• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Co je web a jak funguje

Co je web a jak funguje

Luboš Kudláček 8. 2. 2010     Rubrika:  Web   

Pochopení základního principu je velmi důležité. Co to je vlastně ta webová stránka, proč se zobrazí v prohlížeči uživatele a jakým způsobem?

Webová stránka je dokument – hypertextový dokument. Stejně jako můžete dokument vytvořit v aplikaci Microsoft Word a bude mít příponu DOC, případně DOCX, dokument „webová stránka“ má příponu HTML, HTM či jiné. Je přenášena ze serveru na základě požadavku uživatele na její adresu.

Takže přesněji. Internet je síť propojených počítačů. Na pevném disku jednoho počítače jsou uloženy dokumenty (hypertextové dokumenty) a odtud se po síti načítají do prohlížeče čtenáře, který je chce zobrazit. Zobrazí je zadáním jejich URL adresy a prohlížeč je potom vykreslí jak je mu nadiktováno pomocí HTML značek ukrytých v hypertextovém dokumentu.

A ještě jednou. Pokud napíšete v obyčejném textovém editoru slovo „Ahoj“, uložíte soubor a jeho příponu změníte z TXT na HTML, máte hypertextový dokument. Ten umístíte někam na server/webhosting a zařídíte připojení adresy (pořídíte si doménové jméno, např. www.netzin.cz). Za předpokladu, že dokument pojmenujete pozdrav.html, pak když kdokoli ve svém prohlížeči zadá adresu http://www.netzin.cz/pozdrav.html, uvidí na obrazovce monitoru vámi napsané slovo „Ahoj“.

(Z adresy je patrné, že soubor je přenášen přes protokol http:// – všechny webové stránky jsou přenášeny právě tímto způsobem.)

Podstatné je, že tímto způsobem můžete vytvořit opravdu web, i když slovo Ahoj pochopitelně nestačí. Prohlížeči uživatele je totiž potřeba sdělit, jakým způsobem má toto slovo vykreslit, jak ho má vlastně zobrazit, aby to nebylo tak nudné. K tomu slouží značkovací jazyk HTML (HyperText Markup Language). Stačí, když slovo Ahoj vložíte mezi dva tagy (tak se říká těm HTML značkám), přičemž každý tag je uzavřen ve špičatých závorkách.

Potom tedy stačí, když vaše slovo uzvařete třeba takto:

<p>
Slovo – text
</p>

A hned to znamená, že váš text je v odstavci, neboť tag <p> je právě odstavec.

Aby toho nebylo málo, přichází na řadu styly (CSS). Těmi můžete prohlížeči čtenáře zase říct, jak ten odstavec vlastně vypadá. Jak je vzdálen od textu nad a pod ním, nebo třeba jakou v něm má barvu písmo či jaké má celý odstavec pozadí (barva, obrázek). A další věci.

Až budete psát skutečné webové stránky, bude mít každá ve zdrojovém kódu (to jsou ty tagy a text) hlavičku a v ním bude připojen odkaz na stylopis. Opět stačí, když v obyčejném textovém editoru vytvoříte soubor třeba s názvem styl a jeho příponu změníte z TXT na CSS.

Tip: všechny názvy souborů se z praktických důvodů píšou malými písmeny a bez diakritiky!

Do něj potom napíšete třeba:

p {color:blue}

A písmo v odstavci bude mít modrou barvu.


To je tedy naprostý základ tvorby webu. Můžete používat všelijaké aplikace, které HTML značky píšou za vás (wysiwyg editory), nebo rovnou pro svůj web použijete hotovou webovou aplikaci (redakční systém), ale pokud nebudete rozumět tomu, co opravdu děláte, v budoucnu zjistíte, že vám to při tvorbě opravdového webového projektu chybí.

Nepodceňujte základy, pokud chcete úspěšný web.


Seznam HTML tagů k dalšímu studiu najdete na Jakpsatweb.cz, my se budeme v tomto rychlokurzu věnovat pouze těm nejdůležitějším.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku18. 5. 2025 Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku Dětská hřiště představují nejen místo zábavy, ale také zrcadlo doby a jejího přístupu k výchově, bezpečnosti a vnímání rizika. Zatímco dnes se prolézačky testují podle přísných norem, […] Posted in Společnost
  • Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát27. 11. 2024 Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát Jak udělat váš web atraktivní pro vyhledávače i návštěvníky? Interní odkazy jsou klíčem, který otevírá dveře nejen lepší optimalizaci pro vyhledávače, ale i spokojenějším návštěvníkům. V […] Posted in Web, Marketing
  • 13. 7. 2015 Boj s nelegálními imigranty bude stát příští rok přes miliardu korun Jenom letos bude stát řešení dopadů uprchlické krize 234 milionů. Ministerstvo vnitra chce na příští rok další miliardu. O přidělení 234 milionů rozhodla vláda dnes, příští rok ale bude […] Posted in Společnost
  • Omezujeme výdaje a saháme na dno finančních rezerv, přiznali Jihočeši v průzkumu17. 3. 2021 Omezujeme výdaje a saháme na dno finančních rezerv, přiznali Jihočeši v průzkumu Obavy o finanční potíže má 6 z 10 Jihočechů. Bezmála třetina už přišla o část svých příjmů. Finanční problémy řeší většina domácností omezováním svých výdajů. Ukázal to průzkum Poradny při […] Posted in Finance, ekonomika, Jihočeský kraj
  • Navigace na webu9. 8. 2013 Drobečková navigace na WordPressu – plugin Breadcrumb NavXT Psal jsem již o drobečkové navigaci z pohledu SEO (starý článek, který by potřeboval doplnit) a zmiňuje se o ní také předchozí článek Ideální URL příspěvků/článků na WordPressu. Dnes […] Posted in Web
  • Bobová dráha v Harrachově slaví 10 let od otevření11. 6. 2014 Bobová dráha v Harrachově slaví 10 let od otevření Provozovatel historicky první bobové dráhy na území České republiky otevřel 15. 7. 2004 druhou 1000 metrů dlouhou bobovou vzdálenou 600 metrů od centra Harrachova. Tato dráha nyní oslaví […] Posted in Cestování a turistika
  • 18. 1. 2019 Psa má 46 % jihočeských domácností a majitelé za péči o něj vynaloží 12 400 Kč ročně Říká to průzkum České spořitelny, podle kterého si život bez domácího mazlíčka neumí život představit 63 % lidí žijících v Jihočeském kraji. Pořizovací náklady za všechny mazlíčky, které […] Posted in Jihočeský kraj
  • WordPress 3.0 je tady!17. 6. 2010 WordPress 3.0 je tady! Před malou chvílí byla vydána ostrá verze WordPress 3.0. Přináší mnoho oprav a řadu významných změn, o kterých jsem zde na Netzinu již informoval (rubrika WordPress). Podívejte se na […] Posted in Web
  • WordPress pro Android vylepšen4. 11. 2010 WordPress pro Android vylepšen Pokud vlastníte mobilní zařízení s operačním systémem Android, můžete pro blogování na WordPressu používat speciální pro tyto účely určenou aplikaci. Jmenuje se prostě WordPress, je šířena […] Posted in Web
  • Mechanická, nebo membránová? Jaké hlavní typy klávesnic jsou nyní na trhu15. 1. 2025 Mechanická, nebo membránová? Jaké hlavní typy klávesnic jsou nyní na trhu Klávesnice jsou nezbytnou součástí každého počítače. Ačkoli se na první pohled mohou zdát podobné, existuje mnoho různých typů klávesnic, které se liší svým designem, funkcemi a […] Posted in Technika, software
Web

Výběr redakce

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
profylaxe tiskárny
Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!

Podnikání

vývoj
Od nápadu k realitě: Jak se rodí produkt krok za krokem
web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
Webhosting Weblobe

Finance

osobní rozpočet
Jak si sestavit osobní rozpočet, který funguje
hypotéky
Hypoteční trh na jaře ožil: Duben přinesl silná čísla i přes mírné zpomalení

Web

web
Bez kvalitního webu to nejde: Proč je web srdcem online podnikání
A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy

Marketing

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Technika

Internet věcí
Internet věcí: Co to je a jak to mění průmysl
Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší

Společnost

Dětské prolézačky
Jak jsme si hráli tehdy a dnes: Dětské prolézačky, bezpečnost a proměna přístupu k riziku
dentální hygiena
Dentální hygiena: Neviditelný hrdina vašeho zdraví, který vás může zachránit před víc než jen kazem

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone výstava WordPress ČNB

Archiv

  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám