• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Monetizace webu – aneb jak pasivně vydělat peníze

Monetizace webu – aneb jak pasivně vydělat peníze

Luboš Kudláček 16. 6. 2010     Rubrika:  Podnikání   

PenízePřehled možností pasivního výdělku na internetu s vlastním webem.

Zahrnuje PPC, Affiliate, přímý prodej klasické reklamy, prodej odkazů a prodej článků (PR).

V první řadě je třeba říct, že slovem pasivní je v tomto článku myšleno především vydělávání na nekomerčních webových stránkách. Vydělat můžete na svém weblogu, magazínu, webu s informacemi nebo konkrétní aplikací zajímavou pro uživatele. V případě e-shopů a firemních webů s nabídkou služeb jde sice také o podnikání přes internet, ale zisk už je závislý na přímém komerčním provozu.

Pasivní tedy v tomto světle nutně neznamená, že není potřeba odvést nějakou práci. Práce je potřeba vždy. Ať už píšete dlouhodobě svůj blog (jste tedy aktivní), nebo věnujete čas a peníze výstavbě statických neměnných stránek (později pasivní), vždy musíte něco udělat, a to něco není jednoduché.

V zásadě platí, že odfláknutá rychlokvaška vám možná něco vydělá, ale ne dlouhodobě. Mám na jazyku pletenec myšlenek, ale velmi stručně bych to řekl asi takto:

Nemůžete se spoléhat pouze na provoz z vyhledávačů.

Malému webu se online provoz odjinud hůře zajišťuje.

Nejméně náročný a nejziskovější je velký statický web.

Nemyslete si, že uděláte druhý Seznam.

Obecně vzato jsou právě malé weby na ústupu. Je to proto, že na Internet vstupuje mnoho nových lidí a firem, které investují peníze do rozsáhlejších věcí. Miniweb s unikátní informací může být úspěšný do té doby, než o tom někdo napíše velký web. Jediným řešením pro udržení stabilního zisku je velká síť miniwebů.

PPC

Platba za proklik je asi tím nejjednoduším způsobem monetizace. U nás je jich několik (na této stránce seznam PPC), ale nejúspěšnější jsou ty napojené nejen na obsahovou síť, ale také na vyhledávač. U nás tedy AdSense a Sklik.

Oba dva systémy je nutné otestovat na konkrétní obsah. Například při testování Skliku jsem zjistil poměrně rychle, že web se zaměřením na literaturu vydělává na stejném počtu prokliků o dost méně, než jiný web zaměřený na finance.

Počet kliků (první sloupec) a provize partnera (poslední sloupec)

Zisk Sklik

Zisk Sklik

Je to logické, protože záleží na míře konkurence v oboru a tudíž ceně prokliku (což poznáte nejlépe jako inzerent), ale stejně mi připadá, že AdSense dokáže vydělat více i na méně lukrativních místech.

Takže tak: Pokud hodláte svůj web monetizovat přes PPC, přemýšlejte o oboru a zjistěte si, jaká je v tom oboru konkurence jak pro vás, tak pro inzerenty.

Affiliate

Přiznám se, že tento způsob monetizace používám hodně nerad, zvlášť když není konkrétní affiliate program propojený s platbou za klik (vyplacení klidně podmíněné alespoň jednou objednávkou).

Každopádně systém funguje tak, že pokud přes vás přijde na cílový web člověk, který se stane zákazníkem, dostanete z jeho nákupu provizi, a to mnohdy i desítky dní po tom, co na váš referenční odkaz klikl.

Problém je trochu v tom, že používané affiliate aplikace bývají závislé na prohlížeči uživatele (a ten když má třeba zakázané cookies, nikdo nezjistí, že jste ho přivedli vy), za druhé i přesto neustále propagujete nějakou značku a za tuto propagaci nic nemáte.

Schopným řešením bývá pouze stavba webu speciálně na míru konkrétnímu proviznímu systému (pamatuju třeba na éru Aukrowebů).

Prodej reklamy a odkazů

Reklama na webu je levná. Pokud nemůžete nabídnout zajímavou návštěvnost, pravděpodobně skutečného inzerenta neoslovíte. Firma s dostatečnými finančními prostředky investuje do reklamy radši na menším počtu opravdu velkých serverů a firma s menším rozpočtem zase použije především PPC, a  nebo nabídne logicky méně peněz mnohdy ani návštěvnosti neodpovídající. Weby s malou návštěvností neseženou inzerenta vůbec.

Existuje ale možnost, jak může i méně navštěvovaný web vydělat, jestliže dokáže nabídnout alespoň ranky. Prodej odkazů patří mezi oblíbené možnosti výdělků pro menší weby, jejichž majitelé využívají buď reklamních systémů k tomu určených, nebo sami reagují na někde zveřejněnou poptávku. Jelikož jde také o základ optimalizace pro vyhledávače, stává se, že samy SEO agentury aktivně oslovují majitele webů s tématem, odkud si přejí mít odkaz pro svého klienta.

Mezi reklamou a prodejem odkazů je velmi tenká hranice. Vyhledávače si placené odkazy nepřejí, na druhou stranu solidní majitel webu nebude ani za peníze odkazovat na podvodné stránky, takže si troufám tvrdit, že placený odkaz lze srovnat s klasickou výměnou odkazů, proti které vyhledávače obecně nic nenamítají.

Kromě toho jde na českém Internetu o jeden z mála způsobů, jak menší web zpeněžit. Tím dalším jsou placené články.

Prodej článků

Už jednou jsem psal o tom, že úroveň placených článků je v českém prostředí nevalná. Konkrétně se mi nelíbí cena, na níž inzerenti začali stavět svůj linkbuilding. Samozřejmě, bloggeři a další autoři textů přistoupili na skutečnost, že prodávají mnohdy doživotní odkaz z vlastního díla za pár korun, ale na druhou stranu sami inzerenti si tak zavírají možnost zveřejnit článek na navštěvovaném webu. Jde jim o odkazy z textu, nikoli o šíření informace. O článcích se proto nedá vlastně mluvit a celou věc můžeme srovnat s klasickým prodejem odkazů.

Pokud se ale objeví skutečný zájemce o PR článek, jde o další formu reklamy, kterou může i menší web vydělat peníze.

—-

Téměř každý majitel webu chce za svou práci dříve či později a přímo či nepřímo něco dostat. Provotní motivací k tvorbě přitom nemusí být peníze. Člověk může mít prostě potřebu psát, fotit, kreslit, programovat…

A když tu je ta možnost, proč z toho potom něco nemít…

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Kamerový systém nově v Českých Budějovicích31. 7. 2007 Kamerový systém nově v Českých Budějovicích Dne 26.12.2006 byl spuštěn zkušební provoz dohlížecího kamerového systému v Českých Budějovicích. Systém obsahuje 22 kamer, 16 z nich je umístěno na místech vyhodnocených policií a […] Posted in Jihočeský kraj
  • Air Telecom dostal pokutu za klamavé obchodní praktiky15. 2. 2015 Air Telecom dostal pokutu za klamavé obchodní praktiky Pokutu 120 tisíc korun udělil Český telekomunikační úřad za podvodné jednání obchodních zástupců a Air Telecom ji již zaplatil. Šlo o to, že obchodní zástupci prodávající služby […] Posted in Technika, software
  • Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle8. 5. 2025 Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle Od verze 3.0 je možné ve WordPressu vytvářet vlastní typy obsahu (Custom Types) a jejich druhy, tedy kategorie a případně i štítky. Z testování pluginů, které pomohou s vytvářením a […] Posted in Web
  • 28. 8. 2011 Začátky podnikání a účetní doklady – faktury V začátcích vlastního podnikání bývá pro obyčejného smrtelníka problém porozumět všem daňovým okolnostem a zákonným povinnostem. Každý nemá hned peníze na účetního poradce a proto je dobré […] Posted in Podnikání
  • 5 kroků, jak založit vlastní e-shop21. 9. 2017 5 kroků, jak založit vlastní e-shop Rádi se brouzdáte a nakupujete na internetu a někdy uvažujete nad tím, jaké by to bylo mít vlastní internetový obchod? Možná jste si někde přečetli, že je to celkem složité, ale v dnešní […] Posted in Jihočeský kraj
  • Budování značky od nuly: Co funguje a co ne10. 6. 2025 Budování značky od nuly: Co funguje a co ne V dnešním propojeném světě je budování značky dostupnější než kdy dřív – i bez milionových rozpočtů. Ale právě proto je konkurence větší a pozornost lidí kratší. Budovat značku od nuly je […] Posted in Podnikání, Marketing
  • Huawei uvádí na český trh smartphone HUAWEI Ascend G700 s velkým 5“ displejem3. 12. 2013 Huawei uvádí na český trh smartphone HUAWEI Ascend G700 s velkým 5“ displejem Společnost Huawei zahájila od 25. listopadu v České republice prodej nového telefonu, který cílí na střední segment trhu. HUAWEI Ascend G700 charakterizuje velký 5 palcový IPS HD displej […] Posted in Technika, software
  • Zablokujte sami sobě přístup na vybrané weby2. 9. 2014 Zablokujte sami sobě přístup na vybrané weby Aplikace Any Weblock vám spolehlivě ve všech prohlížečích zablokuje přístup na weby, které si sami zvolíte. Přístup k databázi zablokovaných domén lze navíc ochránit heslem a nabízí se […] Posted in Technika, software
  • Rozsvícení vánočního stromu 201617. 11. 2016 Rozsvícení vánočního stromu 2016 Ke slavnostnímu rozsvícení vánočního stromu na náměstí Přemysla Otakara II. dojde 26. listopadu v 16.30 hodin. V souvislosti s touto akcí bude také platit úplná dopravní uzavírka […] Posted in Jihočeský kraj
  • Naše výsledky jsou zase o něco lepší, říká Google24. 1. 2011 Naše výsledky jsou zase o něco lepší, říká Google Kvalita vyhledávání Google je prý lepší než kdykoli v minulosti. Matt Cutts píše o boji se spamem na oficiálním blogu a vyvrací myšlenky, že se Google nechová tak ostře k webům, kde je […] Posted in Podnikání, Web
Podnikání

Výběr redakce

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Podnikání

ai
AI ve službách podnikatelů: od faktur po strategické rozhodování
stres
Psychologie podnikatele: Jak se nezbláznit ze stresu a zůstat v klidu i v chaosu

Finance

strach
Pojištění jako obchod se strachem: potřebujeme opravdu všechno?
Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika

Web

landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence

Marketing

reklama
Reklama pro generaci Z: proč nefunguje, co fungovalo dřív
landing-page
Perfektní landing page: Psychologie, layout a pět chyb, které vás stojí konverze

Technika

aplikace
Softwarová závislost: máme aplikaci na všechno, ale zvládáme ještě žít?
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy tvorba webu Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám