• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Použitelnost webu

Použitelnost webu

Luboš Kudláček 22. 5. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: použitelnost

Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce.

Ze zkušeností vím, že v dnešní době „moderních“ webových prezentací jsou často prvky designu nadřazeny nad úplný základ a tím pádem nad použitelnost. Weby bývají nepřehledné a nesrozumitelné pro návštěvníka, který je navíc také často potencionálním zákazníkem. Těžko hledáte navigaci, odkazy nejsou podtržené (nebo je dokonce podtrženo něco jiného), vidíte maličký šedý text na černém pozadí stránky, nenajdete kontakt a musíte se hodně snažit, abyste zjistili, na jaký web jste to vlastně zavítali. To ovšem za předpokladu, že vás to bude bavit zjišťovat a věřte tomu, že většinu lidí to opravdu nebaví.

Takové maličkosti jako chybějící kontaktní formulář mohou rozhodnout o tom, jestli se z návštěvníka stane váš zákazník. Jestli vaše firma dostane zakázku, nebo ji dostane konkurence, protože její web je použitelnější.

► To, že se na svém webu vyznáte vy sami ještě neznamená, že se na něm vyzná i někdo další.

Jsou to věci známé a mnohokrát opakované. Každý tvůrce webu tak nějak intuitivně cítí, jak by mělo jeho dílo vypadat. Mělo by být určitě svým způsobem originální, ale zároveň respektující zaběhnutá pravidla, na které mnoho lidí spoléhá. Uvedu několik příkladů:

  • Logo webu (nebo jeho nadpis) by mělo být zároveň odkazem na titulní stránku
  • Odkazy jsou podtržené
  • A naopak co není odkazem, to podtržené není
  • Barva pozadí neruší a nesnižuje čitelnost textu
  • Hlavička webu není přehnaně vysoká
  • Menu webu je na jednom z obvyklých míst
  • Na obvyklém místě je i políčko pro vyhledávání (typicky vpravo nahoře)
  • Z webu je hned jasné k čemu slouží
  • Texty se dají číst

V případě nedodržení základních pravidel uživatel odchází. Pokud si není jist, že zavítal na správný web a nehledal ho tedy konkrétně (firma, politická strana) je naštvaný. Je vzteklý, protože ztrácí svůj čas na jakési webové stránce, které nevěří, protože nemůže najít co hledá. Ve změti odkazů a reklamy je ztracen a to si nenechá líbit.

Vezměme za příklad moderní tvorbu webu a já z pohledu uživatele naznačím, kdy odcházím.

Vysouvací menu

Jde většinou o nabídku horní lišty těsně pod hlavičkou webu. Když se dotknete nějakého z odkazů, je možné, že se objeví další položky. Realizováno většinou JavaScriptem.

Kde je chyba?

Za prvé ne každý má v prohlížeči zapnutý JavaScript, za druhé pokud to není naznačeno nějakým symbolem, jak mám vědět, že se za položkou menu skrývají další? Mám jezdit myší a zjišťovat, kde se co vysune? Ne, to dělat nebudu.

JavaScript

Jestliže na stránce použijete JavaScript, je potřeba zajistit funkčnost a použitelnost webu i pro uživatele, kteří jej mají v prohlížeči zakázán. V krajním případě, kdy to jinak nejde, upozorněte na to, že jeho zapnutí je potřeba pro fungování aplikace. Pokud ale nejde o věc potřebnou a důvěryhodnou, nepočítejte s tím, že si ho člověk kvůli vám aktivuje.

Zamyslete se také nad zbytečným používáním. Když kliknu na odkaz Odhlásit, je opravdu nutné ptát se znovu?

Odhlásit

Flash

Mám čerstvou zkušenost s použitím flashové aplikace jako administrace systému. Na notebooku nevidím spodní část, protože je prostě moc velká a stránkou nelze odrolovat. Celý systém se tak pro lidi s menší obrazovkou monitoru počítače stává nepoužitelným.

Co se týče reklamních bannerů a celých částí webů ve flashi, počítejte s tím, že řada lidí ho má blokovaný. Za prvé jeho množství nezřídka obtěžuje, za druhé zatěžuje prohlížeč. Pokud přijdu na web, kde se mi přes celou obrazovku zobrazí flashové okno s reklamou, už NIKDY se na web nevrátím.

—-

Hodně lidí dělá SEO. E-shopy chtějí být na prvních místech ve vyhledávačích. Platí za odkazy, za reklamu. Používají AdWords, Sklik a další PPC. Platí za texty, za luxusní grafiku. Investují zkrátka nemalé peníze do toho, aby zajistili on-line provoz na svém webu, aby přilákali návštěvníky a potencionální zákazníky, aby ohromili vzhledem a nízkou cenou nabízených produktů. Nakonec ale odradí člověka prkotinou, nefunkčností základních věcí, špatným registračním formulářem, špatnou dostupností nebo pomalým načítáním webu.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • HTML11. 4. 2015 Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí Na jedné straně stojí odborná média a blogy specialistů, na straně druhé pak skutečná praxe, skutečné weby firem, živnostníků a soukromých osob. Definujme si napřed moderní web, což […] Posted in Web
  • Proč je tak důležité testování použitelnosti10. 2. 2011 Proč je tak důležité testování použitelnosti Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně […] Posted in Web
  • Základní milníky v dějinách České republiky, od počátků až po současnost28. 4. 2024 Základní milníky v dějinách České republiky, od počátků až po současnost Česká republika, dříve známá jako Československo a historicky známá jako Čechy, Morava a Slezsko, má bohatou a pohnutou historii, která se táhne po tisíce let. Od starověkých kmenů až po […] Posted in Společnost
  • Základy webového světa: Poznejte podstatu HTML27. 4. 2024 Základy webového světa: Poznejte podstatu HTML HTML (HyperText Markup Language) je základní stavební kámen webu. Jedná se o značkovací jazyk používaný k vytváření webových stránek a webových aplikací. Jeho podstata spočívá v tom, že […] Posted in Web
  • Také zakrýváte svou webkameru? Dělá to prý každý pátý Čech21. 10. 2014 Také zakrýváte svou webkameru? Dělá to prý každý pátý Čech Tento údaj, který říká, že 21 % Čechů zakrývá kvůli obavám ze sledování svou webkameru, pochází z celosvětového průzkumu společností Kaspersky Lab a B2B International, jehož se zúčastnilo […] Posted in Technika, software
  • 2. 6. 2014 Tesco Mobile překročil hranici 150 tisíc zákazníků Virtuální operátor Tesco Mobile překročil hranici 150 tisíc zákazníků. Lidé slyší hlavně na levné předplacené služby. Virtuálního operátora Tesco Mobile vlastní napůl Telefónica O2 a […] Posted in Technika, software
  • Se změnou času se hůře vyrovnávají ženy, jsou unavenější a hůře se jim spí30. 3. 2025 Se změnou času se hůře vyrovnávají ženy, jsou unavenější a hůře se jim spí Ode dneška, neděle 30. března, máme opět letní čas. Nikomu se nechce vstávat, ale nakonec nás stejně vytáhne ven dřív. I když se na delší večery těšíme, posun času dá tělu pořádně zabrat. […] Posted in Společnost
  • 25. 3. 2019 Prodej bytů Plzeň Realitní trh prošel v roce 2018 mnoha otřesy. Jak si stojí prodej bytů v Plzni a okolí po změně podmínek pro získání hypotéky? A ovlivnila plzeňský trh bytová krize? Nemovitosti jsou stále […] Posted in Finance, ekonomika
  • 11. 7. 2014 Operátoři O2 a T-Mobile spustili první sdílené LTE vysílače Operátoři O2 a T-Mobile začali se sdílením nejrychlejšího mobilního internetu a společně spustili síť 4G LTE v částech okresů Pelhřimov a Tábor. V souladu s domluveným rozdělením […] Posted in Technika, software
  • Daňová „Kobra“ startuje13. 6. 2014 Daňová „Kobra“ startuje Generální ředitel Generálního ředitelství cel brig. gen. Pavel Novotný, zástupce generálního ředitele Generálního finančního ředitelství Jiří Žežulka a policejní prezident plk. Tomáš Tuhý […] Posted in Podnikání
Web
použitelnost

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám