• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Fakta o SEO a vyhledávačích

Fakta o SEO a vyhledávačích

Luboš Kudláček 14. 2. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Někdy se musí člověk až smát, když naráží na příspěvky v diskuzních fórech a myšlenky bloggerů, které trápí jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Seznam a Google, uctívané a zároveň nenáviděné firmy, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu. Někdo to tak aspoň vidí.

Technický základ

Nedávno jsem se potkal s myšlenkou, že se vyhledávače přece musejí dívat na to, co chce jejich uživatel nalézt, nikoli na technickou podstatu webu. Jenže – ono to spolu souvisí. Vyhledávač stránky nevidí a nepřemýšlí o nich, musí proto používat jiné metody, přesně ty, které mnozí považují za SEO, podle mého názoru jde však o samotnou podstatu tvorby webových stránek. Nadpisy, zvýraznění slov a další – to by měl uživatel používat i v případě, že by žádné vyhledávače neexistovaly.

Umět psát web, tedy psát HTML, zároveň znamená, že člověk dělá toto „technické SEO“. Pokud jde o webmastera, který umí tak maximálně někde na tři kliknutí instalovat WordPress, nakoupit na Webtrhu texty za 50Kč/normostrana a potom zaregistrovat celý web do katalogů, tak ten samozřejmě SEO neovládá a nikdy o něm nemůže ani nic bližšího vědět.

Kdo nechápe podstatu hypertextového dokumentu, nemůže dělat SEO.

Zpětné odkazy, patičky, prodej odkazů

Žádný ze dvou zmíněných, a v Česku nejvíce populárních vyhledávačů, není proti výměně odkazů. Není ani proti odkazování obecně (to je naprostý nesmysl) z čehož plyne, že nemůže někoho penalizovat za to, že odkazuje na jiný nezávadný web (ne na ty nejsprostší MFA nebo třeba linkfarmy ve větším množství).

Bylo by jaksi proti logice, kdyby:

  • vyhledávač penalizoval web za to, že odkazuje jinam
  • vyhledávač penalizoval web za to, že někdo odkazuje na něj

Vyhledávač nemůže vědět, jestli třeba váš blog nějak souvisí s odkazovaným webem (viz. pořád omílané téma souvisejících a nesouvisejících odkazů) a nemůže ani vědět, jestli vám za odkaz někdo zaplatil. Souvisejícímu odkazu pouze přidá nějakou větší váhu a důležitost (pokud sám na onu souvislost přijde).

Aktualizovaný web je lepší

Pod pojmem aktualizovaný web si 99% lidí představí co nejčastěji vycházející nové a nové články. Jako kdyby to jedině znamenalo onu aktualizaci. Jenže – akualizace znamená i změnu staré stránky statické, neboli povýšení zastaralých údajů na aktuální.

Pokud někde existuje web věnující se elektronice, má nějaké podstránky s údaji o používaných technologiích a tyto stránky se deset let nezměnily, pak jde o web, který je zastaralý a před něj se v SERP dostane jiný na stejné téma, web novější (za předpokladu, že bude mít podobný rozsah obsahu).

Vemte si Wikipedii. Jde o statické měnící se stránky. Robot vyhledávače je musí pořád procházet, aby nezmeškal všechny ty změny.

Registrace do katalogů

Dejme tomu, že máte dva weby. Jeden registrujete do osmdesáti katalogů a ten druhý pouze do deseti. Který na tom bude líp? Kdyby mohla nastat situace, že weby budou úplně stejné a vyhledávač by vůbec nezkoumal duplicitu a zaměřil by se pouze na ty zpětné odkazy, pak by na tom byl lépe web první, to je logické.

Může však nastat situace, kdy druhý web registrujete do deseti kvalitních katalogů a ten první do osmdesáti napůl linkfarem. Pokud není katalog tvořen pro uživatele (v rubrikách nejsou opravdu relevantní odkazy, je tam kupa odkazů bez mezer mezi nimi nejspíš ještě obalených textem bez odstavců), vyhledávač to pozná.

A pak na tom bude lépe web druhý, ten s deseti odkazy z katalogů kvalitních.

Pokud jeden web registrujete do osmdesáti napůl linkfarem a ten druhý získá pět odkazů z autoritativních zdrojů, bude na tom opět lépe web druhý.

Unikátní web, použitelnost a přístupnost

Ano. Unikátní. Ovšem unikátní textový obsah psaný člověkem s dostatečně velkou slovní zásobou je samozřejmostí.

Co ale struktura webu? Jeho architektura související s použitelností pro uživatele? A co přístupnost? Co takhle webhosting bez výpadků? Co všechny tyhle souvislosti, které dělají z webu kvalitní místo, kam vyhledávač svého uživatele s radostí pošle?

Snad si nikdo nemyslí, že na instalaci WordPressu s pěti články na webhostingu, který v noci nejede a pokud ano, stránka se načítá pět sekund, lze dělat něco úspěšného.

Vyhledávač je pro uživatele

Cílem vyhledávače je nabídnout to nejlepší svým uživatelům. Stojí a vydělává peníze na zádech tvůrců obsahu. Je na něm, aby svým uživatelům nabídl to nejlepší. Pokud začnou tvůrci dělat kvalitní obsah a vůbec nebudou dodržovat nějaké zásady SEO (kromě toho technického, které souvisí s psaním HTML), vyhledávač přizpůsobí svůj algoritmus jim, to on se bude snažit, aby onen obsah indexoval a nabízel.

Takže už narovnejte ty záda a začněte dělat Weby.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Kolik stojí parkovací karty a jak je zařídit15. 9. 2014 Kolik stojí parkovací karty a jak je zařídit Město České Budějovice vydává parkovací karty pro abonenty a rezidenty jako povolení k parkování na vyhrazených místech v centru a v okolí Lannovy třídy. Jaké jsou podmínky, kolik to stojí […] Posted in Jihočeský kraj
  • Jak mBank propásla svou příležitost24. 5. 2014 Jak mBank propásla svou příležitost Koncem roku 2007 došlo na bankovním trhu v České republice k převratu. Způsobila ho mBank, která přišla do Čech a prostřednictvím dobře udělané reklamy a z nemalé části také díky velkému […] Posted in Podnikání, Finance, ekonomika
  • Nezapomeňte změnit trvalé příkazy na platby koncesionářských poplatků, ČT upozorňuje na nové povinnosti10. 5. 2025 Nezapomeňte změnit trvalé příkazy na platby koncesionářských poplatků, ČT upozorňuje na nové povinnosti Od května 2025 vstoupila v platnost novela zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, která přináší významné změny pro domácnosti i firmy. Česká televize v této souvislosti zahájila […] Posted in Společnost
  • 25. 11. 2017 České Budějovice budou mít 11 nových trolejbusů Nové moderní trolejbusy typu 27Tr dodá plzeňská Škoda Electric a celková hodnota zakázky je přes 180 milionů korun (jeden tak vyjde na částku přes 16 milionů korun). „Do Českých […] Posted in Jihočeský kraj
  • Recenze Fujifilm FinePix X3027. 1. 2016 Recenze Fujifilm FinePix X30 Fujifilm X30, následovník X10 a X20, je stylový kompakt s širokými možnostmi nastavení, hledáčkem s největším rozlišením ve své třídě a výklopným třípalcovým LCD displejem s 920 000 body. […] Posted in Technika, software
  • Český Krumlov bez turistů [fotoblog]10. 4. 2020 Český Krumlov bez turistů [fotoblog] Turisty nejnavštěvovanější centrum města v Jihočeském kraji zeje prázdnotou. Někdo je nadšen, Krumlov je totiž vnímán jako turisticky přetížený. Je ukázkou místa, kde je cestovní ruch už […] Posted in Cestování a turistika
  • 22. 4. 2016 Opravy plovárny uzavřou krytý bazén na několik měsíců Rekonstrukce krytého plaveckého stadionu zahrnuje výměnu dlažby velkého bazénu, opravu izolace a odtoků, elektroinstalace, osvětlení i tepelné oddělení prostor plaveckého a dětského […] Posted in Jihočeský kraj
  • Nový úsek dálnice D3 otevřen18. 12. 2007 Nový úsek dálnice D3 otevřen Dálnice D3 vedoucí do jižních Čech je opět o něco delší. V pondělí 17. prosince byl slavnostně otevřen další dokončený úsek o délce 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami na […] Posted in Jihočeský kraj
  • Go Daddy jde do aukce11. 9. 2010 Go Daddy jde do aukce Společnost, kterou v roce 1997 založil Bob Parsons, vykázala v roce 2009 příjmy zhruba 750 až 800 milionů dolarů. Jde o největšího registrátora domén na světě (spravuje více než 43 milionů […] Posted in Ostatní články
  • Spuštěn Národní geoportál20. 1. 2011 Spuštěn Národní geoportál Dnes byla veřejnosti představena první verze webové aplikace Národní geoportál. Nabízí mapové, síťové, transformační a katalogové služby vyplývající ze směrnice INSPIRE pro veřejnou […] Posted in Web
Podnikání Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám