. My jsme přece umístili články na PR weby, koupili za třicet korun někde odkazy (ty nejlevnější, ale s rankem 3!), možná jsme někde koupili nějakou další reklamu, my jsme prostě všechno optimalizovali a za tohle fakt nemůžeme.
Když se nad tím zamyslíte, zní to trochu divně, byť je takové chování běžná praxe. SEO je o dosahování relevantních pozic a získávání relevantních návštěvníků skrze vyhledávače. Neexistuje jiný důvod, proč by se měla podnikající osoba zajímat v této souvislosti o něco jiného, proč by měla někomu platit za dělání SEO, které nemá výsledky ve formě zvýšení počtu těch správných lidí přicházejících z výsledků hledání. A kdo tvrdí opak, je podvodník.
Svou činnost zabaluje do složité filozofie, klientovi posílá přehled toho, kam nalil jeho peníze, ale jakmile se před ním zmíníte o pozici, řekne vám, že to je klišé. Že SEO není o pozicích, nýbrž o zisku, což je sice pravda, ale pouze do té chvíle, než začne sloužit pouze jako výmluva. On totiž ten zisk s tou pozicí, pokud se bavíme o SEO, dost souvisí.
Proto není na garantování pozic (s předem udělanou analýzou) a odměna za ně nic špatného. Znamená to vlastně, že SEO konzultant bere peníze za správně odvedenou práci s potřebným efektem, který klient potřebuje. Nechat si platit za SEO s tím, že třicátá pozice stačí, ty PR weby přece už časem zapůsobí, vždyť v referencích máme desítky webů, které jsme úspěšně registrovali do katalogů, to chce silný žaludek.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz