• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Podnikání > Nástroje pro webmastery Google

Nástroje pro webmastery Google

Luboš Kudláček 23. 3. 2010     Rubrika:  Podnikání, Web    Štítky: Google

Přehled možností Google Nástrojů pro webmastery.

Registrací a používáním služby pro webmastery od společnosti Google získáte další možnosti pro svůj web. Uvidíte jej očima Googlebota, podíváte se na klíčová slova vašeho webu i s jejich důležitostí, významné vyhledávací dotazy, nebo třeba chyby a omezení, které jsou Googlu stavěny na webu do cesty. V neposlední řadě vám v některých případech dokonce přijde e-mail, když na webu dojde k nějakému vážnému problému.

Menu Google Nástroje pro webmasteryNa obrázku vlevo je vidět kompletní nabídka (menu) hned po tom, co se do nástrojů přihlásíte a přidáte web, jehož statistiky chcete mít k dispozici a s nímž chcete pracovat.

Registraci a přihlášení můžete provést na této adrese:

https://www.google.com/webmasters/tools/

U webu, který potom do Nástrojů přidáte, je potřeba ověřit jeho vlastnictví. Nikdo cizí tedy nemá šanci vidět to, co vidí jeho majitel. Ověření lze provést dvěma způsoby. Buď přidáte do hlavičky webu speciální meta tag s kódem identifikující konkrétní web, nebo ten samý kód vložíte v souboru s příponou .html do kořenového adresáře vašeho webu. Meta tag i soubor vám vygeneruje Google a celým procesem vás v administraci Nástrojů provede. Ověření je celkově jednoduché a rychlé.

Soubory Sitemap

Jakmile je web ověřen, můžete se začít probírat nabídkou. Zajímavá je možnost přidat soubor sitemap.xml – je to jistota, že o něm Google bude vědět a zaindexuje všechny stránky vašeho webu. Na tomto místě je však třeba říci, že u malého webu s jednoduchou strukturou to nemá velký význam a že soubor sitemap.xml objeví Googlebot i bez toho.

Informace o sitemap.xml

V Nástrojích pro webmastery ale budete mít přehled o tom, jestli není v souboru sitemapy chyba a dokonce i o tom, kolik adres Google indexuje. Přehled potom může vypadat jako na obrázku vpravo (otevře po kliknutí).

Jak vidíte, Netzin má v sitemapě 169 adres, ale Google jich do této chvíle indexuje pouze 129. Soubor si stahuje sám automaticky, po prvním přidání není třeba se o tuto funkci dále starat, pokud nedojde k nějakému problému.

Přístup prohledávačů

Pod dalším odkazem se skrývá nástroj pro kontrolu a případné vygenerování souboru robots.txt. Do něj můžete zapsat, jaké stránky a další obsah nemá Googlebot indexovat a ověřit si, jestli to opravdu funguje. Při nepsrávném zápisu nebo chybě může Google tento zápis ignorovat.

Pokud nevíte, jak se robots.txt píše, můžete si ho nechat vygenerovat i s dodatečnými pravidly pro povolení či zablokování konkrétních částí webu a pro různé typy robotů včetně těch, které nepatří Googlu.

Odkazy Sitelink

Odkazy Sitelink jsou odkazy na interní stránky webu. Ne všechny weby mají odkazy Sitelink. Google tyto odkazy generuje automaticky, ale odkazy Sitelink, které nechcete, můžete odstranit. Tak se píše přímo na stránce v Nástrojích. Faktem je, že většina webů tyto odkazy na stránce s výsledky vyhledávání nemá, vypadají nějak takto:

Odkazy Sitelink

Tyto odkazy generuje i Seznam.cz, ten to však dělá jen u opravdu důležitých webů.

Změna adresy

Jestliže budete svůj web přesouvat na novou doménu, tento nástroj může být docela důležitý. Opět platí, že Google (stejně jako ostatní vyhledávače) přeindexuje stránky sám, proč mu ale nepomoci. Klasické trvalé přesměrování webu na novou doménu je nutné provést i v tomto případě a oba weby (přesměrovávaný i nový) musejí být v Nástrojích ověřeny.

Nastavení

Pod tímto odkazem vás může zajímat volba preferované domény. Týká se to formátu adresy s WWW nebo bez WWW na začátku, ale toto můžete ošetřit i přesměrováním, návod naleznete pod odkazem v předchozím odstavci.

Vaše stránky na webu

Další oddělení Nástrojů pro webmastery se týká postavení vašich stránek celkově na internetu. Podívat se můžete na nejvýznamnější vyhledávací dotazy i na to, přes jaké dotazy konkrétně k vám z výsledků vyhledávání Google návštěvníci přišli.

Odkazy na vaše stránky

Na této stránce se můžete podívat, z jakých stránek vedou odkazy na váš web, nebo na konkrétní stránku. K tomu je potřeba nejprve adresu zadat (nebo nechat stránku titulní) a stisknout tlačítko Najít. Pokud to neuděláte, uvidíte odkazy i z dalších stránek přímo na vašem webu.

Klíčová slova

Přehled nejdůležitějších klíčových slov a jejich důležitost vyjádřená graficky.

Klíčová slova

Tato slova by měla odrážet téma vašich stránek. Pokud tomu tak není, je zřejmě něco špatně. Většina těchto slov v případě Netzinu pochází z hlavičky tak, jak ji vidíte.

Interní odkazy

Zadejte adresu stránky a zjistíte, jaké jiné stránky na vašem webu na tuto odkazují.

Statistiky odběratelů

Pokud váš web nabízí RSS kanál, pak jej mohou lidé odebírat a být tak informováni o novinkách a nových článcích. Na stránce je vidět, kolik lidí používá služeb Google k odběru vašeho RSS.

Diagnostika

Tato část Nástrojů pro webmastery je zaměřena na zdrojový kód webu. Podívat se můžete na chyby při procházení Googlebotem (nedostupné, nenalezeno, omezeno souborem robots.txt atd.), na statistiky procházení a na návrhy HTML. Tam jde hlavně o upozornění na meta tagy (například všechny stránky mají shodný popis, dlouhý či krátký popis, duplicitní title, chybějící title atd.), přičemž dostanete i přesný seznam URL, kde Google nějakou chybičku zaznamenal.

Laboratoř Google

V poslední části s názvem Laboratoř Google si můžete nechat svou stránku načíst jako Googlebot. Chvilku to trvá, ale aspoň zjistíte, jak robot konkrétní stránku vidí. To platí i pro informace posílané v hlavičce serverem, to jest těch, které jste vy sami do zdrojového kódu nenapsali.

Podrobnosti o malwaru

Možná se vám stalo, že váš web byl napaden. Pokud to Google zjistí a vy problém urychleně neodstraníte, přestane k vám návštěvníky ze svých výsledků hledání posílat.

Na stránce pod odkazem Podrobnosti o malwaru zjistíte, jestli tento problém máte. V okamžiku, kdy Google napadení webu zaregistruje, odesílá dokonce upozornění e-mailem.

Výkon webu

Google mimo jiné sleduje i to, jak dlouho se váš web načítá. Všechno je vidět na přehledném grafu včetně informace, o kolik je zrovna ten váš web rychlejší či pomalejší oproti ostatním existujícím webům. Jak je vidět na obrázku níže, Netzin je pomalý.

Rychlost načítání

Může za to box Facebooku, který je touto dobou umístěn v levé nabídce webu. Ten prodlužuje čas úplného načtení stránky i přesto, že uživatel ji ve svém prohlížeči již vidí. Google dává v Nástrojích pro webmastery doporučení, jak problém odstranit a čeho konkrétně se týká.

Shrnutí

Pokud Nástroje pro webmastery nepoužíváte a zároveň vlastníte web, s nímž to myslíte vážně, používáním těchto pomocníků rozhodně nic nezkazíte. Google vám může pomoci zorientovat se v důležitých věcech, nabízí statistiky a navrhuje možné úpravy, které z jeho pohledu vedou ke zlepšení webu.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma12. 11. 2020 Úložiště na fotky Google Photos (Fotky Google) už nebude zdarma Fotky Google fungují již více než pět let, a to tak, že umožňují nahrávat fotografie a videa bez započítávání do objemu úložiště Google Drive (Google disk) v případě, že necháte Google […] Posted in Web
  • Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google27. 11. 2018 Organizace dTest podává kvůli porušení GDPR stížnost na Google Organizace dTest podává stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým […] Posted in Web
  • Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek27. 11. 2018 Nejlepší způsob archivace a zálohování fotek Pokud rádi a často fotíte, potkáte se dřív nebo později s problémem, jak svoje fotografie zálohovat a uložit tak, abyste o ně nepřišli. Pevné disky na to nestačí. Cloudové […] Posted in Technika, software
  • Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru16. 9. 2015 Google pomáhá uprchlíkům a vyzývá své uživatele k finančnímu daru Společnost Google věnovala již milion eur organizacím, které se zaměřují na humanitární pomoc uprchlíkům. Nyní vyzývá své uživatele, že zdvojnásobí jejich dary až do výše dalších 5 milionů […] Posted in Společnost
  • Značka Sklik22. 9. 2014 Nové značení inzerátů Skliku ve vyhledávání Seznam představil definitivní podobu označení placené reklamy ve výsledcích hledání. Je naprosto stejné (možná s jiným barevným odstínem), jako má Google. Placené inzeráty Sklik […] Posted in Web
  • SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam?27. 5. 2014 SPIR se účastní protestů proti Googlu, kdy přijde řada na Seznam? Sdružení pro internetovou reklamu v ČR, z.s.p.o. (SPIR), jehož členy jsou především velké firmy a mezi nimi i Seznam.cz, se účastní antimonopolního řízení, které vede Evropská komise proti […] Posted in Web
  • 17. 1. 2014 Vyhledávání obrázků v Googlu podle licence bude snazší Už od roku 2009 se dají vyhledávané obrázky v Googlu filtrovat podle typu licence, dříve však byla nabídka schovaná až v pokročilém vyhledávání. Teď se Google rozhodl tento filtr přidat […] Posted in Web
  • Novinky30. 12. 2013 Novinky a události: Prosinec 2013 Pomyslný souboj o množství novinek na konci roku vyhrává tentokrát Google. Už mu zaplatíte jen za shlédnuté reklamy, sociální přihlašování upravil tak, že už k němu není potřeba účet na G+ […] Posted in Web
  • Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE3. 12. 2013 Byla založena Platforma pro internetovou ekonomiku PIE AT&T, Allegro Group, Facebook, Google, MasterCard a UPS zakládají Platformu pro internetovou ekonomiku (PIE). Ta se bude zabývat tématy z oblasti internetové ekonomiky, e-commerce a […] Posted in Podnikání
  • 1. 12. 2013 Novinky a události: Listopad 2013 V listopadu si mohli dát facebookoví hejteři pauzu. Pomyslnou cenu pro toho, kdo zavede za měsíc nejvíc změn, tentokrát získal Google. Testoval nový vzhled reklam, začal indexovat aplikace […] Posted in Web
Podnikání Web
Google

Výběr redakce

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další
Plešné jezero
Třístoličník, Trojmezná, Plechý – tip na skvělou šumavskou hřebenovku
TikTok
Jak zrychlit růst na TikToku: Strategie s nákupem sledujících
marketing
Kde firmy tratí peníze v marketingu: 5 nejčastějších chyb, kterým se vyhnout

Podnikání

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
e-shop
E-shop od nuly: Co všechno potřebujete, než začnete prodávat online
Webhosting Weblobe

Finance

finance - mince
10 nejčastějších finančních chyb a jak je napravit
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska

Web

RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí
tvorba webu
20 tipů pro zajímavé použití kaskádových stylů (CSS) a HTML
responsivní web
Jak funguje webový responzivní design a proč je nutný

Marketing

brand Coca Cola
Budování značky od nuly: Co funguje a co ne
RSS
Je RSS mrtvé? Jak odebírat novinky z webů bez algoritmů sociálních sítí

Technika

5G vs. 6G
5G vs. 6G: Co můžeme čekat dál od technologií připojení k internetu a proč by nás to mělo zajímat
budoucnost
10 technologií, které do roku 2030 přepíšou pravidla hry a změní naše životy

Cestování

Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
sinice
Co to jsou sinice a jak je poznat

Společnost

Minecraft
Minecraft – svět učení, zábavy a nekonečné tvořivosti
domov
Domov jako útočiště: Jak si vytvořit harmonické prostředí, které vás podpoří a nevyčerpá

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost bydlení Cenzura CZ.NIC domény doprava děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE Microsoft mobilní telefon Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize Twitter UPC Vodafone Vánoce WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám