Redakce.org » NETzin.cz Finance e22.cz Apu.cz CZinfo.ORG Pedia.cz Č. Budějovice Lublog.cz

Podnikání na Internetu: Mám asi padesát webů

5. 1. 2010 v 15.36 · Rubrika: Podnikání na Internetu, Rozhovory

Tento článek je sepsán jako volně vedený rozhovor s člověkem, který si vydělává provozováním v tuto chvíli přibližně padesáti samostatných webů. Je majitelem dvou stovek domén, profesionál, který ví, jak se svými weby skutečné peníze vydělat.

Kolik máš webů?

Já mám teď 50+ webů, ale u mě je to strašně proměnlivé (když jsem začal, tj. téměř rok zpátky, tak jsem si udělal asi 90 webů a z této první sady mi jich do dnes zůstala asi tak půlka a zbytek jsem prodal) a postupně přidávám další a když se mi něco nezamlouvá nebo se neděje podle plánu tak web jednoduše prodám, ale nikdy jsem neměl více jak 150 a od té první sady ani méně jak 50 webů a celkem mi za tu dobu prošlo rukou kolem 300 webů.

Kdy jsi napsal svůj první web a proč vlastně? Co tě k tomu vedlo?

Tak daly by se rozlišit dva „druhy“ prvních webů. Ten opravdu první web, který byl jen na hraní a zkoušení a vlastně absolutně o ničem a k ničemu, jsem udělal již asi před čtyřmi lety, ale podrobnosti už si nepamatuji.

První weby za účelem zisku jsem začal tvořit přibližně před rokem, ale také to nebylo z finanční tísně nebo nedostatku, spíše jen z nudy a osobních cílů, kdy jsem se o tom bavil s kamarády, kteří tvrdili, že vydělat na internetu „normální“ člověk nemůže a tak jsem se rozhodl, že to zkusím a nyní můžou jen tiše závidět a občas pro mě nějaký ten web formou jednorázové brigády tvoří.

To zní zajímavě, trochu to rozeberu. Vydělává jeden web sám o sobě a jakým způsobem?

Samozřejmě, že může dobře vydělávat i jen jeden jediný web do kterého se vkládá veškerá snaha a úsilí. Já si ovšem vybral cestu, kdy se u 1 samostatného webu spokojím s minimem a sázím na kvantitu a celý úspěch pak záleží spíše na konečném celku než jeho jednotlivých částech.

O jaký typ výdělku jde? PPC, nějaký partnerský program (affiliate), nebo přímý prodej reklamy? Nebo něco úplně jiného?

Já se snažím vyzkoušet a najít ty nejlepší kombinace možností výdělků aby to přinášelo co nejvíce zisků. Přeci jen u MFA už je jedno jestli tam je 1 reklamní banner a nebo 3, zde už se na návštěvníka tolik nehledí a občas z toho vznikne i taková splaška, že si sám od sebe řeknu dost a počet reklam zredukuju.

Abych se přiznal, PPC vůbec nevyužívám, protože jsem v začátcích udělal tu chybu a pokoušel Google co ještě bude tolerovat a dostal BAN a zatím jsem nenašel jiný použitelný systém na PPC reklamu a tím pádem jsem si nejspíše své zisky po celou dobu trochu snížil.

Partnerské programy jsou určitě zajímavé a výhodné řešení pro weby zaměřené na konkrétní věci a určitě bych je více používal, kdyby byl společný účet pro desítky až stovky e-shopů a já měl tak všechny výdělky na 1 účtu. V současné době bych musel mít pro každý web partnerský program od jiného poskytovatele a to by znamenalo dlouhé čekání než se dostanu na výplatní minimum a celkově více starostí.

Pro mě je jednoznačně nejlepší způsob monetizace webů prodej hlavně odkazů a částečně i bannerů ať již přes reklamní systémy (doporučuji mlink.cz a directo.sk – dříve directoglobal.com, ale to právě zaniklo), nabídkou a sledováním poptávek na webtrhu a občas i přímým kontaktováním potencionálních zájemců o reklamu (známé přísloví „holá huba, holé neštěstí“ je zde hojně využíváno) a čas od času se ozve zájemce o reklamu z řad návštěvníků webů.

Nežádám o ukázku (jak chceš), ale můžeš popsat, jak tedy jeden takový web vypadá pro klasického uživatele, který na něj zavítá? Má ten web podstránky a najde tam skutečně informaci, kvůli které přišel?

Tak tohle je nelehký úkol vybrat nějaký klasický MFA web, protože každý od něj očekává něco jiného, věnuje mu jiné úsilí a tak také vypadá výsledek. Na straně první jsou weby, které mají pouze index a jsou absolutně o ničem, jen klíčová slova obalená trochou textu a na straně druhé jsou weby, které mají několik desítek podstránek a návštěvník zde opravdu najde důležité informace.

Jako ten horší příklad bych ukázal například http://www.babicovy-recepty-dobroty.cz/ (toto rozhodně není můj web) v hlavičce PPC reklama Adfox (některé weby zde mají odkazy na podstránky takže je to matoucí), v textu další PPC adsense, v pravém panelu nejspíše prodané odkazy a nebo odkazy na své další weby, partnerský program od aukra a patička opět plná odkazů.

Přestože se na webu nachází i nějaký ten „přínosný“ obsah v podobě videa, které je z webu tn.cz, tak je web naprosto přeplněn reklamou a to již dávno za hranicí únosnosti a dříve než návštěvník vůbec najde pro něj důležitý obsah podle mě stránku dávno zavře.

Naopak mezi povedeným MFA, který přinese hledanou informaci a je na něm přijatelná, a plnohodnotným webem někde vůbec není rozdíl a pro někoho již znamená MFA web cokoliv, kde se nachází reklama, byť třeba jen 1 jediná na celém webu takže zde nejde objektivně hodnotit co ještě MFA je a co již ne. Každý na to bude mít svůj názor

Jo, Babicových receptů jsem viděl hodně. Jestli do toho můžu mluvit, podle mě se označení MFA kdysi rozšířilo ve špatném slova smyslu, tedy jako web pouze pro zobrazení reklamy. Obsah, který přináší užitek, si zaslouží z toho něco mít.

Jaký je hlavní zdroj návštěvnosti tvých webů? A měříš to nějak pro každý web zvlášť?

Přesně tak a hlavně zde v ČR, kde je velká skupina závistivých lidí, označí vše kde je reklama za MFA a já si také myslím, že za tu práci udělat kvalitní web jsou peníze z reklamy naprosto zasloužené.

Hlavní zdroj návštěv pro mé weby jsou jak jinak než vyhledávače v čele se Seznamem a Googlem. Návštěvníci se na weby většinou nemají důvod vracet, protože buď jim web poskytl to co je zajímalo a jsou spokojeni nebo v opačném případě jsou naštvaní a po pár vteřinách z webu odchází a nebo právě klikají na reklamu aby se dostali někam, kde najdou to co hledají.

Jediné měření návštěvnosti mých webů provádí přímo hosting a kdyby tam tato funkce nebyla tak snad ani návštěvnost neměřím. Je to jedna z výhod prodeje odkazů, kde jde hlavně o odkazy a jejich seo efekt nikoliv o návštěvníky, které tento odkaz pro druhý web zajistí. Já tedy návštěvnost moc nesleduji a pro můj výdělek je téměř nedůležitá (jen cca polovina lidí při přímém domlouvání reklamy se vůbec ptá na návštěvnost)

No polovina je docela dost, ale to není důležité. Ještě k té definici MFA – je štěstí, že lidé, kteří mají možnosti nějakého skutečného dopadu na úspěch webu, jsou objektivní. Když to zaženu do extrému, tak by mohl dát Google BAN Seznamu. 99% webů přece nějakou tu reklamu má.

Můžeš alespoň hrubě nastínit jak dosáhneš nějakého lepšího umístění ve výsledcích zmíněných vyhledávačů?

Tak základem pro dobré umístění je kvalitní obsah, který láká návštěvníky sám od sebe. Nyní se již také šířily zprávy, že vyhledávače například sledují jak dlouho návštěvník stráví na stránce a jestli se i po jejím navštívení vrátí a hledá znovu a tím třeba řadí výsledky. Zrovna tomuto osobně moc nevěřím, i když bych věřil, že v dnešní době by se to již také dalo nějak vymyslet. Jak jsem již napsal, hlavní je kvalitní obsah a pak stačí trocha SEO v čele s linkbuildingem a brzy se dostaví požadovaný efekt předních míst ve vyhledávání.

SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je obor, ve kterém všichni tvrdí, že vědí všechno, ale nikdo neví nic. Protože kdyby někdo věděl naprosto přesně jak ovlivnit pořadí výsledků tak by se na prvních místech zobrazovaly jen weby pro zisk a veškerý přínosný obsah by zapadl a proti tomuto přesně Google bojuje a i z těchto důvodů trestá prodej zpětných odkazů, které nejvíce ze známých faktů ovlivňují pořadí.

Něco více se dočtete například na české wikipedii ovšem všechny informace, které na internetu můžete najít nejsou rozhodně pravdivé a v mnoha případech se jednotlivé názory naprosto vylučují.

Jo, to sledování času stráveného na webu, to mělo něco společného s Google Analytics ne? Ten linkbuilding, tedy „budování odkazů“, předpokládám, že tvé weby jsou nějak prolinkované, můžeš vyjmenovat základní způsoby, kde jde jinak zpětné odkazy získat?

Ano byly předpoklady, že Google by k tomu měl používat právě nástroj pro webmastery Google Analytics, který již zmiňovaný strávený čas na stránce měří.

Já vlastně své weby mezi sebou prolinkované moc nemám, protože každý má úplně jiné téma, ale pokud vytvořím nový web a potřebuju ho rychle „nastartovat“ tak na něj začnu ze všech webů odkazovat a již to nějakou sílu má.

Základní metody linkbuildingu jsou například výměny odkazů, kdy to může fungovat i nepřímo (místo odkazování 1 na 2 a 2 zpátky na 1) tak, že web A odkazuje na web B a výměnou je z webu C odkazováno zpátky na A. Další možnost je registrace do katalogů, kde po vyplnění několika údajů o stránce a následném schválení dojde k zobrazování těchto informací o stránce v katalogu a tím i vytvoření zpětného odkazu. Takto takový katalog vypadá.

Nejužívanější je nákup odkazů, kde sice musíte něco investovat, ale má to největší efekt.

Pak tu jsou samozřejmě další metody o kterých se veřejně moc nemluví, protože nejsou vyhledávači zrovna kladně hodnoceny (to už vlastně ani nákup odkazů) a tak o těch radši mluvit nebudu, ale jsou i další způsoby linkbuildingu a propagace, obecně například pomocí sociálních sítí.

Kolik by měl člověk investovat do zpětných odkazů, jak se tak pohybují ceny?

To už záleží na jednotlivci kolik do toho chce investovat, na kolik klíčových slov chce zlepšit pozice a nejvíce asi jaký je to obor a jaká je konkurence. Někdy stejný počet stejně kvalitních odkazů, které by jinde stačili na první místo nemusí stačit ani na druhou stránku.

Ovšem pro nově začínající mám dobrou zprávu, investovat nemusíte a můžete se více věnovat bezplatným metodám linkbuildingu, ovšem čas jsou peníze a tak je asi jednoduší a jistější ty odkazy koupit rovnou. Takže bych tak řekl, že i 150 kč na odkazy je lepší jak nic.

Ceny odkazů také určuje několik faktorů a hlavně je to zase ta tématika, počet podstránek webu, kvalita stránky, někdo posuzuje podle ranků, ale každý si tvoří obrázek podle svých měřítek a pro každého má odkaz jinou cenu a tak obecný vzorec na výpočet ceny neexistuje.

Kolik vlastníš domén a jaká je vůbec základní investice, kdyby chtěl člověk budovat vlastní, řekněme zdroj příjmů ze sítě webů?

Já vlastním celkem ke 2 stovkám domén a je v nich přibližně stejné zastoupení .info a .cz domén a jiné koncovky nemám až na 1 doménu .com

Já například začínal úplně od nuly, protože jsem tomu zpočátku také moc nevěřil, ale nyní jsem třeba za poslední dva dny, kdy na subreg.cz je akce CZ doména za 165 kč utratil téměř 4 000 Kč, ale zpátky k tématu, jak říkám je možné začít od nuly, ale to jsou takové horší podmínky, že doména bude 3. řádu, neboli vasnazev.neco.cz, a hosting si bude do webů vkládat své reklamy.

Podle mě je do začátku na vybudování menší sítě potřebná aspoň tisícovka na nákup domén (platí se na rok dopředu a například .info stojí první rok na godaddy.com jen necelý dolar tj. kolem 15 kč), hosting (zde je možné využívat i free hostingy jako například endora.cz, kde za pár odkazů v patičce stránky máte slušný hosting zdarma), vzhled webu (zde je také možná bezplatná verze v podobě free šablony) a nákupu odkazů (někdo si vystačí jen s výměnou a dalšími neplacenými způsoby linkbuildingu).

Takže jak je vidět, vše až na domény pokud tedy nechcete jen nějakou subdoménu se dá nahradit i neplacenou variantou, takže by neměl být problém začít třeba i jen s 200 Kč a začít budovat 10 webů, které si nejdříve vydělají na náklady a postupně uživí i nové weby.

To zní dobře. Je v tom vidět šance na vlastní podnikání – online byznys. Asi to ale nemůže dělat každý ne?

Vlastně i může. Stačí mu k tomu jen velká dávka odhodlání a snaha jít dál i když se objeví menší problémy nebo komplikace.

V dnešní době již ani nemusí člověk umět programovat, ale stačí mu naprosté základy html, které se stejně stačí naučit až v průběhu tvorby a na samotné weby může využívat redakční systému typu wordpress nebo joomla a úprava webu je pak velmi podobná psaní textů v textovém editoru a navíc oba tyto systémy jsou i v českém jazyce a některé hostingy nabízí možnost tyto aplikace nainstalovat na pár kliknutí, takže člověk nemusí umět ani s FTP aby nahrával soubory a vše si sám instaloval.

Kolik tedy může člověk s počáteční investicí 200 korun nakonec vydělat?

A poslední otázka (pokud nemáš sám co dodat): Máš pocit, že dáváš internetu užitečný obsah a tvoje práce je zároveň záslužná?

První 2 měsíce nejspíš nevydělá nic, ale za tu dobu by se mu již měla vrátit investice a pokud se stále bavíme o nějakém průměrném MFA není problém se dostat na stálý měsíční zisk kolem 1 500 Kč na 1 webu, ale většinou se zisk zastaví přibližně na 150 Kč za měsíc z jednoho webu a pak je pro nějaký větší zisk nutný větší počet webů.

Všechny mé první weby byly hlavně s cílem výdělku a obsah byl sice napsán nově a originální, ale šlo o již několikrát omleté téma a tak vlastně nepřinesl nic nového.

Poslední dobou se ovšem snažím tvořit takové weby, kde bych chtěl dosáhnout rovnováhy mezi výdělkem a přínosem pro uživatele.

Díky za rozhovor a zajímavé informace! A přeju hodně úspěchů v dalším podnikání a tvorbě.

Děkuji a já také přeji všem, kteří se po přečtení tohoto článku rozhodli zkusit svou šanci v oblasti MFA a minisite.

Přidejte si Netzin do své RSS čtečky

Autor:  

Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger.

Přidat komentář

   Tipy na obsah:   Webhosting v ČR   RSS agregátory   Affiliate programy   Fotobanky   Technologie připojení k internetu   Návod na tvorbu webu v HTML a CSS