• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro ekonomicky aktivní lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Fakta o SEO a vyhledávačích

Fakta o SEO a vyhledávačích

Luboš Kudláček 14. 2. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Někdy se musí člověk až smát, když naráží na příspěvky v diskuzních fórech a myšlenky bloggerů, které trápí jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Seznam a Google, uctívané a zároveň nenáviděné firmy, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu. Někdo to tak aspoň vidí.

Technický základ

Nedávno jsem se potkal s myšlenkou, že se vyhledávače přece musejí dívat na to, co chce jejich uživatel nalézt, nikoli na technickou podstatu webu. Jenže – ono to spolu souvisí. Vyhledávač stránky nevidí a nepřemýšlí o nich, musí proto používat jiné metody, přesně ty, které mnozí považují za SEO, podle mého názoru jde však o samotnou podstatu tvorby webových stránek. Nadpisy, zvýraznění slov a další – to by měl uživatel používat i v případě, že by žádné vyhledávače neexistovaly.

Umět psát web, tedy psát HTML, zároveň znamená, že člověk dělá toto „technické SEO“. Pokud jde o webmastera, který umí tak maximálně někde na tři kliknutí instalovat WordPress, nakoupit na Webtrhu texty za 50Kč/normostrana a potom zaregistrovat celý web do katalogů, tak ten samozřejmě SEO neovládá a nikdy o něm nemůže ani nic bližšího vědět.

Kdo nechápe podstatu hypertextového dokumentu, nemůže dělat SEO.

Zpětné odkazy, patičky, prodej odkazů

Žádný ze dvou zmíněných, a v Česku nejvíce populárních vyhledávačů, není proti výměně odkazů. Není ani proti odkazování obecně (to je naprostý nesmysl) z čehož plyne, že nemůže někoho penalizovat za to, že odkazuje na jiný nezávadný web (ne na ty nejsprostší MFA nebo třeba linkfarmy ve větším množství).

Bylo by jaksi proti logice, kdyby:

  • vyhledávač penalizoval web za to, že odkazuje jinam
  • vyhledávač penalizoval web za to, že někdo odkazuje na něj

Vyhledávač nemůže vědět, jestli třeba váš blog nějak souvisí s odkazovaným webem (viz. pořád omílané téma souvisejících a nesouvisejících odkazů) a nemůže ani vědět, jestli vám za odkaz někdo zaplatil. Souvisejícímu odkazu pouze přidá nějakou větší váhu a důležitost (pokud sám na onu souvislost přijde).

Aktualizovaný web je lepší

Pod pojmem aktualizovaný web si 99% lidí představí co nejčastěji vycházející nové a nové články. Jako kdyby to jedině znamenalo onu aktualizaci. Jenže – akualizace znamená i změnu staré stránky statické, neboli povýšení zastaralých údajů na aktuální.

Pokud někde existuje web věnující se elektronice, má nějaké podstránky s údaji o používaných technologiích a tyto stránky se deset let nezměnily, pak jde o web, který je zastaralý a před něj se v SERP dostane jiný na stejné téma, web novější (za předpokladu, že bude mít podobný rozsah obsahu).

Vemte si Wikipedii. Jde o statické měnící se stránky. Robot vyhledávače je musí pořád procházet, aby nezmeškal všechny ty změny.

Registrace do katalogů

Dejme tomu, že máte dva weby. Jeden registrujete do osmdesáti katalogů a ten druhý pouze do deseti. Který na tom bude líp? Kdyby mohla nastat situace, že weby budou úplně stejné a vyhledávač by vůbec nezkoumal duplicitu a zaměřil by se pouze na ty zpětné odkazy, pak by na tom byl lépe web první, to je logické.

Může však nastat situace, kdy druhý web registrujete do deseti kvalitních katalogů a ten první do osmdesáti napůl linkfarem. Pokud není katalog tvořen pro uživatele (v rubrikách nejsou opravdu relevantní odkazy, je tam kupa odkazů bez mezer mezi nimi nejspíš ještě obalených textem bez odstavců), vyhledávač to pozná.

A pak na tom bude lépe web druhý, ten s deseti odkazy z katalogů kvalitních.

Pokud jeden web registrujete do osmdesáti napůl linkfarem a ten druhý získá pět odkazů z autoritativních zdrojů, bude na tom opět lépe web druhý.

Unikátní web, použitelnost a přístupnost

Ano. Unikátní. Ovšem unikátní textový obsah psaný člověkem s dostatečně velkou slovní zásobou je samozřejmostí.

Co ale struktura webu? Jeho architektura související s použitelností pro uživatele? A co přístupnost? Co takhle webhosting bez výpadků? Co všechny tyhle souvislosti, které dělají z webu kvalitní místo, kam vyhledávač svého uživatele s radostí pošle?

Snad si nikdo nemyslí, že na instalaci WordPressu s pěti články na webhostingu, který v noci nejede a pokud ano, stránka se načítá pět sekund, lze dělat něco úspěšného.

Vyhledávač je pro uživatele

Cílem vyhledávače je nabídnout to nejlepší svým uživatelům. Stojí a vydělává peníze na zádech tvůrců obsahu. Je na něm, aby svým uživatelům nabídl to nejlepší. Pokud začnou tvůrci dělat kvalitní obsah a vůbec nebudou dodržovat nějaké zásady SEO (kromě toho technického, které souvisí s psaním HTML), vyhledávač přizpůsobí svůj algoritmus jim, to on se bude snažit, aby onen obsah indexoval a nabízel.

Takže už narovnejte ty záda a začněte dělat Weby.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger.

Podobné články

  • 16. 7. 2015 ČPP odhalila podvody za 26 milionů korun Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group odhalila za první pololetí roku 2015 pojistné podvody za 26 milionů korun. Za první pololetí 2015 prověřovali specialisté […] Posted in Finance, ekonomika, Společnost
  • Lidé neprodlužují domény EU, říká Zoner software19. 1. 2011 Lidé neprodlužují domény EU, říká Zoner software Podle tiskové zprávy společnosti Zoner software lidé neprodlužují evropské domény, tedy ty .EU. Firma ve své tiskové zprávě říká, že zavedení IDN v prosinci 2009 přilákalo mnoho […] Posted in Web
  • 25. 6. 2014 Už třetina českých televizních domácností přijímá stanice v HD rozlišení Televizor, který umožňuje sledovat vysílání v rozlišení HD, má již 57 % českých televizních domácností. Faktický příjem stanic v HD rozlišení přitom v současnosti deklaruje třetina z nich. […] Posted in Technika, software
  • Google Sitelink: 8 až 12 vnořených odkazů16. 8. 2011 Google Sitelink: 8 až 12 vnořených odkazů Vnořené odkazy (Sitelinks) mají novou podobu. Nějakou dobu Google rozšíření testoval, dnes změny oficiálně oznámil na svém blogu. Sitelinks mají novou podobu, zobrazují nyní úryvek […] Posted in Marketing
  • Facebook11. 3. 2021 České Budějovice připravují sezónní trhy v novém střihu Smlouvu na dobu neurčitou uzavře město České Budějovice s nájemcem, resp. pořadatelem trhů na náměstí Přemysla Otakara II. „Výroční trhy a jarmarky se na rynku v Českých Budějovicích […] Posted in Jihočeský kraj
  • SERP Seznam9. 5. 2018 Vodafone kupuje poskytovatele kabelové televize UPC Skupina Vodafone Group se dohodla se společností Liberty Global na odkupu jejích aktivit v České republice, Německu, Maďarsku a Rumunsku v celkové hodnotě 18,4 miliardy eur. Celá tato […] Posted in Podnikání
  • 21. 9. 2010 Duplicita webu s WWW a bez WWW – jak přesměrovat Snažil jsem se dohledat nějaká historická fakta a změny v technologiích, které by mi vysvětlily, proč se vlastně prefix WWW u webů používá. Jistě to má svůj základ ve World Wide Webu a […] Posted in Podnikání, Web
  • Kdo to jsou zlatokopky? A kde je hranice mezi normální ženou a zlatokopkou?3. 5. 2017 Kdo to jsou zlatokopky? A kde je hranice mezi normální ženou a zlatokopkou? Článek určený především mužům. Existuje více výkladů a definic toho, jaká žena se dá označit za zlatokopku. Podle většiny zmínek na internetu bychom mohli říct, že jde o ženu, které […] Posted in Společnost
  • Heureka.cz - infografika22. 4. 2016 Pomáda bageterie má rozvoz Pomáda bageterie (Krajinská 26) nyní nově rozváží jídlo. Pro svou oblíbenou bagetu nebo burger si můžete zavolat denně od 11 do 23 hodin na telefonní číslo 775 42 74 42. Od května by měl […] Posted in Jihočeský kraj
  • FastStone Capture - editor20. 8. 2019 Konica Minolta uvádí na trh novou řadu multifunkčních zařízení s hlasovým ovládáním Konica Minolta uvádí na český trh tři nová barevná multifunkční zařízení formátu A3. Produktová řada s názvem i-Series nabízí inovované a jednoduché uživatelské prostředí, včetně možnosti […] Posted in Technika, software
Podnikání Web

Výběr redakce

zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko

Podnikání

Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?
Ekologické podnikání: Mýtus nebo realita?
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko
Webhosting Weblobe

Finance

mbank-prsten
Platební prsteny od mBank za 1 Kč
cestování
Cestovní pojištění: Jak vybrat to správné

Web

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zálohování
Jak na zálohování webových stránek – nepodceňujte vlastní zálohy
vlastní typy obsahu ve WordPressu
Vlastní typy obsahu ve WordPressu snadno a rychle

Marketing

A/B testování
A/B testování – jak zvýšit výkon webu pomocí dat a experimentů
zákazník - nakupování
Psychologie nákupu: Proč zákazníci nekupují to, co si myslí, že chtějí

Technika

Sony Playstation
Od pixelů k realitě: historie vývoje Sony PlayStation
asset management
Máte přehled o svém IT? Bez asset managementu těžko

Sociální sítě

Stránka Netzin.cz na FacebookuFacebook Netzin.cz Stránka Netzin.cz na XX Netzin.cz

Cestování

Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší
Za vínem, výhledy i folklorem: Májové putování Modrými Horami zve cyklisty i pěší

Společnost

Petr Pavel
Prezident Petr Pavel určil termín podzimních parlamentních voleb
tv
Nezapomeňte změnit trvalé příkazy na platby koncesionářských poplatků, ČT upozorňuje na nové povinnosti

Nejpoužívanější štítky

Android banky Cenzura CZ.NIC domény doprava děti energie eshop Facebook Google historie hudba hypotéka investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce výstava WordPress ČNB

Archiv

  • Pedia.cz
  • Encyklopedie
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • správa webových stránek websi.cz
  • napište nám