• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Marcel Kupka 25. 5. 2010     Rubrika:  Web   

S psavci je to těžké. Kdo dá dohromady jednoduchý rým, třeba „včera v noci, brzy k ránu, pekl jsem si vránu. Náhle do pokoje, tiše se mi havran, vkrad a krák: vránu, družku moji již nesníš nikdykrát!“ se cítí být hned Poe-tistou. Kdo poutavě a v barvách popíše, jak sedláci vyvádějí krávy na pastvu a jedna se jim splaší a oni ji honí, cítí se být Hemingwayem, který právě prožívá fiestu.

Stejně těžké jako s psavci je to s copywritery. Nadějný jinoch napíše na zadání z Placly.cz (systém na prodej odkazů, zahalený do oparu rádoby prodeje rádoby PR článků) „píár“ článek (rozuměj: obalí alfu a omegu dnešního internetového světa, takzvaná keywords, nasázená vedle sebe s kadencí kulometné dávky, slovním balastem, který zdánlivě říká vše a přitom nic) a má pocit, že je ten nejlepší a nejúžasnější copywriter na světě. Copywriting pro něj vypadá jednoduše. Tedy, vypadá, on vlastně jednoduchý je. Ale s psaním nemá (skoro) nic společného.

Nyní odbočme. Copywriter může být samozřejmě dobrý řemeslník. Stačí znát ty správné postupy a být zručný. A pilný. Umět se ohánět zednickou lžící je jednoduché, pokud je člověk manuálně zručný a naučí se to. Umět se ohánět slovem není jiné – manuální zručnost je zde nahrazena zručností verbální, pílí a cvičením se pak dá vypěstovat skvělý cit pro vytříbený styl.

Nemám nic proti řemeslnému psaní, naopak, obdivuji každého, kdo se dokáže naučit ty nejúčinnější postupy jak verbalizovat myšlenkové pochody tak, aby měly hlavu a patu. Člověk se může naučit postupům, jak texty dovést od úvodu a zápletky až ke katarzi přesně podle modelu antické tragédie, může se naučit, jak napsat fejeton, úvahu, glosu, povídku nebo novelu, může si, pokud se zabývá copywritingem, nastudovat postupy, které vedou ke call to action, modle všech copywriterů, a k dalším trikům, které pomáhají utáhnout nevědomého (i vědomého) návštěvníka webu na vařené nudli a zkonvertovat ho v zákazníka.

Copywriter se může naučit praxí účinně využívat rodu činného (u sloves), může se naučit, že dobře položená otázka je mnohem účinnější „postrkovaní“ nástroj než odstavec oznamovacích vět a že dvě otázky po sobě už jsou přespříliš a obtěžují.

Konec odbočky. Položme znovu otázku – proč je v copywritingu psaní až na posledním místě? Protože copywriting je především tvůrčí proces, a ten, jak známo, potřebuje na svém počátku impuls, aby se mohl spustit. Tím impulsem není nic jiného než Nápad, nejlépe pak takový, který napadne jednoho člověka z tisíce. Nebo ještě lépe, z miliónu. Nejlépe pak vás. Nebo mě.

Mít Nápad, to je 99% copywritingu (teď trochu přeháním, ono to bude někde mezi 98-99%), samotné psaní už je řemeslná činnost, které se dá při troše dobré vůle naučit.

Možná se vám zdá, že trochu přeháním. Nezdá, skutečně přeháním, ale jen málo. Skutečně dobrý copywriter nenabídne klientovi jen psaní, nabídne mu nápad, něco, co jeho konkurence nemá. Jeden příklad za všechny – prodejce střešních krytin chtěl texty, aby „lidi ty tašky kupovali a hlavně, aby to na gůglu vylezlo nahoru.“

Navrhl jsem, že bychom mohli udělat něco, co konkurence nemá – namísto sice hezkých, ale nicneříkajících, fotografií v sekci „Reference“ jsme vytvořili několik referenčních příběhů (skutečných, ne smyšlených), kde jsme ukázali, jak se prodávaná střešní krytina chová v různých prostředích – v horách, kde na střeše leží půl roku metr sněhu, na domě, který má narušenou statiku nebo na budově, která je památkově chráněná.

Na začátku nebylo Slovo. Na počátku byl Nápad. Samotné psaní bylo už jen řemeslo.

Autor:   Marcel Kupka

Podobné články

  • Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic25. 6. 2013 Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic Téměř dvě třetiny domácností v současnosti naladí 10 až 25 televizních stanic a až 19 % jich přijímá 51 a více programů. Uvádí to aktuální výsledky Kontinuálního výzkumu, který se […] Posted in Technika, software
  • Tipy na propagaci webu – část druhá31. 1. 2010 Tipy na propagaci webu – část druhá V článku o prvotní propagaci nového webu bylo zmíněno několik věcí, které si zaslouží rozvést a přidat ještě další tipy. Registrace do katalogů pochopitelně nestačí a nestačí ani ruční […] Posted in Podnikání
  • Pražská karta – způsob, jak využít Opencard naplno7. 6. 2011 Pražská karta – způsob, jak využít Opencard naplno Ať už je váš názor na Opencard jakýkoliv, jistě uznáte, že myšlenka, využít ji i jinak než jako tramvajenku, není špatná. Karta, jež slouží rovněž jako průkazka do Městské knihovny nebo […] Posted in Ostatní články
  • Google.cn končí22. 3. 2010 Google.cn končí Jak již Google informoval, nechce nadále cenzurovat své služby dle diktátu čínské vlády. Dnes David Drummond, viceprezident pro rozvoj společnosti a ředitel právního úseku, zveřejnil […] Posted in Ostatní články
  • Po nové lávce se lidé mohou projít už v sobotu15. 11. 2012 Po nové lávce se lidé mohou projít už v sobotu V režimu předčasného užívání bude lávka u Budvar arény plně funkční už v sobotu 17. listopadu 2012. „Teprve potom ji čeká kolaudace, té ale bude ještě předcházet opláštění bočních částí […] Posted in Jihočeský kraj
  • Dušan Janovský: Jsem webař 1.0 a asi jím chci zůstat20. 4. 2010 Dušan Janovský: Jsem webař 1.0 a asi jím chci zůstat Rozhovor s Dušanem Janovským především o webu a jeho tvorbě. Dušan Janovský je autorem dle mého názoru nejrozsáhlejšího a nejkvalitnějšího webu zaměřeného na tvorbu webových stránek. […] Posted in Web
  • Nová generace komunikačních řešení od Microsoftu se bude jmenovat Lync14. 9. 2010 Nová generace komunikačních řešení od Microsoftu se bude jmenovat Lync Kompatibilní hardware a software již představilo přes třicet partnerů Microsoftu. Společnost Microsoft představila ve verzi „release candidate“ Microsoft Lync [čte se “link”], třetí […] Posted in Technika, software
  • Instalace multi-WordPressu18. 1. 2011 Instalace multi-WordPressu S verzí WordPressu 3.0 přišla velká změna v podobě spojení klasického WordPressu a WordPressu MU. Aby bylo vůbec možné k instalaci sítě webů přistoupit, je potřeba udělat několik […] Posted in Web
  • Pozor na neštovice v těhotenství20. 6. 2015 Pozor na neštovice v těhotenství Bavíme-li se o neštovicích u dětí, tedy o nemoci, kterou si prožije téměř každý člověk již v útlém věku, myslíme tím neštovice plané (Varicella). Pravé neštovice (Variola) jsou smrtelně […] Posted in Společnost
  • Barva inzerátu Google20. 10. 2017 Tipy na dárky k Vánocům – 2. část: Dárky pro muže Čím je člověk starší, tím více se odlišuje od svých vrstevníků. Pokud tedy chcete obdarovat muže, musíte jej alespoň trochu znát - přes to se ale pokusíme o pár základních […] Posted in Finance, ekonomika
Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám