• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Copywriting? Psaní samotné je až na posledním místě

Marcel Kupka 25. 5. 2010     Rubrika:  Web   

S psavci je to těžké. Kdo dá dohromady jednoduchý rým, třeba „včera v noci, brzy k ránu, pekl jsem si vránu. Náhle do pokoje, tiše se mi havran, vkrad a krák: vránu, družku moji již nesníš nikdykrát!“ se cítí být hned Poe-tistou. Kdo poutavě a v barvách popíše, jak sedláci vyvádějí krávy na pastvu a jedna se jim splaší a oni ji honí, cítí se být Hemingwayem, který právě prožívá fiestu.

Stejně těžké jako s psavci je to s copywritery. Nadějný jinoch napíše na zadání z Placly.cz (systém na prodej odkazů, zahalený do oparu rádoby prodeje rádoby PR článků) „píár“ článek (rozuměj: obalí alfu a omegu dnešního internetového světa, takzvaná keywords, nasázená vedle sebe s kadencí kulometné dávky, slovním balastem, který zdánlivě říká vše a přitom nic) a má pocit, že je ten nejlepší a nejúžasnější copywriter na světě. Copywriting pro něj vypadá jednoduše. Tedy, vypadá, on vlastně jednoduchý je. Ale s psaním nemá (skoro) nic společného.

Nyní odbočme. Copywriter může být samozřejmě dobrý řemeslník. Stačí znát ty správné postupy a být zručný. A pilný. Umět se ohánět zednickou lžící je jednoduché, pokud je člověk manuálně zručný a naučí se to. Umět se ohánět slovem není jiné – manuální zručnost je zde nahrazena zručností verbální, pílí a cvičením se pak dá vypěstovat skvělý cit pro vytříbený styl.

Nemám nic proti řemeslnému psaní, naopak, obdivuji každého, kdo se dokáže naučit ty nejúčinnější postupy jak verbalizovat myšlenkové pochody tak, aby měly hlavu a patu. Člověk se může naučit postupům, jak texty dovést od úvodu a zápletky až ke katarzi přesně podle modelu antické tragédie, může se naučit, jak napsat fejeton, úvahu, glosu, povídku nebo novelu, může si, pokud se zabývá copywritingem, nastudovat postupy, které vedou ke call to action, modle všech copywriterů, a k dalším trikům, které pomáhají utáhnout nevědomého (i vědomého) návštěvníka webu na vařené nudli a zkonvertovat ho v zákazníka.

Copywriter se může naučit praxí účinně využívat rodu činného (u sloves), může se naučit, že dobře položená otázka je mnohem účinnější „postrkovaní“ nástroj než odstavec oznamovacích vět a že dvě otázky po sobě už jsou přespříliš a obtěžují.

Konec odbočky. Položme znovu otázku – proč je v copywritingu psaní až na posledním místě? Protože copywriting je především tvůrčí proces, a ten, jak známo, potřebuje na svém počátku impuls, aby se mohl spustit. Tím impulsem není nic jiného než Nápad, nejlépe pak takový, který napadne jednoho člověka z tisíce. Nebo ještě lépe, z miliónu. Nejlépe pak vás. Nebo mě.

Mít Nápad, to je 99% copywritingu (teď trochu přeháním, ono to bude někde mezi 98-99%), samotné psaní už je řemeslná činnost, které se dá při troše dobré vůle naučit.

Možná se vám zdá, že trochu přeháním. Nezdá, skutečně přeháním, ale jen málo. Skutečně dobrý copywriter nenabídne klientovi jen psaní, nabídne mu nápad, něco, co jeho konkurence nemá. Jeden příklad za všechny – prodejce střešních krytin chtěl texty, aby „lidi ty tašky kupovali a hlavně, aby to na gůglu vylezlo nahoru.“

Navrhl jsem, že bychom mohli udělat něco, co konkurence nemá – namísto sice hezkých, ale nicneříkajících, fotografií v sekci „Reference“ jsme vytvořili několik referenčních příběhů (skutečných, ne smyšlených), kde jsme ukázali, jak se prodávaná střešní krytina chová v různých prostředích – v horách, kde na střeše leží půl roku metr sněhu, na domě, který má narušenou statiku nebo na budově, která je památkově chráněná.

Na začátku nebylo Slovo. Na počátku byl Nápad. Samotné psaní bylo už jen řemeslo.

Autor:   Marcel Kupka

Podobné články

  • Google pro agentury18. 5. 2010 Google pro agentury V pravidelném e-mailovém zpravodaji Český Google pro váš byznys upozorňuje tato společnost na nový web, který shrnuje nástroje určené pro správu kampaní. Až na výjimky jde o upozornění […] Posted in Ostatní články
  • 30. 6. 2015 České domácnosti dluží již 1 250 miliard korun Dle aktuálních informací České národní banky si české domácnosti půjčili a dluží bankám již 1,250 bilionu Kč. Nejvíce si Češi půjčují na bydlení. Hypotéky, neboli úvěry na bydlení, […] Posted in Finance, ekonomika
  • Lidé jsou na komunitních webech méně aktivní než dříve, jejich zájem o ně se ale nesnižuje5. 8. 2013 Lidé jsou na komunitních webech méně aktivní než dříve, jejich zájem o ně se ale nesnižuje Přestože na sociálních sítích lidé meziročně vykazují nižší aktivitu, jejich zájem o ně se nesnižuje. Podle výzkumu společnosti MEDIARESEARCH, kterého se zúčastnilo 1 084 respondentů […] Posted in Web
  • 29. 5. 2014 NKÚ představuje detailní přehled o svém hospodaření Nejvyšší kontrolní úřad na svých webových stránkách spustil tzv. rozklikávací rozpočet. Kdokoli si tak snadno může ověřit, s jakým rozpočtem NKÚ hospodaří, jak je na tom s jeho čerpáním a […] Posted in Finance, ekonomika
  • Čína blokuje Google Plus2. 7. 2011 Čína blokuje Google Plus Novou sociální síť Google+ zablokovala Čína hned druhý den po jejím uvedení na trh. Takzvaný Velký čínský firewall blokuje i Facebook a Twitter, dále weby jako YouTube, blogy na službě […] Posted in Web
  • Proč si pořídit kočku: Přínosy a radosti, které vám tento mazlíček přinese12. 4. 2024 Proč si pořídit kočku: Přínosy a radosti, které vám tento mazlíček přinese Pokud uvažujete o přivítání nového člena do vaší rodiny, možná jste již přemýšleli o tom, že si pořídíte kočku. Kočky jsou skvělými společníky, kteří přinášejí do domova mnoho lásky, […] Posted in Společnost
  • Web zotavovny Pracov11. 3. 2021 Jak proběhne letošní zápis do základních škol v Českých Budějovicích Letošní zápis bude kvůli pandemii COVID-19 a vládním nařízením probíhat jinak. V Českých Budějovicích je 1084 volných míst. O přijetí žáků do základních škol rozhoduje ředitel(ka) základní […] Posted in Jihočeský kraj
  • 29. 12. 2012 Dudlík Při hledání různých názorů na používání dudlíků jsem narazil i na záznam na Wikipedii. Píše se tam, že dudlík vyvolává u dětí sací reflex a tím je uklidňuje. Dudlík je prý v současné době […] Posted in Společnost
  • 24. 7. 2017 V srpnu se začne stavět nový most přes Vltavu Nový most bude pouze pro pěší a cyklisty a bude postaven u sportovního areálu TJ Meteor v Rožnově. Stavba začne pravděpodobně už v srpnu. „Nosnou konstrukci tvoří ocelový oblouk s […] Posted in Jihočeský kraj
  • T-Mobile začal pokrývat LTE na frekvenci 2100 MHz, nasadil Single RAN1. 9. 2015 T-Mobile začal pokrývat LTE na frekvenci 2100 MHz, nasadil Single RAN T-Mobile nasadil na svých vysílačích pokrývajících město Teplice koncept Single RAN, který spojuje technologie 2G, 3G a LTE do jediného univerzálního řešení. Postupně jej bude zavádět na […] Posted in Technika, software
Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám