Google a jeho boj s nekvalitním obsahem (obsahové farmy)
Obsah je král: Heslo známé mnoho let, které už zní skoro jako klišé. Opět se o něm ale začíná hovořit v souvislosti s poslední větší změnou algoritmu vyhledávače Google, která má potřít úspěch obsahových farem. Podle některých informací to Google bere dost vážně a snad se hodlá dokonce zainteresovat do samotné tvorby obsahu na webu.
Co je obsahová farma
Obsahová farma je prostě web, kam jeho tvůrci vkládají obsah, který je často hledaný (nebo zrovna cool) a zároveň nemá moc velkou konkurenci, takže se i přes nízkou kvalitu zobrazuje mezi prvními ve výsledcích hledání.
Tak zhruba zní definice, pokud vynecháme automat, který sám vhodná témata vyhledává, a zaměstnance, kteří následně schválený obsah píší a publikují. Způsob vzniku tohoto nechtěného obsahu však není podstatný.
Důležitější je podívat se na to takto:
Obsahová farma je tedy web, který zřejmě dává uživatelům odpovědi na jejich otázky (byť nekvalitně sepsané) a je přitom úspěšný prostě proto, že o tom nikdo jiný nenapsal.
Změna v algoritmu
Google oznámil změnu v algoritmu (funkční nyní pouze v USA) 24.2.2011. Cílem této inovace je potlačit stránky s podprůměrným obsahem. Dle vyjádření Googlu je boj úspěšný a ovlivnil 11,8 % všech hledání.
Děláme mnoho změn, ale jsou většinou tak jemné, že si jich všimne jen velmi málo lidí. Ale nyní jsme spustili poměrně velké algoritmické zlepšení, které má viditelné dopady na 11,8 % všech dotazů a chtěli jsme, aby lidé věděli, co se děje.
Tato aktualizace je určena ke snížení hodnocení pro málo kvalitní weby, které nemají žádnou přidanou hodnotu pro uživatele, kopírují obsah z jiných stránek nebo jde o stránky, které prostě nejsou příliš užitečné. Změna současně znamená upřednostňování a lepší pozice pro weby vysoce kvalitní, s originálním obsahem, publikující analýzy, výsledky průzkumů a další hodnotný obsah.
Nemůžeme udělat velké zlepšení, aniž by to ovlivnilo pořadí na mnoha místech. Je možné, že některé stránky budou ve výsledcích stoupat a některé půjdou dolů. Google je závislý na kvalitních webech tvořených po celém světě a my máme odpovědnost za jejich podporu. Proto je důležité, aby byly kvalitní stránky za svou kvalitu odměněny a o to přesně v této aktualizaci jde.
Zdroj: Google blog
Kde brát obsah
Potíž je ale v tom, kde brát tedy ten často hledaný obsah. I když se o celém problému mluví jako o novém, tak obsah je problémem vyhledávačů už od jejich vzniku. Vyhledávače hledají v tom, co vytvořil někdo jiný a vydělávají na tom peníze. Potřebují tedy, aby lidé obsah tvořili. Navíc takový ten nadprůměrný, který pak chtějí uživatelé ve výsledcích nacházet.
Podle jedné teorie by se snad měl sám Google v jeho tvorbě angažovat: Buď bude hledající uživatele přímo ve výsledcích vyzývat, aby obsah napsali, nebo zavede nějakým způsobem placený registr pro média, kde jim bude nabízet témata vhodná ke zpracování.
Google tedy využije svá data, nějakým způsobem je předá médiím a pobídne je, aby jejich novináři a redaktoři obsah vytvořili. V podstatě princip obsahových farem s tím rozdílem, že tento obsah bude od vyvolených a bude tedy „kvalitní“. Opět nejde o nic inovativního, protože tohle snad média dělají sama od sebe, netřeba je pobízet k tomu, aby psala o tom, co lidi zajímá.
Koho změna postihne
Těžko hodnotit dopad na český internet. Jde již pouze o osobní názor. Google se snaží bojovat s duplicitním a méně kvalitním obsahem, ale otázkou vždy zůstává, do jaké míry Google ve skutečnosti kvalitní obsah pozná. A také to, jestli si může dovolit zavrhnout obsah hodnocený jako nekvalitní, ovšem ve svém oboru jedinečný.
Teoreticky by se změna měla dotknout agregátorů cizího obsahu (ale to už se stalo dříve), PR webů s duplicitními články (opět se nezdá, že by na tom bylo něco inovativního) a dalších méně kvalitních webů, které však na českém webu stejně nemusí mít konkurenci. Teoreticky by měly také zmizet stránky se strojovým překladem do češtiny, ale opět si nemyslím, že by to byl vážný český problém.
Související obsah jinde:
- Google bojuje proti nekvalitnímu obsahu aneb Panda nemá ráda farmy
- Kdo nejvíce doplatil na změnu algoritmu u Google?
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz