• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Finance, ekonomika > Důvěra v českou ekonomiku roste: Firmy i spotřebitelé se dívají do budoucna optimističtěji

Důvěra v českou ekonomiku roste: Firmy i spotřebitelé se dívají do budoucna optimističtěji

Redakce NETzin.cz 26. 5. 2025     Rubrika:  Finance, ekonomika    Štítky: důvěra, spotřeba

V květnu se zvýšila důvěra jak podnikatelů, tak spotřebitelů v budoucí vývoj české ekonomiky. Celkový indikátor ekonomického sentimentu vzrostl meziměsíčně o 4,3 bodu a dosáhl hodnoty 101,0, čímž se poprvé od července 2022 dostal nad svůj dlouhodobý průměr.

indikátory důvěry

Firmy věří ve zlepšení, hlavně ve službách a průmyslu

Podnikatelé jsou optimističtější, jejich indikátor důvěry vzrostl o 4,5 bodu na hodnotu 101,0. Nálada se zlepšila především v průmyslu (+3,9 bodu) a ve vybraných službách (+6,6 bodu). Důvodem je zejména očekávané oživení poptávky, zejména ve finančních službách, a naděje na růst výrobní činnosti v nadcházejících měsících.

Naopak v obchodu došlo k mírnému poklesu důvěry o 1,8 bodu a ve stavebnictví o 1,7 bodu. Přesto celková podnikatelská důvěra výrazně posílila.

„V květnu se důvěra mezi podnikateli zvýšila, a to poměrně výrazně ve vybraných odvětvích služeb a také v průmyslu. Indikátor důvěry se tak dostal nad svůj dlouhodobý průměr poprvé od července 2022,“ uvedl Jiří Obst z Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Spotřebitelé už se méně bojí o budoucnost

Spotřebitelská důvěra stoupla o 3,0 bodu na hodnotu 100,7 a dosáhla tak svého půlročního maxima. Lidé se už méně obávají zhoršení ekonomické situace v zemi. Mírně se také snížil počet těch, kteří očekávají zhoršení vlastní finanční situace, a méně lidí hodnotí svou současnou finanční situaci negativně v porovnání s minulým rokem.

Co se ale nezměnilo, je počet domácností, které neplánují žádné velké nákupy – ten zůstává na stejné úrovni jako v dubnu.

„Důvodem růstu spotřebitelské důvěry jsou výrazně nižší obavy z vývoje ekonomiky a také menší obavy o vlastní finance,“ shrnula Anastasija Neradová z ČSÚ.

Shrnutí:

  • Celková důvěra v ekonomiku je nejvyšší od léta 2022.
  • Podnikatelé jsou optimističtější hlavně díky očekávanému růstu v průmyslu a službách.
  • Spotřebitelé už se tolik nebojí o svou budoucnost, i když opatrnost při velkých nákupech přetrvává.

Ekonomický sentiment se tedy zlepšuje, ale opatrnost – zejména v oblasti spotřeby – zatím úplně nemizí.

Zdroj: ČSÚ

Autor:   Redakce NETzin.cz

Podobné články

  • Mobilní zpravodajské aplikace zatím nejsou příliš v oblibě11. 2. 2013 Mobilní zpravodajské aplikace zatím nejsou příliš v oblibě Zatímco deníky čte na denní bázi už jen pětina aktivní internetové populace 15+, zprávy na internetu vyhledává naprostá většina z nich. Webové zpravodajství dnes představuje ten […] Posted in Ostatní články
  • Město Písek podpoří celosvětovou klimatickou akci Hodina Země11. 3. 2021 Město Písek podpoří celosvětovou klimatickou akci Hodina Země Písek se letos připojí k celosvětové akci Hodina Země, která upozorňuje na změnu klimatu. V sobotu 27. března od 20:30 do 21:30 hodin symbolicky zhasne osvětlení všech památek v centru […] Posted in Jihočeský kraj
  • Blogování telefonem2. 7. 2010 Blogování telefonem WordPress představil novou funkci dostupnou prozatím pouze na službě WordPress.com. Na svůj blog můžete poslat a publikovat zvukovou nahrávku svým telefonem. Posted in Web
  • WordPress 3.0 “Thelonious”17. 6. 2010 WordPress 3.0 “Thelonious” WordPress 3.0 pojmenovaný podle jazzového pianisty a skladatele Theloniouse Sphere Monka přinesl několik významných změn na poslední chvíli naštěstí již do knihy zapracovaných. Podíváme se […] Posted in Web
  • Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát27. 11. 2024 Navigační, kontextové, dynamické: 3 typy interních SEO odkazů, které musíte znát Jak udělat váš web atraktivní pro vyhledávače i návštěvníky? Interní odkazy jsou klíčem, který otevírá dveře nejen lepší optimalizaci pro vyhledávače, ale i spokojenějším návštěvníkům. V […] Posted in Web, Marketing
  • Pluginy WordPressu – 100 milionů stažení2. 7. 2010 Pluginy WordPressu – 100 milionů stažení Počítadlo v adresáři pluginů na WordPress.org ukazuje nyní přes sto milionů stažení. Tuto příležitost oslavili vývojáři článkem na oficiálním blogu a popsali i vizi do […] Posted in Web
  • 15 českých inspirativních webů a zdrojů nejen pro e-shopaře9. 8. 2017 15 českých inspirativních webů a zdrojů nejen pro e-shopaře Vedete nebo jste si právě založili nový e-shop? Pak určitě oceníte mít přehled v oblasti online marketingu. Připravili jsme seznam stránek a zdrojů, které je dobré sledovat a […] Posted in Podnikání
  • 21. 9. 2010 Duplicita webu s WWW a bez WWW – jak přesměrovat Snažil jsem se dohledat nějaká historická fakta a změny v technologiích, které by mi vysvětlily, proč se vlastně prefix WWW u webů používá. Jistě to má svůj základ ve World Wide Webu a […] Posted in Podnikání, Web
  • Logo O25. 11. 2013 Telefónicu Czech Republic koupila skupina PPF Po době spekulací dnes ráno Telefónica S.A. oficiálně oznámila, že 65,9 % společnosti Telefónica Czech Republic kupuje investiční skupina PPF. Ta za tuto transakci zaplatí 2,467 […] Posted in Technika, software
  • 27. 11. 2018 Zvyšuje se velkoobchodní cena .CZ domény Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény .CZ, od 1. ledna 2019 zvyšuje velkoobchodní cenu za roční registraci doménového jména, a to na 145 Kč bez DPH. Ke změně velkoobchodní […] Posted in Web
Finance, ekonomika
důvěraspotřeba

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám