Linkbuilding v komentářích a rel=“nofollow“
„Moc pěkný článek, tu informaci jsem už dlouho hledal. Díky.“ Objevilo se v komentáři pod článkem a samozřejmě s odkazem autora komentáře na jakýsi web o ubytování.
No budiž, proč ne, nemá smysl to řešit, nic jiného bych nedělal, kdybych se měl tímto typem spamu zabývat.
Jenže ono to pokračovalo.
Stejný komentář se objevil pod dalšími články na různých webech a já byl pořád v klidu. Ne, nebudu se tím zabývat, ztráta času, nešlo o významné články a ať si tam ten člověk (nebo robot) teda ten odkaz dá.
Pak se však stejná věta objevila na instalaci WordPressu pod systémem automaticky vygenerovaným prvním článkem. Šel jsem, prošel všechny weby a ze všech ten komentář smazal. Všechno má své hranice a tento „linkbuilder“ už to zkrátka přehnal.
rel=“nofollow“
Někdo tvrdí, že i odkazy s atributem nofollow mají svou hodnotu. Vychází to z předpokladu, že nofollow vyhledávače nemůžou a nikdy ani nemohly brát úplně vážně prostě proto, že webmasteři ho neumějí používat. Vkládají ho i tam, kam by ho vkládat neměli z obavy o své vlastní hodnocení, nebo možná i ze závisti, že by nějaké hodnocení mohli někomu (navíc zdarma) předat.
Typickým příkladem je Wikipedia, kde je atribut nofollow u všech externích odkazů, a otevřená editovatelná encyklopedie je tedy zřejmě tím největším příkladem nepochopení a diletantství.
K čemu tedy nofollow slouží
Z pohledu majitele webu tak může nofollow posloužit v případě, že chce mít odkazy pod kontrolou a například k těm v komentářích se nehlásit. Označí je za nedůvěryhodné a z jeho pohledu je všechno v pořádku (zde je ovšem další prostor ke spekulacím). Z pohledu linkbuildera je rovněž všechno v pořádku, protože takový odkaz má svou hodnotu (byť pochybnou a ne úplně prokázanou) a majitel se o to přitom moc nestará, protože věří, že spamem není nijak ohrožen.
Kdo tedy přijme tyto informace za správné, tomu pak nevadí vkládat odkazy do starých, a někde i do těch nových, článků na blogy a získat tak velké množství zpětných odkazů s minimálním úsilím. Navíc u toho může dělat z autora blbce a pochválit ho, takže ten si pak takového komentáře ještě považuje.
Kde je hranice
Technická stránka věci je tedy celkem jasná. Nemá smysl se dohadovat, pokud neexistují důkazy. Ano, četl jsem pohádku o nofollow a další texty. Neviděl jsem ale výsledky žádného testování a osobně mám za to, že získávat cíleně odkazy s rel=“nofollow“ je ztráta času.
Zbývá ale stránka morální, ta z pohledu majitele webu. Všichni máme v dnešní době málo času a každý skutečný komentář má svou hodnotu. Komentující by tedy měl mít možnost odkaz vložit, je to pro něj motivující a není nic špatného na tom, že komentuje tak trochu i kvůli tomu. Vedlejším efektem linkbuildingu může být vlastně navazování nových vztahů, diskutování o problému a jeho řešení. Tedy pokrok.
Pokud se to nepřehání a není z toho spam.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz