5 tipů, jak napsat dobrý text na web
Pokud nemáte peníze na profesionálního copywritera, můžete si obsah na svém webu klidně vytvořit sami. S největší pravděpodobností texty nebudou tak čtivé, jako když by vám je sepsal profesionál – ale pokud budete dodržovat těchto 5 tipů, hlavní úkol, tedy prodávat, určitě splní.
1. Buďte konkrétní
Lidé milují detaily. Čím konkrétnější ve svém textu budete, tím větší pozornost čtenáře si získáte. Takže prosté „ořechový dort“ můžete nahradit třeba za „dort z pekanových ořechů, které rostou už od dob občanské války na 40 metrů vysokých texaských stromech.“ Copywriter Gary Hennerberg tím prý zvýšil prodeje dortu o 60 % (zdroj: http://365copytriku.cz/).
2. Vyhněte se superlativům a otřepaným klišé
Zapomeňte na slova jako „dynamická společnost“, „individuální přístup“ nebo „komplexní služby“. To má na webu každý – jsou to jen prázdné fráze, ze kterých si čtenář vůbec nic neodnese. Šetřete i se superlativy – „nejlepší holicí strojek na světě“ zavání reklamou ala Horst Fuchs. Raději napište, proč je tento strojek nejlepší. Třeba „holicí strojek s nejdelší výdrží baterií na světě.“ To už je uchopitelná informace. Samozřejmě musí být pravdivá.
3. Zkracujte. A pak ještě jednou
Nejlepší text není ten, do kterého už nejde nic přidat. Nejlepší text je ten, ze kterého už nejde nic odstranit, aniž by se změnil jeho význam. Otřepaná pravda všech copywriterů proto zní – zkracujte, zkracujte, zkracujte. Váš původní text určitě můžete zkrátit na polovinu. A pak možná ještě jednou. Dlouhé texty na webu nikdo nečte. Myslete na to.
4. Nechte text uležet
Utopence taky nejíte hned další den poté, co je naložíte. Kvalitní text musí uzrát – a potřebuje k tomu minimálně pár dní. Jakmile tedy skončíte s psaním, nechte svůj dokument odpočívat na disku a vraťte se k němu třeba za 2 nebo 3 dny. Určitě vás napadne, jak ho ještě vylepšit. Jak ho zkrátit. Nebo co v něm chybí a co naopak přebývá.
5. Testujte
Nikdo nemá patent na rozum. Tím, že vložíte svůj nový text na web, práce nekončí. Pro začátek ho pošlete pár svým známým a zeptejte se, zda všechno pochopili a zda je text motivuje ke koupi. A pak sledujte webová data – třeba v Google Analytics. Prodloužila se průměrná doba strávená na stránce? Zvýšil se počet poptávek či objednávek? Pokud ano, je to dobré. Pokud ne – zřejmě bude potřeba něco změnit.
Sledujte i dotazy svých zákazníků. Ptají se, jak je to s dopravou u nadměrných zásilek? Nevědí, zda je arganový olej vhodný i na pleť? Nebo k jakému pokrmu pít tohle rakouské víno? Zřejmě tyto informace ve vašich textech chybí – a bude potřeba je doplnit.
Autor článku: IMP net s.r.o.
http://www.impnet.cz/copywriting.php
Autor: Redakce NETzin.cz