• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Fakta o SEO a vyhledávačích

Fakta o SEO a vyhledávačích

Luboš Kudláček 14. 2. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Někdy se musí člověk až smát, když naráží na příspěvky v diskuzních fórech a myšlenky bloggerů, které trápí jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Seznam a Google, uctívané a zároveň nenáviděné firmy, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu. Někdo to tak aspoň vidí.

Technický základ

Nedávno jsem se potkal s myšlenkou, že se vyhledávače přece musejí dívat na to, co chce jejich uživatel nalézt, nikoli na technickou podstatu webu. Jenže – ono to spolu souvisí. Vyhledávač stránky nevidí a nepřemýšlí o nich, musí proto používat jiné metody, přesně ty, které mnozí považují za SEO, podle mého názoru jde však o samotnou podstatu tvorby webových stránek. Nadpisy, zvýraznění slov a další – to by měl uživatel používat i v případě, že by žádné vyhledávače neexistovaly.

Umět psát web, tedy psát HTML, zároveň znamená, že člověk dělá toto „technické SEO“. Pokud jde o webmastera, který umí tak maximálně někde na tři kliknutí instalovat WordPress, nakoupit na Webtrhu texty za 50Kč/normostrana a potom zaregistrovat celý web do katalogů, tak ten samozřejmě SEO neovládá a nikdy o něm nemůže ani nic bližšího vědět.

Kdo nechápe podstatu hypertextového dokumentu, nemůže dělat SEO.

Zpětné odkazy, patičky, prodej odkazů

Žádný ze dvou zmíněných, a v Česku nejvíce populárních vyhledávačů, není proti výměně odkazů. Není ani proti odkazování obecně (to je naprostý nesmysl) z čehož plyne, že nemůže někoho penalizovat za to, že odkazuje na jiný nezávadný web (ne na ty nejsprostší MFA nebo třeba linkfarmy ve větším množství).

Bylo by jaksi proti logice, kdyby:

  • vyhledávač penalizoval web za to, že odkazuje jinam
  • vyhledávač penalizoval web za to, že někdo odkazuje na něj

Vyhledávač nemůže vědět, jestli třeba váš blog nějak souvisí s odkazovaným webem (viz. pořád omílané téma souvisejících a nesouvisejících odkazů) a nemůže ani vědět, jestli vám za odkaz někdo zaplatil. Souvisejícímu odkazu pouze přidá nějakou větší váhu a důležitost (pokud sám na onu souvislost přijde).

Aktualizovaný web je lepší

Pod pojmem aktualizovaný web si 99% lidí představí co nejčastěji vycházející nové a nové články. Jako kdyby to jedině znamenalo onu aktualizaci. Jenže – akualizace znamená i změnu staré stránky statické, neboli povýšení zastaralých údajů na aktuální.

Pokud někde existuje web věnující se elektronice, má nějaké podstránky s údaji o používaných technologiích a tyto stránky se deset let nezměnily, pak jde o web, který je zastaralý a před něj se v SERP dostane jiný na stejné téma, web novější (za předpokladu, že bude mít podobný rozsah obsahu).

Vemte si Wikipedii. Jde o statické měnící se stránky. Robot vyhledávače je musí pořád procházet, aby nezmeškal všechny ty změny.

Registrace do katalogů

Dejme tomu, že máte dva weby. Jeden registrujete do osmdesáti katalogů a ten druhý pouze do deseti. Který na tom bude líp? Kdyby mohla nastat situace, že weby budou úplně stejné a vyhledávač by vůbec nezkoumal duplicitu a zaměřil by se pouze na ty zpětné odkazy, pak by na tom byl lépe web první, to je logické.

Může však nastat situace, kdy druhý web registrujete do deseti kvalitních katalogů a ten první do osmdesáti napůl linkfarem. Pokud není katalog tvořen pro uživatele (v rubrikách nejsou opravdu relevantní odkazy, je tam kupa odkazů bez mezer mezi nimi nejspíš ještě obalených textem bez odstavců), vyhledávač to pozná.

A pak na tom bude lépe web druhý, ten s deseti odkazy z katalogů kvalitních.

Pokud jeden web registrujete do osmdesáti napůl linkfarem a ten druhý získá pět odkazů z autoritativních zdrojů, bude na tom opět lépe web druhý.

Unikátní web, použitelnost a přístupnost

Ano. Unikátní. Ovšem unikátní textový obsah psaný člověkem s dostatečně velkou slovní zásobou je samozřejmostí.

Co ale struktura webu? Jeho architektura související s použitelností pro uživatele? A co přístupnost? Co takhle webhosting bez výpadků? Co všechny tyhle souvislosti, které dělají z webu kvalitní místo, kam vyhledávač svého uživatele s radostí pošle?

Snad si nikdo nemyslí, že na instalaci WordPressu s pěti články na webhostingu, který v noci nejede a pokud ano, stránka se načítá pět sekund, lze dělat něco úspěšného.

Vyhledávač je pro uživatele

Cílem vyhledávače je nabídnout to nejlepší svým uživatelům. Stojí a vydělává peníze na zádech tvůrců obsahu. Je na něm, aby svým uživatelům nabídl to nejlepší. Pokud začnou tvůrci dělat kvalitní obsah a vůbec nebudou dodržovat nějaké zásady SEO (kromě toho technického, které souvisí s psaním HTML), vyhledávač přizpůsobí svůj algoritmus jim, to on se bude snažit, aby onen obsah indexoval a nabízel.

Takže už narovnejte ty záda a začněte dělat Weby.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • BLESKmobil16. 9. 2014 Na náměstí začala výstava o vědě Na náměstí Přemysla Otakara II. byla zahájena výstava s názvem „Věda pro společnost... poznávat má smysl“, kterou pořádá Biologické centrum Akademie věd ČR pod záštitou primátora města […] Posted in Jihočeský kraj
  • CZ.NIC nakládá s informacemi bezpečně, potvrdila certifikace17. 9. 2013 CZ.NIC nakládá s informacemi bezpečně, potvrdila certifikace Správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, získal mezinárodně uznávanou certifikaci systému managementu bezpečnosti informací (ISMS) podle normy ISO 27001. Certifikace se týká […] Posted in Podnikání, Web
  • Brno koupí 10 nových trolejbusů za 130 milionů korun20. 9. 2017 Brno koupí 10 nových trolejbusů za 130 milionů korun Deset nových trolejbusů dodá Dopravnímu podniku města Brna za necelých 130 milionů korun Škoda Electric. Nové stroje mají pomocný bateriový pohon a klimatizaci v části pro cestující i pro […] Posted in Technika, software, Regiony
  • Prezidentská superdebata se stala nejsledovanějším pořadem11. 1. 2013 Prezidentská superdebata se stala nejsledovanějším pořadem Včerejší Prezidentskou superdebatu vysílanou od 20:00 živě na kanálech ČT1 a ČT24 sledovalo celkem 1 milion 696 tisíc dospělých (rating 19,4 %) při podílu na publiku (share) 42,84 %. […] Posted in Společnost
  • Huawei uvádí na český trh smartphone HUAWEI Ascend G700 s velkým 5“ displejem3. 12. 2013 Huawei uvádí na český trh smartphone HUAWEI Ascend G700 s velkým 5“ displejem Společnost Huawei zahájila od 25. listopadu v České republice prodej nového telefonu, který cílí na střední segment trhu. HUAWEI Ascend G700 charakterizuje velký 5 palcový IPS HD displej […] Posted in Technika, software
  • Ochranné sklo na mobil? Při podnikání je nevyhnutelné!21. 5. 2019 Ochranné sklo na mobil? Při podnikání je nevyhnutelné! Podnikáte a ke své činnosti nutně potřebujete mobilní telefon? Využíváte ho nejen k telefonické komunikaci se zákazníky, ale i ke komunikaci online, ke správě svých stránek, účtů, ke […] Posted in Podnikání, Technika, software
  • Seo optimalizace webu16. 7. 2020 Seo optimalizace webu Že nevíte, jak na optimalizaci webu? Pak právě pro vás je zde náš dnešní článek, kde se o tomto tématu dozvíte více informací. Určitě nebudete litovat. Také právě začínáte […] Posted in Web, Marketing
  • O2 zahajuje komerční provoz sítě LTE19. 6. 2012 O2 zahajuje komerční provoz sítě LTE Telefónica jako první operátor v Čechách dnes spouští LTE (Long Term Evolution), síť čtvrté generace mobilní komunikace. Dnešním dnem také zahajuje komerční prodej služeb na bázi LTE pro […] Posted in Technika, software
  • 22. 6. 2015 Enviropol mezi 70 nejzajímavějšími firmami Enviropol je česká firma zabývající se zpracováním elektroodpadu. Minulý rok spustila v Jihlavě technologicky nejmodernější závod v Evropě a v projektu Mapa úspěchu sdružení CZECH TOP 100 […] Posted in Podnikání
  • Logo O226. 7. 2011 Osobní zkušenost a recenze O2 TV O2 TV, neboli digitální televize šířená po kabelu pevné linky. Počáteční nadšení už opadlo a je na čase objektivní zhodnocení kvality i spektra služeb. Posted in Technika, software
Podnikání Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám