• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Marcel Kupka 25. 5. 2010     Rubrika:  Web   

S psavci je to těžké. Kdo dá dohromady jednoduchý rým, třeba „včera v noci, brzy k ránu, pekl jsem si vránu. Náhle do pokoje, tiše se mi havran, vkrad a krák: vránu, družku moji již nesníš nikdykrát!“ se cítí být hned Poe-tistou. Kdo poutavě a v barvách popíše, jak sedláci vyvádějí krávy na pastvu a jedna se jim splaší a oni ji honí, cítí se být Hemingwayem, který právě prožívá fiestu.

Stejně těžké jako s psavci je to s copywritery. Nadějný jinoch napíše na zadání z Placly.cz (systém na prodej odkazů, zahalený do oparu rádoby prodeje rádoby PR článků) „píár“ článek (rozuměj: obalí alfu a omegu dnešního internetového světa, takzvaná keywords, nasázená vedle sebe s kadencí kulometné dávky, slovním balastem, který zdánlivě říká vše a přitom nic) a má pocit, že je ten nejlepší a nejúžasnější copywriter na světě. Copywriting pro něj vypadá jednoduše. Tedy, vypadá, on vlastně jednoduchý je. Ale s psaním nemá (skoro) nic společného.

Nyní odbočme. Copywriter může být samozřejmě dobrý řemeslník. Stačí znát ty správné postupy a být zručný. A pilný. Umět se ohánět zednickou lžící je jednoduché, pokud je člověk manuálně zručný a naučí se to. Umět se ohánět slovem není jiné – manuální zručnost je zde nahrazena zručností verbální, pílí a cvičením se pak dá vypěstovat skvělý cit pro vytříbený styl.

Nemám nic proti řemeslnému psaní, naopak, obdivuji každého, kdo se dokáže naučit ty nejúčinnější postupy jak verbalizovat myšlenkové pochody tak, aby měly hlavu a patu. Člověk se může naučit postupům, jak texty dovést od úvodu a zápletky až ke katarzi přesně podle modelu antické tragédie, může se naučit, jak napsat fejeton, úvahu, glosu, povídku nebo novelu, může si, pokud se zabývá copywritingem, nastudovat postupy, které vedou ke call to action, modle všech copywriterů, a k dalším trikům, které pomáhají utáhnout nevědomého (i vědomého) návštěvníka webu na vařené nudli a zkonvertovat ho v zákazníka.

Copywriter se může naučit praxí účinně využívat rodu činného (u sloves), může se naučit, že dobře položená otázka je mnohem účinnější „postrkovaní“ nástroj než odstavec oznamovacích vět a že dvě otázky po sobě už jsou přespříliš a obtěžují.

Konec odbočky. Položme znovu otázku – proč je v copywritingu psaní až na posledním místě? Protože copywriting je především tvůrčí proces, a ten, jak známo, potřebuje na svém počátku impuls, aby se mohl spustit. Tím impulsem není nic jiného než Nápad, nejlépe pak takový, který napadne jednoho člověka z tisíce. Nebo ještě lépe, z miliónu. Nejlépe pak vás. Nebo mě.

Mít Nápad, to je 99% copywritingu (teď trochu přeháním, ono to bude někde mezi 98-99%), samotné psaní už je řemeslná činnost, které se dá při troše dobré vůle naučit.

Možná se vám zdá, že trochu přeháním. Nezdá, skutečně přeháním, ale jen málo. Skutečně dobrý copywriter nenabídne klientovi jen psaní, nabídne mu nápad, něco, co jeho konkurence nemá. Jeden příklad za všechny – prodejce střešních krytin chtěl texty, aby „lidi ty tašky kupovali a hlavně, aby to na gůglu vylezlo nahoru.“

Navrhl jsem, že bychom mohli udělat něco, co konkurence nemá – namísto sice hezkých, ale nicneříkajících, fotografií v sekci „Reference“ jsme vytvořili několik referenčních příběhů (skutečných, ne smyšlených), kde jsme ukázali, jak se prodávaná střešní krytina chová v různých prostředích – v horách, kde na střeše leží půl roku metr sněhu, na domě, který má narušenou statiku nebo na budově, která je památkově chráněná.

Na začátku nebylo Slovo. Na počátku byl Nápad. Samotné psaní bylo už jen řemeslo.

Autor:   Marcel Kupka

Podobné články

  • 23. 6. 2014 OneDrive zvyšuje prostor zdarma na 15 GB Cloudová služba Microsoftu OneDrive, určená k synchronizaci a zálohování dat, zvyšuje pro své uživatele prostor zdarma z původních 7 GB na 15 GB. Služba funguje podobně jako […] Posted in Technika, software
  • Proč si pořídit kočku: Přínosy a radosti, které vám tento mazlíček přinese12. 4. 2024 Proč si pořídit kočku: Přínosy a radosti, které vám tento mazlíček přinese Pokud uvažujete o přivítání nového člena do vaší rodiny, možná jste již přemýšleli o tom, že si pořídíte kočku. Kočky jsou skvělými společníky, kteří přinášejí do domova mnoho lásky, […] Posted in Společnost
  • Zkracovač adres od Googlu na webu1. 10. 2010 Zkracovač adres od Googlu na webu Zakracovač URL do společnosti Google funguje sice již od konce minulého roku, ale až nyní je k dipozici také webové rozhraní, kde si může uživatel adresy zkracovat. Doposud byl […] Posted in Web
  • Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz!30. 4. 2025 Pravidelný servis tiskárny = až 27 % úspory na provozních nákladech? Tady je důkaz! Kdy vám naposledy začala tiskárna stávkovat právě ve chvíli, kdy jste nejvíc potřebovali vytisknout důležitý dokument? Možná to byla smůla – nebo jen zanedbaná údržba. Pravidelná profylaxe […] Posted in Technika, software, Výběr redakce
  • otazník4. 10. 2013 Konec falešných recenzí na Internetu? Review. Recenze. Hodnocení. Důležitost tohoto faktoru a firemního téměř-aktiva roste spolu s rozmachem internetu mezi běžnou populací a dnes se veřejná kladná hodnocení téměř vyvažují […] Posted in Podnikání
  • Česká televize si připomene 70. výročí tragického osudu Lidic a Ležáků – odvysílá mj. film Lidice23. 5. 2012 Česká televize si připomene 70. výročí tragického osudu Lidic a Ležáků – odvysílá mj. film Lidice Česká televize uctí památku obětí válečných tragédií, k nimž došlo 10. a 24. června 1942. V den sedmdesátého výročí vypálení Lidic 10. června uvede ČT1 premiéru českého historického […] Posted in Společnost
  • Nefunkční stránka - odkaz4. 2. 2012 Nefunkční externí odkazy ve WordPressu O pluginu Broken Link Checker jsem už v minulosti psal a doporučoval ho jako vhodný doplněk do redakčního systému WordPress. Zmíním se o něm ale ještě jednou, protože je stále důležitější […] Posted in Web
  • O2 přináší na 3 týdny bezplatný přístup k Facebooku v mobilu16. 12. 2010 O2 přináší na 3 týdny bezplatný přístup k Facebooku v mobilu Telefónica O2 připravila dárek pro uživatele sociálních sítí. Všichni zákazníci O2 si budou moci vyzkoušet Facebook v mobilu na tři týdny bez poplatků za data. Dostanou tak možnost sdílet […] Posted in Technika, software
  • Produktivita práce: hodina vytváří hodnotu 428 Kč24. 6. 2014 Produktivita práce: hodina vytváří hodnotu 428 Kč Hodinová produktivita práce v České republice v letech 2009 až 2013 stagnovala. Jedna odpracovaná hodina v roce 2013 znamenala vytvořenou hodnotu, která byla v reálném vyjádření o téměř […] Posted in Finance, ekonomika
  • Seznam.cz je vlastníkem Stream.cz25. 3. 2011 Seznam.cz je vlastníkem Stream.cz Seznam.cz je nově 100% vlastníkem internetové televize Stream.cz. Miloš Petana (jednatel a 50% vlastník Global Inspiration, která provozuje Stream.cz) se dohodl na podmínkách převodu svého […] Posted in Podnikání
Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám