SEO bude stále důležitější a náročnější i pro malé weby. Zkuste majitele
Už když jsem před lety naznačil, že budu poskytovat nějaké služby, chtěl jsem se zaměřit na menší živnostníky a firmy. Jakmile máte totiž nějaké zkušenosti, je snadné a levné pomoci jejich webu, přivést jim nové zákazníky a zviditelnit je na internetu.
Je to pěkné, když i malý živnostník může díky svému webu konkurovat mnohem větší firmě ve stejném oboru.
Komunikace s takovými živnostníky je často velmi obtížná. Vzpomínám na jednoho (ale už je to pár let zpátky), který mi vynadal za to, že jeho web nemá srovnatelnou návštěvnost se Seznamem. Bylo těžké mu to vysvětlit a od té doby se takovým klientům vyhýbám. Nestojí to za to, protože všechna ta diskuze kolem podstaty věci se pak těžko fakturuje.
Každopádně vývoj naznačuje, že budoucnost bude ve znamení osvěty a zvyšování internetové – SEO – gramotnosti.
Během posledních měsíců se mi dostalo do rukou hned několik případů lokálních webů, jejichž majitelé chtěli být vidět ve výsledcích na konkrétní lokální vyhledávanou frázi. Na něco takového většinou nejsou potřeba ani zpětné odkazy – stačí jich několik třeba z katalogů, k tomu pochopitelně správně vyplněný titulek a nějaký ten relevantní obsah.
Viděl jsem takto několik restaurací, s jejichž provozovateli jsem přišel do styku a měl možnost jim do toho trochu mluvit. (Většinou ve stylu: „Podívej se, vždyť tady máš jednu fotku a žádnej text, ani tady neni napsaný, kde tu restauraci máš, tak jak chceš, aby to někdo našel?“)
Aktuálně dělám jeden web pro podnik v Krumlově a sérii webů pro lidi z Rožmberka. Jde o turisticky aktraktivní cíle a na webu není moc konkurence. Jsem si jistý, že bude stačit nějaký ten PR článek, nějaká ta registrace do katalogů a možná pár odkazů ode mě. Weby budou na prvních místech – do třetí pozice téměř bez práce na klíčová slova, která budou jejich majitelům přinášet hosty a klienty.
Stejně tak jsem si ale jistý, že ostatní už v dnešní době začínají reagovat. I majitele menších lokálních webů začíná zajímat pozice a webová prezentace už pro ně není jenom obrázek na internetu vytvořený synovcem za pětikilo. I tito živnostníci si již uvědomují komerční potenciál dobrých webových stránek a zajímá je pochopitelně i návštěvnost. A ještě jinými slovy: Už se prostě nespokojí s tím, že tam naženou svou rodinu a kamarády s tím, aby se podívali na jejich úžasný web.
Znamená to, že přijde konkurence a začne se tlačit dopředu. Pokud už na webu existuje, začne dříve či později reagovat. Pak přijde doba, kdy se začnou náklady zvyšovat, protože se bude muset začít dělat prostě víc a někdo se o to bude muset trvale starat. Přijde na řadu počítání výnosů a obhajování smyslu takové práce. I do malých lokálních webů se budou muset investovat peníze a mnoho živnostníků na to prostě nebude mít, nebo nebude chtít vynakládat takové prostředky.
Napadá mě jedno řešení, které by mohlo pomoci trochu snížit rozpočet a pomoci takovému webu. Stačí zainteresovat majitele, že i on musí pro své stránky něco dělat. A to trvale.
„Máš restauraci? Hele co takhle měnit jídelní lístek, občas napsat něco nového, informovat o akcích. Aspoň přidávat fotky bys mohl. Takové aktualizace dělají divy a jestli se chceš na internetu v povědomí udržet, buď za to budeš někomu platit, nebo se budeš starat taky trochu sám.“
Vyhrávají aktualizované weby a u těch menších a lokálních je a bude takto možné udržet jejich konkurenceschopnost. A pořád nějakou dobu snadno a levně.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz