• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek

Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek

Redakce NETzin.cz 21. 8. 2014     Rubrika:  Podnikání   

Víte, v čem spočívá rozdíl, když smlouvu po telefonu uzavře spotřebitel a když ji uzavře živnostník? Sdělíte-li v reakci na telefonickou nabídku prodejci své identifikační číslo (IČ), přijdete o právo na odstoupení od smlouvy. Někteří obchodníci tohoto faktu zneužívají.

Uvede-li živnostník při uzavírání smlouvy po telefonu své identifikační číslo, předpokládá se, že jedná v rámci své podnikatelské činnosti. „Nemůže se tudíž následně dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán,“ vysvětluje situaci Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V posledních týdnech se právě dTest na poradenské lince setkává s případy, kdy poskytovatelé služeb kontaktují živnostníka a nabídnou mu zpravidla inzerci nebo její zasílání za několikatisícovou úplatu ročně. Volaná osoba je vyzvána, aby sdělila své identifikační číslo. Děje se tak právě proto, aby v rámci právního vztahu již nevystupovala jako spotřebitel a nemohla od smlouvy odstoupit podle § 1829 občanského zákoníku.

Co dělat v případě, že jste již obdobnou smlouvu uzavřeli jako živnostník?

„Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu,“ radí Lukáš Zelený.

Je-li však zakoupená služba určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v přislíbené kvalitě, může zákazník požadovat přiměřenou slevu z její ceny.

Nejlepší prevencí proti uzavření nevýhodné smlouvy, kterou nelze bez sankcí ukončit, je neuzavírat jakoukoli smlouvu bez dobré znalosti smluvních podmínek. Korektnímu poskytovateli služby či prodejci nečiní problém zaslat zákazníkovi nejprve tištěné informace a poskytnout mu dostatek času na rozmyšlenou. Pokud operátor argumentuje časově omezenou nabídkou a nutností využít ji ihned, je na místě vyšší ostražitost.

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Není důvod mít jen jeden bankovní účet a spoléhat se tak na jednu banku30. 7. 2019 Není důvod mít jen jeden bankovní účet a spoléhat se tak na jednu banku Aktuální výpadek systému FIO banky ukazuje, že i přes výborné služby není dobré spoléhat se jen na jednu banku. Mít v peněžence 2 platební karty se může hodit kdykoli. Výpadky bank […] Posted in Finance, ekonomika
  • Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku18. 5. 2025 Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku Dětská hřiště představují nejen místo zábavy, ale také zrcadlo doby a jejího přístupu k výchově, bezpečnosti a vnímání rizika. Zatímco dnes se prolézačky testují podle přísných norem, […] Posted in Společnost
  • Setkání webtržníků po patnácti letech4. 4. 2010 Setkání webtržníků po patnácti letech Tento článek má být vtipný a ve sváteční neděli snad neurazí. Jakákoli podobnost se skutečností není čistě náhodná. Psal se rok 2025 a svět zcela ovládly digitální technologie. Téměř […] Posted in Ostatní články
  • Logo Wedos11. 7. 2015 Aktuální ceny neúčelových půjček Na e22 budeme pravidelně přinášet ceny vybraných půjček na českém trhu od bankovních i nebankovních institucí. Rozhodující pro cenu půjčky je vždy RPSN, tedy roční procentní sazba […] Posted in Finance, ekonomika
  • Prvotní propagace webu10. 1. 2010 Prvotní propagace webu Máte hotový nový web a nevíte co s ním dál? Jak oznámit lidem, že váš web vůbec existuje? Jak jej efektivně propagovat, aby se dostal do povědomí vyhledávačů? V tomto článku je několik […] Posted in Podnikání, Web
  • 10. 6. 2014 Drahé alkalické baterie se nevyplatí, vydrží méně než ty úplně obyčejné Z výzkumu spotřebitelského časopisu dTest vyplývá, že nejlevnější tužkové baterie jsou mnohdy lepší, než ty drahé značkové. Zkoumáno bylo 13 modelů tužkových baterií. Mezi alkalickými […] Posted in Finance, ekonomika
  • Jihočeský kraj chce letos podpořit sociální služby dotací 47,2 milionu korun8. 3. 2021 Jihočeský kraj chce letos podpořit sociální služby dotací 47,2 milionu korun Dotací ve výši 47,2 milionu korun chce kraj v letošním roce podpořit sociální služby na jihu Čech. Rozhodnutí rady kraje potvrdila náměstkyně hejtmana pro sociální oblast Lucie Kozlová s […] Posted in Jihočeský kraj
  • pharmacy26. 3. 2015 Lékárny mohou registrovat domény .pharmacy Národní asociace lékáren (The National Association of Boards of Pharmacy® - NABP®) začne od 1. dubna 2015 přijímat žádosti o registraci doménových jmen s koncovkou .pharmacy. Registrace […] Posted in Podnikání, Web
  • Twitter a spolupráce s Ping (Apple)12. 11. 2010 Twitter a spolupráce s Ping (Apple) Podle dohody sociální sítě Twitter a společnosti Apple bude moci zhruba 175 milionů uživatelů Twitteru propojit svůj účet se službou Ping. Apple již vyjednával s Facebookem (500 milionů […] Posted in Ostatní články
  • 24. 6. 2014 Test osobnosti podle dalajlámy Tento test skutečně funguje, i když tomu možná v některých případech nebudete chtít věřit. Stačí odpovědět na několik otázek, nejlépe si své odpovědi zapsat a pak se podívat na […] Posted in Ostatní články
Podnikání

Výběr redakce

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Podnikání

ai
AI ve službách podnikatelů: od faktur po strategické rozhodování
stres
Psychologie podnikatele: Jak se nezbláznit ze stresu a zůstat v klidu i v chaosu

Finance

strach
Pojištění jako obchod se strachem: potřebujeme opravdu všechno?
Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika

Web

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence

Marketing

reklama
Reklama pro generaci Z: proč nefunguje, co fungovalo dřív
landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze

Technika

aplikace
Softwarová závislost: máme aplikaci na všechno, ale zvládáme ještě žít?
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy tvorba webu Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám