• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Části SEO a návrat ke kořenům

Části SEO a návrat ke kořenům

Luboš Kudláček 19. 4. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Části SEO – co všechno do optimalizace pro vyhledávače/hledající uživatele patří. A proč.

Neexistuje žádná vysoká škola optimalizace, žádná SEO fakulta, žádná střední škola SEO, neexistuje dokonce jen jediný školní předmět, jehož náplní by SEO bylo.

Termín SEO vznikl kvůli vyhledávačům. Dokud neexistovaly (nebo nebyly tak významné), mohli jste také optimalizovat pro hledající uživatele, ale nikdo na to nebyl SEO expertem. Nikdo vám nepovídal o zdrojovém kódu, nikdo neoptimalizoval pro vyhledávač, všechny tvůrce zajímali pouze lidi.

Vyhledávače potom přišly se svými algoritmy na vyhodnocování obsahu webů a jejich hodnocení (konkrétně úspěch Google je postavený právě na tom) a bylo třeba říct, co vyhledávač zajímá a jak svůj web udělat lépe i pro něj. Tvorba webu se tak vlastně časem rozštěpila na tu klasickou a potom na, mnohdy špatně pochopenou, optimalizaci pro vyhledávače.

SEO se dále časem formovalo podle toho jak dokonalé byly vyhledávače a co se na ně dalo použít. Nemálo lidí na tom vydělalo peníze, ale prakticky šlo vždy jenom o nějakou soustavu „triků“, z nichž některé jsou spekulativní a jiné si třeba někdo chrání jako své know-how. Tak si můžeme mimochodem vysvětlit i pojem tajné SEO triky, který působí sice trochu magicky, nicméně na zkušenostech konzultanta, které si chrání a nešíří všude po internetu (nebo v knihách), není nic zvláštního.

Z optimalizace pro vyhledávače se stal následně lukrativní byznys, protože na první straně výsledků hledání prostě není místo pro všechny komerční weby na jedno jediné klíčové slovo. Tvůrci webů musí neustále pracovat na zlepšeních, musí cílit na všechny komerční fráze, které by mohl někdo do vyhledávače zadat, a musí se zabývat každou prkotinou, jež by mohla mít na pozici na SERP nějaký vliv.

SEO se tak s rostoucí konkurencí neustále nafukuje. Každá maličkost, která může rozhodnout o příchodu návštěvníka na web se řeší. Někdo se dokonce v rámci SEO zabývá i tím, co potom na webu s návštěvníkem udělá. (Zaujme ho textem, obrázkem, kam ho povede atd.) Stručně řečeno, do optimalizace někteří konzultanti (experti, odborníci, specialisté) počítají úplně se vším, tedy i s orientací pouze na uživatele.

Dělení SEO

Jak jsem zmínil hned v úvodu, neexistuje žádná skutečně vědecká definice SEO. Všechna fakta pocházejí od odborníků, kteří je nějakým způsobem písemně zaznamenali a tudíž přišli s všobecně uznanou definicí. Oni jsou těmi vědci, ale v tak komplikovaném, nejasném a měnícím se oboru může i expert „zaspat“.

Optimalizaci můžeme dělit na:

  1. on-page faktory (kód, text, metadata, titulky, nadpisy)
  2. off-page faktory (ovlivnění jinými weby – zpětné odkazy, jejich druh, tvar a váha)

Obě části SEO spolu souvisí. Typickým příkladem SEO techniky je budouvání sítě webů se zaměřením na jedno téma (finance, půjčky, bydlení atd.) Každý z webů má perfektně vyřešené on-page faktory a pomocí ostatních webů řeší off-page faktory. K tomu přidá několik placených článků, registraci do katalogů a další formy linkbuildingu, které zná. Snaží se tak dosáhnout předních příček na SERP a možná i výsledky tapetovat.

Lidské nedorozumění

Na internetu jsou lidé schopní hádat se spolu kvůli maličkostem. Někdo bude rovnou tvrdit, že kvalita zdrojového kódu do SEO nepatří. Jiný člověk bude upozorňovat na maličkost, kterou lidé v rámci optimalizace svého webu dělají, protože podle něj prý vliv na SEO nemá. Tedy: Nemá vliv na pozici na stránce s výsledky. Další člověk pak bude tvrdit: No jo, jste první, ale k čemu to je, když člověk z vašeho webu hned odejde? Nic nekoupí? Inu, jde o ten provoz. O ten provoz pocházející z vyhledávačů, odpoví mu zase někdo jiný. Provoz je prvořadý, pak může vhodný odborník na použitelnost dovést uživatele k nákupu či jiné akci.

Návrat ke kořenům

Po všech mýtických představách o SEO se postupně vracíme ke kořenům. Podvody na vyhledávače přestávají fungovat (dlouhodobě určitě) a celé šílenství vlastně mělo jeden velký pozitivní efekt: Lidé se naučili dobré weby psát. Jak z hlediska kódu, tak použitelnosti.

Vyhledávače jsou lepší než dřív a nestále pracují na tom, aby se co nejvíce přiblížily lidské inteligenci a lidskému vnímání světa.

Především z tohoto důvodu se začíná prosazovat názor, že tvorba webu pro lidi je zároveň SEO. Další techniky na přilákání (title, descritpion) jsou vedlejším, již přirozeným, efektem při vývoji projektu.

Bublina SEO praská. Lidé už se nemusí zabývat maličkostmi, stačí používat zdravý rozum.

A zase optimalizovat především pro lidi.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic25. 6. 2013 Téměř dvě třetiny domácností naladí 10 až 25 televizních stanic Téměř dvě třetiny domácností v současnosti naladí 10 až 25 televizních stanic a až 19 % jich přijímá 51 a více programů. Uvádí to aktuální výsledky Kontinuálního výzkumu, který se […] Posted in Technika, software
  • Firmy-CZ.cz – pokus o podvod?22. 9. 2010 Firmy-CZ.cz – pokus o podvod? Na mou adresu dorazil e-mail, že do 30.9.2010 je nutné k firemnímu zápisu v katalogu na adrese www.firmy-cz.cz přidat IČ, jinak bude tento zápis nenávratně smazán. Zpráva obsahuje mimo […] Posted in Ostatní články
  • Google+ zatím Facebooku na paty nešlape17. 1. 2012 Google+ zatím Facebooku na paty nešlape Českému komunitnímu rybníku vládne Facebook. Kromě něj se ročních nárůstů dočkaly jen ČSFD, LinkedIn a Google+. Posledně jmenovanému však ještě nenarostly zuby, aby mohl poměřit své síly s […] Posted in Web
  • Seznam.cz mění slogan a rozjíždí reklamní kampaň10. 1. 2011 Seznam.cz mění slogan a rozjíždí reklamní kampaň Největší tuzemský vyhledávač se české veřejnosti připomene rozsáhlou reklamní kampaní, která startuje 12. ledna. Zároveň mění i svůj slogan. Cílem kampaně je podle mluvčí Seznamu […] Posted in Web
  • Zálohujte svá data zdarma v cloudu19. 1. 2015 Zálohujte svá data zdarma v cloudu Rodinné fotografie, dokumenty nejrůznějšího druhu, videa a další typy souborů, to všechno jsou data, o která můžete navždy přijít. I pevný disk v počítači stejně jako DVD disk má svou […] Posted in Technika, software
  • Diakritika v českých doménách opět odmítnuta13. 2. 2013 Diakritika v českých doménách opět odmítnuta Proti IDN, tedy diakritickým znakům v CZ doménách, se tentokrát vyslovilo 68 procent respondentů z řad individuálních uživatelů internetu a 71 procent oslovených zástupců […] Posted in Web
  • 3. 1. 2018 4 situace, kdy vám přijde vhod rychlá nebankovní půjčka Nikdy neříkejte nikdy. Ačkoliv byste měli na půjčku hledět jako na poslední možné řešení, jsou situace, kdy se rychlá finanční injekce hodí víc než cokoliv jiného. Připravili jsme pro vás […] Posted in Finance, ekonomika
  • Google +1 jako tlačítko na web1. 6. 2011 Google +1 jako tlačítko na web Majitelé webů si nyní mohou na své stránky přidat tlačítko +1. Dají tak možnost návštěvníkům a čtenářům, aby vyjádřili webu podporu a doporučili jej ostatním. Jde o obdobu tlačítka +1 […] Posted in Web
  • Windows dá uživatelům vybrat prohlížeč24. 2. 2010 Windows dá uživatelům vybrat prohlížeč Začalo to před nějakým časem stížností společnosti Opera software na monopolní chování firmy Microsoft. Nejen Opeře se ale nelíbil vysoký podíl prohlížeče Internet Explorer a poté, co se […] Posted in Technika, software
  • Logo O221. 8. 2011 Neomezené volání. Kdo je nejlevnější? Každý z našich tří mobilních operátorů má ve své nabídce tarif, kde lze za určitý měsíční paušál volat neomezeně do všech mobilních i pevných sítí. Využívají ho podnikatelé, ale i […] Posted in Technika, software
Podnikání Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám