Chcete podnikat? Štěstí prý přeje odvážným…
Motivační články a infopodnikání je dneska kůl. Internet je plný příběhů o lidech, kteří se nevzdali a stali se z nich miliardáři, v horším případě pak milionáři, ale o těch se zase tolik nepíše. Člověk s miliony totiž není tak inspirativní.
Kde se motivační články vzali? Mám na to svou teorii vycházející z mých zkušeností. Poprvé jsem se totiž s osobnostním rozvojem, motivací a školením obchodních dovedností setkal v polovině devadesátých let u jednoho z členů multi-level-marketingové pyramidy Amway. Možná tu firmu znáte.
Dostal jsem audio kazetu Romana Hasmana, která byla předávána v pyramidě lidí a sloužila jako nástroj pro nábor nových členů, kteří museli být zmotivováni přímoúměrně výši vstupního členského příspěvku v českých korunách.
Dnes to funguje pořád stejně. Setkáte se s motivací na koupi knihy, která nastartuje váš profesní i osobní život. Knihu si koupíte a později jdete na přednášku nebo rovnou kurz. Tam posloucháte příběhy úspěšných a bohatých lidí, jejichž úspěch tkví většinou v tom, že změnili svůj život, přestali chodit do práce, hodili všechno za hlavu a začali dělat něco úplně jiného, případně jenom to, co je opravdu baví (můžete se třeba z banána proměnit v nebanána).
Následně tedy, abyste byli opravdu dokonalí, zaplatíte ještě pár seminářů, koupíte si na nich ještě pár dalších knih a vyrazíte do světa byznysu. Proměníte svou osobnost, půjdete za svobodou a penězi, vykašlete se na vzdělání a začnete PODNIKAT.
Trafika za 300 tisíc
A teď se dostáváme k podstatě problému, o kterém píšu. Všechny ty příběhy jsou jenom o úspěšných lidech. O těch, co i přes utrpení věřili ve svůj sen, něco udělali a stali se pohádkově bohatými. O lidech, kteří udělali to samé a stali se pohádkově zadluženými, se nikde nepíše. Celkový obraz tak není objektivní a ani z pohledu koučů být nemá.
Přitom i takoví lidé existují a není jich zrovna málo. Potkal jsem třeba paní Alenu, která si zmotivována kapitalismem a lidmi, kteří draze prodávají naděje na splnění snů, zařídila na sídlišti trafiku. Půjčila si na ní a dluh z neúspěšného byznysu potom splácela řadu let při docházce do zaměstnání. Přitom to bylo tak jednoduché a nebyla vůbec přízemní, chtěla dokonce síť trafik.
Takových případů je pochopitelně víc. Všimněte si, jak často se v některých čtvrtích mění nájemci komerčních prostor. Není to tím, že by se předchozí podnikatel přestěhoval jinam, třeba na lepší místo, to bychom se ostatně dozvěděli z oznámení ve výloze. Je to zkrátka tím, že podnikateli došly peníze a buď by musel pokračovat se ztrátou a s vírou, že se to jednoho dne změní, nebo obchod zavře, aby se nedostal do pasti. Každý má jen omezené finanční prostředky.
Podnikání není tak jednoduché, jak se může leckomu zdát a jak je nám předkládáno na seminářích za drahé peníze. Skutečně se něco naučit, to vyžaduje skutečné informace, studium a často i chyby, tedy praxi a zkušenosti. Důležité je, aby vás ty chyby nestály příliš mnoho.
Jenom odvaha k podnikání rozhodně nestačí.
Autor: Redakce
Redakční a tiskové zprávy.