• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Jak pracovat s šablonou WordPressu

Jak pracovat s šablonou WordPressu

Luboš Kudláček 25. 3. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: WordPress

Pro redakční systém WordPress je zcela zdarma k dispozici mnoho motivů vzhledu. Instalovat se mohou přímo přes administraci, nebo klasickým způsobem stažením ze zdrojového webu a uploadu přes FTP do adresáře wp-content/themes na vašem webhostingu. V tomto článku se zaměříme na to, jak šablonu upravit a jak přeložit některá vložená slova do češtiny.

Jak bylo řečeno, všechny souboru vzhledu jsou uloženy v adresáři wp-content – themes – název konkrétního motivu. Ve složce themes tedy můžete mít motivů takřka libovolný počet a vybrat si ten nejvhodnější.

Každý motiv obsahuje několik souborů. Ve skutečnosti se mohou různě nahrazovat, takže různé motivy mohou mít trochu jinou sadu souborů (některé mohou chybět, jiné přebývat), většinou však bude vámi vybraný vzhled obsahovat tyto soubory:

  • index.php – úvodní stránka se seznamem článků
  • page.php – šablona stránky
  • single.php – šablona článku
  • archive.php – šablona filtru (seznam článků vyfiltrovaný dle data, rubriky či štítku)
  • header.php – šablona hlavičky webu
  • footer.php – šablona patičky webu
  • sidebar.php – šablona menu webu
  • comments.php – šablona komentářů
  • style.css – stylopis, zápis kaskádových stylů

Jednoduše řečeno vše funguje tak, že se konkrétní stránka poskládá z kousků. Zobrazí-li si čtenář úvodní stránku webu, načte se mu header.php – index.php – sidebar.php – footer.php. V tomto pořadí.

Jakmile klikne na trvalý odkaz nějakého článku, dostane opět header.php, poté single.php a zase sidebar.php a footer.php.

Znamená to, že začátek každé stránky najdete v souboru header.php. Pokračujete přes soubor, který vkládá samotný obsah a končíte vždy souborem footer.php. Myslete na to při vytváření vlastní šablony. Pokud otevřete v header.php nějaký blok (div), musíte ho někde zavřít a třeba to bude až v patičce, tedy footer.php.

Do HTML kódu se potom vkládají PHP značky, které vám na konkrétním místě v šabloně vygenerují potřebný obsah z databáze MySQL.

Např. každý soubor single.php musí mít definováno, že se vloží hlavička, menu a nakonec patička.

<?php get_header(); ?> Hlavička webu
<?php get_sidebar(); ?> Menu webu
<?php get_footer(); ?> Patička webu

To zároveň znamená, že si můžete libovolně určit, do čeho bude co vloženo. Například pokud bude v souboru page.php (šablona statické stránky) chybět značka pro vložení menu (sidebar.php), nebude na těchto stránkách webu menu viditelné. Všude jinde, třeba v článcích (single.php) už ale ano.

Ukážeme si příklad, jaké značky patří do souboru header.php:

<?php bloginfo(‚html_type‘); ?> Typ dokumentu

<?php bloginfo(‚charset‘); ?> Kódování webu

<?php language_attributes(); ?> Jazyk webu

<?php bloginfo(‚url‘); ?> URL adresa webu

<?php bloginfo(‚name‘); ?> Název webu

<?php echo get_option(‚home‘); ?> Adresa titulní stránky webu

<?php bloginfo(‚description‘); ?> Popis webu

<?php bloginfo(‚stylesheet_url‘); ?> Odkaz na stylopis webu

<?php wp_title(‚&laquo;‘, true, ‚right‘); ?> Titulek konkrétní webové stránky

Všechny údaje se na místa značek vkládají z databáze, kam je předtím ve většině případů uložíte přes administraci. Díky tomu, že se mohou u konkrétních typů obsahu (článek, stránka) měnit, nemusíte do šablony později zasahovat, vše se děje automaticky.

Ještě příklad se souborem index.php. Ten zobrazuje přehled článků seřazených podle data publikování. Kód pro zobrazení tohoto obsahu může vypadat třeba takto:

<?php if (have_posts()) : ?>

<?php while (have_posts()) : the_post(); ?>

<h2 id=“post-<?php the_ID(); ?>“><a href=“<?php the_permalink() ?>“ rel=“bookmark“ title=“Trvalý odkaz: <?php the_title_attribute(); ?>“><?php the_title(); ?></a></h2> <!–nadpis článku–>

<small><?php the_time(‚j. n. Y v H.i‘) ?></small><br> <!–datum vydání–>

<b>Rubrika:</b> <?php the_category(‚, ‚) ?><br>

<?php the_tags(‚<b>Štítky:</b> ‚, ‚, ‚, ‚<br />‘); ?>

<div class=“entry“>

<?php the_content(‚<b>Pokračovat ve čtení &raquo;</b>‘); ?>

</div>

<?php endwhile; ?>

<?php endif; ?>

Tento kód zobrazí nadpis článku jako odkaz na něj, úvodník článku a odkaz na pokračování. U článku je zobrazeno datum vydání, rubrika, v níž je článek zařazen, a jeho štítky.

Všechny použitelné PHP značky najdete na wordpress.org, cílem tohoto článku je ukázat, jak šablona funguje. V podstatě lze říct, že jde o normální HTML stránku rozdělenou do více souborů, přičemž na místě, kam byste napsali obsah, vložíte značku.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger.

Podobné články

  • Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle8. 5. 2025 Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle Od verze 3.0 je možné ve WordPressu vytvářet vlastní typy obsahu (Custom Types) a jejich druhy, tedy kategorie a případně i štítky. Z testování pluginů, které pomohou s vytvářením a […] Posted in Web
  • Kontrola funkčnosti externích odkazů ve WordPressu24. 1. 2019 Kontrola funkčnosti externích odkazů ve WordPressu Možná někam odkazujete a možná tato odkazovaná stránka přestala po čase existovat. Nevíte o tom, protože na ní znovu sami nepřijdete, nicméně návštěvníci na ni mohou chodit stále. Jsou […] Posted in Web
  • Nejlepší pluginy pro WordPress20. 1. 2019 Nejlepší pluginy pro WordPress Tento článek vyšel poprvé již 1. ledna roku 2010, zaslouží si ale po těch letech aktualizaci. V tomto článku představím 12 pluginů, které používám na svém osobním blogu. Možná máte v […] Posted in Web
  • Kniha o redakčním systému WordPress, návody a články2. 4. 2018 Kniha o redakčním systému WordPress, návody a články Od data vydání mé knihy o WordPressu už uběhla docela dlouhá doba. Doprovodný web k této na trhu již nedostupné publikaci už pravděpodobně (a také dle statistiky návštěvnosti) nikomu […] Posted in Web
  • Statistiky22. 2. 2014 Měření konverzí z Contact Form 7 v Google Analytics POZOR! V souvislosti s novou verzí Contact Form 7 přestal být návod na této stránce funkční. Na tvorbu komerčních webů se stále častěji používá i WordPress, redakční systém určený […] Posted in Web
  • HTML21. 9. 2013 Jak vytvořit ve WordPressu šablonu stránky Toto je aktualizovaný článek z počátku roku 2010. V době jeho vydání ještě nebylo možné vytvářet ve WordPressu více typů obsahu a tím web dělit i jinak, než na příspěvky a stránky. Nyní to […] Posted in Web
  • 26. 8. 2013 WordPress plugin: odesílání kontaktních formulářů do databáze Existují pluginy, které odesílají vyplněné kontaktní a jiné formuláře (například Contact Form 7) z webových stránek na zadanou e-mailovou adresu. Plugin Contact Form DB umí informace z […] Posted in Web
  • Pluginy použité na Netzinu (WordPress)23. 8. 2013 Pluginy použité na Netzinu (WordPress) Netzin běžel původně na Drupalu, 19.7. jsem ho přesunul na WordPress a v tomto článku najdete seznam pluginů, které jsem zde použil. I s popisem jejich funkce snad někomu poslouží jako […] Posted in Web
  • Odkaz13. 8. 2013 Změna a přesměrování trvalých odkazů na WordPressu Na Netzinu jsem už podruhé během týdne měnil strukturu trvalých odkazů. Obecně platí, že URL adresy obsahu (jednotlivých webových stránek na webu, nebo v tomto případě trvalých odkazů […] Posted in Web
  • Navigace na webu9. 8. 2013 Drobečková navigace na WordPressu – plugin Breadcrumb NavXT Psal jsem již o drobečkové navigaci z pohledu SEO (starý článek, který by potřeboval doplnit) a zmiňuje se o ní také předchozí článek Ideální URL příspěvků/článků na WordPressu. Dnes […] Posted in Web
Web
WordPress

Finance

cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné
Sázíme budoucnost
Nový grant podpoří výsadbu stromů i vodu v krajině
energie
Spotové ceny energií: Výhody a nevýhody pro koncové odběratele

Společnost

pes
Historie chovu psů: Od domestikace po moderní plemena
1984
Recenze knihy 1984 – George Orwell
kocour
Od divokých šelem k domácím mazlíčkům – kočky a lidé – tisíce let společné historie

Podnikání

asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
fleet management
Moc papírování, málo kontroly? Vsaďte na fleet management a mějte firemní vozidla pod kontrolou
automatizace
Automatizace online podnikání: Nástroje a tipy pro úsporu času

Marketing

TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát

Web

vlastní typy obsahu ve WordPressu
Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle
HTML
Hover efekt v HTML: Jak přidat interaktivitu pomocí CSS
Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát

Technika

asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!
energie
Spotové ceny energií: Výhody a nevýhody pro koncové odběratele

Cestování

Rozhledna Slabošovka
Tip na výlet: Rozhledna Slabošovka u Besednice v jižních Čechách
cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné
moře
Cesta autem do Chorvatska v roce 2025 – Co je potřeba vědět?

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti energie eshop Facebook Google historie hudba hypotéka investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC virtuální operátor Vodafone Vánoce výstava WordPress ČNB
  • Encyklopedie
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • správa webových stránek websi.cz
  • napište nám