• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Části SEO a návrat ke kořenům

Části SEO a návrat ke kořenům

Luboš Kudláček 19. 4. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web   

Části SEO – co všechno do optimalizace pro vyhledávače/hledající uživatele patří. A proč.

Neexistuje žádná vysoká škola optimalizace, žádná SEO fakulta, žádná střední škola SEO, neexistuje dokonce jen jediný školní předmět, jehož náplní by SEO bylo.

Termín SEO vznikl kvůli vyhledávačům. Dokud neexistovaly (nebo nebyly tak významné), mohli jste také optimalizovat pro hledající uživatele, ale nikdo na to nebyl SEO expertem. Nikdo vám nepovídal o zdrojovém kódu, nikdo neoptimalizoval pro vyhledávač, všechny tvůrce zajímali pouze lidi.

Vyhledávače potom přišly se svými algoritmy na vyhodnocování obsahu webů a jejich hodnocení (konkrétně úspěch Google je postavený právě na tom) a bylo třeba říct, co vyhledávač zajímá a jak svůj web udělat lépe i pro něj. Tvorba webu se tak vlastně časem rozštěpila na tu klasickou a potom na, mnohdy špatně pochopenou, optimalizaci pro vyhledávače.

SEO se dále časem formovalo podle toho jak dokonalé byly vyhledávače a co se na ně dalo použít. Nemálo lidí na tom vydělalo peníze, ale prakticky šlo vždy jenom o nějakou soustavu „triků“, z nichž některé jsou spekulativní a jiné si třeba někdo chrání jako své know-how. Tak si můžeme mimochodem vysvětlit i pojem tajné SEO triky, který působí sice trochu magicky, nicméně na zkušenostech konzultanta, které si chrání a nešíří všude po internetu (nebo v knihách), není nic zvláštního.

Z optimalizace pro vyhledávače se stal následně lukrativní byznys, protože na první straně výsledků hledání prostě není místo pro všechny komerční weby na jedno jediné klíčové slovo. Tvůrci webů musí neustále pracovat na zlepšeních, musí cílit na všechny komerční fráze, které by mohl někdo do vyhledávače zadat, a musí se zabývat každou prkotinou, jež by mohla mít na pozici na SERP nějaký vliv.

SEO se tak s rostoucí konkurencí neustále nafukuje. Každá maličkost, která může rozhodnout o příchodu návštěvníka na web se řeší. Někdo se dokonce v rámci SEO zabývá i tím, co potom na webu s návštěvníkem udělá. (Zaujme ho textem, obrázkem, kam ho povede atd.) Stručně řečeno, do optimalizace někteří konzultanti (experti, odborníci, specialisté) počítají úplně se vším, tedy i s orientací pouze na uživatele.

Dělení SEO

Jak jsem zmínil hned v úvodu, neexistuje žádná skutečně vědecká definice SEO. Všechna fakta pocházejí od odborníků, kteří je nějakým způsobem písemně zaznamenali a tudíž přišli s všobecně uznanou definicí. Oni jsou těmi vědci, ale v tak komplikovaném, nejasném a měnícím se oboru může i expert „zaspat“.

Optimalizaci můžeme dělit na:

  1. on-page faktory (kód, text, metadata, titulky, nadpisy)
  2. off-page faktory (ovlivnění jinými weby – zpětné odkazy, jejich druh, tvar a váha)

Obě části SEO spolu souvisí. Typickým příkladem SEO techniky je budouvání sítě webů se zaměřením na jedno téma (finance, půjčky, bydlení atd.) Každý z webů má perfektně vyřešené on-page faktory a pomocí ostatních webů řeší off-page faktory. K tomu přidá několik placených článků, registraci do katalogů a další formy linkbuildingu, které zná. Snaží se tak dosáhnout předních příček na SERP a možná i výsledky tapetovat.

Lidské nedorozumění

Na internetu jsou lidé schopní hádat se spolu kvůli maličkostem. Někdo bude rovnou tvrdit, že kvalita zdrojového kódu do SEO nepatří. Jiný člověk bude upozorňovat na maličkost, kterou lidé v rámci optimalizace svého webu dělají, protože podle něj prý vliv na SEO nemá. Tedy: Nemá vliv na pozici na stránce s výsledky. Další člověk pak bude tvrdit: No jo, jste první, ale k čemu to je, když člověk z vašeho webu hned odejde? Nic nekoupí? Inu, jde o ten provoz. O ten provoz pocházející z vyhledávačů, odpoví mu zase někdo jiný. Provoz je prvořadý, pak může vhodný odborník na použitelnost dovést uživatele k nákupu či jiné akci.

Návrat ke kořenům

Po všech mýtických představách o SEO se postupně vracíme ke kořenům. Podvody na vyhledávače přestávají fungovat (dlouhodobě určitě) a celé šílenství vlastně mělo jeden velký pozitivní efekt: Lidé se naučili dobré weby psát. Jak z hlediska kódu, tak použitelnosti.

Vyhledávače jsou lepší než dřív a nestále pracují na tom, aby se co nejvíce přiblížily lidské inteligenci a lidskému vnímání světa.

Především z tohoto důvodu se začíná prosazovat názor, že tvorba webu pro lidi je zároveň SEO. Další techniky na přilákání (title, descritpion) jsou vedlejším, již přirozeným, efektem při vývoji projektu.

Bublina SEO praská. Lidé už se nemusí zabývat maličkostmi, stačí používat zdravý rozum.

A zase optimalizovat především pro lidi.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Gorila mobil8. 7. 2014 O2 kupuje virtuálního operátora Gorila mobil Společnost O2 převezme virtuálního operátora Gorila mobil a zařadí jej v rámci své obchodní strategie přímo do své nabídky služeb. Gorila mobil vsadil na inovativní koncept - zaměření […] Posted in Technika, software
  • inet421. 5. 2014 inet4 se rozšířil do Pacova Poskytovatel internetového připojení inet4 se rozšířil z Jihočeského kraje na Vysočinu do města Pacov. Toto město leží 17 kilometrů severozápadně od okresního města Pelhřimov. ISP […] Posted in Technika, software
  • 29. 10. 2007 Požár v supermarketu Interspar Střecha obchodního domu začala hořet v sobotu v 10:00. Oheň zasáhl pouze střechu, do samotné budovy se dostal jen kouř. Požár oznámil kolemjdoucí, který zavolal na linku 112. Z budovy […] Posted in Jihočeský kraj
  • T-Mobile dobíjí Twist s Českou poštou2. 8. 2011 T-Mobile dobíjí Twist s Českou poštou Nově mohou zákazníci dobíjet na dalších 3 300 místech. Dobít lze 200 Kč, ale i 9 999 Kč. Praha, 2. srpna 2011 – T-Mobile spouští dobíjení Twistů s Českou poštou. Od dnešního dne si […] Posted in Technika, software
  • 29. 12. 2015 Průzkum ČSOB: Za silvestrovské oslavy utratí většina Čechů méně než 500 Kč Konec roku a s ním spojené silvestrovské oslavy se kvapem blíží. Kolik za poslední den v roce utratíte vy? Podívejte se na zajímavé srovnání, které vychází z průzkumu ČSOB. Překvapivě […] Posted in Finance, ekonomika
  • Mobilní aplikace České televize: Přes čtvrt milionu stažení5. 9. 2011 Mobilní aplikace České televize: Přes čtvrt milionu stažení Česká televize dosahuje mimořádného úspěchu se svými mobilními aplikacemi. Uživatelé chytrých telefonů si je oblíbili a stáhli jich již přes 250 tisíc. Česká televize nabízí široké […] Posted in Společnost
  • 4. 12. 2015 Živnostník na stavbě. Na co si dát pozor z hlediska BOZP Víte, že jako OSVČ ručíte za vlastní bezpečnost na staveništi a že pokuty za prohřešky v této oblasti jdou přímo za vámi? A víte, jak se případných problémů snadno vyvarovat? Vše vám […] Posted in Podnikání
  • Končí služba Google Reader14. 3. 2013 Končí služba Google Reader Google opět ruší některé ze svých méně používaných služeb a mezi nimi je tentokrát i Google Reader - on-line čtečka RSS zdrojů. Provoz bude definitivně ukončen k 1.7.2013. O Google […] Posted in Web
  • V Českých Budějovicích budou předzahrádky celoročně29. 11. 2019 V Českých Budějovicích budou předzahrádky celoročně Dlouhodobě zaběhnutý režim, kdy se dalo v restauračních předzahrádkách posedět do října a potom si dát punč až v prosinci, skončí. „Tržní řád, který schválila rada města, umožňuje […] Posted in Jihočeský kraj
  • 22. 6. 2015 Enviropol mezi 70 nejzajímavějšími firmami Enviropol je česká firma zabývající se zpracováním elektroodpadu. Minulý rok spustila v Jihlavě technologicky nejmodernější závod v Evropě a v projektu Mapa úspěchu sdružení CZECH TOP 100 […] Posted in Podnikání
Podnikání Web

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám