• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Google si k narozeninám nadělil nový algoritmus jménem Kolibřík

Google si k narozeninám nadělil nový algoritmus jménem Kolibřík

Zuzana Kocurková 2. 10. 2013     Rubrika:  Web    Štítky: Google, vyhledávače

GoogleNaposledy Google svůj vyhledávací algoritmus dramaticky změnil v roce 2010. Tehdy nasadil Kofein.

Před více než měsícem ho však v tichosti vystřídal nový algoritmus. Veřejnosti to Google oznámil až na své 15. narozeniny, kdy už Kolibřík nějakou dobu kmital křidélky.

Kolibřík se bude umět s dotazy vypořádat rychle a přesně

Google si úzkostlivě střeží všechna tajemství všech algoritmů, aby je bylo obtížnější obcházet a falšovat atraktivitu webů pro vyhledávače. Proto toho nezveřejnil mnoho ani o novém vyhledávacím algoritmu, ovšem dopady už jsou vidět i na vyhledávání v Čechách, přestože tu ještě nefungují všechny změny.

Kolibřík (Hummingbird), který vystřídal Kofein (Caffeine), je jednoznačnou reakcí na stále poučenější uživatele vyhledávačů, kteří jsou schopni klást mnohem sofistikovanější dotazy a jejich potřeby se stávají mnohem různorodějšími a složitějšími. Stejně tak je to odpověď na prudce narůstající obsah informací na síti.

A proč vlastně Google pojmenoval svůj algoritmus podle toho mrňavého ptáčka? Prý kvůli jeho rychlosti a přesnosti, s jakou by se měl s dotazy vypořádávat.

Už změnil 90 procent výsledků vyhledávání

Google už nebude díky Kolibříkovi reagovat zejména na izolovaná slova. Jeho analytické a sémantické znalosti pokročily a on se teď bude více zaměřovat na význam celých sousloví nebo vět. Je to další krok ve snaze Googlu, zprostředkovávat svým uživatelům skutečně relevantní vyhledávání a nejcennější výsledky zobrazovat co nejvýše.

Jakmile byl tento nový algoritmus spuštěn, 90 procent vyhledávacích výsledků změnilo svou povahu. Tyto změny by mohly mít dopad na provoz na webových stránkách, ale zatím nevedly k žádným stížnostem, takže převrat ve vyhledávacích žebříčcích nebude pravděpodobně tak radikální.

Kolibřík je schopen také mnohem lepšího konverzačního vyhledávání a to díky tomu, že přesněji vyhodnocuje celé věty a kontext za nimi. Když se ho tedy zeptáte, kde je nejbližší místo, kde koupíte ponožky, dokáže vyhodnotit, že „místem“ míníte kamenný obchod. Pak už podle vaší polohy najde ten nejbližší.

Graf znalostí umí třídit některé umělce a srovnávat pojmy

Velkou změnou prošel také znalostní graf (Knowledge Graph), který byl nasazen v minulém roce. Jsou to výsledky vyhledávání, které prezentují přímo znalosti o vyhledávaném pojmu. V takovém případě se objeví na stránce kromě běžného vyhledávacího žebříčku také blok, který rovnou odpovídá na vyhledávací dotaz informacemi.

Například pokud zadáte do Googlu Václav Havel, objeví se také přímo jeho životopisná data. Díky Kolibříkovi je teď možná i částečná filtrace dat v tomto znalostním grafu. Umělce umí například roztřídit na kubisty, romantiky nebo impresionisty. Ovšem dokonalé to ještě není, například zpěváky podle žánrů ještě nerozdělí.

Zato umí srovnávat pojmy. Pokud budete potřebovat srovnat třeba údaje tyčinkách Mars a Snickers, stačí zadat jejich názvy s vs uprostřed a Kolibřík vám zprostředkuje přehlednou tabulku.

Ale v Česku si na kompletní služby ještě počkáme

Mobilní vyhledávání se také s Kolibříkem dost změní. Google iOS se svým vzhledem a fungováním více přiblíží kartám, jaké známe z Androidu. Ten pro změnu konečně dostane lepší konverzační vyhledávání, kdy budeme moci klást doplňující otázky bez opakování kontextu.

To je ovšem jen malá ochutnávka toho, co všechno Google chystá. Některé novinky ještě nenasadil, jiné pro změnu zatím fungují jen v USA. Například u nás je zatím graf znalostí neúplný, stejně jako hlasové funkce.

Autor:   Zuzana Kocurková

Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.

Podobné články

  • Google Instant u nás29. 9. 2010 Google Instant u nás Google Instant, nová technologie Google, se bude v příštích hodinách a dnech postupně spouštět českým uživatelům. Přednost dostanou ti permanentně přihlášení. Podle diskuze na serveru […] Posted in Technika, software
  • Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma12. 11. 2020 Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma Fotky Google fungují již více než pět let, a to tak, že umožňují nahrávat fotografie a videa bez započítávání do objemu úložiště Google Drive (Google disk) v případě, že necháte Google […] Posted in Web
  • Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google27. 11. 2018 Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google Organizace dTest podává stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým […] Posted in Web
  • Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek27. 11. 2018 Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek Pokud rádi a často fotíte, potkáte se dřív nebo později s problémem, jak svoje fotografie zálohovat a uložit tak, abyste o ně nepřišli. Pevné disky na to nestačí. Cloudové […] Posted in Technika, software
  • Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru16. 9. 2015 Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru Společnost Google věnovala již milion eur organizacím, které se zaměřují na humanitární pomoc uprchlíkům. Nyní vyzývá své uživatele, že zdvojnásobí jejich dary až do výše dalších 5 milionů […] Posted in Společnost
  • Značka Sklik22. 9. 2014 Nové značení inzerátů Skliku ve vyhledávání Seznam představil definitivní podobu označení placené reklamy ve výsledcích hledání. Je naprosto stejné (možná s jiným barevným odstínem), jako má Google. Placené inzeráty Sklik […] Posted in Web
  • SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam?27. 5. 2014 SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam? Sdružení pro internetovou reklamu v ČR, z.s.p.o. (SPIR), jehož členy jsou především velké firmy a mezi nimi i Seznam.cz, se účastní antimonopolního řízení, které vede Evropská komise proti […] Posted in Web
  • 17. 1. 2014 Vyhledávání obrázků v Googlu podle licence bude snazší Už od roku 2009 se dají vyhledávané obrázky v Googlu filtrovat podle typu licence, dříve však byla nabídka schovaná až v pokročilém vyhledávání. Teď se Google rozhodl tento filtr přidat […] Posted in Web
  • Novinky30. 12. 2013 Novinky a události: Prosinec 2013 Pomyslný souboj o množství novinek na konci roku vyhrává tentokrát Google. Už mu zaplatíte jen za shlédnuté reklamy, sociální přihlašování upravil tak, že už k němu není potřeba účet na G+ […] Posted in Web
  • Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE3. 12. 2013 Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE AT&T, Allegro Group, Facebook, Google, MasterCard a UPS zakládají Platformu pro internetovou ekonomiku (PIE). Ta se bude zabývat tématy z oblasti internetové ekonomiky, e-commerce a […] Posted in Podnikání
Web
Googlevyhledávače

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

chytrá domácnost
Smart domácnosti: Co všechno už zvládnou, jak mění naše domovy a zjednodušují život
5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC virtuální operátor Vodafone výstava WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám