• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Použitelnost webu

Použitelnost webu

Luboš Kudláček 22. 5. 2010     Rubrika:  Web    Štítky: použitelnost

Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce.

Ze zkušeností vím, že v dnešní době „moderních“ webových prezentací jsou často prvky designu nadřazeny nad úplný základ a tím pádem nad použitelnost. Weby bývají nepřehledné a nesrozumitelné pro návštěvníka, který je navíc také často potencionálním zákazníkem. Těžko hledáte navigaci, odkazy nejsou podtržené (nebo je dokonce podtrženo něco jiného), vidíte maličký šedý text na černém pozadí stránky, nenajdete kontakt a musíte se hodně snažit, abyste zjistili, na jaký web jste to vlastně zavítali. To ovšem za předpokladu, že vás to bude bavit zjišťovat a věřte tomu, že většinu lidí to opravdu nebaví.

Takové maličkosti jako chybějící kontaktní formulář mohou rozhodnout o tom, jestli se z návštěvníka stane váš zákazník. Jestli vaše firma dostane zakázku, nebo ji dostane konkurence, protože její web je použitelnější.

► To, že se na svém webu vyznáte vy sami ještě neznamená, že se na něm vyzná i někdo další.

Jsou to věci známé a mnohokrát opakované. Každý tvůrce webu tak nějak intuitivně cítí, jak by mělo jeho dílo vypadat. Mělo by být určitě svým způsobem originální, ale zároveň respektující zaběhnutá pravidla, na které mnoho lidí spoléhá. Uvedu několik příkladů:

  • Logo webu (nebo jeho nadpis) by mělo být zároveň odkazem na titulní stránku
  • Odkazy jsou podtržené
  • A naopak co není odkazem, to podtržené není
  • Barva pozadí neruší a nesnižuje čitelnost textu
  • Hlavička webu není přehnaně vysoká
  • Menu webu je na jednom z obvyklých míst
  • Na obvyklém místě je i políčko pro vyhledávání (typicky vpravo nahoře)
  • Z webu je hned jasné k čemu slouží
  • Texty se dají číst

V případě nedodržení základních pravidel uživatel odchází. Pokud si není jist, že zavítal na správný web a nehledal ho tedy konkrétně (firma, politická strana) je naštvaný. Je vzteklý, protože ztrácí svůj čas na jakési webové stránce, které nevěří, protože nemůže najít co hledá. Ve změti odkazů a reklamy je ztracen a to si nenechá líbit.

Vezměme za příklad moderní tvorbu webu a já z pohledu uživatele naznačím, kdy odcházím.

Vysouvací menu

Jde většinou o nabídku horní lišty těsně pod hlavičkou webu. Když se dotknete nějakého z odkazů, je možné, že se objeví další položky. Realizováno většinou JavaScriptem.

Kde je chyba?

Za prvé ne každý má v prohlížeči zapnutý JavaScript, za druhé pokud to není naznačeno nějakým symbolem, jak mám vědět, že se za položkou menu skrývají další? Mám jezdit myší a zjišťovat, kde se co vysune? Ne, to dělat nebudu.

JavaScript

Jestliže na stránce použijete JavaScript, je potřeba zajistit funkčnost a použitelnost webu i pro uživatele, kteří jej mají v prohlížeči zakázán. V krajním případě, kdy to jinak nejde, upozorněte na to, že jeho zapnutí je potřeba pro fungování aplikace. Pokud ale nejde o věc potřebnou a důvěryhodnou, nepočítejte s tím, že si ho člověk kvůli vám aktivuje.

Zamyslete se také nad zbytečným používáním. Když kliknu na odkaz Odhlásit, je opravdu nutné ptát se znovu?

Odhlásit

Flash

Mám čerstvou zkušenost s použitím flashové aplikace jako administrace systému. Na notebooku nevidím spodní část, protože je prostě moc velká a stránkou nelze odrolovat. Celý systém se tak pro lidi s menší obrazovkou monitoru počítače stává nepoužitelným.

Co se týče reklamních bannerů a celých částí webů ve flashi, počítejte s tím, že řada lidí ho má blokovaný. Za prvé jeho množství nezřídka obtěžuje, za druhé zatěžuje prohlížeč. Pokud přijdu na web, kde se mi přes celou obrazovku zobrazí flashové okno s reklamou, už NIKDY se na web nevrátím.

—-

Hodně lidí dělá SEO. E-shopy chtějí být na prvních místech ve vyhledávačích. Platí za odkazy, za reklamu. Používají AdWords, Sklik a další PPC. Platí za texty, za luxusní grafiku. Investují zkrátka nemalé peníze do toho, aby zajistili on-line provoz na svém webu, aby přilákali návštěvníky a potencionální zákazníky, aby ohromili vzhledem a nízkou cenou nabízených produktů. Nakonec ale odradí člověka prkotinou, nefunkčností základních věcí, špatným registračním formulářem, špatnou dostupností nebo pomalým načítáním webu.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger.

Podobné články

  • HTML11. 4. 2015 Malé zamyšlení nad moderním webem a skutečnou praxí Na jedné straně stojí odborná média a blogy specialistů, na straně druhé pak skutečná praxe, skutečné weby firem, živnostníků a soukromých osob. Definujme si napřed moderní web, což […] Posted in Web
  • Proč je tak důležité testování použitelnosti10. 2. 2011 Proč je tak důležité testování použitelnosti Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně […] Posted in Web
  • O2 a ČSOB uvádí Chytrou platbu pro podnikatele2. 10. 2014 O2 a ČSOB uvádí Chytrou platbu pro podnikatele Platební karty už může přijímat každý podnikatel. O2 přináší jednoduché a cenově výhodné řešení. Náhlá porucha pračky, zabouchnuté dveře od bytu, nečekaně vysoká částka za návštěvu […] Posted in Podnikání
  • Sklik nabídne pomoc agenturám, zatím ale jenom těm největším25. 9. 2014 Sklik nabídne pomoc agenturám, zatím ale jenom těm největším Začátkem příštího roku spustí Sklik program certifikovaných agentur. Dle slov zástupců tohoto PPC systému je smyslem a cílem zpřehlednit trh agentur pro inzerenty. Základní […] Posted in Podnikání
  • LTE síť T-Mobile pro dalších 165 obcí v ČR17. 11. 2014 LTE síť T-Mobile pro dalších 165 obcí v ČR Operátor T-Mobile rozšířil od poloviny října do poloviny listopadu 2014, tedy za poslední měsíc, svou LTE síť do 165 obcí ve 41 okresech České republiky. Pokračuje tak v pokrývání […] Posted in Technika, software
  • Freetime park Stromovka se představí veřejnosti14. 10. 2008 Freetime park Stromovka se představí veřejnosti Ve čtvrtek 16. října od 16 hodin se v zasedací místnosti zastupitelstva města (vchod č. 3 historické radnice, 2. patro) koná veřejná prezentace Freetime parku Stromovka. Město tento […] Posted in Jihočeský kraj
  • Chcete svým dětem pomoci se zátěží ve škole? Soustřeďte se hlavně na snídaně a svačiny!21. 9. 2017 Chcete svým dětem pomoci se zátěží ve škole? Soustřeďte se hlavně na snídaně a svačiny! Zdravé a nutričně vyladěné snídaně a svačiny jsou základem úspěšného dne. Tělo se jednak po ránu dobře vyčistí od zplodin z předchozího dne (k čemuž potřebuje dost energie a tekutin), […] Posted in Společnost
  • Chcete představit svou službu, projekt, web? Nespamujte a napište mi.21. 9. 2010 Chcete představit svou službu, projekt, web? Nespamujte a napište mi. Od obligátního "mrkni na muj blog" jsme se dopracovali až k mnohem sofistikovanějšímu komentářovému spamu a správce webu, záleží-li mu na tom, má co dělat, aby tyto profesionální […] Posted in Podnikání
  • web8. 9. 2013 15 nejlepších SEO nástrojů, za které nezaplatíte ani halíř Pokud se pustíte do optimalizace pro vyhledávače na vlastní pěst, brzy zjistíte, že jedním z počátečních oříšků je, zorientovat se ve stovkách nástrojů. Pokud se budete chtít přidržet […] Posted in Podnikání, Web
  • 6. 6. 2014 Jak vybrat domácí tiskárnu Tiskárny dělíme podle způsobu, jakým je na papír nanášena barva. Tyto způsoby by měly být vzhledem ke svým rozdílným vlastnostem základním kritériem při výběru vhodné tiskárny pro domácí […] Posted in Technika, software
Web
použitelnost

Finance

cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné
Sázíme budoucnost
Nový grant podpoří výsadbu stromů i vodu v krajině
energie
Spotové ceny energií: Výhody a nevýhody pro koncové odběratele

Společnost

pes
Historie chovu psů: Od domestikace po moderní plemena
1984
Recenze knihy 1984 – George Orwell
kocour
Od divokých šelem k domácím mazlíčkům – kočky a lidé – tisíce let společné historie

Podnikání

asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
fleet management
Moc papírování, málo kontroly? Vsaďte na fleet management a mějte firemní vozidla pod kontrolou
automatizace
Automatizace online podnikání: Nástroje a tipy pro úsporu času

Marketing

TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát

Web

vlastní typy obsahu ve WordPressu
Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle
HTML
Hover efekt v HTML: Jak přidat interaktivitu pomocí CSS
Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát

Technika

asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!
energie
Spotové ceny energií: Výhody a nevýhody pro koncové odběratele

Cestování

Rozhledna Slabošovka
Tip na výlet: Rozhledna Slabošovka u Besednice v jižních Čechách
cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné
moře
Cesta autem do Chorvatska v roce 2025 – Co je potřeba vědět?

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti energie eshop Facebook Google historie hudba hypotéka investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC virtuální operátor Vodafone Vánoce výstava WordPress ČNB
  • Encyklopedie
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • správa webových stránek websi.cz
  • napište nám