• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Fakta o SEO a vyhledávačích

Fakta o SEO a vyhledávačích

Luboš Kudláček 14. 2. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Někdy se musí člověk až smát, když naráží na příspěvky v diskuzních fórech a myšlenky bloggerů, které trápí jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Seznam a Google, uctívané a zároveň nenáviděné firmy, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu. Někdo to tak aspoň vidí.

Technický základ

Nedávno jsem se potkal s myšlenkou, že se vyhledávače přece musejí dívat na to, co chce jejich uživatel nalézt, nikoli na technickou podstatu webu. Jenže – ono to spolu souvisí. Vyhledávač stránky nevidí a nepřemýšlí o nich, musí proto používat jiné metody, přesně ty, které mnozí považují za SEO, podle mého názoru jde však o samotnou podstatu tvorby webových stránek. Nadpisy, zvýraznění slov a další – to by měl uživatel používat i v případě, že by žádné vyhledávače neexistovaly.

Umět psát web, tedy psát HTML, zároveň znamená, že člověk dělá toto „technické SEO“. Pokud jde o webmastera, který umí tak maximálně někde na tři kliknutí instalovat WordPress, nakoupit na Webtrhu texty za 50Kč/normostrana a potom zaregistrovat celý web do katalogů, tak ten samozřejmě SEO neovládá a nikdy o něm nemůže ani nic bližšího vědět.

Kdo nechápe podstatu hypertextového dokumentu, nemůže dělat SEO.

Zpětné odkazy, patičky, prodej odkazů

Žádný ze dvou zmíněných, a v Česku nejvíce populárních vyhledávačů, není proti výměně odkazů. Není ani proti odkazování obecně (to je naprostý nesmysl) z čehož plyne, že nemůže někoho penalizovat za to, že odkazuje na jiný nezávadný web (ne na ty nejsprostší MFA nebo třeba linkfarmy ve větším množství).

Bylo by jaksi proti logice, kdyby:

  • vyhledávač penalizoval web za to, že odkazuje jinam
  • vyhledávač penalizoval web za to, že někdo odkazuje na něj

Vyhledávač nemůže vědět, jestli třeba váš blog nějak souvisí s odkazovaným webem (viz. pořád omílané téma souvisejících a nesouvisejících odkazů) a nemůže ani vědět, jestli vám za odkaz někdo zaplatil. Souvisejícímu odkazu pouze přidá nějakou větší váhu a důležitost (pokud sám na onu souvislost přijde).

Aktualizovaný web je lepší

Pod pojmem aktualizovaný web si 99% lidí představí co nejčastěji vycházející nové a nové články. Jako kdyby to jedině znamenalo onu aktualizaci. Jenže – akualizace znamená i změnu staré stránky statické, neboli povýšení zastaralých údajů na aktuální.

Pokud někde existuje web věnující se elektronice, má nějaké podstránky s údaji o používaných technologiích a tyto stránky se deset let nezměnily, pak jde o web, který je zastaralý a před něj se v SERP dostane jiný na stejné téma, web novější (za předpokladu, že bude mít podobný rozsah obsahu).

Vemte si Wikipedii. Jde o statické měnící se stránky. Robot vyhledávače je musí pořád procházet, aby nezmeškal všechny ty změny.

Registrace do katalogů

Dejme tomu, že máte dva weby. Jeden registrujete do osmdesáti katalogů a ten druhý pouze do deseti. Který na tom bude líp? Kdyby mohla nastat situace, že weby budou úplně stejné a vyhledávač by vůbec nezkoumal duplicitu a zaměřil by se pouze na ty zpětné odkazy, pak by na tom byl lépe web první, to je logické.

Může však nastat situace, kdy druhý web registrujete do deseti kvalitních katalogů a ten první do osmdesáti napůl linkfarem. Pokud není katalog tvořen pro uživatele (v rubrikách nejsou opravdu relevantní odkazy, je tam kupa odkazů bez mezer mezi nimi nejspíš ještě obalených textem bez odstavců), vyhledávač to pozná.

A pak na tom bude lépe web druhý, ten s deseti odkazy z katalogů kvalitních.

Pokud jeden web registrujete do osmdesáti napůl linkfarem a ten druhý získá pět odkazů z autoritativních zdrojů, bude na tom opět lépe web druhý.

Unikátní web, použitelnost a přístupnost

Ano. Unikátní. Ovšem unikátní textový obsah psaný člověkem s dostatečně velkou slovní zásobou je samozřejmostí.

Co ale struktura webu? Jeho architektura související s použitelností pro uživatele? A co přístupnost? Co takhle webhosting bez výpadků? Co všechny tyhle souvislosti, které dělají z webu kvalitní místo, kam vyhledávač svého uživatele s radostí pošle?

Snad si nikdo nemyslí, že na instalaci WordPressu s pěti články na webhostingu, který v noci nejede a pokud ano, stránka se načítá pět sekund, lze dělat něco úspěšného.

Vyhledávač je pro uživatele

Cílem vyhledávače je nabídnout to nejlepší svým uživatelům. Stojí a vydělává peníze na zádech tvůrců obsahu. Je na něm, aby svým uživatelům nabídl to nejlepší. Pokud začnou tvůrci dělat kvalitní obsah a vůbec nebudou dodržovat nějaké zásady SEO (kromě toho technického, které souvisí s psaním HTML), vyhledávač přizpůsobí svůj algoritmus jim, to on se bude snažit, aby onen obsah indexoval a nabízel.

Takže už narovnejte ty záda a začněte dělat Weby.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Air Bank bude mít v aplikaci přihlašování otiskem prstu28. 4. 2017 Air Bank bude mít v aplikaci přihlašování otiskem prstu Mobilní aplikaci používá již třetina klientů Air Bank a.s. a banka pro ně nyní plánuje další novinky. Tou nejzajímavější je možnost přihlásit se do aplikace pomocí otisku […] Posted in Technika, software, Finance, ekonomika
  • Jak vybrat SEO konzultanta6. 9. 2010 Jak vybrat SEO konzultanta Když člověk cítí, že umí SEO, není na tom nic špatného. Viděl jsem nemálo lidí přicházejících na internet se svým osobním blogem proměněným za pár měsíců v SEO blog a samozřejmě doplněný […] Posted in Podnikání, Web
  • T.S.BOHEMIA a.s. překonala obrat 2 miliardy a upevnila svou pozici druhého největšího IT e-shopu11. 2. 2014 T.S.BOHEMIA a.s. překonala obrat 2 miliardy a upevnila svou pozici druhého největšího IT e-shopu Největší moravský prodejce počítačů, elektroniky a domácích spotřebičů, firma T.S.BOHEMIA a.s., zaznamenala v roce 2013 rekordní meziroční nárůst obratu, a sice 23 %. V roce 2012 přitom […] Posted in Podnikání
  • O219. 5. 2014 Telefónica se přejmenuje na O2 Czech Republic 21. června Řádná valná hromada společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., která se uskutečnila 19. května 2014, schválila změnu názvu společnosti na O2 Czech Republic a.s. Společnost podá návrh […] Posted in Technika, software
  • Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation11. 5. 2025 Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation Od svého uvedení v roce 1994 se značka Sony PlayStation stala jedním z nejvýznamnějších jmen v herním průmyslu. Vývoj her pro tuto platformu prošel za více než tři desetiletí obrovským […] Posted in Technika, software
  • 19. 6. 2015 Nejvíc peněz ze státního rozpočtu jde na sociální dávky Jak vyplývá z aplikace MONITOR provozované Ministerstvem financí, nejvíce peněz ze státního rozpočtu jde na sociální dávky. Následují neinvestiční transfery krajům a neinvestiční transfery […] Posted in Finance, ekonomika
  • Co se stane s hypotékou po zemřelém?11. 10. 2017 Co se stane s hypotékou po zemřelém? Pořídit si bydlení z vlastních úspor není jednoduché a ne každý má tuto možnost. Pokud nemáte dostatek peněz, bude právě hypotéka tím správným řešením. Ale co se stane s hypotékou v […] Posted in Finance, ekonomika
  • mBank představuje internetové bankovnictví pro chytré telefony9. 9. 2011 mBank představuje internetové bankovnictví pro chytré telefony mBank spustila první verzi svého bankovnictví pro chytré telefony IB Light (Internetové bankovnictví Light). Služba IB Light je zdarma dostupná pro uživatele smartphonů, je funkční ve […] Posted in Finance, ekonomika
  • Novinky31. 10. 2013 Novinky a události: Říjen 2013 Zatímco na Facebooku konečně můžeme editovat příspěvky, reklama se bude vybírat podle zpětné vazby a přibydou tlačítka stránek pro následování a recenze, Google bude zobrazovat naše fotky […] Posted in Web
  • Cloud computing – světlá budoucnost, nebo neviditelný strašák? – 1. část14. 5. 2010 Cloud computing – světlá budoucnost, nebo neviditelný strašák? – 1. část Téma cloud computingu je již několik let hojně přemíláno ve většině odbornějších médií. Více než desítku let existují firemní technologie založené na SaaS (Software as a Service), které […] Posted in Technika, software
Podnikání Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám