• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Drupal: Nastavení URL aliasů

Drupal: Nastavení URL aliasů

Luboš Kudláček 10. 8. 2010     Rubrika:  Web   

Pěkné odkazy, SEO odkazy, pěkné adresy stránek.

Jako všechno v Drupalu, ani URL aliasy v něm nejsou řešeny automaticky. Uživatel si musí trochu pohrát s nastavením, zařídit si, aby z URL zmizely nepřípustné znaky (a případně diakritika), a postarat se o to, aby všechno fungovalo jak má. I malá chybička může způsobit velké nepříjemnosti.

Za normální situace ihned po instalaci Drupalu mají odkazy stránek onen známý nepříjemný tvar s otazníkem, který mnoho lidí zavrhuje jako nevhodný. (Důvody nemá cenu rozebírat a dalo by se o nich i poměrně obsáhle polemizovat.)

Součástí instalačního balíčku je však modul Path, který zařídí přeměnu trvalých adres všeho obsahu do uživatelem definované podoby. Velkou výhodou je, že URL může mít opravdu jakýkoli tvar a u každého vytvářeného (nebo editovaného) obsahu jej můžete libovolně zapsat. Nastavení zmíněného modulu najdete pod odkazem Administrace – Prvky webu – URL aliasy.

Automatická tvorba URL aliasů

Nevýhodou řešení pouze s modulem Path je skutečnost, že uživatel musí všechny adresy zadávat ručně, což je za prvé zdlouhavé a mnohdy nepříjemné, za druhé byste si museli pamatovat strukturu webu a zadávat ji vždy do cesty URL (pokud na takových drobnostech bazírujete).

K dispozici je proto modul Pathauto, který umí automaticky vytvářet odkazy dle předchozího nastavení, které najdete na stránce s aliasy (tedy zase cesta Administrace – Prvky webu – URL aliasy – v horní části odkaz Automatický alias.)

Nastavení automatických aliasů

Celá konfigurace se dělí na několik částí. V té první s názvem Obecné nastavení můžete zvolit oddělovač slov v titulku (typicky je to pomlčka), největší možnou délku aliasu a potom také dvě velmi důležité věci.

Ta první se týká Akce při aktualizaci:

Akce při aktualizaci aliasů - Drupal

Akce při aktualizaci aliasů - Drupal

Toto nastavení je velmi důležité a ve výchozím stavu po instalaci modulu „chybně“ nastavené. Tedy subjektivně chybně. Když to vezmeme od možnosti poslední (Vytvořit nový alias, starý smazat), tak tato znamená, že při editování obsahu ve smyslu změny nadpisu, z něhož je alias typicky vytvářen, dojde ke změně podle názvu nového. Prostřední možnost (Vytvořit nový alias, stávající ponechat funkční) v takovém případě vytvoří další alias a první na obrázku zatržená možnost (Nic nedělat, ponechat stávající alias) znamená, že se při změně nestane vůbec nic. To je také většinou nejlepší řešení, protože již zavedená adresa třeba článku by se z mnoha důvodů neměla změnit. A pozor! Toto nastavení se týká všech aliasů, tedy třeba i těch pro taxonomii (kategorie, štítky).

Druhá důležitá věc se týká znaků obsažených v URL. Pokud zatrhnete políčko s popiskem Před vytovřením aliasu přeložit na správný formát, nebudete mít v adresách diakritiku a nevhodné znaky, které do URL nepatří. Fungování je podmíněno přítomností souboru s názvem i18n-ascii.txt v adresáři Pathauto. Ten tam již je, jmenuje se i18n-ascii.example.txt. a stačího tedy přejmenovat.

Nastavení cesty

V dalším kroku bude uživatele zajímat, jakým způsobem a z čeho budou jednotlivé adresy trvalých odkazů poskládány. Tyto možnosti najdete v Nastavení cesty uzlu (článek, stránka, nebo jakýkoli další typ obsahu, který třeba sami vytvoříte), Nastavení cesty fóra (zde jde o taxonomii, český překlad však zní takto) a Nastavení uživatelských cest.

Na obrázku je vidět nastavení cesty uzlu zde na Netzinu. Jak je vidět, můžete nastavit různé formáty pro různé typy obsahu, například URL tiskové zprávy vypadá jinak, než URL článku.

Nastavení cesty uzlu

Nastavení cesty uzlu

K dispozici je kromě [title-raw] (ten vloží do URL nadpis obsahu) ještě mnoho dalších značek, takže můžete použít automaticky v URL třeba kategorii a podobně. Takzvané nahrazovací vzorky jsou v nastavení k dispozici.

Po uložení nastavení modulu bude tento vytvářet aliasy za vás. Nutno dodat, že konkrétní podobu má uživatel možnost ovlivnit při psaní či editování (jak je vidět na dalším obrázku) a zajímavá je také skutečnost, že při změně popisovaného nastavení zůstanou již existující aliasy zachovány. Jejich seznam je na stránce modulu Path a je možné je tam i později měnit, nebo dokonce mazat.

Nastavení URL pod článkem

Nastavení URL pod článkem

Drupal dává v kombinaci s těmito moduly pro nastavení „pěkných odkazů“ dost široké možnosti a prakticky neexistuje žádné omezení při jejich tvorbě.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • UPC představuje nové internetové tarify pro živnostníky a podnikatele14. 10. 2013 UPC představuje nové internetové tarify pro živnostníky a podnikatele Noví i stávající zákazníci z řad živnostníků a podnikatelů mohou od 1. listopadu využít nových tarifů specializované divize UPC Business. V těch dojde k navýšení rychlostí až na 250 […] Posted in Technika, software
  • 21. 6. 2015 Karlovy Vary stojí o českou klientelu O lázních v Karlových Varech můžeme právem prohlásit, že jsou mezinárodně nejznámější, nejnavštěvovanější, nejproslulejší a nejstarší. Svou slávu odvozují od císaře Karla IV., který je […] Posted in Cestování a turistika
  • Antifacebook startuje 15. září7. 9. 2010 Antifacebook startuje 15. září Přemýšleli jste někdy o tom, jak může Facebook naložit s osobními daty? Podle pravidel užívání se jeho majetkem stane vše, co na něj uživatel napíše a nahraje. To není příliš povzbudivé, […] Posted in Web
  • Fraxion payments – zpoplatnění obsahu webu21. 9. 2010 Fraxion payments – zpoplatnění obsahu webu Již jednou zde byla řeč o zpoplatnění obsahu webových stránek, konkrétně šlo o zpřístupnění obsahu pouze po zaplacení platebním systémem PayPal. V zahraniční se však objevují i další […] Posted in Web
  • Operátoři vyslyšeli naše prosby. Data padají z nebe!28. 4. 2017 Operátoři vyslyšeli naše prosby. Data padají z nebe! Svět nás může potěšit řadou malých i velkých událostí. Slunečným a teplým počasím, nově vyvinutým lékem proti závažné nemoci nebo dokonce ukončením válečného konfliktu. Tentokrát jsou to […] Posted in Technika, software
  • Nejčtenější elektronická kniha v ČR? Burza srozumitelně!25. 9. 2013 Nejčtenější elektronická kniha v ČR? Burza srozumitelně! Společnost eReading.cz slaví v září již tři roky od vstupu na český trh. Za tu dobu stihla vydat více než 176 tisíc licencí na elektronické knihy a vyvinula dokonce i několik generací […] Posted in Podnikání
  • Web upozornění22. 2. 2012 Jak Google upozorňuje majitele webu na malware I když nebudete používat Nástroje pro webmastery, Google se bude snažit informovat vás v případě, že na vašem webu detekuje škodlivý kód. Jde o e-mail odeslaný na osm typických adres a […] Posted in Web
  • 15. 7. 2019 Finanční poradci mohou pomoci, musíte se ale obrátit na ty zkušené Poradenství v oblasti financí u nás nemá úplně ideální zvuk. Mnohdy se lidé domnívají, že se snaží finanční poradce pouze vnutit určité služby, aby získal vytouženou provizi. Na trhu dnes […] Posted in Finance, ekonomika
  • ČSOB uvádí předplacené platební karty14. 10. 2014 ČSOB uvádí předplacené platební karty Plnohodnotná platební karta bez nutnosti vlastnit bankovní účet přichází do Česka. Skupina ČSOB vyvinula unikátní platformu, díky které mohou firmy svým zákazníkům nabízet vlastní platební […] Posted in Technika, software, Finance, ekonomika
  • ČT24: Speciál Sčítání lidu, domů a bytů 2011 – 26. 2.24. 2. 2011 ČT24: Speciál Sčítání lidu, domů a bytů 2011 – 26. 2. Po deseti letech navštíví letos české domácnosti sčítací komisaři. Všechny potřebné informace související se Sčítáním lidu, domů a bytů 2011 nabídne svým divákům také Česká televize ve […] Posted in Společnost
Web

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

chytrá domácnost
Smart domácnosti: Co všechno už zvládnou, jak mění naše domovy a zjednodušují život
5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC virtuální operátor Vodafone výstava WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám