• Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
internetový magazín pro podnikavé lidi
Menu
  • Titulka
  • Podnikání
  • Marketing
  • Web
  • Finance, ekonomika
  • Technika, software
  • Cestování, turistika
  • Společnost
NETzin.cz > Web > Drupal: Nastavení URL aliasů

Drupal: Nastavení URL aliasů

Luboš Kudláček 10. 8. 2010     Rubrika:  Web   

Pěkné odkazy, SEO odkazy, pěkné adresy stránek.

Jako všechno v Drupalu, ani URL aliasy v něm nejsou řešeny automaticky. Uživatel si musí trochu pohrát s nastavením, zařídit si, aby z URL zmizely nepřípustné znaky (a případně diakritika), a postarat se o to, aby všechno fungovalo jak má. I malá chybička může způsobit velké nepříjemnosti.

Za normální situace ihned po instalaci Drupalu mají odkazy stránek onen známý nepříjemný tvar s otazníkem, který mnoho lidí zavrhuje jako nevhodný. (Důvody nemá cenu rozebírat a dalo by se o nich i poměrně obsáhle polemizovat.)

Součástí instalačního balíčku je však modul Path, který zařídí přeměnu trvalých adres všeho obsahu do uživatelem definované podoby. Velkou výhodou je, že URL může mít opravdu jakýkoli tvar a u každého vytvářeného (nebo editovaného) obsahu jej můžete libovolně zapsat. Nastavení zmíněného modulu najdete pod odkazem Administrace – Prvky webu – URL aliasy.

Automatická tvorba URL aliasů

Nevýhodou řešení pouze s modulem Path je skutečnost, že uživatel musí všechny adresy zadávat ručně, což je za prvé zdlouhavé a mnohdy nepříjemné, za druhé byste si museli pamatovat strukturu webu a zadávat ji vždy do cesty URL (pokud na takových drobnostech bazírujete).

K dispozici je proto modul Pathauto, který umí automaticky vytvářet odkazy dle předchozího nastavení, které najdete na stránce s aliasy (tedy zase cesta Administrace – Prvky webu – URL aliasy – v horní části odkaz Automatický alias.)

Nastavení automatických aliasů

Celá konfigurace se dělí na několik částí. V té první s názvem Obecné nastavení můžete zvolit oddělovač slov v titulku (typicky je to pomlčka), největší možnou délku aliasu a potom také dvě velmi důležité věci.

Ta první se týká Akce při aktualizaci:

Akce při aktualizaci aliasů - Drupal

Akce při aktualizaci aliasů - Drupal

Toto nastavení je velmi důležité a ve výchozím stavu po instalaci modulu „chybně“ nastavené. Tedy subjektivně chybně. Když to vezmeme od možnosti poslední (Vytvořit nový alias, starý smazat), tak tato znamená, že při editování obsahu ve smyslu změny nadpisu, z něhož je alias typicky vytvářen, dojde ke změně podle názvu nového. Prostřední možnost (Vytvořit nový alias, stávající ponechat funkční) v takovém případě vytvoří další alias a první na obrázku zatržená možnost (Nic nedělat, ponechat stávající alias) znamená, že se při změně nestane vůbec nic. To je také většinou nejlepší řešení, protože již zavedená adresa třeba článku by se z mnoha důvodů neměla změnit. A pozor! Toto nastavení se týká všech aliasů, tedy třeba i těch pro taxonomii (kategorie, štítky).

Druhá důležitá věc se týká znaků obsažených v URL. Pokud zatrhnete políčko s popiskem Před vytovřením aliasu přeložit na správný formát, nebudete mít v adresách diakritiku a nevhodné znaky, které do URL nepatří. Fungování je podmíněno přítomností souboru s názvem i18n-ascii.txt v adresáři Pathauto. Ten tam již je, jmenuje se i18n-ascii.example.txt. a stačího tedy přejmenovat.

Nastavení cesty

V dalším kroku bude uživatele zajímat, jakým způsobem a z čeho budou jednotlivé adresy trvalých odkazů poskládány. Tyto možnosti najdete v Nastavení cesty uzlu (článek, stránka, nebo jakýkoli další typ obsahu, který třeba sami vytvoříte), Nastavení cesty fóra (zde jde o taxonomii, český překlad však zní takto) a Nastavení uživatelských cest.

Na obrázku je vidět nastavení cesty uzlu zde na Netzinu. Jak je vidět, můžete nastavit různé formáty pro různé typy obsahu, například URL tiskové zprávy vypadá jinak, než URL článku.

Nastavení cesty uzlu

Nastavení cesty uzlu

K dispozici je kromě [title-raw] (ten vloží do URL nadpis obsahu) ještě mnoho dalších značek, takže můžete použít automaticky v URL třeba kategorii a podobně. Takzvané nahrazovací vzorky jsou v nastavení k dispozici.

Po uložení nastavení modulu bude tento vytvářet aliasy za vás. Nutno dodat, že konkrétní podobu má uživatel možnost ovlivnit při psaní či editování (jak je vidět na dalším obrázku) a zajímavá je také skutečnost, že při změně popisovaného nastavení zůstanou již existující aliasy zachovány. Jejich seznam je na stránce modulu Path a je možné je tam i později měnit, nebo dokonce mazat.

Nastavení URL pod článkem

Nastavení URL pod článkem

Drupal dává v kombinaci s těmito moduly pro nastavení „pěkných odkazů“ dost široké možnosti a prakticky neexistuje žádné omezení při jejich tvorbě.

Autor:   Luboš Kudláček

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. >> Luboš Kudláček - obsahový marketing

Podobné články

  • 2. 7. 2015 ČOI prý nebude moct bojovat proti Šmejdům České obchodní inspekci (ČOI) se má v souvislosti s celkovým snížením rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) na rok 2016 snížit objem finančních prostředků v části provozních a […] Posted in Finance, ekonomika
  • Freetime park Stromovka se představí veřejnosti14. 10. 2008 Freetime park Stromovka se představí veřejnosti Ve čtvrtek 16. října od 16 hodin se v zasedací místnosti zastupitelstva města (vchod č. 3 historické radnice, 2. patro) koná veřejná prezentace Freetime parku Stromovka. Město tento […] Posted in Jihočeský kraj
  • Mezinárodní den památek 20.4.201315. 4. 2013 Mezinárodní den památek 20.4.2013 Tuto sobotu proběhne v Českých Budějovicích "Mezinárodní den památek 20.4.2013". Na některá místa je potřeba si rezervovat vstupenku, jiná jsou otevřena bez omezení pro […] Posted in Jihočeský kraj
  • LAMA MOBILE24. 7. 2015 LAMA mobile daruje víkendové volání zdarma Virtuální mobilní operátor LAMA mobile daruje svým zákazníkům celé dva dny volání zdarma. Toto prázdninové zpestření mohou využít během posledního červencového víkendu. Celý […] Posted in Technika, software
  • Otevření letní plovárny17. 5. 2013 Otevření letní plovárny Provoz letní plovárny na Sokolském ostrově v Českých Budějovicích bude zahájen 1.6. Provozní doba od 1.6.2013 do 30.6.2013: 10:00 až 20:00 hod. Provozní doba od 1.7.2013 do 31.8.2013: […] Posted in Jihočeský kraj
  • 30. 6. 2015 České domácnosti dluží již 1 250 miliard korun Dle aktuálních informací České národní banky si české domácnosti půjčili a dluží bankám již 1,250 bilionu Kč. Nejvíce si Češi půjčují na bydlení. Hypotéky, neboli úvěry na bydlení, […] Posted in Finance, ekonomika
  • Nastavení jazyků25. 9. 2017 Kolik stojí malá svatba Pokud se rozhodnete pro malou svatbu, ale zároveň takovou, aby byla slavnostní, počítejte s náklady v desítkách tisíc korun. Není svatba jako svatba. Svatba je důležitým krokem v […] Posted in Finance, ekonomika
  • Odkaz13. 8. 2013 Změna a přesměrování trvalých odkazů na WordPressu Na Netzinu jsem už podruhé během týdne měnil strukturu trvalých odkazů. Obecně platí, že URL adresy obsahu (jednotlivých webových stránek na webu, nebo v tomto případě trvalých odkazů […] Posted in Web
  • Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu9. 9. 2025 Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu Při navrhování webu se mnoho lidí soustředí na funkce, obsah nebo SEO – a to je v pořádku. Jenže bez pečlivě vybraných barev a typografie může i nejlépe optimalizovaný web působit […] Posted in Web, Výběr redakce
  • MOBIL.CZ má už 200 tisíc aktivovaných SIM karet15. 4. 2015 MOBIL.CZ má už 200 tisíc aktivovaných SIM karet Virtuální operátor MOBIL.CZ, který je součástí portfolia mediální skupiny MAFRA, zvyšuje svůj podíl na trhu a dosáhl už 200 tisíc aktivovaných SIM karet. „Úspěch MOBIL.CZ potvrzuje, […] Posted in Technika, software
Web

Výběr redakce

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
odpad - jídlo
Jídlo nepatří do koše aneb Jak omezit plýtvání a kam s potravinovým odpadem
Chorvatsko - pláž
Bez stresu k moři: Co zařídit před cestou autem do Chorvatska
káva - zrna
Druhy kávových zrn: Arabica, Robusta a další

Podnikání

intuice
Nejen čísla rozhodují: Proč je intuice klíčem k podnikatelskému úspěchu
cena
Kolik si za to říct? Naučte se správně nastavit cenu svých produktů

Finance

Investice opatrně
Investice pro opatrné: Jak ochránit peníze před inflací bez velkého rizika
půjčky
Přehled druhů půjček na českém trhu: Co je co a kdy po čem sáhnout

Web

typografie a barvy
Barvy a typografie: Dva pilíře webového designu, které rozhodují o prvním dojmu
tvorba webu
Od nuly k webu: Jak vytvořit vlastní web s pomocí HTML, CSS a umělé inteligence
UX design
Jak navrhnout web, který si uživatelé zamilují: Zásady přívětivého UX designu

Marketing

lokální prodej ovoce - marketing
Jak přivést lidi až ke dveřím: Lokální marketing pro kamenné prodejny, který funguje
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu
10 fatálních chyb při tvorbě firemního blogu, které vás můžou stát důvěru i zákazníky

Technika

Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu
Offline software v online době: kdy má smysl zůstat bez cloudu – výhody, nevýhody a bezpečnostní aspekty
fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení

Cestování

fotografování na podzim
Když příroda maluje štětcem mlhy a ohnivého listí – tipy pro podzimní focení
cestování
Chytré cestování: Jak si užít pohodlí i s malým rozpočtem

Společnost

dárek
Tipy na dárky pro kamarádku, která si zaslouží něco výjimečného
škola
Povinná školní docházka: Jak se z privilegia stala samozřejmost

archiv

Nejpoužívanější štítky

Android banky bezpečnost Cenzura CZ.NIC doprava dárky děti e-shopy energie Facebook Google historie hypotéka internet investice knihy kultura LTE mBank Microsoft Média O2 odkazy peníze pluginy politika příroda půjčky reklama Samsung Seznam.cz Sklik sociální sítě Software stát T-Mobile Telefónica O2 televize tipy Twitter UPC Vodafone WordPress ČNB
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
  • Pedia.cz
  • Štítky
  • Slovník pojmů
  • PR články a reklama
  • Posílejte nám tiskové zprávy
  • Luboš Kudláček – obsahový marketing
  • napište nám