• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Části SEO a návrat ke kořenům

Části SEO a návrat ke kořenům

Luboš Kudláček 19. 4. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Části SEO – co všechno do optimalizace pro vyhledávače/hledající uživatele patří. A proč.

Neexistuje žádná vysoká škola optimalizace, žádná SEO fakulta, žádná střední škola SEO, neexistuje dokonce jen jediný školní předmět, jehož náplní by SEO bylo.

Termín SEO vznikl kvůli vyhledávačům. Dokud neexistovaly (nebo nebyly tak významné), mohli jste také optimalizovat pro hledající uživatele, ale nikdo na to nebyl SEO expertem. Nikdo vám nepovídal o zdrojovém kódu, nikdo neoptimalizoval pro vyhledávač, všechny tvůrce zajímali pouze lidi.

Vyhledávače potom přišly se svými algoritmy na vyhodnocování obsahu webů a jejich hodnocení (konkrétně úspěch Google je postavený právě na tom) a bylo třeba říct, co vyhledávač zajímá a jak svůj web udělat lépe i pro něj. Tvorba webu se tak vlastně časem rozštěpila na tu klasickou a potom na, mnohdy špatně pochopenou, optimalizaci pro vyhledávače.

SEO se dále časem formovalo podle toho jak dokonalé byly vyhledávače a co se na ně dalo použít. Nemálo lidí na tom vydělalo peníze, ale prakticky šlo vždy jenom o nějakou soustavu „triků“, z nichž některé jsou spekulativní a jiné si třeba někdo chrání jako své know-how. Tak si můžeme mimochodem vysvětlit i pojem tajné SEO triky, který působí sice trochu magicky, nicméně na zkušenostech konzultanta, které si chrání a nešíří všude po internetu (nebo v knihách), není nic zvláštního.

Z optimalizace pro vyhledávače se stal následně lukrativní byznys, protože na první straně výsledků hledání prostě není místo pro všechny komerční weby na jedno jediné klíčové slovo. Tvůrci webů musí neustále pracovat na zlepšeních, musí cílit na všechny komerční fráze, které by mohl někdo do vyhledávače zadat, a musí se zabývat každou prkotinou, jež by mohla mít na pozici na SERP nějaký vliv.

SEO se tak s rostoucí konkurencí neustále nafukuje. Každá maličkost, která může rozhodnout o příchodu návštěvníka na web se řeší. Někdo se dokonce v rámci SEO zabývá i tím, co potom na webu s návštěvníkem udělá. (Zaujme ho textem, obrázkem, kam ho povede atd.) Stručně řečeno, do optimalizace někteří konzultanti (experti, odborníci, specialisté) počítají úplně se vším, tedy i s orientací pouze na uživatele.

Dělení SEO

Jak jsem zmínil hned v úvodu, neexistuje žádná skutečně vědecká definice SEO. Všechna fakta pocházejí od odborníků, kteří je nějakým způsobem písemně zaznamenali a tudíž přišli s všobecně uznanou definicí. Oni jsou těmi vědci, ale v tak komplikovaném, nejasném a měnícím se oboru může i expert „zaspat“.

Optimalizaci můžeme dělit na:

  1. on-page faktory (kód, text, metadata, titulky, nadpisy)
  2. off-page faktory (ovlivnění jinými weby – zpětné odkazy, jejich druh, tvar a váha)

Obě části SEO spolu souvisí. Typickým příkladem SEO techniky je budouvání sítě webů se zaměřením na jedno téma (finance, půjčky, bydlení atd.) Každý z webů má perfektně vyřešené on-page faktory a pomocí ostatních webů řeší off-page faktory. K tomu přidá několik placených článků, registraci do katalogů a další formy linkbuildingu, které zná. Snaží se tak dosáhnout předních příček na SERP a možná i výsledky tapetovat.

Lidské nedorozumění

Na internetu jsou lidé schopní hádat se spolu kvůli maličkostem. Někdo bude rovnou tvrdit, že kvalita zdrojového kódu do SEO nepatří. Jiný člověk bude upozorňovat na maličkost, kterou lidé v rámci optimalizace svého webu dělají, protože podle něj prý vliv na SEO nemá. Tedy: Nemá vliv na pozici na stránce s výsledky. Další člověk pak bude tvrdit: No jo, jste první, ale k čemu to je, když člověk z vašeho webu hned odejde? Nic nekoupí? Inu, jde o ten provoz. O ten provoz pocházející z vyhledávačů, odpoví mu zase někdo jiný. Provoz je prvořadý, pak může vhodný odborník na použitelnost dovést uživatele k nákupu či jiné akci.

Návrat ke kořenům

Po všech mýtických představách o SEO se postupně vracíme ke kořenům. Podvody na vyhledávače přestávají fungovat (dlouhodobě určitě) a celé šílenství vlastně mělo jeden velký pozitivní efekt: Lidé se naučili dobré weby psát. Jak z hlediska kódu, tak použitelnosti.

Vyhledávače jsou lepší než dřív a nestále pracují na tom, aby se co nejvíce přiblížily lidské inteligenci a lidskému vnímání světa.

Především z tohoto důvodu se začíná prosazovat názor, že tvorba webu pro lidi je zároveň SEO. Další techniky na přilákání (title, descritpion) jsou vedlejším, již přirozeným, efektem při vývoji projektu.

Bublina SEO praská. Lidé už se nemusí zabývat maličkostmi, stačí používat zdravý rozum.

A zase optimalizovat především pro lidi.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Google bude digitalizovat knihy Národní knihovny22. 2. 2011 Google bude digitalizovat knihy Národní knihovny V rámci služby Knihy Google bude světový gigant nabízet přibližně 200 tisíc svazků z historických a slovanských sbírek Národní knihovny ČR. Ve zmíněné službě je nyní k dispozici 15 […] Posted in Technika, software
  • 30. 6. 2015 České domácnosti dluží již 1 250 miliard korun Dle aktuálních informací České národní banky si české domácnosti půjčili a dluží bankám již 1,250 bilionu Kč. Nejvíce si Češi půjčují na bydlení. Hypotéky, neboli úvěry na bydlení, […] Posted in Finance, ekonomika
  • O2 nabízí pojištění telefonu nebo tabletu proti poškození a krádeži3. 10. 2015 O2 nabízí pojištění telefonu nebo tabletu proti poškození a krádeži O2 nabízí nově možnost pojistit nový telefon nebo tablet pořízený ve kterékoli z O2 Prodejen. Pojistka se vztahuje také na mechanické poškození při pádu a u levných přístrojů stojí 49 […] Posted in Technika, software
  • Výsledek hledání po najetí myši29. 11. 2012 Koldům je kulturní památkou Ministerstvo kultury 21. listopadu prohlásilo komplex tří budov, nacházejících se na rozcestí Pražské třídy a Staroměstské ulice za kulturní památku. Patří mezi ně i takzvaný Koldům […] Posted in Jihočeský kraj
  • 28. 1. 2015 Na cestách po italských ostrovech Italské ostrovy jsou silným magnetem pro turisty, kteří mají rádi krásnou přírodu, romantické pláže lemované piniovými lesíky a vinicemi, místa, kterými kráčela historie, nebo originální […] Posted in Cestování a turistika
  • Google +1 jako tlačítko na web1. 6. 2011 Google +1 jako tlačítko na web Majitelé webů si nyní mohou na své stránky přidat tlačítko +1. Dají tak možnost návštěvníkům a čtenářům, aby vyjádřili webu podporu a doporučili jej ostatním. Jde o obdobu tlačítka +1 […] Posted in Web
  • Facebook, Banán a Petr Hejl5. 2. 2010 Facebook, Banán a Petr Hejl Z historických důvodů si poznamenám, co se vlastně na českém internetu v tomto období děje. Máme tu Facebook, Banán a Petra Hejla. Facebook Facebook mění vzhled, Facebook chystá mail, […] Posted in Web
  • Lidé jsou na komunitních webech méně aktivní než dříve, jejich zájem o ně se ale nesnižuje5. 8. 2013 Lidé jsou na komunitních webech méně aktivní než dříve, jejich zájem o ně se ale nesnižuje Přestože na sociálních sítích lidé meziročně vykazují nižší aktivitu, jejich zájem o ně se nesnižuje. Podle výzkumu společnosti MEDIARESEARCH, kterého se zúčastnilo 1 084 respondentů […] Posted in Web
  • Twitter a spolupráce s Ping (Apple)12. 11. 2010 Twitter a spolupráce s Ping (Apple) Podle dohody sociální sítě Twitter a společnosti Apple bude moci zhruba 175 milionů uživatelů Twitteru propojit svůj účet se službou Ping. Apple již vyjednával s Facebookem (500 milionů […] Posted in Ostatní články
  • Má v současnosti kinoreklama smysl?25. 10. 2012 Má v současnosti kinoreklama smysl? Všechna multikina v poslední době vysílají jasný signál – lidé chodí do kina stále méně. Podle posledních odhadů navštívilo letos kina o třetinu míň diváků než v předchozím období. Má […] Posted in Marketing
Podnikání Web

Výběr redakce

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících

Podnikání

Jak efektivně řídit malý tým bez manažerské zkušenosti
Začínáme s vedením: Praktické tipy pro řízení týmu bez manažerské praxe
káva pro firmy
Proč je firemní káva s vlastním logem víc než jen nápoj: Branding, image a smysluplný detail
Webhosting Weblobe

Finance

děti
Finanční gramotnost pro děti a mládež: Základ úspěšné budoucnosti
finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit

Web

html kód
Základy HTML a CSS pro laiky
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML

Marketing

content marketing
Obsahový marketing není jen blog. Ani příspěvek na síti. Ani SEO taktika. Je to systém.
e-mail
10 tipů pro úspěšný e-mail marketing

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

batoh
Cestuj nalehko, žij naplno: Seznam vybavení na týden v přírodě
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Společnost

odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
roční období
Astronomické vs. meteorologické léto: Které právě začíná a proč se neshodují?

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hudba hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama rozhovor Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB ČSOB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám