Jak vypadá poptávka po SEO
Není to tak dlouho, co jsem si vytvořil skromnou nabídku služeb týkajících se věcí kolem SEO a marketingu na internetu. A záměrně píšu tento článek subjektivně, protože jde o osobní zkušenost a je možné, nebo dokonce pravděpodobné, že jiní lidé a především větší firmy budou mít zkušenosti s potencionálními klienty úplně jiné.
Já mám poptávku nebo dotaz v e-mailové schránce každý druhý den, nebo ať nepřeháním, tak každý čtvrtý. Vypadá to na první pohled, že poptávka je veliká, a že s takovým zájmem bych mohl vybudovat velkou firmu, zaměstnat lidi a věnovat se desítkám klientů. Starat se o jejich weby, zprostředkovat reklamu, udržovat PPC, dělat PR atd.
Jenže ve skutečnosti to tak jednoduché není.
A teď proč.
1.
Zhruba polovina potencionálních klientů vůbec nechápe, co vlastně chce. Já nenabízím první místo na Seznamu jaksi z principu. Už jsem si říkal, že dělám velkou chybu, že v byznyse prostě musíte dávat lidem přesně to, co chtějí, ale zatím jsem ve fázi, kdy to odmítám. Lidé mají určitou mlhavou představu, co od SEO očekávají, ale dost často nevědí, co vlastně očekávají od svého webu. O tom mají představu často ještě mlhavější, ale pro mě je to pro zahájení spolupráce zásadní. A nemůžu prostě dělat každému člověku analýzu jeho podnikání.
2.
Další skupina lidí se velmi zarazí nad tím, že by měli na něčem spolupracovat. Oni prostě opravdu chtějí přijít do obchodu (viz rozmáhající se SEO e-shopy), tam koupit nějaký balíček, měsíčně za něj platit, aby prostě to SEO měli, a o víc se nestarat. Když jim řeknu, že jim musím změnit a zlepšit a doplnit něco na webu, jsou překvapení.
3.
Někteří lidé to prostě jenom zkoušejí. Myslí si, že ví o SEO dost. Mají texty plné strong, mají v title spoustu klíčových slov, někomu už možná předtím zaplatili, sami hodně udělali a po dlouhé době zjistili, že to vlastně k ničemu nebylo. Je s nimi těžká domluva a je lepší dát od toho ruce pryč, telefony stojí spoustu peněz a mailování spoustu času.
4.
No a pak je tu cena. Mezi moje poptávající patří bohužel většinou lidé, kteří mají hodně levný web. Hodně málo investovali do něj (levný student, nějaký systém zdarma, maximálně WordPress). Tam se bavit o tisících korun je nepředstavitelné, protože jak je možné, že web je zadarmo a něco bych měl platit? Tolik? Aha, tak ne.
Přitom s webem jdou dělat opravdu zázraky. Díky webu lze získat zákazníky. Hodně lidí se asi zklamalo, když na jejich někde zdarma vytvořený web nikdo nechodil, ale když se podíváte do fulltextu, zjistíte, že hodně řemeslníků, živnostníků a firem nemá prakticky konkurenci. A že vlastně nic složitého a příliš nákladného nepotřebují. Stačí se trošku snažit a můžou být i na tom Seznamu první.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz